1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ZF Slovakia, a.s.

ZF 18Inteligentný rozvoj podnikania

Spoločnosť ZF Slovakia je členom skupiny ZF Group, svetového výrobcu automobilových komponentov. Na Slovensku má dve prevádzky, a to v Leviciach a Trnave.

V roku 2016 sa objavila v magazíne Priemysel Dnes zmienka o tom, že v blízkej budúcnosti plánuje skupina vybudovať ďalšie závody. Odvtedy sa pracovná sila spoločnosti rozšírila na viac ako 3-tisíc zamestnancov a spoločnosť vykázala obrat takmer pol miliardy eur. Člen predstavenstva, riaditeľ závodu v Leviciach a manažér pre zdieľané služby pre Slovensko, Dr. Dietmar Weigt, si znova našiel čas na to, aby nás informoval o najnovšom míľniku v histórii spoločnosti pôsobiacej na Slovensku.

Nový výrobok pre tento rok

Stredobodom veľkého projektu, ktorý stojí za prevažnou časťou nedávnej expanzie spoločnosti ZF Slovakia, je nový výrobok – adaptívny tlmič nárazov. Tlmiče nárazov sú rozhodujúce pre plynulosť jazdy v každom automobile a adaptívna verzia, ktorú vyrába spoločnosť ZF, má za cieľ pozdvihnúť plynulosť na novú úroveň pomocou vstavaných snímačov, ktoré reagujú na prostredie a stav vozovky, predvídajú zákruty a zohľadňujú správanie vodiča vrátane preraďovania rýchlostných stupňov a používania plynového pedála. Tieto tlmiče teda zohľadňujú každý faktor, ktorý by mohol mať vplyv na komfort cestujúcich. Ďalším rozšírením (ktoré sa už používa v najnovších vozidlách Mercedes triedy S) budú kamery, ktoré snímajú cestu pred vozidlom, pričom kusy vyvíjané v spoločnosti ZF Slovakia sú už prispôsobené na použitie v takomto systéme.

S cieľom zvládnuť výrobu tohto nového výrobku rozšírili v Leviciach výrobnú halu a pridali novú lakovaciu linku s investíciou vo výške viac ako 3 milióny eur. Okrem toho sa buduje aj nový závod v Šahách – iba 40 km od levickej prevádzky pri hraniciach s Maďarskom. Investícia do tejto novej lokality (tretia pre spoločnosť ZF na Slovensku) sa odhaduje na 12,5 milióna eur a výroba bude spustená v prvej polovici roku 2018. Závod v Šahách bude interným dodávateľom vonkajšieho plášťa komponentu pre Levice. Výlisok sa bude potom lakovať v Leviciach a zmontuje sa spolu s ďalšími dodávanými komponentmi hydraulického systému, snímačmi a riadiacou jednotkou.

40-kilometrová vzdialenosť medzi týmito dvoma polovicami výrobného procesu sa môže zdať nezvyčajná, ale za týmto rozhodnutím stáli naozaj dobré dôvody. Za prvé, zváranie (časť stavebného procesu v Šahách) sa považuje za „špinavý“ proces, a preto sa jeho umiestnením na miesto mimo montáže hydrauliky a elektroniky znižuje pravdepodobnosť kontaminácie, a teda sa zvyšuje kvalita komponentu. Druhý dôvod sa týka súčasného stavu trhu práce na Slovensku.

Príťažlivosť mesta Šahy

Odkedy zrealizovala spoločnosť ZF v roku 1993 svoj prvý projekt, zmenila sa dostupnosť výrobnej pracovnej sily na Slovensku. V súčasnosti je u nás nízka miera nezamestnanosti, rovnako ako vo väčšine krajín východnej Európy (vrátane Českej republiky, Maďarska a Poľska). To znamená, že je aktuálne ťažšie nájsť kvalitných a vyškolených zamestnancov. Ďalším faktorom je významná investícia spoločnosti Jaguar Land Rover v regióne, ktorá práve stavia veľký závod v neďalekej Nitre (otvorenie je naplánované na druhú polovicu roku 2018). Nová prevádzka bude zamestnávať viac ako 3-tisíc ľudí, čo bude mať neodvrátiteľný vplyv na ostatné výrobné podniky v regióne.

Spoločnosť ZF sa nebude púšťať do boja o zdroje na strednom Slovensku, ale bude sa pozerať opačným smerom a založí nový závod v Šahách. Ako hovorí Dietmar Weigt: „Nechceli sme ísť na príliš odľahlé miesto mimo prijateľnej vzdialenosti, na ktorú by museli ľudia dochádzať. V tomto regióne to je približne 25 km.“ Inými slovami, zamestnávatelia v Nitre (napríklad Jaguar Land Rover) nehľadajú pracovníkov až v Šahách, čím sa otvára pre spoločnosť ZF príležitosť využívať a podporovať miestny trh práce so „satelitným závodom“.

Nábor v Šahách sa už začal a prerozdeľovanie práce medzi ľudí namiesto toho, aby sa od nich vyžadovalo dochádzanie za prácou, sa spoločnosti ZF vypláca. Z dôvodu vzdialenosti pracovali v levickom závode iba tri osoby zo Šiah. Prvým krokom bolo zabezpečenie osobitnej autobusovej dopravy na prepravu zamestnancov zo Šiah do Levíc a následne prijatie žiadostí od budúcich pracovníkov. Spoločnosť prijala 500 žiadostí, teda viac ako očakávala. V prvej fáze náboru zamestnala 70 pracovníkov zo Šiah a tento počet sa odvtedy zvýšil na 150. Základný tím Šahanov je v súčasnosti každodenne prepravovaný autobusom do Levíc, zaúča sa v spôsoboch práce v spoločnosti ZF, ale po spustení výroby v novom závode bude presunutý do rodného mesta.

Klasická ekonomická teória vždy tvrdí, že väčšia továreň je lepšia z dôvodu potenciálnych úspor z objemu. Spoločnosť ZF však radšej rozdelí výrobu medzi tieto dve prevádzky, čím sa pracovnej sile uľahčí a zjednoduší situácia. Dietmar Weigt navyše poukazuje na skutočnosť, že ak by spoločnosť naďalej iba prepravovala ľudí zo Šiah do Levíc, riskovala by, že ich stratí, keby v Šahách otvoril prevádzku ďalší investor. Spoločnosť ZF si takto aj naďalej zachová pozíciu žiadaného zamestnávateľa.

Dobré stratégie zamestnanosti

Spoločnosť chce, prirodzene, ponúknuť svojim zamestnancom viac ako len autobusovú dopravu – prilákanie tých najlepších pracovníkov si vyžaduje viac a spoločnosť ZF robí všetko pre to, aby zaujala potenciálnych zamestnancov. Myslí na mladých nováčikov zajtrajška, preto v roku 2017 zorganizovala pracovné letné táborové podujatie, na ktoré pozvala študentov univerzít zo Slovenska a zahraničia. Cieľom podujatia bolo umožniť potenciálnym záujemcom o prácu zažiť na vlastnej koži, aké to je pracovať pre spoločnosť ZF – so zameraním sa na skutočné otázky ohľadom výskumu a vývoja a praktické skúsenosti so stavebnými a konštruktérskymi projektmi.

Ďalšiu časť tejto stratégie oslovenia nazýva spoločnosť duálnym vzdelávaním a ide o spoluprácu s miestnymi strednými školami. Na prevádzkach v Leviciach a Trnave boli zriadené centrá, ktoré ponúkajú odbornú prípravu. Orientujú sa na mladých, ambicióznych a talentovaných študentov a organizujú workshopy a simulácie učenia okolo technológií a počítačov, ktoré sa používajú pri novodobej výrobe. Tento prístup je zavedený v Nemecku (v domácej základni spoločnosti) už viac ako storočie, ale vo východnej a strednej Európe je pomerne nový. Každé centrum prijme každoročne viac ako 20 žiakov. „Uvedomujeme si, že približne polovicu nám vezmú univerzity alebo iní zamestnávatelia. Robíme to však aj napriek tomu, lebo veríme, že do náplne našej práce patrí pomáhať rozvíjať ľudí v tomto regióne,“ hovorí Dietmar Weigt.

Budúcnosť spoločnosti ZF na Slovensku

Na otázku o budúcnosti začína riaditeľ závodu v Leviciach globálnym kontextom podnikania v automobilovom priemysle, konkréte prebiehajúcim prechodom od spaľovacích motorov k elektrickej energii a od vozidiel ovládaných vodičom k autonómnym vozidlám: „Sme presvedčení, že tlmiče budú potrebné aj po uskutočnení týchto veľkých zmien (za predpokladu, že neprejdeme na vznášadlá)! Keď cestujúci prestane byť v skutočnosti vodičom a nemusí sa viac sústrediť na riadenie, zrýchľovanie, brzdenie a podobne, môže oveľa citlivejšie vnímať plynulosť jazdy. Preto je možné, že kvalitné tlmiče budú v budúcnosti o to dôležitejšie.“ Niet pochýb o tom, že aktivity spoločnosti ZF Slovakia sú rozhodujúce pre globálnu stratégiu skupiny v reakcii na tieto trendy a s úspechom stratégie závodu v Šahách pravdepodobne uvidíme v budúcnosti viac satelitných závodov a ďalší rozvoj podnikania. Cieľom spoločnosti na nasledujúcich päť rokov je vlastne zdvojnásobiť obrat a otvorene podporovať obchodné aktivity na Slovensku.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...