1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničné opravovne a strojárne Zvolen, a.s.

ŽOS Zvolen 1 14Expanzia a orientácia na východné trhy

Na nedávnom dopravnom veľtrhu EUROTRANS v Brne vzbudila veľkú pozornosť odbornej verejnosti i návštevníkov horúca novinka z dielne spoločnosti Železničné opravovne a strojárne Zvolen, a.s., ktorou je modernizovaná motorová jednotka určená predovšetkým pre regionálnu osobnú železničnú dopravu.

O ďalších novinkách a strategickom smerovaní tejto spoločnosti sme hovorili s jej výrobným riaditeľom Ing. Borisom Sujom.

Vaša spoločnosť patrí od roku 2008 do skupiny ŽOS Trnava Group. Čo priniesol tento strategický krok vášmu podniku a aké je vaše postavenie v rámci tejto skupiny?

Naša spoločnosť týmto krokom získala hlavne silného strategického partnera. V rámci viac ako 165-ročnej histórie železničnej dopravy na Slovensku súbežne vznikali železničné opravovne, ktoré obsluhovali slovenský železničný park. Medzi ne patrili aj trnavské a zvolenské ŽOS, ktoré sa v roku 2008 stali strategickými partnermi. V rámci týchto činností sú spoločnosti diverzifikované. Vo Zvolene sa zaoberáme modernizáciou, údržbou a opravami lokomotív a motorových jednotiek. Trnavská spoločnosť sa zasa zameriava na modernizáciu a opravu vagónov. Hoci sú tieto dve spoločnosti partnermi, panuje aj medzi nimi zdravý konkurenčný boj, ktorý je hnacím motorom ich rozvoja. Naše kroky sú navzájom zosynchronizované a niekedy si vzájomne vypomáhame napríklad prepožičaním voľných kapacít a pod. Medzi oboma spoločnosťami je veľmi úzky vzťah a obojstranne prospešná kooperácia.

Aktivity vašej spoločnosti sú rozdelené do dvoch hlavných prevádzok nazvaných SV a LOKO. Aké úlohy plnia?

Táto otázka sa dá vnímať v dvoch rovinách. Prevádzka strojárskej výroby (SV) sa zaoberá vlastnou výrobou pre prevádzku LOKO a externou výrobou komponentov a súčastí zvarencov s vyšším stupňom opracovania. Prevádzka LOKO predstavuje náš core biznis, a tým sú opravy, údržby a modernizácie lokomotív, motorových jednotiek a špeciálnych vozidiel.
Ak by sme sa na tieto prevádzky pozreli z nášho strategického pohľadu, prevádzka LOKO tvorí prvý pilier. Druhým pilierom je rozvoj modernizačného programu pre východné trhy. Tretí pilier zahŕňa náplň činnosti prevádzky SV a jej cieľom je stať sa súčasťou dodávateľského reťazca najdominantnejších výrobcov železničných vozidiel na svetovom trhu. Veľmi úzko spolupracujeme s významnými odberateľmi ako sú napríklad Alstom, Bombardier, Stadler, Švajčiarske železnice alebo Siemens.

Hlavnou činnosťou spoločnosti sú už od jej vzniku v roku 1872 opravy, údržba a modernizácie dieselovej a elektrickej trakcie, motorových jednotiek určených pre regionálnu osobnú dopravu a špeciálnych vozidiel určených pre opravy a údržbu železničných tratí. Podpornou činnosťou bola strojárska výroba, ktorá sa však za ostatných 10 rokov výrazne vyprofilovala a posilnila. Súčasný výrobný program prevádzky SV zahŕňa výrobu podvozkov, kabín a ďalších kľúčových komponentov pre oblasť železníc. Momentálne zamestnávame 630 pracovníkov a za minulý rok sme dosiahli obrat presahujúci 30 miliónov eur. V roku 2012 sa tento ukazovateľ pohyboval na úrovni 40 miliónov a v roku 2011 sme dosiahli obrat v hodnote až 50 miliónov eur. Tento rok máme v pláne opäť pokoriť hranicu 40 miliónov eur.
 
Aké je postavenie vašej spoločnosti v rámci Slovenska a Európy z pohľadu ostatnej konkurencie?

V rámci domáceho trhu patríme medzi kľúčových partnerov spoločností, ktoré poskytujú služby v oblasti osobnej a nákladnej dopravy. Sem patrí Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., (ZSSK), Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., a správa železničnej siete Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). V rámci opráv sme realizovali zákazky aj pre Rakúske železnice (ÖBB), Švajčiarske železnice (SBB) a spolupracujeme takisto s poľskými spoločnosťami, ktoré prevádzkujú nákladnú železničnú dopravu. Faktom je, že Slovensko je malá krajina a železničné opravovne sa nachádzajú aj vo Vrútkach a v Trnave, čo je na naše pomery veľa. To znamená, že nie sme schopní plne využiť naše kapacity iba pre domáci trh, ale sme odkázaní hľadať odbyt mimo územia Slovenska.

Aké percento výroby a služieb pripadá na domáci trh a zahraničie a v ktorých krajinách sa vám darí presadzovať?

Vyššie spomínané slovenské železničné spoločnosti tvoria 53 % objemu našich tržieb. Významná je aj kooperácia s českými spoločnosťami. Až 30-% podiel na našich celkových tržbách mala spoločnosť ŠKODA VAGONKA, a.s. Zo súčasných zahraničných projektov je najvýznamnejšia modernizácia posunovacej lokomotívy pre Ukrajinské železnice. Je to veľmi čerstvá udalosť a ide v nej o prototyp určený pre sériovú výrobu v celkovej hodnote viac ako 150 miliónov eur.

V súčasnosti sú vo finálnej fáze aj rokovania s Ruskými železnicami ohľadne modernizácie lokomotívy pre ťažkú traťovú službu. V prípade úspechu nám tento projekt prinesie zákazku v podobe modernizácie až 400 kusov lokomotív. Toto by mohla byť etapa, ktorá by významným spôsobom posilnila expanziu našej výroby a ovplyvnila celkové smerovanie nášho podniku. Naším cieľom je definitívne sa etablovať na východných trhoch ako modernizačný partner pre posunovacie lokomotívy. Zároveň by sme si chceli zachovať konštantný objem opráv a údržby na domácom trhu.

Nedávno ste predstavili veľmi zaujímavú novinku – modernizované vozidlo 813-913. Aké sú vaše najúspešnejšie modernizácie a aké typy vozidiel modernizujete?

V rámci modernizačného programu naša spoločnosť uskutočnila viac ako 200 modernizácií rôznych typov. Každú realizovanú modernizáciu považujeme za úspech, pretože so sebou prináša zvýšenie efektívnosti prevádzky hnacieho dráhového vozidla, zníženie negatívnych environmentálnych dopadov a nákladov na jeho prevádzku, pričom cena je výrazne nižšia ako u nového vozidla. Z hľadiska objemu bola asi najvýznamnejšia modernizácia motorovej jednotky pre regionálne trate a osobnú prepravu typu 813-913, ktorá sa realizovala v počte 44 kusov. Okrem zvýšenia komfortu cestujúcich sme vsadili aj na zlepšenie dizajnu vozidla. Ten bol verejnosti predstavený na medzinárodnom veľtrhu EUROTRANS v Brne, kde táto novinka zožala úspech a uznanie u odbornej verejnosti a aj u našich obchodných partnerov. Preto je považovaná za začiatok novej éry modernizácie.

V tomto roku chceme predstaviť aj modernizované hnacie dráhové vozidlo typu 757 v novom dizajne. Vozidlo 813-913 je určené pre stredoeurópske klimatické podmienky a záujem oň už prejavili potenciálni zákazníci z Českej republiky, Maďarska a Slovinska. Dnes už jazdí na niektorej z regionálnych tratí na Slovensku, prípadne v niektorom zo susedných štátov. Ak by sme mali zhrnúť jeho prednosti, môžeme konštatovať, že sa jedná o pomerne lacné vozidlo príťažlivého dizajnu, s veľmi slušným kvalitatívnym štandardom vybavenia a s nízkymi prevádzkovými nákladmi.

Osobná železničná doprava na Slovensku zaznamenala za posledné roky útlm a aj vozový park je už zastaraný. Aké opatrenia a kroky by pomohli opätovnému rozvoju železničnej dopravy u nás?

Strategickým cieľom našej krajiny by mal byť presun tovarov a pasažierov z cesty na železnicu. Toto smerovanie by malo byť koncipované na úrovni Európskej únie a mali by byť prijaté opatrenia aj na úrovni vlády SR. Ide však o veľmi komplikovanú problematiku. Je nevyhnutné zatraktívniť cestovanie vlakom pre pasažierov a poskytnúť im kvalitné sprievodné služby za relatívne nízke ceny. Dôležitá je takisto harmonizácia grafikonov železničnej a autobusovej dopravy. Jednoducho povedané, cena a komfort železničnej dopravy by mali byť vyššie ako úžitok z využitia automobilovej dopravy. Verejné služby by už zo svojej podstaty mali byť poskytované aj keď sú nerentabilné. Príležitosť vidím v príchode súkromných prevádzkovateľov osobnej železničnej dopravy. Predpokladá sa, že by sa tým zatraktívnilo využívanie železničnej dopravy na regionálnej úrovni. V týchto podmienkach vidíme aj perspektívu nášho modernizovaného vozidla 813-913.

Popri náročnom biznise vaša spoločnosť nezabúda ani na verejnoprospešnú činnosť. Vo Zvolene sa aj tento rok konalo GRAND PRIX Slovensko 2013. Akým spôsobom ste sa na ňom podieľali?

V septembri 2013 sa konal už 15. ročník tohto tradičného zvolenského podujatia. Jeho hlavným organizátorom je Klub historickej techniky vo Zvolene, s ktorým úzko spolupracujeme. Sú to vlastne preteky parných rušňov, ktoré sa každoročne konajú na nákladnej železničnej stanici vo Zvolene a zúčastňujú sa ich aj pretekári zo zahraničia. Okrem hlavnej súťaže majú návštevníci možnosť sledovať aj bohatý sprievodný program. V minulom roku to boli preteky motorových vozňov M131.1 a prvé preteky rušňovodičiek na posunovacej lokomotíve 712. Jedinečnú a neopakovateľnú atmosféru podujatia je veľmi ťažké popísať, pretože para vráti návštevníkov do dôb minulých. V tomto prípade platí staré známe príslovie, že je lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...