1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Metsa Tissue Slovakia, s.r.o.

metsa tissue1Snažia sa byť energeticky efektívni a ekologickí

Producent papierových hygienických výrobkov značiek Tento a KATRIN, žilinský závod Metsä Tissue Slovakia, s.r.o., patrí od roku 2006 do skupiny Metsa Group. Celá Skupina sa sústreďuje na trvalú udržateľnosť lesov. „Staráme sa o dôkladné využívanie lesa. Každý strom, ktorý vyrastie, dokážeme spracovať do poslednej vetvičky, v jednotlivých odvetviach Skupiny,“ zdôrazňuje konateľ spoločnosti Marián Pozor. Podľa jeho slov Metsa Group pracuje v kruhu, ktorý zabezpečuje trvalú udržateľnosť – za každý vyrúbaný strom sa v rýchlorastúcom lese zasadia ďalšie štyri.

Môžete zhodnotiť uplynulý rok spoločnosti Metsa Tissue Slovakia?

Minulý rok bol pre nás veľmi turbulentný. Turbulencia sa týkala zmeny organizačnej štruktúry s cieľom zvýšiť celkovú výkonnosť jednotlivých závodov Skupiny, znížiť komplexnosť v procese výroby papierovej hygieny. V septembri 2018 bol vymenovaný nový CEO Metsä Tissue Corporation a v decembri 2018 sa naštartoval program na kontrolu výrobného procesu a úsporu nákladov. Hoci celkové tržby v roku 2018 narástli, hospodársky výsledok bol nižší. Najväčší vplyv na ekonomiku podniku mal nárast cien celulózy a mzdových nákladov.

Ktoré najväčšie problémy vám najviac komplikujú podnikateľské aktivity?

Aktuálne je to enormný nárast nákladov na prácu spôsobený legislatívnymi zmenami, ktoré nedokážeme ovplyvniť. Sme nonstop prevádzka – vyrábame 24 hodín denne, 7 dní v týždni, v prostredí, ktoré si vyžaduje zvýšené nároky a náklady. Všetky tieto faktory podporujú príplatky pre zamestnancov, na ktoré musíme nájsť dodatočné zdroje. Okrem toho pracujeme v FMCG prostredí – vyrábame rýchloobrátkový spotrebný tovar, to znamená, že musíme zákazníkovi dodať tovar do 48 hodín od objednávky. Toto všetko nám výrazne komplikuje situáciu a musíme držať vysoké skladové zásoby, aby sme dokázali splniť očakávania zákazníka. Dodávame veľké objemy tovaru, takže nároky na plánovanie výroby a dopravy sú veľmi veľké a je nevyhnutný priamy a častý kontakt so zákazníkom.

Je východiskom robotizácia? Ako riešite problémy s nedostatkom pracovníkov a ich motiváciu?

V našom závode je už teraz vysoká forma automatizácie. Veľa firiem dnes rozpráva o Priemysle 4.0, u nás funguje už dlhšiu dobu. Linky sú vysoko automatické, riadia ich počítače a pracujú na nich odborníci. Fluktuácia nie je veľká, takže neriešime vážny problém s nedostatkom pracovníkov. Je pravda, že v rámci niektorých oddelení je situácia zložitejšia a špecialisti na dané pozície sa nehľadajú celkom ľahko, ale vážnym problémom by som to nenazval. Zamestnancom ponúkame štandardné firemné benefity podporované skupinovým programom Metsä Group. Pravidelným ročným monitorom PULSE sledujeme spokojnosť zamestnancov. Je pravda, že najmotivujúcejšia v našom regióne je mzda, ale sme prekvapení, aké pozitívne podnety dostávame na zlepšenie pracovného prostredia priamo od zamestnancov. Pracovníci sú vnímaví a majú zaujímavé nápady ohľadne skultúrnenia areálu firmy, zlepšenia pracovného prostredia, prípadne pracovných nástrojov. To všetko korešponduje s jedným z našich cieľov – aby sa pracovníci v závode cítili dobre a bezpečne.

Aký je sortiment vašich výrobkov a koľko ich ročne vyprodukujete?

Náš sortiment – to je papierová hygiena. Základným produktom je toaletný papier, ktorý predstavuje až 70 % našej produkcie. Štvrtinu, 25 %, tvoria kuchynské utierky a hygienické vreckovky 5 %. Naše vlastné značky – Tento a KATRIN predstavujú asi 50 % produkcie. Druhá polovica výroby je produkcia vlastných značiek zákazníka, takzvaných privátnych značiek, ktoré vyrábame podľa zadania od zákazníka. Tieto produkty vyrábame prakticky pre všetky veľké reťazce v rámci regiónu strednej a východnej Európy. Ročne vyprodukujeme približne 75-tisíc ton výrobkov papierovej hygieny a sortiment je skutočne mimoriadne široký. Máme rôzne segmenty našich výrobkov, takisto rôzny počet vrstiev a veľkostí balenia. Len v rámci našich značiek Tento a KATRIN vyrábame hygienické produkty niekoľkých druhov. Tých kombinácií je veľké množstvo. Širokospektrálnosť výrobkov zároveň nie je vždy len výhodou, preto sa neustále snažíme portfólio výrobkov harmonizovať, aby sme zefektívnili výrobný proces a dokázali poskytovať zákazníkom komplexný servis v oblasti papierovej hygieny.

Kam smeruje vaša produkcia?

V Žiline vyrábame pre trhy strednej a východnej Európy a Rakúsko. Najviac dodávok, asi 30 %, vyvážame do Českej republiky, na Slovensku zostáva 20 % produkcie. Zostávajúca polovica je rozdelená takto: 20 % smeruje do Rakúska a po 10 % do Poľska, Maďarska a ostatých krajín. Výrobky rozvážame do okruhu 500 km. Toaletný papier nie je vhodná komodita na transport, pretože výrobky sú ľahké, ale objemné, takže prevážame vzduch. Do kamióna dokážeme naložiť 4 až 6 ton hygienických produktov a transport je nákladná záležitosť. Vzdialenejšie destinácie preto nie sú pre zákazníkov zaujímavé z pohľadu finálnej ceny za tovar. Metsä Tissue má však v Európe rozmiestnených 10 výrobných závodov, a tým pádom dokáže efektívne pokryť väčšinu zákazníkov na území Európy.

Žilinský podnik je súčasťou skupiny Metsa Group. Čo vám to prináša?

Pozitívom je, že dokážeme byť trvalo udržateľní. Sústreďujeme sa, aby bol les celý spracovaný a nevznikal odpad. Akýkoľvek drobný výpadok vo výrobe vieme veľmi flexibilne riešiť tým, že si jednotlivé závody vedia pomôcť a vybalansovať výrobné kapacity. Ak sa nám ohlási zákazník s požiadavkou na promo akciu, vieme to v rámci závodov Metsä Tissue zariadiť, aj keď sme plne vyťažení – pomôže nám jednotka v blízkom Poľsku. Nezanedbateľná je celková podpora v rámci Skupiny – zdieľanie skúseností, kapacít, vývoja. Napríklad náš žilinský vývojový tím spolupracuje na úlohách celej Skupiny. Vysoké štandardy procesov a kvality výrobkov sú zavedené aj v našom závode.

Vysoká kvalita si vyžaduje inovácie a moderné technológie. Ako ste na tom s investíciami?

V našom segmente je kvalita veľmi dôležitá. Ak nechceme zľaviť, musíme pravidelne modernizovať technologické zariadenia. Najvýznamnejšiu investíciu sme uskutočnili minulý rok, kedy sme rozbehli novú linku na výrobu toaletného papiera a kuchynských utierok. Táto linka dokáže vyrábať výrobky, ktoré sú svojou kvalitou najlepšie na trhu a dokážu diktovať nové trendy výrobkov papierovej hygieny. Okrem toho dokážeme vyrábať ekologické výrobky z recyklovaného papiera alebo rôzne kombinácie, a tým sa dokonale prispôsobiť požiadavkám zákazníka, ale aj globálnym environmentálnym trendom. Automatické linky ponúkajú dostatočné technické možnosti na takúto výrobu.

Patríte medzi top producentov v Európe. Čo stojí za vaším úspechom? Aké sú vaše silné stránky?

V prvom rade sú to jednoznačne ľudia, ktorí sú pre náš závod kľúčoví a zohrávajú významnú úlohu v celom procese výroby finálnych výrobkov. Takisto sú to aj inovácie a automatizácia výroby, aby sme dokázali zabezpečiť potrebnú kvalitu. Dôležitá je nulová úrazovosť, ktorú pozorne sledujeme. Je dôležité, aby sa ľudia vo výrobe cítili bezpečne. Našou prednosťou je flexibilita a tiež ponuka výrobkov z recyklovaného papiera, čo je jedno z našich ekologických riešení. Recyklované výrobky prinášajú aj určitý benefit pre zákazníka, a to nielen v ekologickosti, ale aj v cene.
 

Skupina Metsa má veľmi silnú environmentálnu politiku. Ako ju implementujete v Žiline?

Trvalá udržateľnosť a ekológia, to sú dva rozhodujúce faktory, ktoré ovplyvňujú všetky naše rozhodnutia a aktivity. Samozrejme, snažíme sa byť energeticky efektívni a zároveň aj ekologickí. Preto využívame elektrickú energiu vyrobenú v neďalekej hydroelektrárni. Žilinský závod má výhodu, že je blízko vodného diela a zelená energia zabezpečí až 70 % našej celkovej spotreby. Náš podnik je certifikovaný Integrovaným manažérskym systémom IMS, ktorý zahŕňa systém riadenia kvality, systém environmentálneho manažérstva a systém riadenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Sme tiež certifikovaní systémom Hygieny BRC, systémom energetickej efektívnosti EES a systémami sledovania spotrebiteľského reťazca FSC a PEFC. Sme držiteľmi ekologických označení EU Ecolabel a Nordic Ecolabel, ktoré sú silnými indikátormi nášho ekologického povedomia. Vo výrobe sa snažíme zvýšiť podiel produktov z recyklovaného papiera, aktuálne je to asi 50 %.

Aké sú vaše ďalšie plány na najbližšie obdobie?

Do budúcnosti ideme s hlavným cieľom – dosiahnuť nulovú úrazovosť. Ďalším cieľom je zdravé profitabilné podnikanie – vytvoriť vhodné podmienky pre našich zákazníkov a primerané kvalitné a bezpečné prostredie pre zamestnancov. Chceme byť lídrom v kvalite a inováciách výrobkov papierovej hygieny.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...