1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železnice Slovenskej republiky

ŽSR 15Prioritou sú ľudia a tiež spoľahlivá, rýchla a bezpečná preprava

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) spravujú železničnú infraštruktúru vo vlastníctve štátu, ktorá zahŕňa viac ako 3600 kilometrov tratí, vyše 2000 priecestí, viac ako 2300 mostov a 76 tunelov. ŽSR prevádzkujú železničnú sieť na území Slovenska, zabezpečujú a obsluhujú celoštátne a regionálne dráhy. S novým generálnym riaditeľom Ing. Radoslavom Štefánekom sme sa porozprávali o jeho víziách, plánoch aj aktuálnych modernizáciách.

Len pred niekoľkými týždňami ste boli vymenovaný do funkcie generálneho riaditeľa ŽSR. S akými plánmi, víziou a očakávaniami nastupujete na tento post?

ŽSR je obrovská štruktúrovaná organizácia s tisíckami zamestnancov a zodpovednosťou za milióny cestujúcich. Mojou prioritou sú teda ľudia. Potrebujeme rozbehnúť projekty, ktoré nám zaistia, že tí najlepší zamestnanci u nás ostanú a zároveň sa staneme atraktívnym zamestnávateľom pre kvalitných uchádzačov o prácu. Cestujúcim a daňovým poplatníkom sľubujem efektívne využitie zdrojov, ktoré máme k dispozícii na ich spoľahlivú, rýchlu a bezpečnú prepravu. Zo spoľahlivej, rýchlej a bezpečnej infraštruktúry potom budú profitovať aj naši klienti v oblasti vlakovej nákladnej prepravy.

ŽSR má ambíciu byť stabilizovaným podnikom s obnovenou a udržateľnou infraštruktúrou do roku 2030. Do roku 2050 je cieľom železníc modernizovaná infraštruktúra. Je to reálne?

Štát železnice dlhé roky zanedbával a uprednostňoval cestnú dopravu. To sa v posledných šiestich – siedmich rokoch zmenilo a vnímam pozitívne trendy aj do budúcnosti. Rok 2050 nie je nereálny, no politici nám musia pomôcť. V žiadnej európskej krajine nie je železničná infraštruktúra samofinancovateľná. Samozrejme, kľúčové sú železničné koridory, teda napojenia na Rakúsko, Česko, Maďarsko, Poľsko a Ukrajinu. Tu musí byť garancia spoľahlivej, a aj v porovnaní s ostatnými krajinami konkurencieschopnej koľajovej dopravy stopercentná.

Začiatkom jesene sa začal realizovať veľký projekt Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné. Čo všetko zahŕňa a aký je jeho prínos?

ŽSR so zhotoviteľom pristúpili pri tomto projekte k úplnej koľajovej výluke. Zvolili sme radikálne riešenie, ktoré nám dovoľuje plne sa venovať stavbe, a preto sme boli schopní výluku z pôvodných 16 mesiacov skrátiť na 12, teda o celú štvrtinu. Pre cestujúcu verejnosť to bude znamenať nielen skrátenie jazdných časov a lepší komfort cestovania, ale hlavne zlepšenie dopravnej obsluhy veľkej časti východného Slovenska. Po jeho realizácii budú medzi Košicami a Humenným jazdiť elektrické súpravy. Projekt umožní spojiť Humenné, Michalovce, Trebišov a Košice expresmi každých 60 minút oproti súčasnému intervalu 120 minút, čo zlepší spojenie horného a dolného Zemplína s metropolou východu – Košicami. V Michalovciach a Humennom bude konečne bezkolízny prístup na nové nástupištia, v Humennom pribudne nový podchod a nové informačné systémy (HAVIS). Tento projekt za 126 miliónov eur, financovaný z Plánu obnovy a odolnosti, je za dlhé obdobie najvýznamnejší projekt na ekologizáciu železničnej dopravy. Plníme tak dohody a požiadavky EÚ na zelenú dohodu na znižovanie uhlíkovej stopy.

Môžete priblížiť ďalšie aktuálne modernizácie na sieti ŽSR?

Úspešne pokračuje modernizácia úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica. Na slovenskom úseku budujeme tri železničné mosty – dva majú dĺžku 21 metrov a tretí most cez rieku Morava je dlhý 140 metrov. Práve po prvej časti tohto mosta spustíme koncom októbra prevádzku tak, že vlaky budú premávať po novom moste. Mostovky sú vyrábané z oceľovej konštrukcie a slovenská stavba sa musela vysporiadať s nedostatkom hutného materiálu z dôvodu vojnového konfliktu. V úseku Poprad – Lučivná prebieha výluka 2. traťovej koľaje a práce na rekonštrukcii železničného zvršku, železničného spodku, trakčného vedenia a renovácii mostných objektov. Pracujeme aj na obnove národnej kultúrnej pamiatky – železničnej stanice Svit, ktorú chceme v budúcnosti využívať na prezentačné a kultúrne účely.

Z elektrifikačných projektov okrem elektrifikácie trate Bánovce – Humenné pracujeme aj na trase Haniska – Moldava. Elektrifikáciou úseku trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou sa odstráni posledná neelektrifikovaná trať zaústená do Košíc s možnosťou optimálneho zapojenia dopravy na tejto trati do pripravovaného Integrovaného dopravného systému (IDS) Košického samosprávneho kraja, a vybuduje sa tiež bezbariérový nástup a výstup pre pohyb imobilných a ťažko telesne postihnutých. Aktuálne na stavbe prebieha natiahnutie trakčného vedenia v dvoch etapách, ktoré by malo byť ukončené do konca októbra, a práce na výpravnej budove ŽST Moldava nad Bodvou a v lokalite železničnej stanice Veľká Ida pozostávajúce z rekonštrukcie nástupišťa, výpravnej budovy a železničného spodku a zvršku. Realizovať sa budú ešte práce na prevádzkových objektoch oznamovacích zariadení a stavebných objektoch ŽST Čečejovce a Výhybňa Chym. Zámerom je kontinuálne pokračovať v elektrifikačných prácach v smere na Banskobystrický kraj, výhľadovo v úsekoch Moldava nad Bodvou – Fiľakovo a Fiľakovo – Zvolen.

Koncom októbra sme odovzdali do užívania Terminál integrovanej osobnej dopravy (TIOP) Trebišov. Autobusová stanica je v užívaní od apríla, teraz už je TIOP kompletný. Verím, že rýchly, bezpečný a pohodlný prestup medzi osobnou individuálnou a hromadnou dopravou bude novým štandardom, ktorý sa po Trebišove bude rozrastať aj do ďalších miest. Kapacita terminálu počíta s odbavením 400 – 1000 cestujúcich za hodinu.

Asi k najväčším projektom v súčasnosti patrí modernizácia železničného uzla Žilina, ktorá sa realizuje už niekoľko rokov. V akom štádiu sa projekt v súčasnosti nachádza?

Práce na uzle Žilina pokračujú podľa harmonogramu. Momentálne mimo koľajiska intenzívne pracujeme na moste, ktorý významne zmení dopravný ráz mesta Žilina. Kľúčový stavebný objekt, preložka vodovodu, je už zrealizovaný. Pôvodná trasa vodovodu bola priamo v kolízii s budúcou novou oporou železničného mosta nad Kysuckou ulicou a bolo nevyhnutné inžiniersku sieť preložiť. Výstavba nadjazdu vrátane súvisiacich pozemných komunikácií pokračuje zo strany Ľavobrežnej ulice ponad celú železničnú stanicu.

ŽSR ukončili verejné obstarávanie na modernizáciu trate Poprad – Vydrník. Avšak už vysúťažená cena je o 50 % vyššia ako pôvodne predpokladaná hodnota zákazky. Ako plánujete zabezpečiť financovanie?

Tento projekt je momentálne predmetom rokovania medzi ŽSR a Ministerstvom dopravy SR. Predpokladáme jeho financovanie z Programu Slovensko. V zásobe je ale množstvo menších projektov na rozvoj železničnej infraštruktúry, ktoré plánujeme vybudovať z prostriedkov EÚ.

V auguste bol uvedený do prevádzky nový diagnostický vlak, prvý na Slovensku. Aký je jeho účel a aký prínos od jeho využívania očakávate?

Diagnostické vozidlo pre nedeštruktívne testovanie slúži na nedeštruktívne skúšanie koľajníc, čo znamená, že tento vlak hľadá povrchové aj vnútorné chyby koľajníc nedeštruktívnym spôsobom, ktoré vznikli prevádzkou. Nielenže sa zvýši bezpečnosť prevádzky na železniciach, ale vďaka tomuto vozidlu sa nám tiež podarí v skorších štádiách zistiť a odstrániť škody na infraštruktúre a tým znížiť náklady na údržbu tratí. Okrem toho získame významné dáta, ktoré vieme porovnávať v čase a zdigitalizovať stav železničnej infraštruktúry pre potreby ďalšieho rozvoja železníc. ŽSR doposiaľ nevlastnili diagnostický prostriedok na defektoskopickú kontrolu koľajníc a tento výkon diagnostiky dopravnej cesty si objednávali z externého prostredia. Prevzatím a prevádzkovaním toho vlaku začína nová éra v poskytovaní defektoskopickej služby pre ŽSR.

ŽSR dlhodobo riešia nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Na čo sa chcete zamerať v personálnej politike, aby sa zamestnanecká štruktúra stabilizovala?

Je pred nami obrovská výzva. Vychovať, nájsť a starať sa o ľudí, ktorí sú ochotní a schopní zastávať toto neľahké, ale krásne povolanie. Momentálne máme rôzne benefity, ktoré poskytujeme našim zamestnancom, ako sú napríklad príspevky na bývanie – prenájom alebo hypotéku, ktoré sú ale ohraničené geograficky. Železnica má obrovský potenciál, sú pred nami výzvy aké tu ešte neboli, ale bez ľudí tu zostane len kopa železa, opustené súpravy a zarastené podvaly.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...