1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

zssk 17Najekologickejší spôsob hromadnej dopravy si zaslúži investície

Aktuálne vypraví Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) denne v priemere 1518 vlakov. Z tohto je 226 diaľkových spojov a 1292 regionálnych a prímestských vlakov. Vypravené vlaky zastavujú v 713 staniciach a zastávkach po celom Slovensku, ZSSK prevádzkuje vlakovú dopravu v 69 okresoch. Celková dĺžka tratí prevádzkovaných vlakových spojov a liniek dosahuje 2909 kilometrov.

Národný dopravca pôsobí ako samostatná akciová spoločnosť už 15 rokov, kedy bol vytvorený ako jeden z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc – popri Železniciach Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia. 100-% akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku ZSSK tvoria železničné koľajové vozidlá – rušne, vozne a vlakové súpravy, prostredníctvom ktorých národný dopravca zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Náročnosť tejto úlohy potvrdzujú nielen vyššie uvedené štatistiky, ale aj ďalšie ukazovatele súvisiace so zabezpečením prevádzky osobnej prepravy, o ktorých nás v rozhovore bližšie informoval Mgr. Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Aký bol uplynulý rok pre Železničnú spoločnosť Slovensko? Koľko osôb ste prepravili a aký bol celkový prepravný výkon ZSSK?

Za rok 2018 sme prepravili celkom 73 807 854 cestujúcich, čo znamená v porovnaní s rokom 2017 nárast o 1,8 %. Z celkového počtu prepravených tvoria 46 514 947 platiaci cestujúci, čo predstavuje medziročný nárast o 1,7 %. Zároveň stúpol počet cestujúcich vo všetkých kategóriách. Tento nárast sa premietol aj do zvýšenia tržieb z prepravy osôb o 4,46 %. Naďalej stúpa aj efektivita práce v ZSSK – výkon vyjadrený ako vlakokilometer na jedného zamestnanca stúpol od roku 2016 o 7,4 %.

A ako sa darilo ZSSK po finančnej stránke?

ZSSK dosiahla vlani, po ôsmich rokoch, opäť vyrovnaný hospodársky výsledok. Hoci pôvodný plán počítal so stratou 2 milióny eur, spoločnosť dosiahla zisk 6-tisíc eur. EBIDTA sa zvýšila z 84 281 000 eur na 91 366 000 eur, výsledný hospodársky výsledok (na porovnateľnej báze s rokom 2017) sa dostal na tzv. čiernu nulu.
 
ZSSK zároveň v minulom roku zmenila spôsob účtovania doplatku kompenzácie za výkony podľa zmluvy so štátom. V dôsledku tejto úpravy vykáže spoločnosť mimoriadny zisk vo výške cca. 37 miliónov eur. Celý tento účtovný zisk sa použije na umorenie strát z minulých rokov, čím sa zlepší vlastné imanie ZSSK o zhruba 27 % a ekonomika ZSSK sa stane transparentnejšou.

Priblížte nám investície, ktoré ste zrealizovali v predchádzajúcom období a takisto vaše plány pre tento rok. Aké investície máte vo výhľade v súvislosti s modernizáciou resp. obnovou vozového parku?

Keď sme začínali v predstavenstve ZSSK v roku 2016, dali sme si dve zásadne úlohy: vylepšiť hospodárenie spoločnosti a posunúť úroveň cestovania vlakom do 21. storočia. Postupne sa tieto ciele snažíme napĺňať. Pyšní sme najmä na úspešnú realizáciu súťaží na nové vlaky v hodnote cca. 230 miliónov eur z eurofondov. Cestujúci tak už tento rok budú jazdiť na prvých z 51 ucelených vlakových jednotiek, ktoré postupne prídu do zvolenskej a žilinskej oblasti a do Tatier. Tieto vlaky zmenia koľajovú dopravu na severnom a strednom Slovensku.

V diaľkovej doprave v rokoch 2018 až 2021 postupne pribudne 35 kusov novovyrobených osobných vozňov radu Ampz a Bmpz a 50 kusov modernizovaných osobných vozňov radu Bmz. Vo vlastnej réžii renovujeme 34 kusov diaľkových vozňov radu Apeer a Bpeer, ktoré by mali byť hotové do konca tohto roku. Zároveň budú v roku 2021 dokončené a do prevádzky uvedené moderné strediská technicko-hygienickej údržby v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom. Tieto projekty v hodnote 100 miliónov eur, realizované z eurofondov, umožnia čistenie a malé opravy vlakov za lepších podmienok ako v súčasnosti. V najbližších troch rokoch sa teda slovenská vlaková doprava posunie citeľne vpred.

Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov trápi celú Európu a iné to nie je ani v oblasti železničnej prepravy. Vy ste na túto situáciu zareagovali, okrem iných opatrení, aj zmenou odmeňovacieho systému zamestnancov, v rámci ktorého ste zvýšili dôraz na motivačnú zložku mzdy. Môžete nám tento nový systém priblížiť?

Nový model odmeňovania kvalifikovaných pracovníkov schválilo predstavenstvo ZSSK koncom leta 2017. Zvýhodňuje najkvalifikovanejších a najusilovnejších zamestnancov. Nová, tzv. osobitná prémia, zohľadňuje kvalifikačnú a výkonnostnú úroveň pracovníkov. Cieľom prémií je zvýšenie produktivity práce v spoločnosti a zníženie potreby mzdových a externých nákladov na iných miestach. Priemerná mzda zamestnancov ZSSK minulý rok narástla o 7,56 %. Kým v roku 2017 zarábali naši zamestnanci v priemere 1038,22 eur, v roku 2018 to bolo už 1118 eur. Uplynulý rok rástli mzdy najrýchlejšie v prevádzkových profesiách rušňovodič, vlakvedúci a vozmajster, a na údržbe v robotníckych profesiách elektromechanik, zámočník a mechanik elektronických zariadení. Priemerná mzda rušňovodičov dosiahla vlani 1350 eur.

Vaším cieľom je zaujať postavenie inovatívneho lídra v mobilite a prístupe k zákazníkom s vedúcou pozíciou v železničnej doprave. Aj preto zavádzate do prevádzky viaceré moderné technológie vypravovania cestujúcich a predaja cestovných dokladov. Priblížte nám novinky, ktoré chcete ponúknuť zákazníkom v tomto roku.

V rámci prebiehajúcej modernizácie sme investovali aj v oblasti informačných technológií, čo bolo v minulosti zanedbávané. Medzi v súčasnosti najvýznamnejšie investície patrí konsolidácia systému SAP, ktorá zároveň prináša modernizáciu v podobe platforiem S4HANA a marketingovej SAP Hybris. Nemenej významné investície boli v oblasti predajných systémov – ZSSK priniesla responzívny e-shop na predaj cestovných dokladov a natívnu mobilnú aplikáciu pre Android, čo sa prejavilo aj na značne zvýšenom predaji cestovných dokladov cez digitálne distribučné kanály. V decembri 2018 prekročil predaj cez internet po prvýkrát hranicu 25 %. Monitorujeme spokojnosť zákazníkov s poskytovanými službami a celkový index spokojnosti s poskytovanými službami má mierne stúpajúcu tendenciu. Zákazníci vnímajú pozitívne hlavne nové prvky v rámci „samovypravenia“ (mobilná aplikácia a responzívny internetový predaj) a v predaji cestovných dokladov.

Už dva roky pôsobíte aj v rámci Priemyselného inovačného klastra (IIC – Industry Innovation Cluster), ktorý ste spoluzakladali. Ako hodnotíte činnosť tohto združenia za uplynulé obdobie?

Spoluprácu s ostatnými veľkými priemyselnými podnikmi a inovátormi v klastri považujeme za veľmi dôležitú. Nechceme objavovať už objavené, ani sa dookola točiť v zabehnutých schémach. Musíme držať tempo s inováciami v priemysle aj v službách. A práve prostredie klastra je v tomto veľmi podnetné.

Prezradíte nám ciele a plány vašej spoločnosti do budúcnosti?

Možno trochu neskromne si môžem zaprognózovať, že ZSSK bude po roku 2021 národným dopravcom so slušným vozidlovým parkom, spokojnými zamestnancami a službami zodpovedajúcimi 21. storočiu. Bol by som veľmi rád, keby sa politici, ktorí vďaka jedinečnej doprave „zadarmo“ znovuobjavili železnice, povolili investície aj do železničnej infraštruktúry, ktoré by ešte zrýchlili cestu z Bratislavy do Košíc oboma smermi (severnou aj južnou trasou) a postavili tých pár chýbajúcich kilometrov trate do Nitry, ktoré by dramaticky vylepšili cestu vlakom do tohto krajského mesta. Najekologickejší spôsob hromadnej dopravy si to určite zaslúži.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...