1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SHP Harmanec, a.s.

SHP group 17Ponúka inovatívne produkty s pridanou hodnotou

Sila tradície, sofistikované technológie, charakter dynamicky napredujúcej firmy, široké portfólio výrobkov, nadšení zákazníci. Ako sa papierenskému gigantu naďalej darí využívať silný potenciál rozvoja a prosperity sa Priemysel Dnes porozprával s Robertom Kasanickým, finančným riaditeľom SHP Harmanec, a.s.

Trhy sa ocitli v mimoriadne zložitej situácii. Spoločnosť SHP Harmanec však zostáva verná ambícii udržať tempo konštantného rastu. Prezradíte nám tajomstvo vášho úspechu?

V roku 2019 sme intenzívne pracovali na zvýšení konkurencieschopnosti a venovali sme sa aktivitám, ktoré boli zamerané na zlepšenie pozície závodu Harmanec a celej skupiny SHP na našich kľúčových trhoch. Za hlavné iniciatívy sme si zvolili zlepšovanie predajného portfólia, navýšenie cien a optimalizovanie sortimentu s prihliadaním na dosahovanie vyššej rentability. Pozitívny efekt sme zaznamenali už počas roka 2019, keď sa nám podarilo navýšiť ceny v priemere o 28 eur na tonu a v maloobchodnom segmente predaja dokonca o 69 eur na tonu. Celkovú ziskovosť harmaneckého závodu sme prostredníctvom obchodných aktivít medziročne zlepšili o 1,8 milióna eur. Z úspešne zrealizovaných zmien benefitujeme aj v roku 2020.

Napriek koronakríze nás nepostihol veľký pokles predajov a s výsledkami dosiahnutými v prvom kvartáli sme mierne prekročili plán. Pozitívny dopad v roku 2020 pociťujeme zo znižovania fixných nákladov a zo zmien v oblasti nákupnej politiky. Po intenzívnom rokovaní s našimi dodávateľmi sme dosiahli výhodnejšie ceny nakupovaných surovín. Zároveň pracujeme na optimalizovaní výrobných procesov a na rozšírení možností kompenzovať potenciálne zvýšenie ceny vlákien. Vyvíjame celkové úsilie, aby sme v roku 2020 dokázali udržať pozitívne výsledky a zaznamenali rast z pohľadu profitability spoločnosti.

Aktuálna situácia však napriek tomu predstavuje výzvu aj pre vašu spoločnosť.

Boli sme nútení zareagovať v oblasti riadenia dodávateľsko-odberateľského reťazca a dokázali sme udržať flexibilitu zásobovania. Keďže v marci došlo k uzavretiu štátnych hraníc, naše závody museli byť vopred zásobené dostatočným množstvom primárnej suroviny. Konkrétne závod Harmanec bol nastavený dobre a nepocítil dopad negatívnych zmien.

Aké postavenie má harmanecký závod v SHP Group?

SHP Harmanec, a.s., z pozície materskej spoločnosti manažuje celú skupinu SHP. Zabezpečuje nákup vlákien a primárnych materiálov, uzatvára kontrakty, z ktorých benefitujú všetky dcérske spoločnosti, a v každej z nich vlastní obchodné podiely. V šiestich výrobných závodoch vyrobíme 170-tisíc ton papiera ročne. Naše obchodné spoločnosti zabezpečujú predaj na trhoch v Prahe, Budapešti, Bukurešti a slovinskom Celje. V investíciách do rozvoja distribučných kanálov však naďalej pokračujeme.

Ktoré investičné aktivity patria k vašim prioritám?

Intenzívne napredujeme v realizácii našich investičných zámerov na Balkáne. V roku 2017 sa najmladším členom SHP Group stala spoločnosť Paloma d.d., slovinský líder vo výrobe a predaji produktov papierovej hygieny na trhoch juhovýchodnej Európy. Jej nadobudnutím si skupina SHP výrazne posilnila pozíciu vo východoeurópskom regióne. V rámci akvizície závodu a značky Paloma sme sa zaviazali k výrazným investíciám, ktoré sa budú pohybovať vo výške 44,6 milióna eur. V závodoch Paloma sa prioritne zameriavame na obnovu technickej infraštruktúry a modernizáciu budov. Aktuálne prebieha reorganizácia procesných tokov a inštalácia nového papierenského stroja s vyhovujúcimi parametrami. Posledná časť investičného programu bude zameraná na inštalovanie nových konvertovacích liniek a dobudovanie skladových priestorov na veľké materské kotúče tissue papiera, ktorý sa používa na výrobu finálnych výrobkov.

Všetky spomenuté investície nadväzujú na technické kapacity skupiny SHP a našou prioritou je, aby naplánované projekty prebehli v dohodnutých rámcoch aj napriek skutočnosti, že investičný tok sme museli pozastaviť vzhľadom na aktuálnu situáciu v súvislosti s novým koronavírusom. Pre východný blok krajín bývalej Juhoslávie posilňujeme výrobu v spoločnosti SHP Celex, a.d., Banja Luka, v Bosne a Hercegovine, kde plánujeme skoncentrovať výrobu produktov v segmente Away from home z dvoch výrobných závodov Paloma. Z investícií v objeme 2,4 milióna eur v závode Celex bude financované vybudovanie čističky odpadových vôd a modernizácia bezpečnostných opatrení vo výrobných priestoroch.

V investičnej činnosti však pokračujete aj v Harmanci.

Momentálne pripravujeme koncept rozvoja harmaneckého závodu, ktorý zahŕňa zmenu jeho topológie a infraštruktúry s novými technológiami. Dokončovanie programu naplánovaných aktivít bude prebiehať počas roka 2020 a financovanie sa bude odvíjať od finálneho schválenia.

V banskobystrickom regióne patríte k silným a stabilným zamestnávateľom. Koľko zamestnancov pracuje vo vašej spoločnosti?

Keďže neustále pracujeme na zlepšovaní technológií a reorganizácii procesov, úpravu fixných nákladov sprevádzalo znižovanie počtu zamestnancov. V roku 2017 mal harmanecký závod 527 zamestnancov, v roku 2018 sme ich počet znížili na 483 a v roku 2019 u nás pracovalo 437 ľudí. Vo výrobe disponujeme stabilným tímom skúsených odborníkov. V minulosti sme aplikovali program medzizávodovej výmeny pracovníkov. Za prínos rotácie pokladáme rozšírenie pracovných návykov a skúseností, ktoré zamestnanci naplno využili po návrate do materského závodu. Ako zamestnávateľ si zakladáme na profesionalite a ľudskosti. Snažíme sa, aby naši ľudia neboli pripravení len vedomostne, ale aby s firmou zdieľali spoločné vnútorné hodnoty.

Harmanecké papierne predstavujú pojem. Na ich konte nájdeme celé série úspešných produktov. Môžete zhrnúť vaše nosné konkurenčné výhody?

K našej firemnej filozofii patrí minimalizovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie. Závod Harmanec je v súčasnosti jedným zo slovenských lídrov v oblasti ekologického spracovávania surovín. Jeho hlavná konkurenčná výhoda spočíva v zameraní na spracovanie recyklovaného papiera. V zberných dvoroch sústreďujeme tlačoviny pre ďalšie spracovanie vo svojich prevádzkach a za posledné roky sme vynaložili množstvo energie na tzv. deinking proces. Ide o sofistikovaný technologický proces na ošetrenie znečisteného zberového papiera, ktorý sa snažíme vybieliť a získať primárne vlákno na výrobu hygienických výrobkov špičkovej kvality. Zameriavame sa tiež na spracovanie zberového papiera nižšej kvality a v tejto oblasti dosahujeme veľmi dobré výsledky.

Minulý rok vaše výrobky získali niekoľko ocenení. Čo pre vás znamenajú?

Veľmi si vážime ocenenie marketingového programu Voľba spotrebiteľov – najlepšia novinka roka 2019. Spoločnosť SHP Harmanec získala cenu za produktové novinky zo sady Delicate Care – toaletný papier a vreckovky v kategórii „Papierový program“. Po zhodnotení kvality, funkčnosti, vlastností a dizajnu výrobkov nám naši zákazníci vyslali významnú spätnú väzbu, ktorá nám slúži ako zdroj novej inšpirácie. Získali sme však aj ďalšie významné ocenenie – Business Superbrands Slovakia 2019 na základe rozhodnutia Business Brand Councilu za snahu o ďalšie rozvíjanie značky Harmony.

Popri plnení prísľubu kvality a funkčných vlastností nám záleží na tom, aby spotrebiteľ rozpoznal naše výrobky od produktov konkurencie. Snažíme sa preto komunikovať istý odkaz. Dnes je bežné, že značky prispievajú k spoločenskej zodpovednosti a výrazne tým ovplyvňujú svoju marketingovú komunikáciu. Za jednu z našich reklamných kampaní sme pred časom získali uznanie za pozitívny príklad reklamnej praxe. Kampaňou na papierové utierky do domácnosti na rôzne použitie značky Harmony sme otvorili tému rodovej rovnosti na príklade spoločnej deľby práce v domácnosti. Prepojili sme dva, na prvý pohľad možno rozličné svety – papierenské výrobky a rodovú spravodlivosť, a myšlienkou „Jeden by nemal robiť všetko“ sme komunikovali pridanú hodnotu našich výrobkov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...