1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Železnice Slovenskej republiky

žsr 2016Pokračujú v modernizáciách tratí

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) spravujú na našom území železničnú infraštruktúru vo vlastníctve štátu a zároveň zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom štátnej dopravnej politiky a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností. Aj dnes, keď Slovensko čelí boju proti novému ochoreniu COVID-19, budujú a rekonštruujú svoje siete. Viac o plánoch, úspechoch a činnosti spoločnosti prezradil v exkluzívnom rozhovore nový generálny riaditeľ železníc Ing. Miloslav Havrila.

Do funkcie generálneho riaditeľa ŽSR ste boli vymenovaný v apríli 2020, teda v období, keď bol na Slovensku vyhlásený núdzový stav. Ako zvládli a stále prekonávajú ŽSR obdobie reštrikcií a obmedzení súvisiacich so zabránením šírenia nového koronavírusu?

V súčinnosti s ministerstvom dopravy a dopravcami sme pripravili opatrenia vo vzťahu k zamestnancom ŽSR a cestujúcim s cieľom zamedziť ďalšiemu šíreniu ochorenia COVID-19 prostredníctvom železničnej dopravy. Zamestnancom, ktorí pri výkone svojho povolania prichádzajú do blízkeho kontaktu s cestujúcimi, sme poskytli osobné ochranné pracovné pomôcky a dezinfekčné gély na ruky. Pre cestujúcich sme zabezpečili čistenie a dezinfekciu v priestoroch železničných staníc, predovšetkým povrchov, ktorých sa ľudia dotýkajú, ako sú ovládače dverí, kľučky, madlá, opierky na ruky, stolíky a podobne. Zároveň stále zabezpečujeme zvýšenú informovanosť cestujúcej verejnosti o spôsoboch prevencie ochorenia COVID-19 formou umiestnenia informačných letákov a oznamovacej techniky v priestoroch železničných staníc. Ďakujem našim zamestnancom a cestujúcim, že dodržiavali nariadenia vlády a dúfam, že spoločne zvládneme aj nasledujúce obdobie.

Čomu vďačíte za bezpečnosť prevádzky a znižovanie nehodovosti v priestore železničnej dopravy?

Veľmi ma teší, že z pozície manažéra infraštruktúry sledujeme klesajúci trend v počte nehodovosti. Za týmto poklesom je disciplinovanosť našich pracovníkov, ako aj účastníkov cestnej premávky. V tomto roku sme tiež nadviazali spoluprácu s psychologickou poradňou IPčko.sk a spoločne sa prostredníctvom nálepkovej kampane pokúšame znížiť počet samovražedných pokusov na železničných koľajach.

Aké miesto majú vo vašej spoločnosti investície a modernizácia?

Tento rok sa nám podarilo viacero projektov. V septembri sme presmerovali dopravu na nový traťový úsek cez viadukt a tunel Diel, prerazili sme tunel Milochov, a tým sme sa priblížili k dokončeniu najnáročnejšej trasy za éry samostatnosti ŽSR. Úplnou novinkou je premostenie Vodnej nádrže Nosice železničným mostom. Dokončenie celej modernizácie Púchov – Považská Teplá bude v decembri 2021. Po ukončení tohto projektu a inštalácii zabezpečovacích zariadení budú môcť vlaky na celej trati Bratislava – Žilina jazdiť rýchlosťou až do 160 km/hod. Tiež sme podpísali zmluvu a v júli sa začali prípravné práce na modernizácii úseku Poprad – Lučivná. Po viac ako 3,5 roku procesov verejného obstarávania sme s partnermi podpísali aj zmluvu na modernizáciu železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR. Tento rok z vlastných zdrojov rekonštruujeme ozubnicu na trase Štrba – Štrbské Pleso.

V blízkom čase očakávame rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie k modernizácii technickej infraštruktúry v uzle Žilina, ktorý je súčasťou siete TEN-T a európskeho železničného koridoru č. V Bratislava – Žilina – Čierna nad Tisou v rámci koridoru Dunaj – Rýn, resp. Balticko-adriatického koridoru. ŽSR v rámci priaznivého dopadu na ekológiu pokračuje s elektrifikáciou tratí. Vo vysokom štádiu rozpracovanosti máme trasy Zvolen – Fiľakovo a Moldava nad Bodvou – Haniska. V súčasnosti sú rozpracované v príprave projektovej dokumentácie v rôznych stupňoch (EIA procesy, stavebné zámery, dokumentácia pre stavebné povolenie, inžinierska činnosť k zabezpečeniu stavebných povolení) úseky Paludza – Liptovský Hrádok, Liptovský Hrádok – Lučivná, Poprad – Spišská Nová Ves, Krompachy – Kysak, Kysak – Košice.

Aký je zámer budovania tzv. záchytných parkovísk, vďaka ktorým sa výrazne znižuje individuálna automobilová doprava? Kde sa vám ich doteraz podarilo vystavať?

Hlavným cieľom budovania dopravných terminálov a záchytných parkovísk je skvalitniť infraštruktúru verejnej osobnej dopravy pre obyvateľov, ktorí ju pravidelne využívajú pri ceste za prácou, službami alebo v rámci svojich voľnočasových aktivít. Koncept „zaparkuj a presadni na“ (park and ride), v našom prípade železnicu, je veľmi populárny. Aj preto sa ŽSR snažia o viacero prístupov. Jedným z nich je budovanie takýchto parkovísk z európskych a vlastných zdrojov. Nedávno k parkovisku v Pezinku pribudlo aj ďalšie v Ivanke pri Dunaji. V nasledujúcich rokoch pribudnú nové na Košariskách a v Zohore.

Ďalšou možnosťou je prenájom pozemkov priľahlých k železnici s možnosťou zriadenia dočasného parkoviska. ŽSR niekoľkokrát oslovili mestá a obce s ponukou na prenájom za veľmi výhodných podmienok. Niektorých predstaviteľov samospráv ponuka oslovila a pokračujú rokovania. V neposlednom rade sú tu ešte zdroje na regionálny rozvoj z EÚ, z ktorých mestá vybudovali záchytné parkoviská napríklad vo Svätom Jure či Šenkviciach.

Železničná doprava je sama osebe ekologickou formou prepravy tovaru a osôb. Akým spôsobom sa ŽSR snaží znižovať ekologickú stopu?

Venujeme neustálu pozornosť dodržiavaniu legislatívy v oblasti ekológie a jej aplikácii v prostredí firmy. Železničná doprava zohráva dôležitú úlohu pri riešení otázky narastajúceho dopytu po bezpečnej, rýchlej, vysokokapacitnej, efektívnej a ekologickej doprave. Ambíciou železničnej dopravy je disponovať modernou a konkurencieschopnou infraštruktúrou a podporovať progres v inováciách. Nevyhnutným krokom na zvýšenie pomeru vlakovej dopravy a jej priaznivého dopadu na ekológiu krajiny je pokračovanie v elektrifikácii jednotlivých tratí a modernizácii koridorov s celoeurópskym významom v takej miere, aby bolo pre objednávateľov prepravných služieb výhodné priorizovať vlakovú nákladnú prepravu a aby bolo pre verejnosť cestovanie vlakom voľbou číslo jedna.

Spolupracujete so školami, napr. formou duálneho vzdelávania?

V systéme duálneho vzdelávania sme aktívni hneď od začiatku, a to od septembra 2016. Aktuálne na stredných odborných školách vzdelávame vyše 100 žiakov. Minulý rok sme zamestnali našich prvých 8 absolventov duálneho vzdelávania, ktorí úspešne ukončili trojročné učebné odbory. Tento rok po absolvovaní lekárskej prehliadky a psychologického vyšetrenia uzatvorí pracovnú zmluvu 27 žiakov. V roku 2019 sme pre 20 najúspešnejších dualistov pripravili prvý ročník Kempu dualistov v našom Stredisku internátnej prípravy Strečno. Kemp trval štyri dni a cieľom bola nielen odmena, ale aj ďalšie vzdelávanie, výmena skúseností z vyučovania stredných odborných škôl na celom Slovensku, a v neposlednom rade aj zábava a relax.

Je pre vás ťažké nájsť nových zamestnancov? Koľkým ľuďom dávate prácu?

Železnice Slovenskej republiky, ako jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku, ponúkajú množstvo pracovných príležitostí a pozícií. Momentálne pre nás pracuje viac ako 13 600 zamestnancov. V súvislosti s mimoriadnou situáciou 1. vlny pandémie COVID-19 sme zaznamenali zvýšený záujem o zamestnanie. Napriek tomu stále vnímame nedostatok zamestnancov v regiónoch Bratislava a Trnava, a tiež v profesiách ako elektromontér a v oblasti dopravy, kde nám ľudia pomaly odchádzajú do dôchodku. Priemerný vek našich pracovníkov je dnes 47,52 roka, ale práca pre ŽSR je vhodná aj pre mladých záujemcov o zamestnanie a čerstvých absolventov v rôznych pracovných oblastiach, ktorých veľmi radi uvítame.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...