1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

ZSSK CARGO 17Novou výzvou je diverzifikácia prepravy

ZSSK CARGO je členom viacerých medzinárodných organizácií s cieľom interoperability nákladnej dopravy v smere východ – západ. V rámci železničného systému Európskej únie ide o optimálne využívanie rôznych železničných systémov v členských štátoch, ich postupnú technickú harmonizáciu, ktorá uľahčí plynulý prechod z jednej vnútroštátnej železničnej siete do druhej, tak v rámci samotnej EÚ, ako aj s tretími krajinami.

Železničná preprava patrí medzi ekologické druhy dopravy. Napriek tejto nepopierateľnej výhode jej silno konkuruje cestná preprava a individuálna automobilová doprava. Spoločnosť sa preto snaží spoločne s partnerskými železničnými spoločnosťami v zahraničí tlačiť na verejnú mienku a vlády európskych krajín, aby vyrovnali podmienky na trhu a umožnili férovú konkurenciu najmä medzi cestnou a železničnou dopravou. Presun nákladnej dopravy na železnicu je aktuálne najrýchlejším a najpriamejším spôsobom boja proti veľkému množstvu emisií CO2 a znečisteniu ovzdušia. Ak do budúcna nedôjde k prerozdeleniu práce medzi dopravnými módmi, vývoj prinesie ďalšie zahltenie ciest kamiónmi.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia ako dopravca budúcnosti plánuje diverzifikáciu prepravovaných komodít. Dnes až dve tretiny prepravovaných surovín tvorí tovar pre hutnícky priemysel. Pre firmu budú v nasledujúcom období zaujímavé profitabilné zákazky s dôrazom nielen na efektivitu, ale aj na rentabilitu prepráv. Zvyšovanie produktivity, ale aj získavanie nových zákazníkov a prepravných výkonov bude tiež nevyhnutnosťou. Rok 2019 bol pritom pre spoločnosť turbulentným. Začiatok minulého roka hodnotí ako relatívne dobrý. V máji však začal padať dopyt po preprave surovín a hotovej produkcii pre košickú oceliareň, nasledoval rovnaký trend, našťastie v menšom, aj u ďalších zákazníkov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s., v sektore.

Spoločnosť prepravila za rok 2019 celkovo takmer 30 miliónov ton tovaru, čo je oproti plánu o 4,6 milióna ton (-13,3 %) menej, medziročný pokles predstavuje 4,4 milióna ton (-12,9 %). Takmer celý výpadok spôsobila recesia v oceliarskom priemysle. Stratené prepravy spôsobili prepad tržieb ZSSK CARGO až o 33 miliónov eur. Najvýznamnejší medziročný pokles zaznamenala spoločnosť v komoditách železná ruda (-1,858 milióna ton) a kovy (-1,131-tisíc ton) ako dôsledok presmerovania lacnejšej čínskej ocele na európske trhy. Zároveň ale pokračoval trend rastu dovozu zámorského uhlia a železnej rudy cez jadranské, no najmä baltské prístavy. Logistiku týchto prepráv zabezpečovala v celej trase Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., čím sa kládli vysoké nároky na zabezpečenie nákladných vozňov, rušňov aj personálu.

Hromadné substráty hlavne pre hutnícky priemysel

Spoločnosť je v súčasnosti silne naviazaná na prepravy hromadných substrátov, najmä pre hutnícky priemysel, a predovšetkým na prepravy cez našu východnú hranicu v Čiernej nad Tisou a Maťovciach. Na jednej strane je to dovoz surovín, a to železnej rudy a uhlia, a na druhej strane vývoz oceliarskej produkcie z oceliarní. Gro kapacity prepráv spoločnosti je teda stále vyhradené pre kľúčových zákazníkov. A tými sú oceliarne na Slovensku, Českej republike, ale aj v Maďarsku a Rakúsku. Pomerne veľké objemy však vozí aj pre ďalších zákazníkov v sektoroch ako je drevospracovateľský a papierenský priemysel, stavebniny, chemická produkcia a ďalšie.

Vysoký podiel jedného sektora je vnímaný skôr negatívne a je dlhodobo neúnosný. V zahraničí totiž prepravuje okrem produkcie sektoru automotive aj drevnú hmotu a tekuté produkty. Preto kroky smerujúce k postupnému prieniku na zahraničné trhy v Poľsku, Českej republike a Maďarsku, ale aj spolupráca s partnermi napríklad v Chorvátsku, v budúcnosti pomôžu spoločnosti čiastočne sa vymaniť z tejto závislosti na hutníctve a jeho hospodárskom prosperovaní.

Modernizácia rušňov

Od marca 2019 prevádzkuje Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., 10 moderných viacsystémových rušňov Vectron, ktoré nasadzuje na dlhé trasy nielen vo vnútroštátnej, ale aj medzinárodnej preprave. Tento pokrok priniesol potrebu zaškoľovať personál, realizovať zmeny v kurzoch a školeniach. Aj keď prevádzkovanie Vectronov je overené a osvedčené a splnilo očakávania spoločnosti, so širším hodnotením tejto prevádzky je nevyhnutné počkať. Záver roka priniesol značný rozbeh v nasadzovaní týchto rušňov a potešiteľné je, že ich využiteľnosť má stúpajúcu tendenciu. Uzatvorili sa nové zmluvy na Slovensku, ale aj v zahraničí. Zatiaľ sa spoločnosti celkom nepodarilo naplniť plánovaný kilometrický priebeh. Noví zmluvní partneri a nové požiadavky by však do budúcna mali pomôcť naplniť aj tieto ciele.

ZSSK CARGO bude na Vectronoch jazdiť až v deviatich krajinách. Sľubne vyzerá sektor automotive a spoločnosť je pripravená nasadzovať jej najmodernejšie rušne na tieto prepravy so zvyšujúcim sa objemom. Firma má naplánované aj ďalšie veľmi dôležité investície, ktoré sa budú týkať modernizácie ďalších nosných radov hnacích dráhových vozidiel (HDV) 363 a 131. Za posledné dva roky spoločnosť taktiež výrazne pokročila vo využívaní IT systémov pri sledovaní a riadení rušňov cez aplikácie merania spotreby trakčnej nafty a elektriny – MSN a MSE. Aj vďaka týmto nástrojom dnes nakupuje trakčnú energiu efektívnejšie a vie lepšie nasadzovať jednotlivé rady rušňov či vypravovať vlaky. Pokrok bol zaznamenaný aj v monitorovaní nákladných vozňov prostredníctvom GPS zariadení. Nejde len o sledovanie polohy vozňov, ale aj o identifikáciu neoprávneného využívania vozňov v zahraničí, vrátane nárazov a ich následného poškodenia.

Prepravy kontajnerov cez východnú hranicu

Čerstvou novinkou je prenájom Terminálu kombinovanej dopravy (TKD) Dobrá spoločnosti Bulk Transshipment Slovakia (BTS), ktorá začala terminál obsluhovať. Doterajší nájomca, ruský TransContainer, totiž dostal výpoveď, nakoľko prenájom a poskytované služby nenapĺňali podmienky a očakávania a objemy prepráv klesali. ZSSK CARGO sa preto rozhodla, že bude terminál prevádzkovať sama po obchodnej stránke a prekládkové a iné prevádzkové činnosti sa budú riešiť prostredníctvom jej dcérskej spoločnosti BTS. Predstavy o obchodnej činnosti sú také, že terminál otvorí pre všetkých operátorov na rozdiel od predchádzajúceho prenajímateľa TransContaineru, ktorý ho využíval iba pre seba. ZSSK CARGO je pripravená poskytovať služby terminálu všetkým doterajším zákazníkom a ponúkať ich aj pre nových.

Vo februári Slováci urobili významný krok k tomu, aby mohli konkurovať Poľsku a Maďarsku v získavaní prepravných zákaziek z Číny. ZSSK CARGO a nový nájomca v TKD, spoločnosť BTS, preložila pre METRANS prvý ucelený intermodálny vlak, ktorý bude začiatkom rozvoja intermodálnych prepráv na trasách novej hodvábnej cesty cez Ukrajinu a Slovensko.

Chýbajúci železničiari

Čo sa týka otázky náboru novej pracovnej sily, značný problém pociťuje spoločnosť u nosných prevádzkových profesií, a to najmä v ekonomicky silnejších regiónoch Slovenska. Okrem iného tieto nedostatkové profesie, v zmysle platnej legislatívy, musia spĺňať prísne zdravotné a psychologické kritériá. Ide o pracovné pozície ako rušňovodič, vlakové čaty – sprievodca a vlakvedúci nákladných vlakov, vozmajstri a opravárenské profesie. Ich príprava na získanie odbornej spôsobilosti, vzhľadom na náročnosť vykonávanej činnosti, si vyžaduje dlhší čas odbornej prípravy. Najdlhšie obdobie je potrebné na profesiu rušňovodič, kde zaškolenie prebieha formou internátneho kurzu a praktickej prípravy a vyžaduje jazdu 720 hodín v zácviku, čo trvá približne jeden rok. Okrem stability zamestnania, skráteného pracovného času, pravidelného zvyšovania mzdy po odpracovaní každých troch rokov a pre prevádzkové profesie náborového a stabilizačného príspevku ponúka spoločnosť zamestnancom aj cestovné výhody na tratiach tuzemských a zahraničných železníc.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...