1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HYZA, a.s.

Hyza 17Výchova spotrebiteľa je beh na dlhé trate

Spoločnosť HYZA, a.s., už dlhodobo patrí medzi veľkých a moderných spracovateľov hydiny a výrobcov hydinových mäsových výrobkov, a to nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Potvrdzuje to nielen kvantitou (firma denne spracuje viac ako 100-tisíc kusov kurčiat), ale predovšetkým kvalitou svojich produktov, ktorá je pre spoločnosť zásadnou. Dokáže túto kvalitu oceniť slovenský spotrebiteľ?

Prečo reštauračné a jedálenské zariadenia neponúkajú slovenskú hydinu? Ako primäť zákazníka, aby bojoval o svoje spotrebiteľské práva? Na tieto, ale aj na mnohé iné otázky týkajúce sa podnikania v hydinárskom priemysle nám v rozhovore odpovedal Ing. Jiří Šavrda, výkonný riaditeľ spoločnosti HYZA, a.s.

Z prieskumov verejnej mienky vyplýva, že slovenský spotrebiteľ sa pri nákupe mäsových výrobkov už nerozhoduje výlučne podľa finálnej ceny výrobku, ale všíma si aj kvalitu. Môžete tento trend potvrdiť?

Je potrebné povedať, že zákazník sa stále primárne rozhoduje podľa ceny a až následne si všíma kvalitu. Podľa môjho názoru, kvalita by mala byť tak základnou vlastnosťou výrobku, že by sme o nej ani nemali diskutovať. Pokiaľ výrobok nie je kvalitný, nemá na trhu čo robiť. Popri kvalite je nemenej dôležitou vlastnosťou aj bezpečnosť výrobku. Po dlhom období začíname postupne registrovať, že spotrebiteľ sa učí a pri niektorých výrobkoch začína brať do úvahy aj tieto faktory. Príkladom sú naše šunky s podielom obsahu mäsa až 90 %. Ide teda o výrobky najvyššej akosti, a hoci ich cena nie je najnižšia, zákazník si napriek tomu tieto výrobky kúpi. Toto sú v podstate prvé lastovičky potvrdzujúce skutočnosť, že spotrebiteľ v procese rozhodovania síce primárne reflektuje cenu, ale už kalkuluje aj s kvalitou a bezpečnosťou výrobku. Niektorí zákazníci porovnávajú aj vzhľad výrobku či kvalitu obalu, a rozhodujú sa aj na základe predchádzajúcej pozitívnej skúsenosti s výrobkom.

Slovenská hydina sa stále nevie presadiť v školských jedálňach či v reštauračných zariadeniach. Prečo je to tak?

Odpoveď je jednoduchá – majiteľ reštaurácie sa v prvom rade zaujíma o cenu mäsa, až následne berie do úvahy kvalitu, bezpečnosť či pôvod produktu. Návštevníci reštauračných zariadení, rovnako tak rodičia školákov či študentov stravujúcich sa v školských jedálňach, nemajú možnosť dozvedieť sa informácie o pôvode mäsa, ktoré im je predkladané na tanier. Súčasné jedálne lístky už obsahujú informácie o obsahu alergénov (pričom tieto informácie predtým nepatrili k štandardu), avšak o pôvode ponúkaného mäsa či mäsového výrobku reštaurácie a jedálenské zariadenia vôbec neinformujú, možno až na pár výnimiek. Mne osobne ako spotrebiteľovi a rodičovi takáto anonymnosť nielen mäsa, ale potravín ako takých veľmi prekáža. Veľmi dobre totiž viem, aký vplyv majú na výslednú chuť, ako i výživové zloženie mäsa všetky kroky súvisiace s jeho spracovaním, a preto chcem poznať všetky detaily jeho pôvodu: na ktorej farme bolo chované, čím bolo kŕmené, aké malo podmienky starostlivosti, kde bolo porážané, ako bolo mäso chladené a následne spracované, ako zabalené, skladované a koľko kilometrov muselo precestovať, kým skončilo na mojom tanieri.

Keďže v spoločnosti HYZA si veľmi dobre uvedomujeme význam týchto faktorov, začali sme dávno predtým, než to vôbec bolo požadované príslušnou európskou legislatívou, informovať našich zákazníkov o pôvode predávaného mäsa. A aj preto sme vytvorili produkt tzv. úprimného kurčaťa, ktoré svojho spotrebiteľa informuje o detailoch svojho pôvodu.

Ako sa dá táto situácia zmeniť? Uvažuje sa o legislatívnej úprave, ktorá by zavádzala povinnosť informovať o pôvode ponúkaného mäsa reštauračným resp. jedálenskými zariadeniam?

To nie je otázka pre mňa, ale skôr pre legislatívny odbor Vlády SR. Ale pokiaľ spotrebitelia, ale tiež slovenskí chovatelia a výrobcovia mäsa a mäsových výrobkov nevyvinú dostatočný tlak na sprísnenie informačných povinností, nič sa nezmení. Otázkou však zostáva, ako to s hydinovým mäsom na Slovensku celkovo dopadne. Trh sa totiž vyvíja, osobitne u našich susedov, prístup jednotlivých krajín sa mení tiež a bohužiaľ – v neprospech slovenských producentov.

Spotreba mäsa na Slovensku klesá, mení sa životný štýl a s ním spojené stravovacie návyky, ale jeden segment mäsospracujúceho priemyslu sa stále teší mimoriadnej obľube. Ide o grilovacie výrobky určené pre záhradných gurmánov.

Áno, jednoznačne môžem potvrdiť, že fenomén grilovacej sezóny registrujeme aj v našej spoločnosti. Osobitne s príchodom prvých teplých víkendov záujem o produkty určené na grilovanie vzrastá. Zákazník si môže vybrať naozaj zo širokého sortimentu mäsa či mäsových výrobkov. Naša spoločnosť ponúka mäsá ochutené korením či rôznymi marinádami, ale aj mäsá bez korenia, keďže niektorí zákazníci radi doma experimentujú s rôznymi chuťami a mäso si chcú pripraviť, naložiť a ochutiť podľa vlastných chuťových predstáv. Ponúkame tiež pikantné či mexické klobásky na grilovanie. Tento segment produktov určite nemožno zanedbávať, preto aj v najbližšej sezóne budeme svojim zákazníkom opätovne ponúkať výrobky určené či už na grilovanie, alebo aj na opekanie a veríme, že záhradným gurmánom prinesieme nové chute a nové výrobky.

Osobitnú pozornosť venujete špe-ciál-nym produktom pre deti. Môžete nám niektoré z nich priblížiť?

Vo všeobecnosti platí, že zásady správnej výživy sa formujú už u detí. A práve hydinové mäso je dôležitým prvkom vo výžive detí, osobitne vďaka obsahu bielkovín, nižšiemu obsahu tuku (napríklad prsné rezne obsahujú iba 2,5 % tuku) a ľahkej stráviteľnosti. Vhodnou alternatívou pre deti je čerstvo spracované chudé mäso. Jedným z najzdravších spôsobov prípravy kuracieho mäsa je kurací vývar, ktorý nielenže vynikajúco chutí, ale na tanieri výborne vyzerá, najmä ak je pripravený zo zlatého kuraťa. Deti ale majú najradšej párky, údeniny alebo šunky, a to práve vďaka ich šťavnatosti a veľmi intenzívnej chuti. Je prirodzené, že voľba detí sa riadi predovšetkým chuťou, zloženie výrobku zaujíma skôr rodičov. Preto si v našej spoločnosti veľmi zakladáme na kvalite surovín, z ktorých mäsové výrobky spracovávame.

Výhodou spoločnosti HYZA je, že nemusí nakupovať mäso neznámeho pôvodu, ale vždy vie, čo z vlastných vyprodukovaných surovín do mäsových výrobkov použije. Zároveň veľmi starostlivo dbáme na to, aby naše produkty neobsahovali žiadne alergény, keďže percento alergikov z roka na rok stále stúpa. Vždy platilo pravidlo: „Použi len to najnevyhnutnejšie“. Preto u našich výrobkov postupne redukujeme „éčka“, a to platí aj pre nové produkty. V budúcnosti určite ponúkneme našim malým zákazníkom, deťom a ich rodičom, výrobky, ktoré budú mať znížený obsah „éčiek“, vysoký obsah mäsa alebo iné benefity.

Aké ciele si v spoločnosti kladiete do nastávajúceho obdobia?

Naším plánom je, aby spoločnosť HYZA zostala nielen najväčším a najlepším slovenským spracovateľom hydiny, ale aby bola vnímaná aj ako inovátor v tomto priemyselnom segmente. A to nielen vo vzťahu k samotnému hydinovému mäsu, ale aj v segmente mäsových výrobkov a polotovarov. Trh s mäsovými výrobkami sa totiž neustále vyvíja, či už z pohľadu zloženia alebo chuti produktov, ich balenia, a naša spoločnosť vždy bude zákazníkom ponúkať klasické a inovované výrobky. Systematicky sa zameriavame na flexibilitu spoločnosti voči zákazníkovi, počúvame jeho požiadavky. Naším cieľom je naďalej pokračovať v prozákaznícky orientovanej produkcii a prinášať spotrebiteľom kvalitné, chutné a bezpečné slovenské hydinové produkty.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...