1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

ZSSK CARGO 2 14Slovenskom má prejsť 500 kontajnerových vlakov z Číny

Napriek pomalšiemu začiatku minulého roka sa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s., podarilo naplniť stanovený plán prepravy vďaka vyšším objemom v posledných kvartáloch. Za rok 2017 sa 5576 zamestnancov spoločnosti podieľalo na preprave 35 665 000 ton nákladu, čo je o 1 % viac ako predpokladal plán s prepravným výkonom 7 miliárd čtkm. Významné nárasty voči plánu, ako aj medziročne, boli dosiahnuté v komoditách uhlie a stavebniny.

Plán tržieb ale vzhľadom na silnú konkurenciu, zmenu štruktúry komodít a kratšiu priemernú prepravnú vzdialenosť nebol splnený. Na druhej strane, ostatné položky výnosov (tržby z opravárenstva, činnosť nákladných vozňov, obsluha vlečiek atď.) a nákladov (trakčné médiá a náklady na železničnú dopravnú cestu kvôli nižším výkonovým parametrom, spotreba materiálu) pomohli udržať primárny prevádzkový výsledok na úrovni plánu. Už štvrtý rok v rade sa spoločnosti napriek výrazným vonkajším tlakom darí dosahovať pozitívny hospodársky výsledok, ktorý bude tento rok o približne 30-tisíc eur lepší ako plánovaný. Medziročne sa hospodárením spoločnosti podarilo znížiť úročený dlh voči finančným inštitúciám a ŽSR o 8 miliónov eur na úroveň 108 miliónov eur ku koncu roka 2017. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO, Ing. Martin Vozár, MBA, ktorého sme oslovili s otázkami na aktuálne témy, tak môže označiť uplynulý rok z pohľadu dosiahnutých výsledkov za pozitívny.

Situácia na železničnom prepravnom trhu sa neustále mení a vyvíja a na tieto zmeny musí reagovať aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ako dopravca. Aké sú aktuálne najväčšie problémy a výzvy v nákladnej železničnej doprave na Slovensku a v Európe?

Pri hodnotení prepravných výkonov treba mať na mysli vysokú závislosť ZSSK CARGO na prepravách pre oceliarsky priemysel na Slovensku, v Európe aj vo svete a výkony, ekonomickú kondíciu a stav výroby v hutníckych podnikoch najmä na Slovensku, v Českej republike, Rakúsku a Maďarsku, ktoré sú významnými zákazníkmi ZSSK CARGO. Až dve tretiny objemu prepraveného tovaru našou spoločnosťou predstavujú prepravy súvisiace s týmto odvetvím hospodárstva, či už ide o prepravu vstupných surovín, alebo produkcie. Ostatné roky oceliarsky priemysel zažíval turbulentné obdobie. V roku 2015 sme po priaznivom prvom polroku zaznamenali dramatický pokles prepravných požiadaviek hutníckych podnikov v dôsledku prebytku lacnej čínskej ocele na svetových aj európskych trhoch. Rok 2016 prebiehal rovnako v znamení výkyvov, ale v obrátenom poradí. Po slabom prvom polroku sa postupne výkony pre hutníctvo dostávali na obvyklú úroveň. A oživenie odvetvia pokračovalo aj v roku 2017, keď boli prepravné požiadavky oceliarní na obvyklej úrovni. Prepravný trh by umožnil realizovať aj mierne vyššie výkony, no dopravcovia sa všeobecne vyrovnávajú s nedostatkom vozňových kapacít, najmä vysokostenných vozňov. Pociťujeme to nielen na Slovensku, ale aj pri prepravách v dovoze zo zahraničia, pri ktorých sa používajú zahraničné vozne.

Ako dopadol rok 2017 pre ZSSK CARGO z pohľadu prepravných výkonov?

ZSSK CARGO v roku 2017 prepravila 35,67 milióna ton tovarov, čo bolo o 465-tisíc ton viac ako sme plánovali, a o takmer 30-tisíc ton viac ako v roku 2016. Ako som už konštatoval, naša spoločnosť, tak ako asi všetci veľkí železniční dopravcovia, sa musela vyrovnávať s požiadavkami zákazníkov na pristavenie vozňov nad objednanú kapacitu, aj s nedostatkom personálu v niektorých kľúčových prevádzkových profesiách. Ak sa pozrieme na výkony z pohľadu jednotlivých segmentov prepravy, tak medziročne sme najväčšie nárasty zaznamenali v dovoze uhlia a vývoze stavebnín, najvýraznejšie poklesy v tranzite železnej rudy a uhlia.

ZSSK CARGO už zverejnila svoju tarifnú a obchodnú politiku na ďalší rok. Čím sú ovplyvnené zmeny okrem aktuálnej situácie na trhoch v regióne a očakávaného trendu vývoja?

Ekonomika SR zaznamenáva v ostatných rokoch oživenie, mzdy z celoslovenského pohľadu rastú, nezamestnanosť sa dostáva na historické minimá, čo má, aj vďaka zanedbávaniu systémového vzdelávania, za následok všeobecný nedostatok vysokokvalifikovanej pracovnej sily. Rastú náklady na údržbu vozňového parku. Taktiež je potrebné tento park nákladných vozňov, ako aj park hnacích vozidiel modernizovať a zabezpečovať podľa požiadaviek zákazníkov. Tak ako každý dopravca, aj ZSSK CARGO musí svojou tarifnou a obchodnou politikou zabezpečovať ekonomický chod firmy vrátane vytvárania investičných zdrojov pre obnovu mobilného parku, kde sa sústredíme najmä na kľúčové rady nákladných vozňov a viacsystémové rušne. Naša spoločnosť má naďalej ambíciu byť na prepravnom trhu silným dopravcom s dostatočnou kapacitou vozňov aj všestranných hnacích vozidiel, ktoré umožnia nielen udržať existujúce prepravy, ale aj získať nové. V roku 2018 pokračujeme v úsilí plniť požiadavky zákazníkov, byť ich dôveryhodným partnerom a spoľahlivým článkom ich logistiky.

Objem železničnej prepravy na Slovensku už nemá klesajúcu tendenciu, ale zaznamenáva mierny rast, aj keď ešte nedosahuje hodnoty z obdobia pred krízou 2008 – 2009. Darí sa ZSSK CARGO získavať nové významné zákazky a pritiahnuť prepravu nových komodít späť na železnicu?

Ako som už spomínal, ZSSK CARGO je historicky závislá na prepravách pre hutnícke podniky. Ich produkcia, požiadavky na prepravy železnej rudy, uhlia a ďalších komodít, alebo vývozu produkcie, sú pre nás rozhodujúce. Slovenský železničný prepravný trh sa po chudobnom krízovom roku 2009 stabilizoval a celkové výkony sa dnes pohybujú na úrovni cca. 48 – 49 miliónov ton za rok. Delí sa však o ne viac hráčov, pričom prepravy ZSSK CARGO sú na úrovni 35 – 36 miliónov ton ročne. Cestná nákladná doprava má voči železnici legislatívne výhodnejšie podmienky na podnikanie. Z hľadiska spoplatnenia používania infraštruktúry sú na tom železnice horšie, platia za každý prejdený kilometer, zatiaľ čo v cestnej doprave je spoplatnených len cca. 15 % siete. Pokiaľ sa pozrieme na európske železnice, vidíme snahu podporiť železničnú dopravu ako ekologickú alternatívu cestnej dopravy. Dôkazom je napríklad aktuálne zníženie poplatkov za použitie železničnej infraštruktúry v Nemecku. A to nehovoríme o podpore, akú má, dajme tomu, železnica vo Švajčiarsku či Rakúsku, respektíve o obmedzeniach pre nákladné automobily v týchto alpských krajinách. O takých podmienkach pre prevádzku a rozvoj sa nám môže, žiaľ, len snívať. Z toho vyplýva aj obmedzenie získať nové tovary na železnicu. Nie je to nemožné, ale relatívne náročné.

Veľa sa hovorí o možnosti presmerovania prepráv z Ďalekého východu z mora na železnicu. Jedným z takých projektov je napríklad Nová hodvábna cesta, na ktorej ZSSK CARGO tiež participuje. Čo je potrebné vykonať, aby sa tieto vízie stali skutočnosťou? Aké príležitosti a v akom časovom horizonte sa v tomto smere črtajú pre Slovensko a vašu spoločnosť?

V komunikácii s čínskymi partnermi a firmami sme aktívni. V lete 2017 sa nám v spolupráci s ministerstvami financií a dopravy a výstavby podarilo rozbehnúť pravidelné prepravy kontajnerových vlakov z Číny do Budapešti, ktoré sa prekladajú zo širokého na tzv. normálny rozchod pri Čiernej nad Tisou. A v novembri sme privítali prvý kontajnerový vlak z čínskeho Dalianu v prekladisku v Bratislave. Cestu dlhú 11-tisíc kilometrov prekonal za 17 dní. Tovar dovezený v kontajneroch potom po prekládke putoval ďalej k zákazníkom v Európe železnicou alebo kamiónmi. Prepravné kapacity na slovenskej železnici nie sú naplnené, preto treba využiť príležitosť a snažiť sa, aby spolupráca s Čínou pokračovala a rozvíjala sa. V tomto roku by sme chceli cez Slovensko prepraviť podľa možností 500 kontajnerových vlakov z Číny.

Kam smerovali v uplynulom roku vaše najväčšie investície a aké investičné projekty pripravujete na rok 2018?

ZSSK CARGO v roku 2017 vynaložila na realizáciu investičných projektov 16,488 milióna eur. Najväčší objem finančných prostriedkov smeroval do hlavných opráv hnacích dráhových vozidiel (HDV), na rekonštrukciu elektrickej výzbroje a dvojčlenného riadenia HDV radu 363, rádiofikáciu HDV a rekonštrukciu vykurovania v RD Zvolen. V oblasti energetickej efektívnosti sme v spolupráci so spoločnosťou Sféra, a.s., zrealizovali projekt monitorovania, merania a riadenia spotreby trakčných energií, našu druhú najvyššiu nákladovú položku. V prekladisku v Čiernej nad Tisou sme prostredníctvom našej dcérskej spoločnosti Bulk Transshipment Slovakia, a.s., uviedli do prevádzky druhý rotačný výklopník, vďaka ktorému sme schopní rýchlejšie, šetrnejšie a lacnejšie prekladať železnú rudu a iné sypké tovary. Všetky tieto projekty majú na seba naviazanú reálnu úsporu nákladov a obchodne zaujímavú návratnosť investície.

V tomto roku chceme pokračovať v investíciách do projektov s požadovanou návratnosťou, ako aj v investíciách, ktorými vieme reagovať na nové modely realizácie prepráv či plánované zmeny v infraštruktúre ŽSR. Zároveň si uvedomujeme aj dôležitosť pripravenosti našich výrobných prostriedkov na postupnú penetráciu na zahraničné trhy alebo zvýšenie ich produktivity. Takýmto spôsobom zvýšime našu konkurencieschopnosť a zabezpečíme možnosť participovania na širšom ako len slovenskom prepravnom trhu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...