1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

EUROVIA SK, a.s.

Eurovia 1 14Charakterizuje nás spoľahlivosť a kvalita

Viac ako 60 rokov existencie podniku dokazuje stabilitu, spoľahlivosť a kvalitu na každom kroku. Spoločnosť vznikla v roku 1952, kedy boli z Krajských cestných služieb vytvorené národné podniky pod názvom Československé štátne cesty so sídlom v Košiciach a v Prešove.

Ich hlavnou náplňou bolo zabezpečovať bežnú údržbu, generálne a stredné opravy ciest, ako aj vykonávanie menších investičných stavieb, a to najmä vojnou zničených mostov. Portfólio spoločnosti EUROVIA SK sa odvtedy v podstate nezmenilo. Aj dnes sa podnik zameriava na dopravnú infraštruktúru, mestské úpravy, priemyselnú výrobu, údržbu a služby. Je súčasťou celosvetového koncernu VINCI a pôsobí v Európe aj v Severnej Amerike. Viac nám prezradil Ing. Róbert Šinály, podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ EUROVIA SK, a.s.

Eurovia je na slovenskom stavebnom trhu značka, ktorá budí rešpekt a ktorá sa vrýva do pamäti každého motoristu ako značka kvalitnej cesty. Certifikát Slovak Gold Exclusive, ktorý ste nedávno prevzali, je vizitkou a prestížnou pečaťou kvality. Čo znamená získať takýto certifikát a aká bola vaša cesta k takémuto renomé?

Získanie certifikátu Slovak Gold považujeme za ocenenie našej práce, potvrdenie správnosti stratégie, ktorú realizujeme vo vzťahu k našim klientom, a to jednak kvalitou odvedenej práce, tak aj komplexným servisom, ktorý zákazníkom ponúkame. Považujeme za dôležité, aj v tomto pre stavbárov neľahkom období, hľadať riešenia a prijímať rozhodnutia, ktoré firmu posúvajú dopredu.

Ďalšia diaľnica z vašej produkcie sa začína vlniť pod Tatrami – od Jánoviec po Jablonov. Ide o členitý terén, ktorý si vyžaduje časté premostenie alebo prerazenie tunelov. Aký dlhý je tento úsek? Koľko mostov postavíte a aký dlhý tunel budujete? Aké sú špecifiká tatranskej diaľnice vôbec?

Dĺžka diaľnice D1, II. úsek je 9,541 km a dĺžka privádzača je 0,986 km. Stavba má 12 mostných objektov a dvojrúrový tunel Šibenik s dĺžkou 591 m. Súčasťou stavby je križovatka Levoča a veľké odpočívadlo Levoča. Časť stavby Privádzač Levoča bude ukončený a odovzdaný do užívania v lete tohto roku spolu s so stavbou Jánovce – Jablonov I. úsek, ostatná časť stavby o rok neskôr.

Čaká vás citlivá struna starých Prešporákov – vo vašej gescii sa bude rekonštruovať starý bratislavský most a budovať prvá električková trať medzi Petržalkou a jadrom veľkej Bratislavy. Kedy začnete a kedy skončíte? Má táto akcia nejaký gordický uzol, ktorý treba preťať?

Stavba bol zahájená na konci minulého roku a od začatia stavby do konca roka prebiehali hlavne administratívne, prípravné a povoľovacie procesy. Naplno a viditeľne sa stavba rozbieha od začiatku roka. Zahájili sme zemné práce a preložky sietí na petržalskej strane, od 20. januára sa začali dopravné obmedzenia a výluky v Starom meste a odštartovali sme aj rekonštrukčné práce na sieťach a komunikáciách na Štúrovej ulici, Šafárikovom námestí a priľahlých uliciach.

Do konca marca 2014 máme v pláne rozobrať Starý most a začať úpravy spodnej stavby mosta, a následne začať s montážou novej konštrukcie. Stavba je veľmi náročná a má niekoľko kritických miest. V prvom rade je to termín výstavby, preto všetky činnosti vyžadujú perfektnú prípravu a dobrú organizáciu práce. V druhom rade sú to práce v Starom meste, kde napriek obmedzeniam, ktoré stavba vyvolá, musíme zachovať nevyhnutnú obslužnosť územia. Všetkých rizík sme si však vedomí a na realizáciu tejto stavby sme nasadili skúsených technikov a vytvorili tím, ktorý úspešnú realizáciu tejto stavby berie ako veľkú profesionálnu výzvu.

Diaľnice sú vaším hlavným biznisom. Budovanie infraštruktúry je však spojitou nádobou s kondíciou ekonomiky krajiny. Ako diverzifikujete podnikateľské riziko?

Je pravda, že sme závislí na ekonomickej kondícii zadávateľov objednávok, no na druhej strane nie sme odkázaní len na diaľnice. Máme oveľa širšie portfólio výrobných činností a keď nie je práca napríklad na diaľniciach, robíme regionálne projekty a pod. Na diverzifikácii tohto rizika je postavená aj naša organizačná štruktúra, kde jeden zo siedmych závodov sa špecializuje na diaľničné stavby, štyri závody sú etablované v regiónoch a ich úlohou je zastrešovať všetky zákazky v záujmovom území. Sme schopní komplexných dodávok a sme flexibilní čo sa týka štruktúry zákaziek. Paralelne robíme opatrenia na zefektívňovanie práce, prognózujeme vývoj na trhu a snažíme sa predchádzať situáciám, ktoré by nás dostali do problémov. Je to o skúsenostiach a schopnosti správne predvídať.

V rekonštrukcii centier ktorých miest nájdeme váš rukopis? Ktoré z týchto diel si zaslúžia osobitnú pozornosť a z akého dôvodu?

V posledných rokoch sme komplexne zrekonštruovali centrá miest v Humennom, Brezne, Poltári, Novej Dubnici a ďalších mestách. Veľmi si vážime možnosť robiť rekonštrukciu centrálnych mestských zón, pretože sa vždy jedná o stavbu náročnú na organizáciu a postup výstavby, pretože tieto stavby zásadným spôsobom menia vzhľad príslušného mesta a kvalitu života jeho obyvateľov. Realizovali sme rekonštrukcie časti miestnych komunikácií, chodníkov a námestí v Nitre, Ružomberku, Sečovciach či Michalovciach a môžeme odvážne konštatovať, že nie je veľa miest na Slovensku, kde by sme aspoň niečo v posledných rokoch nerealizovali.

Technológia stabilizácie zemín znamená, že pomocou cementu alebo vápna sa zlepšia geotechnické vlastnosti pôdy, na ktorej sa má stavať. Aký dopad má táto technológia na pozemné stavby – cesty, parkoviská a pod.? Aký je rozdiel a prínos oproti pôvodnej technológii?

Tu si treba trochu objasniť pojmy. Vieme zeminu stabilizovať, alebo zlepšiť. Stabilizovaná zemina je zmes, ktorá vznikne úpravou zeminy spojivom (cement, vápno, zmesné spojivá) tak, že sa zvýšia jej mechanické vlastnosti predovšetkým s ohľadom na pôsobenie mrazu a vody. Pri zlepšenej zemine (vápnom, zmesnými spojivami) sa zlepší jej okamžité správanie zredukovaním vlhkosti, zvýšením únosnosti, redukciou plasticity tak, aby bola zemina vhodne spracovaná konvenčnými strojmi na zemné práce a aby mohla vytvoriť pracovnú pláň. Tieto technológie majú ekonomické a ekologické výhody. Znižujú sa investičné náklady tým, že pri podmienečne vhodných zeminách je možné využiť pôvodné podložie, nemusí nastať jeho výmena. Znižujú sa náklady na dopravu a odvoz materiálu, a tým sa znižujú emisie, hluk a zaťaženie cestnej siete. Tieto technológie sa v súčasnosti využívajú pri výstavbe diaľnic, ciest, parkovísk alebo iných plôch.

Popri cestných a iných stavbách produkujete aj sofistikované stavebné materiály. Ide o studenú asfaltovú zmes CANADER a o bitúmenovú zmes GRIPFIBRE, ktorá sa používa ako povrch na cestných komunikáciách. V čom sú tieto produkty novátorské? Aký majú status v ekonomike vášho podniku a čo znamenajú v slovenskom cestnom staviteľstve?

CANADER mix je studená asfaltová zmes, ktorá je použiteľná na realizáciu vysprávok, drobných opráv povrchov komunikácií za nepriaznivých podmienok, za dažďa i snehu pri teplotách do -10 ˚C. Zmes je výborne spracovateľná aj pri teplotách pod bodom mrazu s možnosťou okamžitej záťaže dopravou po zhutnení. Navyše sa jedná o trvalú úpravu, ktorej životnosť môžeme porovnať s teplou obalenou zmesou. Dôraz však treba dať na jej aplikáciu, lebo v prípade zlého zhutnenia sa nedosiahnu požadované parametre, a tým sa skracuje jej životnosť.

GRIPFIBRE je asfaltová zmes aplikovaná za studena s neprerušenou, ale aj prerušenou krivkou zrnitosti frakcie 0/6 alebo 0/11 s pridaním vlákien. Je to vlastne emulzný mikrokoberec, ktorý na Slovensku realizuje viac firiem. Jedinečnosť nášho produktu oproti konkurencii spočíva v pridávaní vlákien. Sú organického pôvodu s dĺžkou nad 4 mm. Ich dávkovanie, kontrolované podľa dávkovania kamenia, je vedené tak, že 1 m2 GRIPFIBRU je „vystužený“ niekoľkými miliónmi vlákien. Práve tieto vlákna zabraňujú segregácii zmesi a zároveň zaisťujú dosiahnutie trvalo zdrsneného povrchu, a tým aj výborných protišmykových vlastností vozovky. Eliminujú riziko odtekania emulzie a odskakovania – vytŕhania kamienkov pri spojazdňovaní plôch. Gripfibre sa dá aplikovať na vozovky pre všetky druhy dopravného zaťaženia, pri údržbe, ako aj pri nových prácach. Obe technológie majú trvalé miesto v ponuke našej spoločnosti, rozširujú naše služby a sú priateľské ku životnému prostrediu.

Vraví sa, že ak stavbár vie, čo bude robiť o pol roka, tak ide o úspešnú firmu. Aká je vaša krivka ekonomickej výkonnosti za posledné roky? Na akej úrovni, v zmysle priemerného ročného obratu, sú vaše výkony?

Rok 2013 považujem za veľmi špecifický. Investori, a to hlavne zo štátnej a verejnej správy, deklarovali na začiatku roka veľmi slušný balík pripravených investícií na rok 2013. Na základe týchto deklarácií sme očakávali nárast výkonov pre rok 2013 oproti roku 2012. Avšak verejné obstarávanie na podstatnú časť týchto akcií trvalo nekonečne dlho a mnohé z očakávaných zákaziek sa nám podarilo získať až ku koncu roka, čím sa nerealizovali vlani v plnom rozsahu a prechádzajú na realizáciu aj do tohto roka. Vplyvom daných skutočností sme rok 2013 ukončili s celkovými výkonmi 72,7 miliónov eur, čo je 15-% pokles oproti roku 2012. Má to ale aj pozitívny efekt a to ten, že zásobník zákaziek medziročne výrazne narástol, a tak začiatok roku 2014 odštartujeme na plný výkon.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...