1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HO&PE FAMILY, s.r.o.

Ponúkame poctivú kvalitu a dobrú chuť

Spoločnosť HO&PE FAMILY je jedným z najväčších distribútorov mrazeného, chladeného, suchého a nepotravinárskeho tovaru na Slovensku. Popradská firma v roku 2008 pôvodne začínala výrobou pirohov, šúľancov a tradičných múčnych výrobkov. „Známy je príbeh, ako Marián Hossa s bratrancom Petrom Peštom jedávali pirohy u svojej starej mamy. Dnes sme však už viac obchodnou než výrobnou firmou.

Tržby z výrobkov predstavujú 20 % obratu, až 80 % však tvoria logistické služby pre prevádzky typu Horeca,“ približuje prokurista poverený riadením spoločnosti a ekonomický riaditeľ HO&PE FAMILY Ing. Juraj Sopko.

Čo všetko zahŕňajú vaše dodávky? Aký tovar distribuujete?

V podstate dodávame 2500 druhov potravinárskeho a príbuzného tovaru pre bufety, reštaurácie či hotely. Ide o mäso a mäsové výrobky, mlieko, syry, zeleninu, cestoviny, pochutiny. Okrem týchto základných potravín si však naši zákazníci objednávajú aj lahôdky, údeniny, pečivo, alebo výborné dezerty a zmrzlinu. Pre doplnenie servisu ponúkame aj tovar na balenie potravín, čistiace potreby a pod. Ročné obraty z tohto kanála dosahujú okolo 25 miliónov eur. Pomer jednotlivých produktov je relatívne vyvážený, najväčší obrat robí drahšie mäso.

Nie ste len distribučná firma, ale aj výrobca mrazených a chladených výrobkov. Čo obsahuje vaše produktové portfólio a aké sú vaše špeciality?

Tovarový sortiment dopĺňa aj takmer 200 našich výrobkov. Zákazníci si obľúbili značky Stará mama – to sú tradičné slovenské múčne jedlá ako pirohy, šúľance či knedličky, a Família – mrazené polotovary na prípravu obľúbených vysmážaných jedál – od vyprážaných syrov a rezňov až po karfiol či šampiňóny. Medzi chuťovky patria celosvalové stripsy, grilované krídelká alebo gyrosy. Firma vznikla z výroby pirohov. Bryndzové pirohy s vyváženou chuťou bryndze sú doteraz neohrozenou jednotkou v obchodných reťazcoch. Horeca zákazníci objednávajú podľa dopytu klientov, najmä mäso, a z výrobkov najmä pirohy a obaľovaný syr. Zahraniční partneri zasa uprednostňujú ovocno-tvarohové knedličky.

Ako si slovenskí spotrebitelia zvykli na vaše vlastné produkty?

Myslím, že za svoj úspech vďačí firma slovenským zákazníkom, ktorí nás v začiatkoch podporili najmä konzumáciou pirohov a šúľancov. Ich spotreba každoročne rastie o 10 až 20 %, v obchodoch aj reštauráciách. Veľmi obľúbeným sa však stal aj náš celosvalový Gordon Bleu.

Sú vaše produkty určené len pre slovenský trh alebo ich aj exportujete?

V roku 2019 sa nám podarilo našu výrobu úplne „vybúkovať“ slovenskými a výrazne nižšími českými objednávkami. Evidujeme zahraničný dopyt a do exportu nás vyzýva aj rezortné ministerstvo. Máme na to projekt, rok však čakáme na schválenie projektu s podporou eurofondov.

Kto sú vaši hlavní odberatelia? Na ktorý segment sa zameriavate?

Svoje podnikanie sa snažíme diverzifikovať. Zásobujeme malé slovenské siete aj veľké nadnárodné reťazce. Naše výrobky majú zákazníkov doma a už aj v zahraničí. Tržbou najväčší je však segment domácich bufetov, hotelov a reštaurácií. Obsluhujeme aj bufet na kúpalisku či päťhviezdičkový hotel. Zákazníkov a ponuku pre nich máme segmentovanú. Sme tiež distribútorom zmrzliny Algida, ktorá v lete tvorí až 50 % našich obratov. Obchod stojí na týchto troch pevných nohách.

V roku 2018 prebehla zásadná reštrukturalizácia spoločnosti. Čo všetko zahŕňala a čo bolo jej výsledkom?

V predošlom období bol rast predaja výrobkov a tovarov taký veľký, že náklady na rozvojové programy predbehli tvorené marže. Nešlo však o zákonom riadenú reštrukturalizáciu, ale o interný proces, ktorého cieľom bolo zvrátiť negatívny vývoj hospodárenia a nastaviť firmu na úspech – teda tvorbu zisku. Tak ako to predpisuje zákon a očakávania majiteľa. Firma bola úspešná rastúcou obľúbenosťou výrobkov a kvalitnou ponukou, a v Horeca presnou logistikou, tá je rozhodujúca. Nevideli sme dôvod, prečo by mala firma pokračovať v strate, ktorá sa od vzniku naakumulovala. Zmenili sme štruktúru výroby, nákladov, ale aj oddelení vo vnútri firmy. Prehádzali sme marketingový mix a tomu prispôsobili cenotvorbu. Nechceli sme byť úspešní cenami, ale pomerom ceny ku kvalite produktov, výrobkov, ale aj tovarov a služieb. Dnes očakávame zisk na úrovni 1 % obratu.

Rok 2019 ste plánovali ako rozvojový. Podarilo sa naplniť vaše zámery?

Už rok 2018 ukázal, že ideme správnym smerom. Firma prestala tvoriť záporné výsledky hospodárenia aj za cenu reštriktívneho rozpočtu. V roku 2019 sme však už dokázali investovať z vlastných prostriedkov a dobehnúť tak investičný dlh z predošlých rokov. Modernizovali sme výrobné technológie aj mraziarenské autá. Vlani sme znížili dlhodobé záväzky a zvýšili dlhodobý majetok – investovali sme, zhodnotili majetok, znížili záväzky z obchodného styku, a pritom aj kladne hospodárili.

Čo považujete za svoju najväčšiu prednosť oproti konkurencii?

Vo výrobkoch je to poctivá kvalita a dobrá chuť. Múčne jedlá sú vyrábané výhradne z čerstvých a zdravých surovín, bez umelých príchutí a farbív. Obaľované jedlá sú z kvalitných surovín. Mäso je zo 100-% mäsa, rovnako syr. Stripsy a Gordon Bleu sú celosvalové výrobky. Horeca služby, to sú zasa kvalitné suroviny a polotovary s dodaním v objednaný čas na dohodnutom mieste, so 100-% zachovaním teplôt pri preprave – v tom sme naozaj špička. V neposlednom rade za to vďačíme aj veľmi prísnym hygienickým a teraz aj protiepidemiologickým pravidlám. Dlho sme držiteľom európskeho certifikátu kvality v potravinárstve – IFS.

Súčasná situácia veľmi tvrdo zasiahla celú slovenskú ekonomiku. Ako vás ovplyvnila pandémia?

Nové podmienky na trhu sú pre manažéra problémom aj výzvou. Pandémia, no najmä opatrenia vlády o zatvorení Horeca prevádzok boli vážnym zásahom do našich rozbehnutých aktivít. Stratili sme až 80 % tržieb z týchto prevádzok, celkovo asi 60 % obratu. Úplne však súhlasím s tým, že zdravie je prvoradé a opatrenia majú význam. Nám sa ale rysujú obrovské škody. Máme krízové plány, ale sami nedokážeme takéto neštandardne vysoké straty sanovať.

Ako vnímate podporu od štátu? Bude stačiť?

Je nedostatočná. Nám síce prevádzku nezavreli, ale zatvorili takmer všetky prevádzky, ktoré obsluhujeme. Zároveň nám náš charakter činností neumožňuje výraznejšie šetriť náklady. Obrovské sklady si pýtajú nájomné, musíme bez obmedzenia mraziť, čo vyvoláva obrovské energetické náklady, a mraziace vozy sú na lízing. Na logistickú obsluhu 20 % prevádzok na celom Slovensku musia jazdiť takmer všetky vozy, hoci poloprázdne. Odhadujeme, že nebudeme vedieť kryť asi 400-tisíc eur mesačných nákladov. Štát nám teraz ponúka asi 6-tisíc eur na zamestnancov, pritom my štátu odvádzame ročne takmer 4 milióny eur.

Čo plánujete urobiť?

Budeme sa uchádzať o individuálne posúdenie pomoci, resp. úpravu pravidiel. Zároveň urýchlime interné procesy, aby sme boli ešte lepší a efektívnejší. Zvýšime odbornosť a automatizáciu. Vypadnuté tržby z Horeca nahrádzame internetovým e-shopom www.potravinyazdomov.sk. Čo si naši klienti objednávali doteraz v reštauráciách, im dovezieme v mrazených polotovaroch domov. Objednávky všetkých druhov potravín vieme vybaviť do 12, najneskôr do 24 hodín. Naše pirohy, obaľovaný syr či rezeň zákazníci kúpia za pár eur a doma si ich hravo pripravia za 15 minút, steak dokonca za 5 minút.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...