1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

ZSSK CARGO 17Lacná čínska oceľ brzdí železničnú prepravu

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., (ZSSK CARGO) realizuje dopravu na celom území Slovenska, ale poskytuje aj medzinárodnú dopravu (dovoz, vývoz, tranzit), kde je súčasťou reťazca viacerých dopravcov.

Približne 66 % objemu prepraveného tovaru tvoria prepravy súvisiace s hutníctvom v SR i v okolitých krajinách, pričom prevládajú prepravy surovín v smere východ – západ. ZSSK CARGO sa od svojho vzniku usiluje o napredovanie, ku ktorému by mala prispieť aj stanovená filozofia postavená na troch kľúčových cieľoch. Prvým je oddlženie spoločnosti na akceptovateľnú úroveň, druhým dosahovanie profitability jednotlivých prepráv a dosahovanie maximálneho prevádzkového zisku bez snahy udržiavať trhový podiel za každú cenu. Tretí strategický bod spočíva v rozvoji spoločnosti s perspektívou do roku 2020, kedy by malo dôjsť k postupnej technicko-technologickej obnove a obmene prevádzkového personálu s hlavným cieľom skvalitnenia služieb.

Nižšími nákladmi k lepším hospodárskym výsledkom

ZSSK CARGO dosiahla za rok 2016 kladný hospodársky výsledok, ktorý by mal byť lepší voči plánu aj voči predchádzajúcemu roku. Nakoľko sa účtovná závierka nachádza len v procese spracovania, presné výsledky podliehajúce auditu ešte nie sú k dispozícii.

Podľa vyjadrení zástupcov spoločnosti však už teraz môžeme kladný výsledok a priaznivé plnenie plánu pripísať na vrub dosiahnutých nižších nákladov v porovnaní so stanoveným plánom, a to približne vo výške 5 %. Pozitívny dopad na hospodárenie spoločnosti mali najmä dva zásadné faktory. Prvý z nich predstavujú úspory trakčných médií, ako sú nafta a trakčná elektrická energia. Tie súvisia s nižším objemom prepravy a veľmi priaznivými cenami energií. Druhou oblasťou, kde sa podarilo významným spôsobom ušetriť, je spotreba materiálu. Tu malo rozhodujúci vplyv predovšetkým nastavenie efektívnejších postupov v internom opravárenstve.

Prevádzkové výnosy sú voči plánu takisto nižšie. Predpokladané zníženie sa pohybuje približne na úrovni 4 %, pričom výrazný je najmä výpadok tržieb z prepravy. Ani lepšie plnenie tržieb na ostatných položkách, najmä na RIV a PGV poplatkoch z činnosti nákladných vozňov, nedokázalo zvrátiť tento výpadok a výraznejšie zlepšiť plnenie plánu tržieb. Mierne nižšie plnenie prevádzkového hospodárskeho výsledku (EBITDA) je kompenzované výrazne nižšou stratou z finančnej činnosti (o 2 milióny eur, t.j. 58 %) a nižšími odpismi (o 2 milióny eur, t.j. 8 %), čo malo v konečnom dôsledku priaznivý vplyv na splnenie plánovaného celkového hospodárskeho výsledku.

Železničná preprava rastie

V dôsledku svetovej hospodárskej a finančnej krízy, ktorá sa začala prejavovať v druhom polroku 2008 a naplno v roku 2009, došlo k poklesu prepravných požiadaviek zákazníkov a zníženiu prepraveného objemu. Dopady krízy sektor dopravy stále pociťuje, pričom na železnici dochádza len k postupnému oživeniu výkonov. Tie však už nedosahujú predkrízovú úroveň, a výrazne tak prevláda ponuka prepravných služieb nad dopytom po preprave. To však platí všeobecne aj pre iné druhy nákladnej dopravy. Podľa štatistických údajov v SR za posledné roky objem tovaru prepraveného po železnici rástol, zatiaľ čo výkony cestnej dopravy zaznamenali mierny pokles.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., prepravila v roku 2016 celkom 35,637 milióna ton tovaru. V porovnaní s rokom 2015 to predstavuje nárast o 909-tisíc ton (+ 2,6 %). Prepravný výkon dosiahol hodnotu 7,072 miliardy čtkm (medziročný nárast 234 miliónov čtkm, t.j. 3,4 %), čo znamená, že priemerná prepravná vzdialenosť medziročne stúpla zo 197 na 199 km. Výkony spoločnosti sú približne z dvoch tretín závislé na stave a vývoji hutníctva nielen v SR a okolitých krajinách, ale aj z celosvetového pohľadu. Takmer celý prvý polrok 2016 bol preto ovplyvnený prebytkom lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. V druhom polroku prišlo k oživeniu európskeho hutníctva, čo sa prejavilo aj zvýšením prepravných požiadaviek zákazníkov ZSSK CARGO. Práve oceliarne sa podieľajú na uvedenom medziročnom náraste takmer 850-tisíc tonami, a to najmä v prepravách železnej rudy a kovov. Významné nárasty boli zaznamenané aj vo vývoze ropných výrobkov (+ 690-tisíc ton) a prepravách uhlia pre elektrárne a teplárne (+ 310-tisíc ton). Naopak, poklesy nastali v prepravách chémie (- 390-tisíc ton), stavebnín (- 270-tisíc ton) a kontajnerov (- 170-tisíc ton).

„Národní“ dopravcovia udržujú celoplošnú obslužnosť

Liberalizácia železničnej nákladnej dopravy priniesla vstup nových železničných operátorov, ktorí v zásade realizujú len lukratívne nízkonákladové prepravy formou ucelených vlakov. Celoplošnú obslužnosť zabezpečujú bývalí „národní“ dopravcovia. Trhový podiel nových dopravcov na Slovensku aj v okolitých krajinách rýchlo rastie. Napriek tomu si ZSSK CARGO dokázala udržať na slovenskom trhu železničnej nákladnej prepravy vyšší podiel ako iní „národní“ dopravcovia.

Legislatíva EÚ aj SR všeobecne podporuje rast železničnej nákladnej prepravy. Podľa vedenia ZSSK CARGO však chýba prísnejšie dodržiavanie deklarovaných zásad štátnej dopravnej politiky, najmä v oblasti harmonizácie podmienok podnikania pre všetky druhy dopravy a internalizácie externých nákladov. Spoplatnenie časti cestnej siete formou elektronického mýta je vnímané len ako čiastkový krok v uvedenej oblasti. V rámci železničného prepravného trhu SR stále prevládajú prepravy surovín v smere východ – západ, no v posledných rokoch sa stretávame s čiastočným presmerovaním prepravných prúdov v dôsledku zmien obchodnej politiky významných zákazníkov. Prepravy, ktoré boli roky považované za stabilné, a na ktoré mala železničná spoločnosť nastavené kapacity, sa zrazu zmenili a bolo potrebné sa novým skutočnostiam prispôsobiť. V neposlednom rade má nezanedbateľný vplyv aj neustály rast intermodálnej prepravy. Objemy tohto segmentu sú stále vyššie a vyššie a stávajú sa predmetom záujmu aj privátnych operátorov.

Železnica vs. cestná doprava

Vysoká flexibilita cestnej dopravy je daná už jej charakterom a technic-kou podstatou. Napriek tomu dokáže železničná nákladná doprava aj v dnešných náročných podmienkach realizovať prepravy napríklad v systéme just in time, prípadne aj iné prepravy pre zákazníkov s náročnou logistikou. Je ale pravdou, že pri prepravách tovarov menších objemov formou jednotlivých vozňových zásielok sú možnosti železničnej dopravy v oblasti početnosti vykonávaných obslúh traťových ramien limitované, pričom vychádzajú z objemu prepravných požiadaviek zákazníkov. Náklady vynaložené na prepravu tovaru v jednom cestnom vozidle s vlakom s jedným vozňom sú neporovnateľné. Každý železničný dopravca tak musí svoju činnosť v tejto oblasti prispôsobiť existujúcim možnostiam. A práve systém prepravy jednotlivých vozňových zásielok – jeho skvalitnenie a rozvoj, predstavuje pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., jednu z hlavných priorít na najbližšie roky.

Železničná nákladná doprava je všeobecne výhodnejšia pri prepravách veľkých objemov tovaru na dlhé vzdialenosti, čo je zväčša prípad medzinárodnej prepravy. To však neznamená, že by nemohla byť vhodná aj pre iné oblasti. Všetko závisí od konkrétnych parametrov, požiadaviek zákazníka, jeho logistiky, technológií a iných okolností.

Čoraz častejšie sa železnica využíva pri preprave tovarov medzi Európou a Áziou. Pre Áziu je starý kontinent stále významným obchodným partnerom a tomu zodpovedajú aj obrovské prepravné prúdy smerujúce najmä z východu na západ. Logistika týchto prepráv je naviazaná na námornú dopravu, ktorá dokázala aj počas krízy prispôsobiť svoju cenovú politiku a udržať toky tovaru. Železničná doprava si však aj tu začína postupne získavať svoje miesto, či už ide o spotrebný tovar, segment automotive a ďalšie. Prepravy z Ázie nie sú len kontajnery z východočínskych prístavov – obrovský potenciál sa skrýva aj v čínskom vnútrozemí. Preprava z týchto oblastí do prístavov znamená ďalšie náklady i čas, čo prináša železniciam veľké obchodné príležitosti. Čas železnice pre tieto prepravy určite príde. Zostávať veriť, že sa tejto príležitosti úspešne chopí aj slovenský železničný prepravca.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...