1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.

ZSSK cargo SKPo železnici prepravuje viac ako 300 spokojných spoločností

Začiatkom tohto roka uplynulo 10 rokov od založenia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK CARGO). Firma prešla komplikovaným a dynamickým obdobím a v tomto roku očakáva, že sa po 6 rokoch od krízy dostane k naštartovaniu rozvojových aktivít.

A to nielen v obchodných činnostiach, ale aj v postupnom rozvoji svojej techniky a technológií, vrátane prevádzkového personálu. Viac nám o činnosti a smerovaní ZSSK CARGO prezradil Ing. Ján Simčo, PhD., riaditeľ odboru stratégie a rozvoja.

Za 10 rokov samostatného fungovania dosiahla spoločnosť viaceré zaujímavé prevádzkové ukazovatele. ZSSK CARGO prepravila viac ako 400 miliónov ton tovaru, po železničnej sieti SR previezla viac ako 1,3 milióna nákladných vlakov, realizovala celkom 80 miliárd čistých tonových kilometrov, približne 140 miliónov vlakových kilometrov a vo východoslovenských prekladiskách preložila zo širokých do „normálnorozchodných“ vozňov viac ako 80 miliónov ton tovaru. „Naša spoločnosť realizuje prepravu tovaru takmer výlučne pre podniky. Je potrebné uviesť, že firma mala pri svojom vzniku v roku 2005 takmer 12-tisíc zamestnancov, dnes má o niečo viac ako polovicu,“ spresňuje základné údaje Ján Simčo a dodáva: „ZSSK CARGO je dnes jediným celosieťovým železničným dopravcom v SR. Reálne zabezpečujeme prepravný servis s podajom a dodajom vozňovej zásielky až k takmer 400 železničným bodom v SR a sme jediným dopravcom, ktorý má servis 24/7/365 v rámci takmer celej železničnej siete v SR. To nás plne odlišuje od konkurencie, ktorá je dnes tvorená privátnymi a zahraničnými štátnymi dopravcami.“

Situáciu, ktorú dnes môžeme sledovať v železničnej osobnej doprave, zažívalo ZSSK CARGO v nákladnej doprave v rokoch 2005 až 2007. V tom čase bol pre spoločnosť oveľa horší prudký nárast medzinárodnej kamiónovej dopravy po vstupe SR do EÚ. Odbúraním akýchkoľvek kontrol na hraniciach v rámci EÚ získal tento druh dopravy významnú konkurenčnú výhodu. „Silu tejto konkurencie sme pocítili hlavne v prepravách komodít, ktoré si vyžadovali prepravu do 24 hodín v rámci SR a do 48 hodín v rámci Európy. To sme po železnici z pohľadu dodacej lehoty, samozrejme, nemohli naplniť,“ uviedol Simčo. Podľa jeho názoru k ďalším kľúčovým faktorom patril aj rozvoj leasingových spoločností s ponukou nových kvalitných cestných súprav, a v neposlednom rade aj samotný rast ekonomiky. Železničný sektor na taký rýchly nástup kamiónovej dopravy, ako aj samotnej liberalizácie nebol dostatočne pripravený a ocitol sa v situácii, kedy bol v defenzíve pri existujúcich objemoch a obchodoch s prepravou tovaru. K tomu prispela aj postupná premena hospodárstva SR za ostatných 20 rokov na produkciu s vyššou pridanou hodnotou, s výstavbou priemyselných parkov a nových výrobných závodov bez železničného napojenia, ako aj s veľmi silnou konkurenciou železničného tranzitu východ – západ cez Maďarsko a Poľsko, a v smere sever – juh cez Českú republiku. Na ZSSK CARGO nemali dobrý vplyv ani časté zmeny v strategickom smerovaní firmy zo strany akcionára počas 10 rokov samostatného fungovania.

Poskytované služby a spokojní zákazníci

ZSSK CARGO dnes poskytuje širokú paletu služieb v železničnej nákladnej doprave a preprave. Poskytuje služby prepravy tovaru v podstate medzi ktorýmikoľvek miestami nielen v rámci SR, ale aj Európy, vlečkové služby aj s plným outsourcingom vlečkových služieb vo výrobných závodoch, súvisiace zasielateľské služby, služby prekládky a prečerpania tovaru, skladovania tovaru, colného prejednania, zmeny režimu prepravného práva z SMGS na CIM, bezpečnostné poradenstvo, online info o zásielke a ďalšie. Spoločnosť má na ročnej báze zakontrahovaných viac ako 300 zákazníkov, ktorí sú platitelia prepravného, pričom koncových zákazníkov je viac ako 700.

Z celkového ročného objemu, ktorý firma prepraví, pripadá viac ako tretina na prepravu železnej rudy. Objemy kovov a uhlia dosahujú podiel 15, resp. 13 %. Ďalšie komodity predstavujú podstatne menší podiel. Najdôležitejším sektorom hospodárstva je pre CARGO hutníctvo s podielom na úrovni 66 %. S veľkým odstupom nasledujú petrochemický a drevospracujúci priemysel a ďalej automotive, energetika a stavebníctvo. „Vzhľadom k tomu, že Slovensko je v produkcii osobných automobilov na obyvateľa jedným zo svetových lídrov, tak stojí za zmienku, ako participuje železnica na exporte hotových automobilov z troch výrobných závodov áut v SR. Za rok 2014 bolo na Slovensku vyrobených celkovo 970-tisíc automobilov, pričom po železnici sme ich prepravili 458-tisíc (47 %), a to na 36 500 vozňoch špeciálnej konštrukcie. A tento podiel má stúpajúcu tendenciu,“ dodáva Simčo.

Schopní generovať zisk

Na prelome rokov 2008 a 2009 došlo k radikálnemu, takmer 30-% prepadu vo využívaní železničnej nákladnej prepravy, ktorý si povojnová história železníc nepamätá. To sa zákonite prejavilo na ekonomických ukazovateľoch ZSSK CARGO, ktorej takmer zo dňa na deň vypadli príjmy z prepravy tovaru približne na úrovni 120 miliónov eur. V tom čase mala spoločnosť k dispozícii 16-tisíc vozňov, a z nich v roku 2009 stálo bez potreby nakládky tovaru viac ako 9 500 kusov. Na porovnanie, aktuálny rok 2015 odštartovala spoločnosť s flotilou 500 prevádzkyschopných rušňov, 11 500 disponibilných nákladných vozňov a s viac ako 6-tisíc zamestnancami.

Poskytnutím návratnej štátnej finančnej pôžičky z Ministerstva financií SR vo výške 166 miliónov eur sa CARGO dočasne dostalo z platobnej neschopnosti, ale to zároveň spôsobilo nárast zadlženia až na výšku 450 miliónov eur. Dnes je táto pôžička paradoxne najdrahším úverom spoločnosti, ktorej splatenie, resp. celkové oddlženie spoločnosti je riešené vytvorením dcérskej spoločnosti Cargo Wagon na manažment nákladných vozňov. Podľa predbežných výsledkov za rok 2014 sa odhaduje medziročný nárast celkového prepravného trhu v SR a je predpoklad, že objem železničnej dopravy v tonách dosiahne podiel na úrovni 18 %. ZSSK CARGO v roku 2014 prepravilo 36 miliónov ton tovaru, pričom ostatní dopravcovia prepravili ďalších asi 10 miliónov ton na tratiach ŽSR. „Roky 2013 a 2014 ukazujú schopnosť spoločnosti generovať relatívne vysoký prevádzkový zisk, ktorý sme však museli použiť na splátky úverov a úrokov, čo nás obmedzuje v plnej miere realizovať potrebnú reprodukciu dlhodobého hmotného a nehmotného majetku. K dosahovaniu prevádzkového zisku nám pomáha aj 3-ročné opatrenie ŽSR na zlacnenie spoplatnenia železničnej infraštruktúry o cca. 50 % na roky 2014 – 2016, čo napomohlo k stabilizácii celého železničného sektora. Zároveň sa tieto dva roky realizovali prierezové opatrenia dovnútra firmy, ktorých výsledkom sú znížené náklady na nákup materiálov a služieb, ako aj náklady na energie – naftu a elektrickú trakčnú energiu, optimalizácia nákladov na používanie železničnej infraštruktúry, prehodnotenie odpisov majetku vzhľadom k jeho využívaniu, vrátane optimalizácie procesov od zakontrahovania prepravy až po jej realizáciu,“ hodnotí pozitívne vplyvy na ekonomiku podniku Ján Simčo.

Spoločnosť síce skončila v roku 2013 v miernom zisku, ale je nutné poznamenať, že daný rok bol ovplyvnený dvomi jednorazovými operáciami – dodatočnou kompenzáciou od správcu železničnej infraštruktúry za oneskorené zavedenie znížených úhrad za použitie železničnej infraštruktúry a zreálnením hodnoty parku nákladných vozňov. Riaditeľ odboru stratégie a rozvoja neskrýva spokojnosť s predbežnými výsledkami za uplynulý rok, ktorý dopadol lepšie ako sa očakávalo. S prevádzkovým ziskom do 80 miliónov eur a vzhľadom k vysokým odpisom a úrokom z úverov, ako aj opravným položkám na nevyužívaný majetok je v konečnom dôsledku predpoklad záporného hospodárskeho výsledku, ktorý bude lepší ako plánovaná strata spoločnosti vo výške 9,3 milióna eur.

Ciele a vízie do roku 2020

„Aj vzhľadom k veľmi silnej konkurencii, ktorú máme v kamiónoch, ako aj v privátnych a zahraničných národných dopravcoch, môžem povedať, že v roku 2014 ZSSK CARGO obstála na trhu, čoho dôkazom je aj pozitívna spätná väzba od našich zákazníkov. V rámci kvalitatívnych parametrov je však stále čo zlepšovať,“ myslí si Simčo. K napredovaniu spoločnosti by mala prispieť i stanovená filozofia postavená na troch kľúčových cieľoch. Prvým je oddlženie spoločnosti na akceptovateľnú úroveň, druhým dosahovanie profitability jednotlivých prepráv a dosahovanie maximálneho prevádzkového zisku bez snahy udržiavať trhový podiel za každú cenu. Tretí strategický bod tkvie v rozvoji spoločnosti s perspektívou do roku 2020. Ten spočíva v konkrétnych krokoch a opatreniach, investíciách do techniky a technológií, ako aj v ďalších rozvojových aktivitách s cieľom dosahovania zisku a skvalitnenia služieb pre zákazníkov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...