1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

TATRAVAGÓNKA, a.s.

tatravagonka 1 14Európsky líder v oblasti nákladnej železničnej výroby

Sila značky TATRAVAGÓNKA spočíva v takmer 100-ročnej histórii húževnatej práce. Dôkazom komplexnosti vývoja a profesionality výrobných kapacít najväčšej slovenskej strojárskej firmy s domácim kapitálom je vyše 100 rôznych konštrukčných typov vagónov. Tým sa však možnosti spoločnosti TATRAVAGÓNKA, a.s., so sídlom v Poprade nekončia. Na pozícii európskeho lídra v oblasti nákladnej železničnej výroby figuruje vďaka vysokej úrovni kvality produktov, dodržiavaniu termínov dodávok a pripravenosti navrhnúť vagón pre akýkoľvek svetadiel.

V samostatných výrobných halách popradská spoločnosť ročne vyrobí takmer 10-tisíc podvozkov, ktoré predstavujú ďalšiu významnú súčasť jej produktového portfólia. Európska jednotka v oblasti nákladnej železničnej výroby počas svojho pôsobenia na trhu vyprodukovala viac ako 130-tisíc nákladných vagónov v celkovej dĺžke asi 1800 km a 400-tisíc podvozkov. Na webovej stránke pre ilustráciu uvádza, že svojou doterajšou produkciou v podobe neprerušovanej vlakovej súpravy dokáže spojiť Poprad s najvzdialenejším európskym hlavným mestom Lisabonom.

Suverénnej pozícii popradskej vagónky nahráva aj stratégia EÚ, ktorá podporou intermodálnej prepravy sleduje presun tovaru z ciest na železnicu s cieľom menšieho zaťaženia životného prostredia. Vzhľadom na nárast kontajnerovej prepravy, emisnú neutralitu železničnej prepravy na elektrický pohon a ďalšie výhody oproti štandardnej cestnej preprave majú popradskí „vagonári“ plné ruky práce. O napredovaní a nových výzvach úspešnej slovenskej spoločnosti nám porozprával generálny riaditeľ spoločnosti TATRAVAGÓNKA, a.s., Juraj Hudáč.

Ako vnímate aktuálnu situáciu na nákladnom železničnom trhu?

Situácia na trhu je už niekoľko rokov stabilná, s významným potenciálom postupného rastu. Nárast je daný hlavne stúpajúcim množstvom prepravovaného tovaru a tiež aktivitami príslušných inštitúcií EÚ, ktoré smerujú k presunu prepravovaného tovaru z cesty na železnicu zo súčasných 18 % na plánovaných 30 %. Veľkou neznámou, ktorej hospodárske dopady zatiaľ nedokážeme odhadnúť, je súčasná pandemická situácia súvisiaca s COVID-19. Pevne veríme, že výnimočná kritická situácia našu spoločnosť výrazne negatívne neovplyvní.

Nasledujúce obdobie znamená pre výrobné sféry veľkú výzvu. Možno očakávať aj pozitíva?

Ak vychádzame z predpokladu, že dôsledky koronakrízy nás zasiahnu v nepatrnej miere, budeme pokračovať v nastolenom trende automatizácie s cieľom zvyšovať kvalitu a efektivitu výrobných procesov, ako aj v digitalizácii a automatizácii procesov súvisiacich s prestupom informácií v celom priereze hospodárskeho života podniku.

Vaša spoločnosť je európskou jednotkou v oblasti nákladnej železničnej dopravy. Ako sa vám darí v snahe zotrvať na pozícii lídra?

Kľúčom k úspechu je nepochybne schopnosť TATRAVAGÓNKY napĺňať predstavy a požiadavky zákazníkov. Práve tie sú totiž určujúcim faktorom súčasného, ale aj budúceho úspechu našej firmy. Všetky naše aktivity smerujeme na čo najefektívnejší a najhospodárnejší výrobný proces, ktorý prináša výsledky v podobe maximálnej pridanej hodnoty pre našich klientov.

Do akých oblastí ste v poslednom období najviac investovali?

Ako výrobná spoločnosť smerujeme naše investície prevažne do nových technológií, ktoré nám umožňujú vyrábať efektívnejšie, hospodárnejšie a ekologickejšie. Ďalšou sférou, kam konštantne investujeme, je infraštruktúra a skvalitňovanie pracovného prostredia v našich výrobných a nevýrobných strediskách.

Vo februári 2020 ste ukončili projekt s názvom BraCoil. Môžete nám ho priblížiť?

Ide o inovatívny multifunkčný 6-nápravový špeciálny plošinový nákladný vozeň s ložným rámom, ktorý má univerzálne použitie. Môžeme ním transportovať horúce brámy, čiže oceľové zvitky, a po odobratí ložného rámu slúži tiež na prevoz kontajnerov a vymeniteľných nadstavieb. Demontovateľný, čiže odoberateľný ložný rám je vybavený 5 lôžkami pre oceľové zvitky plechov, tzv. muldami, a 6 podpernými nosníkmi situovanými v hornej časti ložného rámu pre naloženie brám. Zvitky tenkého oceľového plechu s maximálnou teplotou +240°C sú nakladané do múld a v priečnom smere sú zaistené pružnými lamelami. Prepravná teplota zvitkov je 100°C a maximálna ložná šírka pre zvitky je 2450 mm.

Brámy s maximálnou teplotou 100°C sú nakladané na podperné nosníky, ktoré sú umiestnené v hornej časti ložného rámu. Brámy je možné naložiť maximálne v 4 vrstvách nad sebou a v maximálnej ložnej hmotnosti 100 ton. Maximálna ložná šírka medzi klanicami je 2630 mm. Brámy sú v priečnom smere zaistené demontovateľnými bočnými klanicami, ktoré sú súčasťou ložného rámu. Rozmery oceľových brám sú v dĺžke 4-tisíc až 12-tisíc mm, šírke 890 až 2100 mm a hrúbke 160 až 260 mm. Vozeň je tiež vybavený 8 odklopnými kontajnerovými tŕňmi pre prepravu kontajnerov, ktoré sú pri použití ložného rámu odklopné v nefunkčnej polohe, to znamená pod úrovňou kostry spodku.

Nedávno ste získali zákazku, ktorá je súčasťou tendra vypísaného poľským národným prepravcom PKP Cargo. V novodobej histórii vašej spoločnosti ide o jednu z najväčších jednorazových zákaziek. Ako bude prebiehať spolupráca s poľským partnerom?

Súčasťou zákazky sú 3 typy intermodálnych vagónov v celkovom počte 936 kusov. Dodávky máme rozložené na obdobie rokov 2019 až 2022. V spolupráci s poľským partnerom pokračujeme a rozvíjame ju na veľmi dobrej úrovni. Pri podobných dlhodobých projektoch platia isté štandardy. V prvotnej fáze sme definovali a vzájomne odsúhlasili všetky technické detaily, vykonali potrebné schválenie, a následne sme prikročili k samotnej realizácii projektu. Počas prebiehajúcej výroby PKP Cargo vykonáva prebierku hotových vagónov, ktorá je v súčasnosti, vzhľadom na opatrenia spojené s koronavírusom, či už na Slovensku alebo v Poľsku, najviac obmedzujúcim faktorom v realizovaní našej spolupráce. Veríme však, že naša vzájomná dôvera stojí na pevných základoch a aktuálna nepriaznivá situácia výrazne neovplyvní tento spoločný projekt.

Ako pokračujete v spolupráci so vzdelávacími inštitúciami?

Nemálo času a finančných prostriedkov sme investovali do aktivít súvisiacich s duálnym vzdelávaním a práve zaznamenávame prvé výsledky. V Prešovskom kraji patríme k zamestnávateľom s najvyšším počtom študentov zapojených v systéme duálneho vzdelávania. Aktuálne vzdelávame 60 žiakov a tento počet plánujeme udržať aj v budúcnosti. Veľmi kladne hodnotíme spoluprácu so Strednou odbornou školou technickou v Poprade. Jej žiaci u nás nadobúdajú praktické skúsenosti a po ukončení štúdia získavajú možnosť nastúpiť k nám do trvalého pracovného pomeru. Interakciu praxe a vzdelávacieho systému vnímame veľmi pozitívne a v tomto trende plánujeme aktívne pokračovať.

Vo februári sa TATRAVAGÓNKA zúčastnila na výstave železničného priemyslu Middle East Rail 2020 v Dubaji. Aké poznatky ste si priniesli z tohto prestížneho podujatia? Otvorila sa vám cesta k novým príležitostiam?

Spojené arabské emiráty, ale aj iné krajiny GCC v súčasnosti významne investujú do rozvoja železničnej prepravy, v ktorej vidia významný potenciál pre rozvoj. Budujú nové trate a pristupujú k prepájaniu železničných systémov medzi jednotlivými regiónmi. V súčasnosti je práve v SAE zahájený tender na dodávku 7 rôznych typov nákladných vagónov, na ktorom sa TATRAVAGÓNKA aktívne zúčastňuje. Výstava v Dubaji bola jedinečnou a podnetnou príležitosťou na diskusie a hľadanie potenciálnych partnerov pre spoluprácu na tomto projekte. Účasť na prestížnej výstave sme zúročili ako príležitosť na nadviazanie ďalších kontaktov, ktoré môžu v budúcnosti rozšíriť možnosti preniknutia na nové potenciálne trhy.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...