Vlády EÚ prestali ilegálne podporovať Airbus
- Podrobnosti
- Kategória: Letecký a zbrojársky priemysel
Brusel/Ženeva - Európska komisia (EK) informovala Svetovú obchodnú organizáciu (WTO), že splnila nariadenie jej orgánu pre riešenie obchodných sporov DSB a k prvému decembru zastavila ilegálnu podporu podnikania európskeho výrobcu dopravných lietadiel Airbusu.
DSB dala úlohu EK pred šiestimi mesiacmi. EK v šesťstránkovom dokumente, ktorý bol zverejnený v piatok (2. 12.) večer a obsahuje 36 opatrení na nápravu stavu, neuvádza nič o zastavení subvencií pre projekt Airbus A350, ktorý je v pokročilom štádiu vývoja.
Airbus a Boeing sa navzájom obvinili pred WTO, že dostávajú nedovolenú podporu od svojich vlád. Obaja výrobcovia majú na trhu veľkých civilných dopravných lietadiel, ktorého ročná hodnota dosahuje 70 miliárd USD (51,81 miliardy eur), rozhodujúci podiel.
Podľa rozhodnutia DSB Airbus získal subvencie na modely A300, A310, A320, A330, A340 a A380 a ich modifikácie.
Airbus vrátil vládam, ktoré sa podieľali na nedovolenom financovaní jeho podnikania, 1,7 miliardy eur. Dokument však neobsahuje údaj, ktorý poskytovateľ subvencií dostal zo sumy akú čiastku.
EK vynechanie informácie o A350 zo zoznamu subvencovaných projektov odôvodnila tým, že sa nenachádzal medzi úlohami, ktoré dostala od DSB.
Richard Aboulafia, analytik spoločnosti Teal Group, uviedol, že správa EK o zastavení financovania Airbusu neuspokojí Američanov, ktorí dlhodobo namietajú proti forme poskytovania pomoci práve na vývoj A350.
Boeing odmietol komentovať odpoveď EÚ s odôvodnením, že si počká najprv na stanovisko amerického obchodného reprezentanta Rona Kirka.
Experti očakávajú, že sa Američania odvolajú proti odpovedi EÚ. Ale WTO sa začne ich odvolaním zaoberať až na jar budúceho roku, keď rozhodne o sťažnosti Airbusu na nedovolené financovanie Boeingu americkou vládou.
Spojené štáty tvrdia, že Airbus získal za posledných 20 rokov nelegálnu štátnu podporu v celkovej hodnote 205 miliárd USD. To robí z prípadu zďaleka najväčší medzinárodný obchodný spor. Experti totiž odhadujú, že trh s veľkými dopravnými lietadlami bude mať do roku 2030 hodnotu 3 bilióny USD.
A tak zrejme najväčší a najzúrivejší obchodný spor v dejinách WTO vstúpi do ďalšieho kola.
Hlavnými financovateľmi projektov Airbusu sú vlády Francúzska, Nemecka, Veľkej Británie a Španielska.
05.12.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Úsek diaľnice pri Ružomberku chcú odovzdať do užív…
Category: Doprava
Ružomberok - Diaľničný úsek pri Ružomberku plánujú odovzdať do užívania motoristom do konca roka 2025. Po kontr…
Najväčší znečisťovatelia vlani znížili emisie CO2…
Category: Hospodárstvo
Brusel/Amsterdam - Najväčší holandskí priemyselní znečisťovatelia dokázali vlani znížiť svoje kombinované emisi…
Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair…
Category: Doprava
Rím/Dublin - Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair pre podozrenie z narušenia hospodárskej súťaže.…
Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej prac…
Category: Automobilový priemysel
Palo Alto - Americký výrobca elektromobilov Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej pracovnej sily. Vyplý…
Dolnokubínsky mestský výrobca tepla vlani ušetril…
Category: Energetika
Dolný Kubín - Dolnokubínsky mestský výrobca tepla Tehos vlani ušetril svojim odberateľom a štátu viac ako 1,3 m…
Pripojte sa: