1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

EADS a Japonci chcú vyrábať nový nadzvukový Concorde

EADS logoParíž - Na medzinárodnom leteckom veľtrhu v Paríži medzi futuristickými zámermi zrejme vyvolá veľkú pozornosť európsko-japonský projekt nadzvukového civilného dopravného lietadla Concorde.

Má odviezť presne toľko cestujúcich ako prvý model rovnakého mena - ale ohľaduplnejšie k životnému prostrediu a aj rýchlejšie. Concorde letel naposledy v máji 2003.

To najpodstatnejšie je všetko len vo forme idey, ale jestvuje už aj harmonogram realizácie zámeru. O desať rokov by mal byť hotový prvý malý funkčný model, ktorý bude lietať bez posádky. O 30 až 40 rokov by sa mal stroj s pracovným názvom ZEHST dostať do riadnej premávky. Na palube odvezie 50 až 100 cestujúcich.

ZEHST je skratkou názvu Zero Emmision High Supersonic Transport. Vlastne projekt je ďalej než na nákresoch. V Paríži ho na veľtrhu predstavia aj vo forme malého modelu. Nový Concorde bude lietať vo výške 32 km. Bude dosahovať rýchlosť štvornásobku zvuku (4M). Napríklad vzdialenosť medzi Tokiom a Los Angeles prekoná za 150 minút.

Ideu nového nadzvukového dopravného lietadla rozpracúvajú výskumníci a vývojári európskeho leteckého a kozmického koncernu EADS, francúzsky úrad pre letectvo a japonské združenie leteckého priemyslu. Na podujatí v Le Bourget, ktoré sa začína pre odborníkov dnes, budú predstavitelia zainteresovaných strán pokračovať v rokovaniach.

O vlastnostiach budúceho Concordu je známe, že bude štartovať s dvoma bežnými prúdovými motormi, ktoré by však mali spaľovať biopalivo. Nimi by sa mal dostať do výšky asi 5 km. Tam sa zapnú raketové motory a stroj by sa kolmo vznášal hore. Počas stúpania by prekonal zvukovú bariéru. V dôsledku toho, že bude stúpať strmo, zvuková vlna narazí len na malú plochu zemského povrchu.

V raketových motoroch sa budú spaľovať tekutý vodík a kyslík. Keď sa lietadlo dostane do výšky 23 km a pôjde dvojnásobnou rýchlosťou zvuku, začnú ho poháňať takzvané ramjetové motory. Ich palivom bude vodík. Tretí stupeň pohonu lietadla zabezpečí dosiahnutie maximálnej rýchlosti 4M.

Zostup lietadla bude v opačnom poradí využívania pohonu. Nový Concorde bude zosadať pomocou klasických prúdových motorov.

20.06.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...