1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ZF Slovakia, a.s.

ZF Slovakia 17Sme dobre pripravení!

Koncern ZF Group je známy na celom svete ako výrobca automobilových dielov, ktorého výskum a vývoj sa zameriava na hlavné trendy v odvetví ako sú efektívnosť, bezpečnosť a autonómne riadenie. Výsledkom tohto úsilia sú inteligentné mechanické systémy, ktoré vidia (radarové a kamerové systémy), myslia (softvér a elektronické spracovanie) a konajú (prevodovky, brzdy, absorpcia nárazov a riadiace systémy).

Spoločnosť ZF Slovakia, slovenská pobočka koncernu, sídli v Trnave a v Leviciach a má za sebou vyše 20 rokov úspešnej existencie. V súčasnosti zamestnáva 2700 ľudí a jej ročný obrat dosahuje približne 400 mil. eur. Dr. Dietmar Weigt, člen predstavenstva, manažér závodu v Leviciach a manažér zdieľaných služieb pre Slovensko si našiel čas na rozhovor pre Priemysel Dnes.

Príbeh spoločnosti ZF Slovakia sa začal písať v roku 1993, keď bola založená ako spoločný podnik nemeckého výrobcu dielov Sachs (neskôr ZF Sachs) a miestnej firmy TAZ, a.s. Na Slovensku teda pôsobí už viac ako 20 rokov a vyrába komponenty pre popredné automobilové značky. Jedným z hlavných míľnikov bolo zriadenie miestneho oddelenia výskumu a vývoja v roku 2005. Oddelenie začalo pracovať na spojkách a meničoch točivého momentu. Dnes zamestnáva 40 inžinierov a dokazuje, že ZF Slovakia je viac ako len výrobca autodielov. Zohráva kľúčovú úlohu pri vývoji a dizajne nových výrobkov v oblasti modulov pohonných jednotiek. Za ďalší dôležitý míľnik považuje Dietmar Weigt moment, keď firma začala vyrábať spojkové obloženia. Bol to prvý nekovový diel, ktorý ZF vyrábala na Slovensku a ktorý znamenal úspešnú diverzifikáciu výroby. Spoločnosť ZF Slovakia začala výrobný proces od nuly a doteraz vyrobila už 8 miliónov jednotiek.

Míľnik, na ktorý je Weigt najviac hrdý, je otvorenie druhého výrobného závodu v Leviciach. Jeho pocit hrdosti súvisí so skutočnosťou, že celý stavebný projekt vrátane plánovania, dohľadu a riadenia realizovala slovenská pobočka a nie centrála ZF v Nemecku. Závod obsluhuje tri obchodné jednotky súčasne. Predtým bola produkcia ZF na Slovensku určená pre jedinú obchodnú jednotku. Schválenie výstavby druhého závodu znamenalo, že spoločnosť sa podujala dodávať pre ďalšie dve obchodné jednotky, a produkcia levického závodu sa teraz vyrovnáva tomu trnavskému.

Výrobky a zákazníci

ZF Group má na celom svete 6 obchodných divízií: Technológie automobilových pohonných jednotiek, Technológie automobilových podvozkov, Technológie komerčných vozidiel (diely pohonných jednotiek a šasi pre nákladné vozidlá a autobusy), Priemyselné technológie (off-road, veterná energia, námorná a letecká doprava atď.), Technológie aktívnej a pasívnej bezpečnosti (nedávna akvizícia firmy TRW Automotive) a Elektronická mobilita (elektrické pohonné jednotky).

ZF Slovakia sa skladá z troch obchodných jednotiek, ktoré pracujú pre prvé dve divízie ZF:
•    Moduly pohonných jednotiek, ktorá vyrába spojky, meniče točivého momentu a dvojhmotové zotrvačníky
•    Komponenty podvozkov, ktorá vyrába guľové kĺby a závesy stabilizátorov
•    Závesové technológie, ktorá vyrába tlmiče nárazov a moduly pružiacich jednotiek

Slovenská spoločnosť okrem toho poskytuje zdieľané podnikové služby ako sú financie a účtovníctvo, ľudské zdroje, IT, nepriamy nákup, správa zariadení, riadenie kvality, a to pre všetky tri obchodné jednotky. Súčasní zákazníci zahŕňajú všetkých nemeckých výrobcov pôvodného zariadenia, kórejských výrobcov so zastúpením na Slovensku, a tiež japonských, talianskych a francúzskych výrobcov.

Prednosti Slovenska sú...

ZF bola jedným z prvých západných výrobcov, ktorí po páde železnej opony prejavili záujem o príležitosti na Slovensku. Ako hovorí Dietmar Weigt: „Mali sme veľký záujem o získanie prístupu na trhy a k podnikom vo východnej Európe.“ Trh sa samozrejme najskôr prepadol, ale odvtedy opäť narástol, najmä vďaka príchodu svetových značiek a ich dopytu po dodávateľoch kategórie Tier 1, ako je aj ZF. A hoci často spomínané pomerne nízke náklady práce a geografická blízkosť k zvyšku Európy boli a sú pre ZF výhodami, presvedčivejším faktorom bola kultúrna podobnosť medzi Nemeckom a Slovenskom. „Máme toho veľa spoločného a spája nás vzájomné porozumenie. Na rozdiel od iných regiónov, ako je napríklad Čína alebo India, tu človek nezažije kultúrny šok,“ hovorí Dr. Weigt.

...ľudia!

Dve desaťročia ziskovej prevádzky a stabilného rastu samozrejme nie sú len výsledkom správnej polohy. Kvalifikácia a všeobecná motivácia slovenskej pracovnej sily bola kriticky dôležitá pre úspech spoločnosti ZF. Na najímanie správnych ľudí používa spoločnosť kombináciu tradičnej a modernej taktiky. Stále účinné sú bežné metódy ako napríklad inzercia v miestnej tlači, veľtrhy práce a internetové portály, a tiež ústne odporúčanie existujúcimi zamestnancami, ktorí odporúčajú ZF ako zamestnávateľa priateľom a rodinným príslušníkom (ak tento spôsob funguje, je to zvlášť príjemné, pretože firma ho nemôže priamo ovplyvniť). ZF Slovakia však začína uplatňovať aj aktívnejší prístup k identifikácii a rozvoju talentov, pričom spolupracuje s výskumnými organizáciami a študentskými projektmi na univerzitách. Na jeseň napríklad predstavila program duálneho vzdelávania pre žiakov stredných škôl, ktorý mladým ľuďom umožní získať kvalifikáciu a skúsenosti vo výrobe.

Zároveň platí, že keď sú správni ľudia na správnom mieste, firma by si ich aj rada udržala. Na splnenie tohto cieľa je dôležitá starostlivosť o rozvoj ľudí. Nech už je pozícia zamestnanca akákoľvek, môže si byť istý, že ZF mu dokáže ponúknuť širokú škálu na mieru šitých vzdelávacích a školiacich možností (aj vďaka skutočnosti, že ľudské zdroje sú riadené lokálne). Či už ide o jazykové kurzy pre kancelársky personál, ktorý komunikuje s kolegami a zákazníkmi na celom svete, špeciálne interné školiace programy pre budúcich tímlídrov, alebo programy riadenia talentov, ktoré identifikujú a rozvíjajú ľudí s veľkým potenciálom, vzdelávanie zamestnancov je v ZF Slovakia dôležitou hodnotou. Ako uvádza Dietmar Weigt: „ZF nie je kótovaná na burze, a preto nie sme zameraní len na zisky a kvartálne výsledky, ale máme priestor na to, aby sme sa starali o svojich ľudí.“

Výhody tejto vzdelávacej stratégie sú jasné. Jedným z ukazovateľov úspechu je fakt, že mnohí slovenskí zamestnanci následne získali prácu na celom svete – v Nemecku, Francúzsku, Číne i USA – pričom obstáli v medzinárodnej konkurencii. Firma takto doteraz exportovala 70 až 80 pracovníkov, z ktorých väčšina sa napokon vráti do ZF Slovakia s ešte bohatšími skúsenosťami.

Ochota prijať širšiu zodpovednosť

Záujmy spoločnosti ZF však zahŕňajú viac ako len jej vlastných zamestnancov. Jej webová stránka deklaruje jasný záväzok k sociálnej zodpovednosti podnikov (SZP), ktorú spoločnosť označuje za neoddeliteľnú súčasť svojej firemnej kultúry. Tento záväzok platí v skutočne globálnom meradle, čo dokazuje napríklad sponzorovanie rozvojových projektov v Afrike. Na lokálnejšej úrovni je však ZF Slovakia rovnako zodpovedná. Spoločnosť napríklad každý rok organizuje deň otvorených dverí pre rodiny zamestnancov. Návštevníci si môžu prezrieť pracoviská svojich rodinných príslušníkov a zúčastniť sa rôznych zábavných aktivít (vrátane koncertu skupiny Elán). ZF v rámci programu rozvoja talentov spolupracuje s rôznymi slovenskými školami a univerzitami. Okrem kladenia dôrazu na vzdelávanie sponzoruje aj nové vybavenie, ktoré využívajú všetci študenti.

Firma ďalej sponzoruje rôzne športové, kultúrne a spoločenské aktivity v Trnave, Leviciach a okolí. V roku 2015 napríklad poskytla klzisko v centre Trnavy. Osobným projektom Dr. Weigta na poli SZP je predsedanie dozornej rade každoročného projektu študentskej firmy v Leviciach. Tento užitočný projekt, v rámci ktorého si študenti založia firmu vrátane podnikateľského plánu, dohodnutých cieľov, riadených financií atď., funguje už mnoho rokov a podľa Dietmara Weigta je kvalita plánovania a výsledkov rok od roku lepšia.

Prirodzene, nie všetky projekty v oblasti SZP priamo zahŕňajú ľudí. Súčasťou globálneho úsilia spoločnosti ZF o zodpovednú prevádzku je starostlivosť o životné prostredie, ktorú zdieľajú aj slovenské závody. Nedávna celokoncernová iniciatíva si dala za cieľ znížiť spotrebu energie vo všetkých oblastiach o 20 % v priebehu piatich rokov. ZF Slovakia prekonala cieľ v priebehu troch rokov. Ako priemyselný výrobca je spoločnosť ZF Slovakia zodpovedná za potenciálne problematické procesy. Preto sa všetko podrobuje prísnemu procesu analýzy rizík a identifikujú sa preventívne opatrenia. Dobrým príkladom je lakovacia linka v levickom závode. Pri lakovaní vzniká nežiaduci zápach – jednoduchým riešením preto bolo investovať do účinnej ventilácie a vzduchových filtrov, vďaka čomu dnes mimo závodu necítiť ani náznak zápachu po lakovaní.

Vyhliadky do roku 2025

Ako každá úspešná spoločnosť, aj ZF Slovakia má neustále na zreteli budúcnosť. Jej globálna stratégia s názvom Vision 2025 okrem iného zahŕňa trhový rast, diverzifikáciu výrobkov a inovácie. Závody v Trnave a Leviciach chcú pokračovať v započatej ceste. Od založenia v roku 1993 dosiahla ZF Slovakia každý rok slušný nárast zákaziek. Jedinou výnimkou bol rok 2009, keď došlo k poklesu v celom automobilovom odvetví. Súčasťou stratégie je zaistiť, že rast sa využije na ďalšie inovačné projekty iniciované zo strany ZF Group. Ako sa spomína vyššie, hlavné míľniky v histórii spoločnosti ZF Slovakia súvisia buď s expanziou, alebo s novými výrobkami. Dietmar Weigt uzatvára: „Kým dnes sa zameriavame na oceľové produkty, v budúcnosti sa chceme pustiť do nových oblastí elektroniky a softvéru – sme dobre pripravení!“

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...