1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

zssk 17Cestujúcich láka v letnej sezóne na zaujímavé ponuky

Začiatok tohtoročnej letnej sezóny odštartoval národný dopravca už 3. mája, kedy vypravil z bratislavskej hlavnej stanice vlak do chorvátskeho Splitu. O túto službu je zo strany cestujúcich mimoriadny záujem. Za všetko hovoria čísla – koncom mája bolo do a zo Splitu predaných viac ako 14-tisíc lístkov pre osoby a takmer 2-tisíc lístkov pre autá a motorky. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si toho ale pre cestujúcu verejnosť pripravila omnoho viac.

Viac prezradil v inšpiratívnom rozhovore pre časopis Priemysel Dnes Tomáš Kováč, hovorca ZSSK, ktorá realizuje priemerne 1763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1486 regionálnych a prímestských spojov.

Železničná spoločnosť Slovensko vypravuje autovlaky z Bratislavy do Splitu v spolupráci s rakúskym dopravcom ÖBB už tretí rok po sebe. Aký nápor cestujúcich očakávate cez letné prázdniny?

Tešíme sa, že počet prepravených cestujúcich do Splitu nám každý rok stúpa. Vnímame, že po korone je o tento typ dovolenky záujem. Už v polovici apríla bolo predaných viac lístkov ako za celý minulý rok, pričom do 1. júna sa ich predalo ďalších 5000. Najvyšší záujem je o prepravu automobilov. V cestovnom lístku v lôžkovom vozni je zahrnutý aj welcome drink a plnohodnotné raňajky. Počas celej prepravy si cestujúci môžu vo vlaku zakúpiť tiež občerstvenie a nápoje, a to v lôžkovom vozni u stewarda. Železničná stanica i terminál vykládky automobilov sú v Splite lokalizované priamo v centre mesta oproti prístavnému terminálu lodí na jednotlivé chorvátske ostrovy.

Pravidelné spojenie môžu cestujúci tento rok využiť v rozšírenom termíne, a to až do 7. októbra. Navyše, z bratislavskej hlavnej stanice vyrážame už trikrát do týždňa. Každú stredu, piatok a v nedeľu o 15:53 a zo Splitu zas každý pondelok, štvrtok a v sobotu o 17:20. Okrem auta či motorky si na dovolenku cestujúci môžu zobrať aj svojho domáceho miláčika.

Prvý májový víkend sa v Košiciach konala najväčšia prehliadka historických a moderných železničných vozidiel na Slovensku Rušňoparáda. Naposledy sa na akcii zúčastnilo 15-tisíc návštevníkov. Koľko ich prišlo tento rok a čo všetko mohli diváci na podujatí obdivovať?

Na Rušňoparáde sa tento rok zúčastnilo takmer 7-tisíc návštevníkov. Najväčším „ťahákom“ bola parná lokomotíva familiárne nazývaná „Dvojka“ alebo „Štvorkolák“ s tendrom z roku 1917 vyrobená v závode Prvá Českomoravská, Praha – Libeň. Na Rušňoparáde sa verejnosti predstavila v plnej parnej sile prvýkrát po 20 rokoch rekonštrukcie. Celá oprava vyšla na 100-tisíc eur a rušeň sa podarilo sprevádzkovať len 10 dní pred akciou. Na podujatí nechýbal ani 72-ročný parný rušeň Papagáj z Popradu, ktorý dostal nezvyčajné meno pre svoj svetlomodrý náter v kombinácii s výraznými červenými kolesami. V zastúpení súčasných vozidiel sa predviedla aj najnovšia elektrická jednotka ZSSK prezývaná Panter, ktorá na podujatí poslúžila ako oddychová zóna.

Aké ďalšie novinky ste si pripravili pre cestujúcu verejnosť na tohtoročnú letnú sezónu? Aké zaujímavosti im ponúknete, aby namiesto autom cestovali po Slovensku vlakom?

Od 17. júna sme spustili 18 letných vlakov, ktoré podporia turizmus na Slovensku, spolu s 8 medzištátnymi sezónnymi vlakmi do Poľska a spomínaným pravidelným autovlakom do Splitu. Letné vlaky, teda spoje so sezónnym obmedzením, budú premávať až do 17. septembra. Pri príprave harmonogramu sme vychádzali zo skúseností z predchádzajúcich rokov. Opäť teda nebude chýbať ani linka z Košíc do Starej Ľubovne, ktorá bola minulý rok najobľúbenejšia. Využilo ju až 28 % cestujúcich letných vlakov. Vlaky sú tentoraz súčasťou štandardného grafikonu a nie sú teda zavedené mimoriadne, čiže sú jednoducho vyhľadateľné aj v e-shope ZSSK.

V tejto súvislosti ponúkate na webovej stránke ZSSK portál „Vlakom na výlet“. Čo zaujímavé nájdu v tejto sekcii tí, ktorí na stránku zablúdia? Aké benefity môžu získať cestovaním so Železničnou spoločnosťou Slovensko?

Portál Vlakom na výlet je určený pre všetkých milovníkov turizmu a prírodných krás Slovenska. Ponúka totiž inšpirácie na jedinečné miesta, ku ktorým sa dá jednoducho dopraviť vlakom. Nápady na výlety vlakom ZSSK prináša vďaka kooperácii s krajskými a oblastnými organizáciami cestovného ruchu, turistickými portálmi, magazínmi a mnohými ďalšími partnermi, pričom neustále pracujeme na objavovaní nových a unikátnych miest, ktoré sa dajú vlakmi navštíviť.

Koncom apríla sa ZSSK zúčastnila na Medzinárodnom veľtrhu cestovného ruchu International Travel Fair Slovakiatour v bratislavskej Inchebe. Na čo sa návštevníci pýtali najviac?

Najčastejšie sa pýtali na prepravu autovlakom z Bratislavy až do chorvátskeho Splitu. Okrem toho návštevníkov zaujímali aj možnosti nočnej či medzinárodnej prepravy, ako napríklad denné spojenie Railjet xpress z Bratislavy do Zürichu, ale aj preprava bicyklov a kolobežiek. Veľtrh sme využili na svoju prezentáciu ako stabilného zamestnávateľa a poskytol verejnosti informácie o aktuálne voľných pracovných pozíciách vrátane kľúčových benefitov, ktoré prácou v ZSSK môžu budúci kolegovia získať. Zaujať sme sa snažili aj stánkom v podobe klasického vozňa obohateného o izometrický svet s témou ekológie. Okrem prezentácie ZSSK ako ekologického dopravcu sme sa zamerali aj na propagáciu portálu Vlakom na výlet a online predajné kanály ako je náš e-shop a aplikácia IDeme vlakom. Návštevníci veľtrhu sa navyše dozvedeli aj o službách a produktoch Zákazníckych centier či službách Kontaktného centra.

Na začiatku júna vstúpil do platnosti nový cestovný poriadok. Zmeny sa udiali v železničnej doprave v rámci diaľkových vnútroštátnych, ako aj regionálnych a prímestských vlakov. Ktoré zmeny grafikonu považujete za najvýznamnejšie a na čo sa pri nich prihliadalo?

Áno, 11. júna prebehla 2. pravidelná zmena grafikonu. V regionálnej a prímestskej doprave sú nasledovné najdôležitejšie zmeny: hustejšia doprava do Starej Ľubovne, navýšenie o jeden pár vlakov na trati Prešov – Humenné, optimalizácia dopravnej obsluhy na linkách Vrútky – Prievidza a Horná Štubňa – Zvolen, plus nové vlaky na linkách Tisovec – Brezno a Lučenec – Fiľakovo. V rámci diaľkovej dopravy sme obnovili zastavovanie vybraných IC vlakov v staniciach Liptovský Mikuláš a Trnava.

Za jednu z najvýznamnejších zmien spomedzi tých, ku ktorým sme pristúpili už 2. mája, považujeme úpravu vedenia vlakov v úseku Stará Ľubovňa – Lipany. Pristúpilo sa k nej za účelom zlepšenia prepravných kapacít vlakov hlavne pre dochádzajúcich študentov v posledný deň v týždni, kedy dochádzalo k ich preplneniu. Konkrétne sme to dosiahli predĺžením trasy vlakov REX 1950 a 1959 až po Plaveč.

Železničný národný dopravca myslí ekologicky. Vo vybraných diaľkových vlakoch a vo vlakoch InterCity sa podáva balená voda len v jednorazových zálohovaných obaloch. Kde budú aktivity na znižovanie uhlíkovej stopy pokračovať?

Niet pochýb o tom, že železničná doprava je jedným z najekologickejších spôsobov hromadnej dopravy. Aktívnym využívaním železničnej dopravy ako spôsobu dopravy prvej voľby tvoria naši cestujúci najväčšiu komunitu na ochranu klímy na Slovensku. Priemerne hovoríme o úspore viac ako 506-tisíc ton CO2 ročne. ZSSK sa teda môže právom označiť za EKODOPRAVCU. K ekologickej zodpovednosti významne prispievame aj digitalizáciou. Propagujeme online predajné kanály, s ktorými je cestovanie jednoduché, rýchle a šetrné k životnému prostrediu.

Ako ste uviedli, dodávateľ služieb WAGON SLOVAKIA KOŠICE v súčasnosti cestujúcim umožňuje vrátiť jednorazový zálohovaný obal v reštauračných a ubytovacích (lôžkových a ležadlových) vozňoch. To znamená, že zálohované obaly, ktoré si v našich vlakoch kúpite, alebo tie, ktoré poskytujeme v cene cestovného, môžete vrátiť priamo v našich vlakoch, avšak výlučne personálu WGS. Ten buď cenu zálohového obalu odráta z ďalšieho nákupu občerstvenia alebo vystaví kupón, ktorý je možné taktiež využiť v budúcnosti vo vlakoch. Zároveň je pre cestujúcich vo vestibule železničnej stanice v Košiciach počas jej prevádzkových hodín k dispozícii zálohomat. Hodnotu vydaného kupónu si vie zákazník uplatniť ako zľavu pri nákupe v staničnej prevádzke Minipotraviny alebo získať hotovosť na požiadanie pri pokladni. V druhom prípade však musí byť hodnota kupónu minimálne 3 eurá.

Kam by sa mala spoločnosť ZSSK uberať? V ktorej oblasti vidíte najväčšiu príležitosť na jej rast? Aké plány máte do najbližšieho obdobia? Čo by malo byť pre vás prioritou v tomto roku?

Naďalej sa venujeme viacerým projektom na obnovu vozidlového parku. Naše vlaky postupne vymieňame za nové (rušne aj vozne) a budeme v tom pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Takisto budujeme špičkové moderné strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) v Humennom, Nových Zámkoch a vo Zvolene. Takéto projekty zatiaľ na Slovensku nie sú, pričom si od nich sľubujeme zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti. V stredisku bude možné umývať vozidlá celoročne aj pri mínusových teplotách. Zároveň sa vybudovaním týchto stredísk zvýši komfort pre našich zamestnancov, ktorí tieto činnosti už roky vykonávajú v improvizovaných podmienkach, často pod holým nebom.

Čo by ste chceli zdôrazniť na záver, čo nezaznelo vo vyššie uvedených otázkach?

Snažíme sa skvalitňovať aj naše online služby, aby sme cestujúcim uľahčili nákup cestovných dokladov a samotné cestovanie. Práve preto sme od začiatku tohto roku na našom webe zaviedli viacero noviniek. Okrem toho sme pracovali aj na zavedení výberu ďalších komerčných ponúk do nášho e-shopu. Od apríla majú zákazníci možnosť kúpiť si cez e-shop jednorazové medzinárodné cestovné doklady EUROPA REGIONAL do Rakúska, Maďarska a Poľska, a EUROPA STANDARD do Maďarska. Informovanie našich cestujúcich o neustálych zmenách vo vlakovej prevádzke je pre nás jednou z priorít. Preto v rámci rozvoja ďalších funkcionalít máme v pláne informovať cestujúcich prostredníctvom nášho webu aj o výlukách a odrieknutých vlakoch. Do budúcna by sme rovnako radi zaviedli informácie formou notifikácie, správou v aplikácii či e-mailom.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...