1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

TATRAVAGÓNKA, a.s.

tatravagonka 1 14Zameriavame sa na náročnejšie produkty

Spoločnosť TATRAVAGÓNKA sa môže pýšiť nielen bohatou tradíciou, ktorá siaha až do 20. rokov minulého storočia, ale aj súčasným dominantným postavením na európskom trhu v oblasti výroby nákladných vagónov pre železničnú dopravu.

Ekonomický riaditeľ tejto spoločnosti, Ing. Michal Škuta, nám bližšie predstavil jej najnovšie aktivity a plány ďalšieho rozvoja.

TATRAVAGÓNKA patrí medzi úspešné slovenské spoločnosti s bohatou tradíciou. Aká je jej súčasná vlastnícka štruktúra?

100-% vlastníkom spoločnosti TATRAVAGÓNKA, a.s., je Optifin Invest, s.r.o., so sídlom v Bratislave. Optifin Invest patrí dvom občanom Slovenskej republiky, takže môžeme povedať, že naša spoločnosť je aj naďalej v slovenských rukách.

Predstavte nám bližšie vašu činnosť. Uviedli ste nedávno do výroby nové produkty, prípadne chystáte v najbližšom období novinky vo výrobnom sortimente?

Máme dva výrobné závody – jeden je v Poprade a druhý v Trebišove. Momentálne zamestnávame 1 900 interných zamestnancov a objem produkcie za minulý rok odhadujeme vo výške 175 miliónov eur. Tatravagónka je v súčasnosti najvýznamnejším výrobcom nákladných železničných vagónov v Európe. Máme približne 30-% podiel na európskom trhu a v podstate každý polrok uvedieme na trh nový produkt. Sme výrobca, ktorý vyrába vagóny podľa konkrétnych požiadaviek zákazníkov. To znamená, že nemáme žiadne produkty na sklad, ktoré by sme sa potom snažili predať. Našou veľkou výhodou je schopnosť vyrobiť všetky typy vagónov, či už sú to plošinové, kontajnerové, vagóny s kĺbom v strede, na prepravu návesov automobilov, kryté alebo cisternové. Naozaj nepoznáme žiadne zásadné obmedzenia, či už technické alebo rozmerové, ktoré by nám bránili vo výrobe moderných a špecializovaných vagónov.
Jedním z klíčových dodavatelů TATRAVAGÓNKY je MSV Metal Studénka a.s., který je dlouholetým výrobcem železničních podsestav a zápustkových výkovků pro kolejová vozidla i ostatní průmyslová odvětvi. Jejich výrobky jsou vysoce a dlouhodobě uznávány pro svou spolehlivost a vysokou kvalitu, kterou neustále vyvíjí k vyšší úrovni. Díky tomu a díky letitým zkušenostem je tento dodavatel v současnosti stabilizovanou firmou s velkým potenciálem růstu a významným postavením na evropském trhu.

V nedávnej minulosti ste pristúpili k modernizácii výrobných technológií nákupom nových liniek na výrobu cisterien. Prečo ste sa rozhodli orientovať práve na tento druh výroby?

Už aj v minulosti sme boli aktívni vo výrobe cisternových vagónov, ale väčšinou sme nádrže kupovali od externých subdodávateľov. Vzhľadom na potrebu a vysoký počet takýchto vagónov v Európe sme sa rozhodli, že zainvestujeme do ich výroby, aby sme boli aj v tomto smere sebestační a neboli odkázaní na iné kapacity. Ďalším dôvodom tohto rozhodnutia bola naša nižšia marža pri doterajšej výrobe. Aby sme boli konkurencieschopní, je výhodné, keď dokážeme tieto vagóny vyrobiť kompletne sami. Tak ako aj pri iných vagónoch, orientujeme sa skôr na náročnejšie typy s vyššou pridanou hodnotou. Nie sme najlacnejším výrobcom v Európe a práve preto sa tlačíme do komplikovanejších segmentov, kde je aj marža vyššia.

Vašej spoločnosti patrí silné postavenie v rámci Európy. Ako hodnotíte vašu pozíciu z globálneho hľadiska a čo považujete za silné stránky vášho podniku, respektíve čím sa podľa vás odlišujete od konkurencie?

Našou najväčšou výhodou sú naše veľké konštrukčné kapacity, ktoré sú priamo integrované do nášho výrobného závodu v Poprade. To znamená, že spojenie vývoja s výrobou máme pod jednou strechou, čo nám umožňuje promptne reagovať na požiadavky zákazníkov. Proces schvaľovania vagónov je čím ďalej komplikovanejší. Od prijatia zákazky po samotnú výrobu potrebujeme minimálne 12 mesiacov a za ten čas musíme prejsť rôznymi stupňami schvaľovacieho procesu – od matematických modelov, cez reálnu výrobu prototypu, absolvovanie niekoľkých typov skúšok až po získanie finálneho certifikátu. To vyžaduje veľkú asistenciu odborných útvarov na tomto procese. Tým, že niektorí naši konkurenti nemajú všetky tieto procesy integrované na jednom mieste, dostávame sa do veľkej konkurenčnej výhody.

Zoznam vašich odberateľov a zaujímavých referenčných projektov bude asi veľmi dlhý. Skúste nám však priblížiť vaše najzaujímavejšie a najväčšie zákazky.

Tatravagónka má 90-ročnú tradíciu a počas tohto obdobia vyrábala snáď asi pre všetkých významných hráčov na trhu nákladnej železničnej dopravy v Európe. V minulosti boli našimi najväčšími odberateľmi Nemecké železnice a Rakúske železnice, respektíve ich dcérske spoločnosti. V súčasnosti vyrábame pre tieto štátne firmy o niečo menej, ale sme dodávateľom pre takmer všetky veľké leasingové spoločnosti, ktoré sa zaoberajú prenájmom nákladných vagónov v Európe, či už je to VTG, WASCOSA, ERMEWA a iné. Momentálne máme veľmi dobrú spoluprácu s českou spoločnosťou METRANS, ktorá jazdí výlučne na našich vagónoch. Pre VTG aktuálne vyrábame dva typy vagónov na prepravu obilia, ktoré sú inovatívnymi produktmi v tom, že zlepšujú ich využiteľnosť a urýchľujú nakládku a vykládku.
 
Pred časom ste sa rozhodli razantnejšie preraziť aj v Rusku. Akú perspektívu vidíte v tomto regióne?

Rusko predstavuje neporovnateľne väčší trh v porovnaní s Európou. Objem prepravených ton je aj vzhľadom na ruskú surovinovú základňu obrovský. Z toho vyplýva aj pre nás veľmi veľký potenciál. Problémom je však odlišná konštrukcia vagónov. Európsky trh používa zváranú konštrukciu podvozkov, ale ruský trh, podobne ako americký, používa odlievané podvozky. Dnes v Európe, vplyvom tlaku na ceny, prežijú len integrovaní výrobcovia, ktorí vyrábajú podvozky aj vagóny. Podobný problém vidíme aj v Rusku, a preto sme pristúpili k vybudovaniu našej dcérskej spoločnosti Railway Casted Components v Prakovciach, pre ktorú sme získali aj štátnu pomoc. V tejto spoločnosti vyrábame komponenty pre vlastnú výrobu, čo nám uľahčí vstup na ruské trhy. Tým máme dosah na všetky prvky vagónov, tak ako to máme vyriešené aj pre európsky trh. Ceny ruských vagónov sú významne spojené s cenami komodít, ktoré prevážajú. Keďže tieto ceny komodít nie sú pre nás v súčasnosti príliš priaznivé, snažíme sa v Rusku, podobne ako v Európe, orientovať skôr na náročnejšie produkty s vyššou pridanou hodnotou a cenou.

Podľa vášho názoru, akú perspektívu má železničná doprava na Slovensku. V čom vidíte v súčasnosti najväčšie ťažkosti a príležitosti jej väčšieho rozvoja?

Ak sa pozrieme na vybudovanú infraštruktúru v zahraničí a na Slovensku, zistíme, že u nás máme málo bodov, kde by sme vedeli konvertovať dopravu z cesty na železnicu. Táto infraštruktúra nám chýba, a to sa samozrejme prejavuje aj na preplnenej cestnej sieti. Vieme, že sa pripravujú nové projekty, kde by sa mohli vyčleniť prostriedky na vybudovanie takýchto prekladísk, ktoré by vedeli významným spôsobom navýšiť objem prepravy po železnici. Nemyslím si, že je ideálne, keď kamióny z východu majú prechádzať cez celé Slovensko smerom na západ. V Európe je na toto veľký tlak. My už teraz vyrábame veľký počet vagónov, ktoré umožňujú prepravu celých kamiónových návesov. Je tu obrovský tlak predovšetkým alpských krajín, cez ktoré musí táto cestná doprava prechádzať. Pripravuje sa legislatíva, ktorá má zakázať tranzit cez tieto územia a súčasne bude vyžadovať konverziu na železničnú dopravu. Myslím si, že aj u nás je na to priestor a s prispením Európskej únie vzniknú projekty, ktoré napomôžu, aby sa nákladná doprava dostala v budúcnosti vo väčšej miere na železnicu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...