1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Nemak Slovakia, s.r.o.

nemak SRHybridné vozidlá a elektromobilita menia automotive

Výroba odliatkov pre automobily je charakteristická mnohými aspektmi typickými pre výrobný sektor dodávateľov automobilového priemyslu. Organizácie majú podobnú štruktúru, systém riadenia, na riešenie problémov používajú rovnaké nástroje, výrobné technológie sú zvyčajne na tej najvyššej technickej úrovni a veľmi často sa jedná o firmy, ktoré sú súčasťou globálnych koncernov.

Ukážkovým príkladom spomínanej charakteristiky je spoločnosť Nemak založená v roku 1979 v mexickom Monterrey, ktorá sa vypracovala až na globálneho výrobcu hliníkových odliatkov, najmä hláv valcov a blokov motorov pre segment automotive. Tento špecialista na vývoj a výrobu hliníkových komponentov pre aplikácie hnacích sústav a karosérií zamestnáva celosvetovo 22-tisíc ľudí v 38 prevádzkach a vlani dosiahol tržby vo výške 4,7 miliardy amerických dolárov.

K tomuto číslu prispel aj závod Nemak Slovakia sídliaci v Žiari nad Hronom, ktorý vznikol v roku 2000 ako joint venture spoločností Rautenbach a ZSNP (Závody Slovenského národného povstania). Tamojšia zlievareň, ktorá produkuje vo veľkej väčšine odliatky hláv valcov motorov pre osobné autá, patrila v roku 2001 iba podniku Rautenbach so sídlom v nemeckom Wernigerode. O tri roky neskôr došlo k akvizícii mexickým Nemakom a v roku 2007 sa zmenil jej názov na súčasný Nemak Slovakia. Podnik zo stredného Slovenska sa rozkladá na vlastnom pozemku o rozlohe 170-tisíc m². Začiatky jeho pôsobenia sú späté s produkciou pre automobilky Škoda, BMW a Audi. V roku 2006 pribudla do portfólia jeho zákazníkov značka KIA, o rok neskôr výroba pre General Motors/Opel a v roku 2009 aj Volkswagen.

Nová zlievareň zvýšila produkciu

V roku 2016 bola v spoločnosti Nemak Slovakia zrealizovaná jedna z najväčších investícií za obdobie jej existencie. Išlo o výstavbu novej zlievarne a osadenie príslušných technológií za 50 miliónov eur. Dôvodom rozšírenia výroby hliníkových odliatkov technológiou gravitačného a vysokotlakového odlievania bol zvyšujúci sa dopyt po nich. V roku 2020 by ich mala zlievareň produkovať 1 100 000 ks/rok metódou gravitačného odlievania a 650 000 ks/rok metódou vysokotlakového odlievania. Princíp vysokotlakového odlievania spočíva v tom, že roztavená zliatina sa dávkuje do plniacej komory špeciálneho tlakového liaceho stroja, a potom sa účinkom tlaku vytvoreného plniacim piestom premiestňujúcim sa v tejto komore cez vtokovú sústavu vypĺňa dutina vysoko presnej kovovej tlakovej formy, kde zliatina tuhne pod zvyškovým tlakom. Je to najrozšírenejší spôsob liatia zliatin hliníka.

Podľa konštrukcie komory tlakového liaceho stroja sa rozlišuje tlakové liatie na strojoch so studenou komorou a tlakové liatie na strojoch s teplou komorou. V prvom prípade je teplota komory výrazne nižšia ako teplota taveniny. Pri teplej komore je komora v neustálom kontakte s taveninou. Vysokotlakové liatie umožňuje zhotovovať odliatky s tenkými stenami a výbornou akosťou povrchu. Technológia umožňuje zhotoviť odliatky zložitých tvarov, ktoré nie je možné dosiahnuť gravitačným kokilovým odlievaním. Najčastejšie sa týmto spôsobom vyrábajú napríklad šasi prehrávačov, video prehrávačov, rámy a skrine motorov, spínacích zariadení, karburátorov, rozdeľovačov a skrine prevodoviek a spojok. Osadených bude postupne 8 odlievacích lisov o uzatváracej sile 4400 ton.

Materský podnik a jeho know-how

Ako sme už spomínali v úvode, koncern Nemak je najväčším svetovým výrobcom hláv valcov a blokov motorov z hliníkových zliatin v dodávateľskom segmente automobilového priemyslu a vďaka tržbám mu patrí miesto v prvej celosvetovej stovke dodávateľov automobilového priemyslu. Prevažnú časť výroby gravitačne odlievaných odliatkov tepelne spracováva internými kapacitami, druhým segmentom je vysokotlakové liatie. Časť svojej produkcie dodáva priamo do niektorej z desiatok automobiliek, časť subdodávateľom s technológiou trieskového obrábania a montáže. Medzi jeho konečných zákazníkov patria také značky ako KIA, Huyndai, Volkswagen, Audi, GM-Opel, GM-Daewoo, Shanghai-GM, Škoda, BMW či SsangYong. Stratégiou koncernu je rast objemu výroby spolu s rastom produktivity práce, pričom náročnosť odliatkov na výrobné procesy neustále rastie. Tie možno rozdeliť medzi výrobu jadier, taviareň, odlievanie, finálne operácie, tepelné spracovanie a CNC opracovanie.

Zo zázemia silnej materskej spoločnosti, jeho know-how a filozofie pritom čerpá aj slovenský závod Nemak Slovakia. Jeho konateľ Ing. Rastislav Gáll hovorí, že ako dcérsky podnik majú prístup nielen ku technológiám a technologickým postupom pri výrobe komponentov, ale aj k vývojovým centrám koncernu, ktoré sú rozmiestnené po celom svete. Tie sledujú najmä nové trendy v automotive, teda momentálne iniciatívy zamerané na zníženie škodlivého vplyvu automobilizmu na životné prostredie. Aj preto vstúpila skupina Nemak do oblasti štrukturálnych komponentov (častí karosérií) a komponentov pre elektrické a hybridné pohonné jednotky. V súlade s novou stratégiou rozbehla dcérska pobočka Nemak Slovakia v roku 2017 a vlani nové projekty. Tie sa týkali zabehnutej výroby hláv valcov motorov, ale najmä rozvíjajúcej sa výroby štrukturálnych komponentov a súčastí hnacieho ústrojenstva hybridných a elektrických vozidiel.

Čo najnižšia ekologická stopa

Rastislav Gáll rozdelil aktuálne produktové portfólio spoločnosti Nemak Slovakia takto: „2/3 našej výroby tvoria hlavy valcov motorov a 1/3 pripadá na štrukturálne komponenty (časti karosérií) a elektromobilitu. Najväčší podiel na obrate spoločnosti mali hlavy valcov vyrábané pre spoločnosti Kia Motors Slovakia, Volkswagen a Audi a GM-Opel. V rámci elektromobility sme sa v poslednom období zmerali najmä na diely pre hybridné automobily, a to na produkciu krytov batérií.“ Aby držala spoločnosť Nemak Slovakia „krok s dobou“, stále náročnejšími požiadavkami klientov a prísnejšími normami Európskej únie, musí neustále investovať do nových technológií a výrobných postupov. „Každý rok investujeme do nášho technologického zázemia 10 až 20 miliónov eur,“ doplnil konateľ spoločnosti Nemak Slovakia, v ktorej si veľmi dobre uvedomujú riziká spojené s produkciou hláv valcov pre naftové motory. Aj preto v závode posilnili výrobu benzínových motorov, a to zvýšením flexibility výrobných liniek a prípravou na navýšenie kapacít.

S trendom znižovania podielu naftových motorov na trhu súvisí obava z poklesu výroby hláv valcov pre tieto motory. Rastislav Gáll však tieto obavy nezdieľa. Myslí si, že aj napriek aktuálne sa rozmáhajúcej elektromobilite prežijú naftové aj benzínové motory. „Vývojári a inžinieri vyvíjajú stále nové spaľovacie motory s nižšou spotrebou. „Elektromobilizácia“ bude, samozrejme, pokračovať ďalej, to ale neznamená, že spaľovacie motory zaniknú,“ vysvetlil a jedným dychom dodal: „Tento rok je rokom očakávania. Automobilový sektor bude reagovať na to, čo budú zákazníci kupovať. Prichádza zmena a Nemak sa aktívne pripravuje na to, čo táto zmena prinesie. Čakajú nás prísnejšie normy zo strany EÚ a karty zamiešajú aj veľké automobilové trhy ako sú USA, EÚ a Čína. V konečnom dôsledku ale táto neistá atmosféra ohľadom budúcnosti automobilového priemyslu pre nás znamená vhodnú príležitosť ako sa ešte viac presadiť.“

Dobrý zamestnávateľ aj mentor

Na záver treba dodať, že spoločnosť Nemak Slovakia je s takmer tisíc pracovníkmi najväčším zamestnávateľom v žiarskom regióne. Fluktuácia je nízka, čo svedčí o tom, že si zamestnanci prácu v Nemaku vážia. Rastislav Gáll hovorí, že problém so zháňaním nových pracovných síl nemajú, keďže budúcich pracovníkov si vychovávajú sami. Nielenže sú zapojení do duálneho vzdelávania, ale sami sú aj spoluzakladateľom Súkromnej strednej odbornej školy technickej v Žiari nad Hronom. K odborom, ktoré sa tu študujú, patria napríklad mechanik nastavovač, mechanik mechatronik, programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení či hutník operátor. Okrem teoretickej výučby je samozrejmosťou prax priamo v podniku Nemak Slovakia s možnosťou nástupu do zamestnania po obdržaní výučného listu. „Veľmi dobré vzťahy máme už dlhoročne aj s vysokými školami, konkrétne so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave, Hutníckou fakultou na Technickej univerzite v Košiciach, Žilinskou univerzitou aj Technickou univerzitou vo Zvolene,“ uzavrel Rastislav Gáll, konateľ Nemak Slovakia, pre ktorú je najväčšou prioritou spokojnosť zákazníkov aj zamestnancov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...