1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

EUROMILK, a.s.

euromilk 16Diverzifikáciou výrobkov bližšie k spotrebiteľovi

Spoločnosť EUROMILK, a.s., sa nachádza v srdci Žitného ostrova, jednej z najúrodnejších poľnohospodárskych oblastí Slovenska. Pod týmto obchodným menom ju poznáme od roku 2001. V minulosti sa po privatizácii v 90. rokoch volala MEDMILK, a.s., a v svojich začiatkoch v 60. rokoch bola verejnosti známa pod menom Západoslovenské mliekarne NP Bratislava. Sídlo spoločnosti EUROMILK sa nachádza neďaleko obce Veľký Meder, vďaka čomu má vynikajúcu strategickú polohu.

Leží len asi 8 km severne od Dunaja a maďarskej hranice. Vzdialenosť od Dunajskej Stredy predstavuje 20 km juhovýchodne, od Komárna 32 km západne a maďarské mesto Győr je situované 25 km južne. O výhodnej logistickej polohe pre obchod svedčí aj vzdialenosť len 70 km od Bratislavy a necelých 130 km od Budapešti či Viedne. Samotná strategická poloha je však len prvým krokom k úspechu. Ďalej za ním sa skrýva tvrdá práca a dôraz na kvalitu a tradíciu výroby mliečnych produktov.

O náročnosti podnikania v tejto sfére potravinárskeho priemyslu nám viac porozprával Ing. Tibor Balogh, ktorý pôsobí vo funkcii výkonného riaditeľa spoločnosti od októbra 2017. „Zvýšenú pozornosť pri podnikaní v mliekarenskom priemysle musíme venovať najmä kvalite nakupovanej suroviny – mlieku, ale aj nevyspytateľnosti trhových podmienok. Prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka ako prvotnej suroviny sú na Slovensku podporovaní v menšej miere v porovnaní s väčšinou štátov EÚ. Je mimoriadne náročné presadiť sa na pultoch obchodov v konkurencii s lacnejšími mliečnymi výrobkami dovážanými zo zahraničia aj napriek tomu, že zákazníkovi ponúkame kvalitné mliečne produkty zo slovenských fariem,“ uviedol zložitú problematiku a postavenie mliekarenského priemyslu ako neodmysliteľnej súčasti potravinárstva.

Od surového mlieka ku kvalitnému výrobku

Sortiment výrobkov spoločnosti EUROMILK tvoria prevažne trvanlivé mliečne výrobky, kde sa surové kravské mlieko spracováva formou UHT (ultra-high temperature processing), a teda zohrievaním na ultravysokú teplotu. Tento proces sa nazýva aj ultrapasterizácia a jeho cieľom je zničenie škodlivých mikroorganizmov, ktoré sa do mlieka dostanú najmä počas dojenia a manipulácie so surovým kravským mliekom. Vďaka tejto technológii sa spoločnosti darí dosiahnuť trvanlivosť mliečnych výrobkov až po dobu 7 mesiacov.

Keďže zameranie firmy EUROMILK je najmä na trvanlivé mliečne výrobky, hľadala sa inovácia, ktorá by priniesla na pulty slovenských reťazcov novinku v službách ponúkaných zákazníkovi. EUROMILK ako prvý na Slovensku začal plniť UHT trvanlivé mlieko, smotanu a ochutené mlieka do PET fliaš. „Jedinečnosť tohto obalu spočíva v tom, že ani pri dlhodobom skladovaní nedochádza k zmenám farby, chute či vône produktu. Popritom je PET obal oproti bežným trojzložkovým obalom, kde sa nachádza plast aj hliník, plne recyklovateľný, keďže jeho zloženie je 100-% plast,“ vysvetlil Tibor Balogh.

Absolútnou nevyhnutnosťou pre konkurencieschopnosť závodu je aj automatizácia technológií. Je neustále potrebné investovať do nových zariadení, aby sa zefektívnila výroba a zabezpečila špičková kvalita produktov. Medzi poslednými technológiami, ktoré priniesli dôležitý posun, je už spomínané zariadenie na plnenie trvanlivých mliečnych produktov do PET fliaš. Plne aseptická plniaca linka PET ako aj robotizácia paletizácie patria k významným pokrokom vo výrobe. Do budúcna firma plánuje ďalšie investície, ktoré by mali priniesť modernizáciu spoločnosti aj energetické úspory.

Obľúbené mliečne pochúťky

Spoločnosť, ktorá v súčasnosti zamestnáva približne 70 ľudí pre špecifické potreby závodu, ponúka zákazníkom tradičné mliečne výrobky, na ktoré sú u svojho obľúbeného výrobcu zvyknutí, ale takisto neustále rozširuje svoj sortiment o novinky. Pre zákazníkov s intoleranciou na laktózu má v ponuke maslo, trvanlivú 10-% smotanu a mlieko rôznych tučností s označením DeLacto. Aktuálne jej produktové portfólio obsahuje trvanlivé mlieka, od polotučného až po plnotučné, s obsahom tuku 1,5 %, 2,5 %, 2,8 % a 3,5 %, trvanlivú smotanu s tučnosťou 10 % a 20 %, ochutené mliečne nápoje bez pridaných umelých farbív a aróm s príchuťou kakao, vanilka a malina. Tie sú primárne určené pre detského zákazníka a sú vyrobené z plnotučného mlieka, ktoré prispieva k ich prirodzenej mliečnej chuti a aróme. V ponuke možno nájsť aj sušené mliečne pudingy, ktorých výroba má v závode dlhoročnú tradíciu. Tieto pudingy neobsahujú lepok, preto sú vhodné aj pre celiatikov. Z kyslomliečnych výrobkov si môžeme zakúpiť 10-% , 14-% a 20-% kyslú smotanu či jogurtový nápoj s bifidokultúrou ochutený rakytníkom a jablkom.

Viaceré výrobky spoločnosti EUROMILK získali ocenenie Ministerstva poľnohospodárstva Značka kvality SK. Tá je garanciou, že produkty boli vyrobené z domácich surovín a na Slovensku. Medzi tieto výrobky patria UHT mlieka Kukkonia s 1,5-% a 2,8-% obsahom tuku a sušený mliečny puding Kukkonia s kakaovou príchuťou. „Sme hrdí na to, že môžeme dodávať zákazníkom výrobky prémiovej značky Kukkonia, ktoré sú vyrobené výhradne z mlieka pochádzajúceho z našich slovenských fariem. Mlieko produkované na Slovensku má výnimočnú kvalitu. Máme vlastné farmy, ale spracúvame aj mlieko od miestnych dodávateľov. To, že je potrebné podporovať miestnych výrobcov, sa v poslednom čase čoraz viac dostáva do povedomia slovenských spotrebiteľov a vďaka tomu majú naše výrobky stále väčšie zastúpenie na pultoch slovenských obchodov,“ zhodnotil pozitívny trend Tibor Balogh. „Naše mliečne produkty vrátane privátnych značiek nájdete na pultoch obchodných sietí Lidl, Billa, Coop Jednota a v slovenskej a maďarskej sieti Metro,“ dodal.

Aktuálne o domácom mliekarenskom priemysle

Cieľom spoločnosti na rok 2019 je priniesť na trh ďalšie nové výrobky s pridanou hodnotou pre zákazníka. Zvýšenie výroby čo sa kvantity týka nebude možné, nakoľko je v prebiehajúcom roku nedostatok suroviny, ktorá je základom výroby. 60 % produkcie spoločnosti EUROMILK ostáva na Slovensku a zvyšných 40 % sa exportuje najmä do Maďarska, Chorvátska a Talianska. Mliečna kríza, ktorá poznačila predchádzajúce roky a dôsledkom ktorej viacerí prvovýrobcovia prestali produkovať surové kravské mlieko, je v súčasnosti minulosťou. A hoci je mlieko zazmluvnenou surovinou a do spoločnosti prichádza každý deň, v poslednom období sa nezaznamenal výrazný prepad suroviny z dôvodu nadbytočného mlieka. „V prípade, že sa nahromadí nadbytočné mlieko, sme nútení ísť pod cenu výrobných nákladov,“ objasnil situáciu Tibor Balogh.

Výkonný riaditeľ EUROMILK vníma súčasnú situáciu v mliekarenskom priemysle nasledovne: „Surovina, ktorej musí byť na spracovanie dostatočné množstvo, má byť podporovaná štátom. Našou prioritou je zachovať výrobu z domácej suroviny. Veľmi neradi by sme používali mlieko zo zahraničných fariem. Zajtrajšok mliekarenského priemyslu závisí aj od obchodných reťazcov, do akej miery budú práve oni ponúkať dovážané výrobky zo zahraničia a do akej miery budú preferovať domácu produkciu a sebestačnosť Slovenska v tomto odvetví potravinárskeho priemyslu.“ Budúcnosť nášho mliekarenského priemyslu teda vo veľkej miere závisí od postoja štátu k domácim výrobcom, ako aj od politiky obchodných reťazcov, na pultoch ktorých sa zvádza tvrdý konkurenčný boj.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...