1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

zssk 17S cieľom zlepšiť a zefektívniť fungovanie založila dcérsky podnik

Minulý rok podpísala Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK CARGO), kontrakt na modernizáciu 20 rušňov radu 742 s opciou na ďalších 20 rušňov. Prvých 20 má byť dodaných do konca roku 2024. Tieto hnacie dráhové vozidlá (HDV) podporia miestnu vozbu a znížia náklady na prevádzkovanie jednotlivých vozňových zásielok.

A keďže sa situácia na trhu a prepravné toky u nás menia, chce ZSSK CARGO v najbližších rokoch posilniť prepravnú kapacitu vstupom do etablovaného dopravcu smerom na Balkán a k Čiernemu moru. Tento model sa jej už osvedčil v prípade Poľska a Českej republiky, kde využíva platformy svojich dcérskych spoločností ako dopravcov. Na prepravy poskytuje ZSSK CARGO svoje rušňové a vozňové kapacity.

Nové a v mnohých prípadoch aj neštandardné prepravy zasa priniesla akciovej spoločnosti situácia na Ukrajine. Kvôli tovaru, ktorý sa štandardne po železnici neprepravoval, musela ZSSK CARGO spoločne s dcérskou spoločnosťou Bulk Transshipment Slovakia, a.s. (BTS) prispôsobiť a rozšíriť svoje prekládkové kapacity v Čiernej nad Tisou a vybudovať nové. Zároveň sprevádzkovala linku na prečerpávanie jedlých olejov. Viac o novinkách v spoločnosti aj o novej kolektívnej zmluve povedal v inšpiratívnom rozhovore pre časopis Priemysel Dnes predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO Ing. Roman Gono.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia podpísala koncom minulého roka novú kolektívnu zmluvu na roky 2023 a 2024. Zaviazala sa v nej od polovice tohto roka navýšiť všetkým za-mestnancom základnú mzdu o 150 eur. Aké náročné boli rokovania, ktoré tomu predchádzali?

Kolektívne vyjednávanie začalo v roku 2022 pomerne skoro. V júli sme otvorili prvú komuni-káciu a od začiatku septembra sa stretávali kolektívni vyjednávači, pričom stretnutia skončili dohodou, alebo sa priblížili k dohode vo všetkých bodoch okrem tých, ktoré sa týkali odme-ňovania zamestnancov a sociálneho fondu. Už na začiatku októbra sa zamestnávateľ so zá-stupcami zamestnancov dohodli na všetkých bodoch okrem dvoch a koncom októbra sme na dlhom rokovaní uzavreli všetko, čo ostalo nedoriešené. K vecnému a efektívnemu vyjednáva-niu prispela najmä otvorená komunikácia.

V rámci novej kolektívnej zmluvy boli dohodnuté aj jednorazové odmeny a ďalšie benefity v prospech všetkých zamestnancov. Nárast osobných nákladov na zvýšenie miezd tak bude pre ZSSK CARGO predstavovať viac ako 10 miliónov eur ročne. Ktoré mzdové položky sú najnákladnejšie?

ZSSK CARGO má aktuálne 4040 zamestnancov a ročné osobné náklady predstavovali minulý rok viac ako 85 miliónov eur. Uvedená suma sa nám v tomto roku teda významne zvýši. Z tejto sumy tvoria benefity dohodnuté v podnikovej kolektívnej zmluve nad rámec Zákonníka práce čiastku viac ako 5 miliónov eur. Najviac z toho smeruje na vyplatenie rôznych príplatkov, ktoré slúžia ako kompenzácia pri sťažených pracovných podmienkach zamestnancov a výkone odborných činností, alebo pri vykonávaní nadčasovej práce. Medzi ďalšie patria odmeny pri odchode do dôchodku a životných jubileách, ako aj náhrady príjmu počas práceneschopnosti. Veríme však, že v čase vysokej inflácie sú to správne vynaložené financie.

Uzatvorenie kolektívnej zmluvy na dvojročné obdobie má obidvom zmluvným stranám, ale najmä zamestnancom, priniesť istotu citeľného mzdového nárastu. Má aj navýšenie platov prispieť ku stabilizácii počtu pracovníkov?

Od navýšenia platov očakávame stabilizáciu zamestnancov a zároveň to, že budeme atraktívnejším zamestnávateľom pre potenciálnych kandidátov. Netvrdíme, že všetky naše pozície sa okamžite s navýšením platov stanú atraktívne, ale vo viacerých regiónoch Slovenska budeme mať veľmi zaujímavé ohodnotenie pre našich terajších aj potenciálnych pracovníkov. Zároveň bola na úrovni predstavenstva prijatá stratégia v oblasti ľudských zdrojov na najbližšie roky, ktorej ciele by nám mali pomôcť pri naplnení personálnej potreby zamestnancov v nosných profesiách, zatraktívnení systému odmeňovania, zvýšení konkurencieschopnosti na trhu práce a zlepšení celkového imidžu našej spoločnosti. Výrazné nárasty ani poklesy v počte zamestnancov neočakávame, všetko závisí od potrieb našich zákazníkov. Budeme prijímať toľko zamestnancov, aby sme vyhoveli ich požiadavkám.

Okrem personálnej otázky aktuálne riešite založenie dcérskej spoločnosti Depo Services. Hlavným cieľom tohto kroku je oddeliť finančné náklady súvisiace s údržbou a opravami. Akým spôsobom bude v tomto cieli nápomocná nová dcéra ZSSK CARGO? A ako sa do vašich konečných finančných ukazovateľov premietli náklady za spomínaný servis?

Od 18. januára 2023 je nová akciovka zapísaná v Obchodnom registri Slovenskej republiky a jej stopercentným vlastníkom je ZSSK CARGO. Odčlenením údržby a opráv zo ZSSK CARGO sa vytvára nový biznis model so ziskovým potenciálom. Spoločnosť bude efektívnejšia, schopná pružnejšie reagovať na zmeny na trhu s cieľom poskytovať čo najlepšie služby všetkým zákazníkom. Odčlenenie prinesie výhody aj materskému podniku, najmä zlepšenie riadenia nákladov na údržbu a opravy železničných koľajových vozidiel (ŽKV), ktorých objednávanie bude racionálnejšie. Omnoho jednoznačnejšie bude aj definovanie zodpovednosti za jednotlivé opravy, ako aj ich priebeh, termíny, a v neposlednom rade aj kvalita.

Zámerom založenia dcérskeho podniku je takisto prispôsobenie sa zmenám štruktúry vozidlového parku. Ide najmä o lokomotívy a z toho vyplývajúca potreba prispôsobenia sa rušňových dep požiadavkám zákazníkov. Čo konkrétne to znamená? A aké sú súčasné potreby vašich klientov?

Trend v železničnej doprave je jednoznačný. Vidíme, že segmenty a divízie opráv sa aj inde vyčleňujú a osamostatňujú. Týmto procesom prešlo už mnoho spoločností v Európe, a ak nechceme zaostávať, je potrebné, aby sme sa aj my v tejto oblasti držali trendu doby. Okrem toho nás k tomuto kroku viedli najmä okolnosti, ktoré sa vo firme udiali za posledné obdobie. Najdôležitejšou z nich je schválená koncepcia rozvoja parku hnacích dráhových vozidiel (HDV). Táto koncepcia na roky 2021 – 2030 plánuje zakúpiť nové HDV a časť zmodernizovať. Týka sa to približne stovky vozidiel, rušňové depá sa tak musia prispôsobiť
potrebám zákazníkov. Jednoducho povedané, nové HDV si nebudú vyžadovať toľko pozornosti zo strany údržby a opráv ako tie terajšie.

Dcérska spoločnosť má vykonávať údržbu a opravy lokomotív a nákladných vozňov prioritne pre ZSSK CARGO. V súčasnosti je tento podiel 85 %, ale aj pre externé prostredie, ktoré by v budúcnosti malo mať výraznejší podiel. Aké sú v tomto smere vaše plány a vízie?

Nová koncepcia vznikla hlavne preto, že v súčasnosti má ZSSK CARGO 126 lokomotív starších ako 50 rokov, 160 starších ako 40 rokov, a ďalších 50 je 40-ročných. Takýto stav je neudržateľný. Máme už pripravené opatrenia, ktoré postupne znížia náklady na strane ZSSK CARGO aj na strane Depo Services tak, aby odčlenená zložka bola maximálne konkurencieschopná na otvorenom trhu. Vieme, že v budúcnosti sa bude znižovať závislosť Depo Services od ZSSK CARGO. Plán do roku 2030 počíta s tým, že podiel sa zníži na 60 %. V súčasnosti pracujeme na nových kontraktoch na údržbu a opravy, ktoré následne prejdú do dcérskej spoločnosti, a takisto posilňujeme tím našich obchodníkov pre túto oblasť. Víziou je vytvorenie menšej, ale maximálne flexibilnej spoločnosti, ktorá plne zabezpečí potreby ZSSK CARGO, a výkonmi pre externé prostredie zabezpečí maximálne vyťaženie súčasných rušňových dep a opravovní vozňov.

Depo Services bude vykonávať komplexnú údržbu a opravy od najjednoduchších výkonov až po generálne opravy lokomotív a nákladných vozňov. Aké náročné sú tieto procesy po technickej a časovej stránke?

Pracoviská Depo Services boli v prvom rade orientované na vykonávanie ľahšej údržby. Tak boli aj historicky koncipované. Postupom času sa však vybavili technológiami, ktoré zabezpečili zvládnutie náročnejších opráv, či už lokomotív alebo nákladných vozňov. Bolo to nevyhnutné, aby sa zachovala dostatočná vyťaženosť jednotlivých pracovísk po znížení objemu prepráv, a tým aj nižšej požiadavke potreby údržby a opráv po železnici, najmä po roku 2008, ako aj zníženie dopytu údržby a opráv po modernizácii veľkej časti dieselových rušňov ZSSK CARGO. Zabezpečenie súladu jednotlivých procesov potrebných k výkonu údržby a opráv je veľmi náročné. Je to hlavne z dôvodu, že až polovica výkonov sú neplánované výkony, t. j. opravy náhodných porúch. Zladiť ľudské zdroje, technológie, materiál, opravy náhradných dielov, prípadne ich subdodávky, a ešte aj za konkurencieschopnú cenu, dá skutočne zabrať. Výkony, ktoré sa budú zabezpečovať v dcérskej spoločnosti, trvajú v rozmedzí niekoľko hodín pri ľahkej oprave vozňa či rušňa až po 3 až 4 mesiace trvajúce generálne opravy.

Kam by sa mala spoločnosť ZSSK CARGO uberať? V ktorej oblasti vidíte najväčšiu príležitosť na jej rast?

V súvislosti s prepravami pre hutnícky priemysel reflektuje ZSSK CARGO na požiadavku českých oceliarní obstaraním nových vozňov kompatibilných s inovatívnou technológiou vykládky. Táto zmena uvoľní významný počet vysokostenných vozňov, ktoré spoločnosť plánuje využiť na doplnenie kapacít pre prepravy uhlia, dreva, šrotu, prípadne iných komodít. Posun nastáva aj ohľadom posilňovania kapacít parku rušňov, hlavne kvôli zmene napájacieho systému.

Čo by ste chceli zdôrazniť na záver, čo nezaznelo vo vyššie uvedených otázkach?

Okrem zefektívňovania prepráv, napríklad pri jednotlivých vozňových zásielkach, a transformácie našej spoločnosti by sme potrebovali vážnu odbornú diskusiu o dôležitosti štátnych programov rekonštrukcie a modernizácie slovenskej železničnej infraštruktúry a verejnej podpory ekologickej prepravy tovarov po železnici. Stav železničnej infraštruktúry na Slovensku je prekážkou pri rozvoji prepráv. Časté a rozsiahle výluky, pomalé jazdy a plánovanie obchádzkových trás znamenajú komplikácie v doprave, čo zákazníci vnímajú negatívne. Okrem toho je tu aj výzva v podobe prechodu na zelenú ekonomiku, ktorá dáva železnici veľkú šancu a my na ňu musíme byť pripravení. Vo vývoji automobilového priemyslu idú výrazne do popredia elektromobily, no v nákladnej doprave na Slovensku sa po ceste na kamiónoch prepraví viac ako štvornásobný objem tovaru oproti objemu prepravy po železnici, kde je väčšina tovaru prepravená elektrickou trakciou.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...