1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Rolls-Royce má objednávky na letecké motory za 70 miliárd eur

rolls-royce-jet-engineLondýn - Dramatické udalosti v lietadle austrálskej spoločnosti Qantas 4. novembra minulého roku neovplyvnili záujem o letecké motory britskej firmy Rolls-Royce.

V Airbuse 380 so 466 cestujúcimi na palube došlo počas letu k požiaru motora, ale posádka dramatickú situáciu zvládla. Katastrofa stroja by citeľne poškodila aj výrobcu leteckých motorov, Rolls-Royce.

Tento rok je však situácia celkom iná. V pondelok (26. 9.) prevezme japonská spoločnosť ANA prvý Boeing 787 Dreamliner, vybavený britskými motormi Trent-1000 za 20 miliónov USD (14,59 milióna eur).

V továrni v Derby bude v pondelok party, nielen na oslavu odovzdania prvého Dreamlineru zákazníkovi. Firma vyhrala v septembri tri tendre na dodávku leteckých motorov. A neodvrátil sa od nej ani Airbus. Rolls-Royce vyhral ešte predtým aj jeho dva tendre na dodávku motorov pre A380. V knihe objednávok ich má za vyše 70 miliárd eur. Pred piatimi rokmi mala zásobu práce za 35 miliárd eur. Výrobca má okrem iných objednávok dodať aj 1200 turbín na vyvíjaný Airbus 350, hoci doteraz ešte ani jeden test prototypov nedokončil.

Rolls-Royce je jedným z najlepších podnikov krajiny, ktorej priemysel sa vo svetovej konkurencii dlhodobo pomaly prepadáva. A ním zrejme aj zostane. Experti Airbusu odhadli, že v nasledujúcich 20 rokoch príde do prevádzky 30.000 lietadiel a každý z nich bude potrebovať najmenej jednu turbínu.

Firma dosiahne za dve desaťročia predajom motorov pre civilné dopravné lietadlá asi 800 miliárd USD. Ďalších 600 miliárd USD dostane od prevádzkovateľov lietadiel za údržbu pohonov.

Rolls-Royce však vyrába motory aj pre vojenské stroje, lode a je subdodávateľom firiem v jadrovom priemysle. Do roku 2030 by jej celkové výnosy mali prekročiť dva bilióny USD napriek tomu, že výrobu motorov pre "malé" a stredne veľké lietadlá ako Airbus 320 prenecháva konkurencii.

Britská firma sa zameriava na vývoj pohonov novej koncepcie. Pripravuje návrat k vrtuľovým motorom. Lietadlá budú mať vzadu umiestnené dva mohutné motory s vrtuľami s protismerným pohybom. V porovnaní s turbínovými motormi spotrebujú na 100 km o 30 % menej paliva. Lietadlá budú podstatne tichšie. Robert Nuttall zo strategického oddelenia koncernu odhaduje, že vývoj staronovej formy pohonu lietadiel príde na trh okolo roku 2025.

22.09.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...