1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

Používaním e-služieb šetríme čas a peniaze

Vybaviť úradné záležitosti a často zdĺhavú komunikáciu s kompetentnými štátnymi úradmi dá zabrať nejednému občanovi či podnikateľskému subjektu. Sen, že by sa v modernej dobe internetu a elektronickej komunikácie dali všetky veci riešiť rýchlo, jednoducho a dokonca z pohodlia domova sa zdá síce vzdialený, ale nie nereálny.

Na jeho realizácii pracuje aj Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (MV SR), ktoré v súčasnosti prevádzkuje 74 používateľských elektronických služieb a od ich spustenia v decembri 2013 k máju 2015 zaznamenalo 141 724 použití. Bližšie informácie o aktuálnom stave elektronických služieb nám poskytol Mgr. Ivan Netík, riaditeľ tlačového odboru MV SR.

Ministerstvo vnútra SR realizuje celkovo 13 projektov v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti. V akej fáze realizácie sa nachádzajú?

MV SR v rámci Operačného programu informatizácia spoločnosti (OPIS) zelektronizovalo a zefektívnilo viacero úsekov svojej pôsobnosti. Z programu OPIS realizuje dokopy 13 projektov v celkovej hodnote 279 miliónov eur:
•    Úsek matričnej agendy – kým v roku 2009 existovali iba matričné knihy, množstvo decentralizovaných evidencií obcí a s registrom obyvateľov komunikovalo priamo iba 149 matričných úradov, od roku 2015 existuje centrálny informačný systém umožňujúci online prácu 970 matričných úradov súčasne, komunikujúci online a zapisujúci údaje priamo do registra fyzických osôb, integrovaný na systém Ministerstva zahraničných vecí a poskytujúci elektronické služby.
•    Úsek hlásenia pobytu – kým v roku 2009 existoval výlučne papierový hlásenkový spôsob nahlasovania zmien prostredníctvom OR PZ a prepisovania dát do registra obyvateľov, od roku 2015 existuje centrálny informačný systém umožňujúci online prácu všetkých obcí, online komunikujúci a zapisujúci údaje priamo do registra fyzických osôb, plne pripravený na online získavanie údajov z katastra nehnuteľností a poskytujúci elektronické služby.
•    Úsek registra obyvateľov – kým v roku 2009 existoval rezortný informačný systém umožňujúci iba offline výmenu dát v rámci rezortu MV SR a integrovaný iba na rezortné agendy MV SR (občianske preukazy, pasy,...), od roku 2015 existuje referenčný register fyzických osôb s online komunikáciou a možnosťou integrácie na všetky informačné systémy verejnej správy.
•    Úsek evidencie vozidiel – kým v roku 2009 existoval centrálny informačný systém rezortu MV SR pre evidenciu vozidiel, v súčasnosti je tento informačný systém integrovaný a získava dáta o povinnom zmluvnom poistení, STK, EK, má optimalizovanú databázu pre poskytovanie elektronických služieb, na dopravných inšpektorátoch sú vyvolávacie systémy s možnosťou online prihlásenia sa do rady v ľubovoľnom termíne. V teréne sú inteligentné vozidlá umožňujúce online kontrolu osôb, vozidiel, dokladov, s možnosťou navigácie, s mapovými podkladmi, online riadené z centra operačného riadenia, online komunikujúce s inými vozidlami a s centrom.
•    Úsek evidencie vozidiel/technické preukazy – kým v roku 2009 existoval iba papierový technický preukaz poskladaný v obale a zaberajúci priestor v peňaženke, dnes nosíme v peňaženke malý, tenký a elektronický polykarbonátový doklad s čipom zvyšujúcim jeho bezpečnosť, znižujúcim riziko jeho zneužitia, umožňujúcim získavať údaje z evidencií na ODI alebo cez elektronické služby a doručovaný až domov.
•    Úsek registra adries – kým v roku 2009 neexistoval žiadny konsolidovaný register adries, dnes máme centrálny referenčný register adries dostupný v každej obci/meste, umožňujúci obciam/mestám správu ich dát o adresách a poskytujúci elektronické služby.
•    Úsek občianskych preukazov – kým v roku 2009 existoval polykarbonátový doklad formátu ID1 bez možnosti sprostredkovať a garantovať elektronickú komunikáciu občana s eGovernmentom, v roku 2015 má 1,1 milióna občanov možnosť komunikovať so štátnou správou elektronicky, prostredníctvom eID karty s certifikovaným čipom a najmodernejšími bezpečnostnými mechanizmami proti zneužitiu, kopírovaniu, klonovaniu čipu a pozmeňovaniu údajov v ňom. Zaviedli sme bezpečný autentifikačný mechanizmus a občania dostávajú bezplatne kvalifikované komponenty pre tvorbu zaručeného elektronického podpisu.
•    Policajný zbor/operačné riadenie – kým v roku 2009 prebiehala koordinácia zásahov a akcií výlučne rádiovou komunikáciou a „papierom a perom“, od roku 2015 máme zavedený elektronický proces od zdvihnutia linky 158, cez lokalizáciu, online stav dostupnosti síl a prostriedkov v danom momente, online zobrazovanie polohy áut na mape, online komunikáciu centra so zložkami v teréne, integráciu rádiovej siete do systému operačného riadenia, automatizovanú tvorbu reportov a štatistík, elektronické generovanie záznamov zo služieb a pripravujeme ešte elektronické služby.
•    Úsek registratúry a archívov – kým v roku 2009 boli archívne činnosti vykonávané len pomocou lokálnych aplikácií, komunikácia prebiehala emailom a prijímať na archiváciu sa dali iba papierové dokumenty, od roku 2015 máme centrálny systém s jednotným dátovým skladom s možnosťou archivácie aj elektronických dokumentov, s možnosťou digitalizácie dokumentov v rámci jedného systému, s možnosťou vyhľadávania archívnych dokumentov a záznamov, spĺňajúci medzinárodné štandardy a poskytujúci elektronické služby.

Informačné prostredie, ktoré sme sa našimi projektmi zaviazali pripraviť, sme budovali od základov. Nazdávame sa, že základy sú položené kvalitne a pevne, a v súčinnosti s ostatnými štátnymi inštitúciami na nich možno vystavať dobrý e-Government.

Aké základné povinnosti musí splniť občan, aby mohol plnohodnotne využívať všetky dostupné elektronické služby?

Na používanie elektronických služieb je potrebný aktivovaný občiansky preukaz s čipom, ktorý je autentifikačným prostriedkom pre všetky e-služby poskytované štátom. Pre používanie občianskeho preukazu s čipom je potrebná čítačka a príslušné softvérové vybavenie, teda ovládač pre čítačku, klient pre občiansky preukaz, a ak sme požiadali o certifikáty k zaručenému elektronickému podpisu, tak aj aplikácie pre prácu s ním. Kompletná softvérová výbava je dostupná napríklad cez portál www.slovensko.sk alebo cez portál E-služby MV SR https://portal.minv.sk. Všetko toto vybavenie štát poskytuje bezplatne. V auguste minulého roka počet držiteľov elektronických občianskych preukazov s čipom prekročil milión, v súčasnosti ich má vyše 1,5 milióna občanov.

Informatizácia a elektronické služby sa zavádzajú s cieľom zjednodušenia komunikácie občana s úradmi. Ktoré úradné záležitosti by mal občan dokázať vyriešiť z pohodlia svojho domova po realizácii týchto projektov?

MV SR elektronický občiansky preukaz s čipom vydáva ako autentifikačný prostriedok pre všetky elektronické služby poskytované štátom. Slovenská republika prevádzkuje niekoľko stoviek elektronických služieb a ich počet sa rozširuje. Ministerstvo vnútra ponúka občanom e-služby z oblasti hlásenia pobytu, registra fyzických osôb, matrík, evidencie vozidiel, dokladov a registra adries. Najvyužívanejšie sú praktické služby evidencie vozidiel, ktoré sme sprístupnili 1. apríla, a to predovšetkým služba rezervácie termínov na dopravnom inšpektoráte, efektom ktorej je podstatné skrátenie čakania na vybavenie. Ďalšími preferovanými sú možnosť elektronicky vozidlo prihlásiť či vykonať zmenu v evidencii, požiadať o zapísanie alebo zrušenie elektronického splnomocnenia k evidenčným úkonom s vozidlom. S použitím ďalších informačných služieb možno získať prehľad napríklad o exekútorských, súdnych, daňových alebo colných blokáciách vozidla, o kontrole jeho originality či o časovom priebehu držby vozidla a o všetkých evidovaných udalostiach vykonaných s vozidlom. Ak je potrebná návšteva pracoviska dopravnej polície, môžete si pomocou občianskeho preukazu zarezervovať termín, ktorý vám vyhovuje.

Používatelia elektronických dokladov môžu požiadať aj o zmenu mena a priezviska či o dodatočné zápisy v matrike, ktoré je potrebné nahlásiť pri rôznych životných udalostiach, ako je sobáš, rozvod, opravy či zmeny osobných údajov. Elektronickou cestou možno získať duplikáty rodného, sobášneho či úmrtného listu. Používaním e-služieb šetríte nielen čas, ale aj peniaze, pretože správne poplatky sa pri vybavovaní elektronickou cestou znižujú o polovicu, najviac však o 70 eur.

Zaznamenali ste na poskytované elektronické služby a ich fungovanie aj kritické ohlasy verejnosti? V ktorých oblastiach?

Ministerstvo vnútra zaznamenáva všetky kritické postrehy používateľov k našim elektronickým službám a robí všetky opatrenia na ich odstránenie. Napríklad pre komfortnejšie a efektívnejšie vybavovanie žiadostí sme minulý rok v apríli zaviedli pre verejnosť elektronickú službu, pomocou ktorej sa možno objednať na konkrétny voľný termín na dopravnom inšpektoráte. Je široko prístupná a nevyžaduje prihlasovanie cez elektronický občiansky preukaz. Je teda pre každého, kto má prístup na internet. Zaznamenali sme, že rezervácie využívajú pomerne často zástupcovia predajcov vozidiel či lízingové spoločnosti. Pracujeme na opatreniach, aby tento druh klientov nevyužíval možnosť rezervácie na úkor ostatných žiadateľov z radov bežných občanov. Tieto opatrenia by mali mať účinky aj na špekulantov s poradovými lístkami, pretože aj takí sa už vyskytli.

Pripravujú sa aj ďalšie projekty a služby, ktoré by bolo možné vykonávať elektronicky? Ktoré a v akom časovom horizonte?

Ministerstvo vnútra pred pár dňami sprístupnilo prvé služby elektronického archívu.
Elektronický archív buduje MV SR ako komunikačné centrum pre fyzické osoby a právnické osoby týkajúce sa všetkých agend podľa zákona o archívoch a registratúrach. Umožní elektronický prístup k historickým archívnym dokumentom v ich digitálnej podobe a zároveň ponúkne možnosť pre bezpečné uloženie elektronických archívnych dokumentov vzniknutých z činnosti pôvodcov registratúry. Prostredníctvom služieb elektronického archívu sa zjednoduší prístup k archívnym dokumentom pre laickú a najmä odbornú verejnosť.

V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra pokračujeme v elektronizácii našich služieb. Skvalitníme napríklad tiesňové volania, zoptimalizujeme spoluprácu zložiek záchranného systému, pracujeme tiež na rýchlom a efektívnom riešení priestupkov. Naším cieľom je vybudovať kvalitné a stabilizované informačné systémy, čo je náplňou projektov Cloud MV SR a Datacentrum MV SR.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...