1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.

ZSSK 16Plánuje modernizáciu vozového parku a skvalitnenie služieb

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorej 100-% akcionárom je Slovenská republika v zastúpení Ministerstvom dopravy a výstavby SR, zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Prioritnú časť jej majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Akciová spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

Pred sebou má viaceré výzvy v podobe modernizácie vozňového parku a skvalitnenia služieb pre cestujúcu verejnosť. Viac nám o najbližších plánoch ZSSK prezradil generálny riaditeľ spoločnosti Mgr. Filip Hlubocký.

Pozrime sa na Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) trošku bližšie. Koľko vlakov vypravíte denne a koľko cestujúcich sa nimi prevezie? Koľko cestujúcich ste prepravili vlani a aký je predpoklad na tento rok?

ZSSK od 10. júna 2018 realizuje takmer 1500 vlakov denne, z čoho je cca 200 diaľkových vlakov a 1300 regionálnych a prímestských spojov. Zastavujeme v takmer 700 staniciach a zastávkach a jazdíme po cca 3000 kilometroch tratí po celom Slovensku. V roku 2014 sme prepravili 45 miliónov cestujúcich, v roku 2017 to už bolo 72 miliónov. V roku 2030 chceme mať 100 miliónov cestujúcich, pričom to všetko chceme realizovať s tým istým počtom zamestnancov, ale s vyššou efektivitou.

Ako sa odvíja obrat vašej spoločnosti v závislosti od počtu predaných cestovných lístkov? Ako sa na tržbách odráža preprava vlakmi zadarmo pre vybrané skupiny cestujúcich? Prezradíte hospodárske výsledky ZSSK?

V medziročnom porovnaní plánujeme a aj očakáva 50-% zníženie straty (rok 2015: -5,88 milióna eur, plán na rok 2018: -2 milióny eur). Tržby z prepravy cestujúcich v medziročnom porovnaní očakávame asi o 4 – 5 % vyššie a mali by sa dostať na úroveň pred zavedením bezplatnej prepravy v roku 2014, rovnako očakávame aj zvýšenie počtu platiacich cestujúcich (2015: 32,66 milióna cestujúcich, 2017: 45,72 milióna cestujúcich).

Čo sa týka bezplatnej prepravy, ktorá bola zavedená 17. novembra 2014, tú vnímame ako dôležitý impulz do najekologickejšej formy dopravy po rokoch preferovania diaľnic. Cestovanie vlakom sa priblížilo širokým skupinám obyvateľstva. Naša snaha súčasne smeruje k tomu, aby dnešní študenti, ktorí zatiaľ cestujú vlakmi bezplatne, zostali pri tomto ekologickom spôsobe dopravy aj v budúcnosti. Zavedenie bezplatnej dopravy navyše spôsobilo enormný dopyt po miestenkách, a tým aj zvýšenie tržieb ZSSK.

Akým vozňovým parkom teda v súčasnosti disponujete?

Súčasný stav vozňového parku ZSSK je výsledkom absolútneho zanedbávania investícií v predchádzajúcich desaťročiach a považujeme ho za jeden z našich kľúčových problémov. Aktuálne je priemerný vek všetkých našich vozidiel, teda HKV aj vozňov, 22 rokov. Samotné rušne sú však ešte staršie, bez ucelených jednotiek sú vo veku 35 – 40 rokov.

Chystáte v tomto smere modernizáciu, prípadne nákup nových vlakov? Na ktorých trasách budú nové vlaky jazdiť?

ZSSK čaká nákup a veľká modernizácia vozňového parku. Naša flotila sa najbližšie obnoví napríklad o 50 ks modernizovaných vozňov Bmz a o 35 ks novovyrobených vozňov Bmpz a Ampz. Nové vozne, ktoré budú jazdiť v diaľkovej doprave, budú vybavené zásuvkami s USB portami, LED osvetlením, vákuovým WC, klimatizáciou, wi-fi a pod. V rámci modernizácie sme sa inšpirovali Slovenskom a nový interiér vlakov obsahuje na sedadlách čičmiansky vzor a veľtok Dunaja slúžil ako inšpirácia pre vytvorenie barových línií v reštauračnom vozni.

Nové vlaky však pribudnú aj v Žilinskom kraji. V marci tohto roka sme podpísali zmluvu na dodávku 25 ks moderných elektrických jednotiek a v októbri bola táto súťaž schválená Európskou komisiou. Nové vozidlá budú nasadené do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h. Súpravy budú mať vynikajúce jazdné vlastnosti a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach. Vozidlá budú disponovať širokými nástupnými dverami, moderným interiérom, pohodlným sedením, elektrickými zásuvkami, klimatizáciou, LED osvetlením, priestorným WC, kamerovým systémom či wi-fi.

Potešíme však aj obyvateľov z okolia Zvolena, kde pribudne 21 ks dieselmotorových jednotiek, ktoré budú jazdiť v regionálnej doprave. Nové vozidlá budú mať klimatizáciu, wi-fi, elektrické zásuvky a navyše budú omnoho komfortnejšie, výkonnejšie a rýchlejšie. Výhodou je aj ich zvýšený výkon, ktorý umožňuje pohon viacerých náprav, čo zlepší rozbeh súprav do kopca, ako aj brzdenie. Veľkým pozitívom je ekologická stránka týchto vlakov, pretože okrem nafty sa do nich pridáva aditívum AdBlue, ktoré napomáha rozložiť pri spaľovaní väčšinu škodlivých látok.

Kde ste v poslednom období investovali a čo bude pre vás prioritou číslo jeden do nasledujúceho obdobia?

Top prioritou pre nás vždy boli, sú a budú najmä dve veci – bezpečnosť a komfort cestujúcich, preto tomu podriaďujeme aj naše plány. Do strojovej infraštruktúry a do opráv investujeme tento rok zhruba o 30 – 40 % viac ako v predchádzajúcich obdobiach a navyšujeme rozpočty na vzdelanie na úkor redukcie byrokracie vo firme. V roku 2016 sme ako nové vedenie radikálne sprísnili podmienky pre záručné a pozáručné opravy a sankcií za nekvalitnú dodávku všade, kde to bolo možné, resp. pri všetkých nových dodávateľoch. Našou prioritou je zabezpečiť bezpečnú a spoľahlivú prevádzku tak, aby sme nemuseli rušiť vlaky.

Neustále skvalitňujete služby pre cestujúcu verejnosť. Aké novinky ste pre cestujúcich zaviedli tento rok? A aké novinky chystáte na najbližšie obdobie?

Tento rok sme si pre našich cestujúcich pripravili hneď niekoľko noviniek. Na našom webe sme napríklad zaviedli možnosť online chatu. Spolupracovali sme so skupinou S Hudbou Vesmírnou, s ktorou sme pripravili viacero kampaní, napr. kampaň na podporu slušného cestovania Slušne vlakom, ale aj kampaň Hlavu hore. V marci sme zaviedli nové regionálne vlaky medzi Prešovom a Košicami a v júni sme posilnili dopravu v okolí Bratislavy o 56 nových vlakov, pričom sme obnovili cestovanie cez Prístavný most až do Petržalky. Najnovšie sme cestujúcej verejnosti predstavili našu novú webovú aplikáciu Ideme vlakom a najbližšie si budú môcť pozrieť aj náš nový responzívny e-shop.

Čo sa týka vlakov, okrem spomínaných úspešných projektov sme najnovšie podpísali zmluvu na päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň, ktoré budú premávať v Tatrách. Najdôležitejším parametrom týchto nových vozidiel je ich hybridný pohon, takže vlaky budú môcť jazdiť nielen na ozubnicovej, ale aj na klasickej trati. Vozne budú mať vyčlenený priestor pre invalidov, odkladanie bicyklov, lyží, snowboardov a kočíkov. Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie.

Blížia sa sviatky, kedy železnice pocítia vo zvýšenej miere nápor cestujúcich, najmä študentov, ktorí sa budú presúvať z východu na západ Slovenska a opačne. Ako ste pripravení na prelom októbra a novembra?

Samozrejme, aj tento rok sme pri príležitosti Sviatku všetkých svätých a Pamiatky zosnulých posilnili dopravu. Vypravíme dva mimoriadne rýchliky, pričom jeden rýchlik pôjde v piatok 26. októbra z Bratislavy do Košíc a druhý rýchlik pôjde z Košíc do Bratislavy v nedeľu 4. novembra. Okrem toho vypravíme ešte 26 posilových vlakov, ktoré sú už zapracované v aktuálnom cestovnom poriadku. Cestujúci budú môcť na svoj presun využiť 9 rýchlikov, 13 regionálnych rýchlikov, 2 regionálne expresy a 2 vlaky EuroCity. V utorok 30. októbra, teda v deň mimoriadneho štátneho sviatku, budú vlaky ZSSK premávať ako v bežný pracovný deň.

Aké sú vaše plány a ciele do budúcnosti? Akým smerom sa bude uberať ďalší rozvoj spoločnosti?

Našou hlavnou prioritou je dostať ľudí z áut do vlakov a priniesť im lepšiu alternatívu cestovania, ktorá bude aj vďaka stále väčším zápcham v mestách rýchlejšia, komfortnejšia a už dnes je ekologickejšia. ZSSK sa aktuálne nachádza v procese transformácie, pričom jej výsledkom bude kvalitnejšia a prediktívna údržba vozidlového parku, zníženie počtu rušňov a vozňov pri zvýšenom výkone, vyrovnané hospodárenie, motivácia a stabilizovanie pracovníkov v prevádzke a údržbe pri takmer nulovej nezamestnanosti v krajine a otvorenom pracovnom trhu EÚ. Súčasťou našej stratégie je, aby každé euro, ktoré štát poskytne, bolo efektívne využité, teda aby sa zaň odviezlo viac cestujúcich a spravilo sa viac kilometrov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...