1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Inžinieri Boeingu budú hlasovať o vyhlásení štrajku

boeing logo2Chicago - Inžinieri Boeingu, členovia odborového združenia profesionálnych inžinierskych pracovníkov v leteckom priemysle SPEEA, začali v utorok (5.2.) hlasovať, či vstúpia do štrajku za sociálne požiadavky. Hlasovanie potrvá až do 19. februára.

 

AP uvádza, že pre druhého najväčšieho výrobcu dopravných lietadiel na svete by schválenie návrhu na štrajk prišlo v  najnevhodnejšom čase. Koncern sa horúčkovite usiluje vyriešiť problém nespoľahlivých batérií v jeho najnovšom modeli B787, ktorého prevádzku zastavil americký letecký dohľad až do zistenia a odstránenia príčin prehrievania batérií. Na letiskách v rôznych častiach sveta ich odstavili okolo 50 a ďalšie čakajú na prevzatie zákazníkmi na odstavných plochách výrobcu. Boeing súčasne potrebuje urýchliť montáž strojov B787, ale aj iných modelov.

Na riešení pálčivých problémov Boeingu sa podieľajú stovky členov SPEEA. Šéf celoamerického odborového združenia Ray Goforth uviedol, že inžinieri v Boeingu nechcú zneužiť situáciu zamestnávateľa, ale potrebujú presadiť minimalizované požiadavky. Zamestnávateľ odmietol urobiť dve zmeny, ktoré by zamestnancom odchádzajúcim v budúcnosti do dôchodku umožnilo zachovať doterajšie výhody.

Vedenie Boeingu uviedlo, že jeho návrh úpravy pracovno-právnych vzťahov "je najlepší a definitívny". Vedenie SPEEA však odporúča svojim členom v koncerne, aby návrh odmietli a štrajkom si môžu vynútiť lepší návrh.

Šéf Boeingu Jim McNerney uviedol, že firma má dosť schopných pracovníkov, ktorí sa budú podieľať na riešení akútnych problémov výroby aj v prípade štrajku.

Odborári predpokladajú, že ak sa štrajk začne, zastaví sa montáž B787 v Everette, ale aj v Rentone (štát Washington). Výroba by sa mala zastaviť aj v North Charlestone (Južná Karolína), ktorý závisí od dodávok z Everettu.

Boeing dosiahol v predchádzajúcich dvoch rokoch čistý zisk po 4 miliardy USD (2,93 miliardy eur) a jeho vedenie v decembri oznámilo, že chce zvýšiť dividendy akcionárom.

Profesor Gary Chaison, ktorý sa venuje vzťahom v priemysle, konštatoval, že problémom Boeingu je, že sa mu darí, a odborári chcú, aby za svoj podiel na úspechu dostali náležitú odmenu.

Štrajky v Boeingu boli aj v minulosti. V roku 2008 presadzovali svoje požiadavky mechanici, ktorí prispeli k tomu, že sa odovzdanie prvého B787 zákazníkovi oddialilo o viac ako 3,5 roka. Ich dlhý štrajk bol pre šéfov koncernu jedným z dôvodov, prečo sa rozhodli postaviť montážny závod v Južnej Karolíne, v ktorej zákony sťažujú pôsobenie odborárskych organizácií.

07.02.2013 (TASR - Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...