1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

U-Shin Slovakia, s.r.o.

u shin 18Slovenský manažment chce preraziť novou filozofiou

Košický výrobca vstupných mechanizmov pre automobily, U-Shin Slovakia, s.r.o., je od začiatku tohto roka vedený rýdzo slovenským manažmentom. Od vzniku spoločnosti v roku 2004 tak má slovenské vedenie možnosť ukázať svoje schopnosti s cieľom priviesť slovenský podnik opäť do kladných čísel.

Hoci dnes patrí pod japonskú skupinu U-Shin, vzhľadom k histórii podniku, ktorý vznikol ako súčasť bývalej francúzskej nadnárodnej spoločnosti, má stále významné prepojenia na európsky trh. Až 75 % jeho tržieb pripadá na výrobu komponentov pre automobilky francúzskeho pôvodu, zvyšok tvoria nemecké automobilky a špecifickým zákazníkom je americký výrobca elektrických áut, pre ktorého dodáva špeciálne zámky krídlových dverí.

Súčasťou japonskej spoločnosti

Japonská spoločnosť U-shin vznikla ako rodinný podnik naviazaný na japonskú automobilku vyrábajúcu autá v Hirošime. Za 91 rokov svojej existencie sa prepracovala na silnú globálnu skupinu s významnou pozíciou na svetových trhoch. V súčasnosti patrí k veľkým hráčom na trhu a v počte predaných výrobkov v rámci vstupných mechanizmov je jedným z lídrov. Spoločnosť sa vo svojich začiatkoch okrem výroby vstupných mechanizmov venovala aj výrobe rôznych prepínačov, kontrolných panelov klimatizácií a iných komponentov pre automobilový priemysel. Až časom sa jej hlavná oblasť záujmu vyprofilovala na vstupné mechanizmy.

Skupina U-shin pôsobí v 15 krajinách sveta a jej závody sú situované v 13 z nich. V rámci nich sa významnému postaveniu teší závod U-Shin Slovakia, ktorý aktuálne zamestnáva viac ako 1800 pracovníkov. Na porovnanie, materský závod v Hirošime, ktorý sa tomu slovenskému najviac približuje, zamestnáva len 1400 ľudí. „Na Slovensku bol podnik zaregistrovaný v roku 2004 a prvé výrobné aktivity odštartovali na prelome rokov 2005 a 2006 v prenajatých priestoroch v centre Košíc,“ predstavuje slovenský podnik jeho generálny riaditeľ Ing. Peter Kretovič. „Keďže sa spoločnosti darilo, rozhodla sa postaviť novú výrobnú halu neďaleko Košíc v lokalite pri letisku, kde pôsobí dodnes. Tu sa začalo naplno vyrábať na prelome rokov 2008 a 2009. Až do roku 2013 spoločnosť pokračovala vo svojej činnosti pod francúzskou nadnárodnou spoločnosťou. Zaoberali sme sa výrobou zariadení, ktoré zabezpečujú vstup do auta. Sem patria bočné dverové zámky, kufrové dverové zámky, ale aj tzv. locksety, teda kódované dverové vložky, a tiež kľučky.“

Ako súčasť francúzskej nadnárodnej spoločnosti patril košický závod do veľkej skupiny podnikov so 70-tisíc zamestnancami, ktorá pôsobila v rôznych krajinách a v rozmanitých odvetviach automobilového priemyslu. V rámci tohto koncernu sa oblasti vstupných mechanizmov venovalo približne 5-tisíc zamestnancov v celej Európe, v Južnej Amerike a Ázii. V tom čase mal japonský U-Shin približne 5-tisíc pracovníkov. Spojením tak vznikol súčasný U-Shin s medzinárodnou pôsobnosťou nielen na japonskom a ázijskom trhu, ale vďaka novej akvizícii získal pozície a zákazníkov aj v Európe, Južnej a Severnej Amerike. Od roku 2013 sa celkový počet zamestnancov dostal na úroveň cez 9,5-tisíc zamestnancov. Fúzia oboch častí podniku predstavuje dlhodobý proces a v prvých mesiacoch mala skôr zoznamovací charakter. A ako konštatuje Peter Kretovič, „až za ostatný rok a pol sa U-Shin Slovakia, s.r.o., začal transformovať do systémov a procesov, ktoré by mali zapadať do globálneho konceptu spoločnosti U-Shin.“

Vstupné mechanizmy automobilov

Výrobná činnosť firmy U-Shin Slovakia pozostáva najmä z troch hlavných produktov, ktoré patria do skupiny vstupných mechanizmov automobilov (Access Mechanism). Prvým produktom sú exteriérové a interiérové kľučky a tzv. brakety, teda konzoly, ktorými je kľučka uchytená vo dverách. Podľa požiadaviek zákazníka môžu byť kľučky nielen mechanické, ale aj elektronické. Tieto komponenty si v košickom závode aj sami lakujú na vlastnej lakovacej linke. Ťahaním kľučky sa dáva do pohybu tzv. latch – dverový zámok, čo predstavuje druhú skupinu výrobkov.

Tento systém zabezpečuje štyri funkcie – zatvorenie/otvorenie a potom zamknutie, respektíve odomknutie/otvorenie dverí. V jeho vnútri sa nachádza mechanizmus a elektronika, ktorá dokáže dostať dvere do rôznych statusov. Napríklad pri pohnutí automobilu sa automaticky prepne do uzamknutého módu, takže zvonku budú dvere zavreté, zatiaľ čo zvnútra sa potiahnutím kľučky dá vyjsť von. Ide o relatívne zložitý mechanizmus, ktorý podlieha určitým legislatívnym požiadavkám a bezpečnostným normám. V prípadne bočného nárazu a pri overovaní v crash testoch musí dverový zámok vydržať veľké namáhanie vplyvom nárazu, pričom sa dvere nesmú otvoriť.

Tretím produktom je tzv. lock-set alebo kódovaná dverová vložka. V kompetencii košického závodu je aj nastavenie procesov a ich dizajn. „Hľadáme cesty, ako vyrábať efektívnejšie, paralelne so zlepšovaním kvality požadovanej našimi zákazníkmi. V minulosti sme pracovali podľa procesov presadzovaných veľkou nadnárodnou spoločnosťou ešte ako súčasť francúzskej skupiny. Dnes je to o hľadaní cesty medzi európskym a japonským systémom výroby. Snažíme sa to dobré japonské adaptovať na našu aktuálnu situáciu a potreby. Chceme využívať dobré japonské a overené európske nástroje tak, aby sme dokázali vyrábať kvalitnejšie a efektívnejšie,“ vysvetľuje generálny riaditeľ.

Zmenšovaním k prosperite

Svojou expanziou a rozširovaním sa košický závod dostal do špecifickej situácie a jeho hospodárske výsledky za predchádzajúce obdobie nie sú pozitívne. „Sme presvedčení, že príčiny týchto výsledkov spočívajú aj v posune vlastníctva spoločnosti, nakoľko sme potrebovali skonsolidovať výrobné činnosti a prevádzky v rámci Európy. V období rokov 2014 až 2016 vzrástli tržby z predaja výrobkov v košickom závode zo 169 na 202 miliónov eur, čo bolo úmerné počtu nových projektov. Takisto vzrástol počet zamestnancov z 1400 na 1900. Tento extrémny nárast je síce zaujímavý z pohľadu čísel, priniesol však aj vysokú komplexnosť a množstvo problémov, ktoré v konečnom dôsledku vyústili do zbytočných nákladov,“ zamýšľa sa Peter Kretovič. „Naša fabrika nebola pripravená na takýto tlak. Nové projekty, ktoré k nám prichádzali v desiatkach ročne, neboli dostatočne pripravené na masovú výrobu a ich stabilizácia a doladenie nás stáli veľa energie, zdrojov a nákladov. Daňou boli negatívne výsledky našej spoločnosti v posledných rokoch.“

Podľa riaditeľa však v spoločnosti identifikovali svoje rezervy a potenciál, kde by sa mohli zlepšovať. Jedným z opatrení, ktoré momentálne v podniku aj prebieha, je tzv. downsizing. „To znamená, že sa snažíme znížiť počet našich aktivít. To sa určite prejaví na medziročnom znížení tržieb a zamestnanosti okolo 15 %, ale tiež sa výrazne zníži naša komplexnosť. Je to podmienené viacerými aktivitami. Jednou z nich je aj transfer našich aktivít na iné závody v rámci skupiny U-Shin,“ hovorí riaditeľ.

Od montáže k vertikálnej integrácii

Dnes U-Shin Slovakia pôsobí ako montážny závod, čo vyplýva z filozofie systému, ktorú presadzoval predchádzajúci vlastník. „Filozofia U-Shin je iná a je postavená na vertikálnej integrácii. Hlavnú časť komponentov by si mala byť organizácia schopná vyrobiť sama a následne ich aj sama poskladať. Benefitov, ktoré z takéhoto prístupu vyplývajú, je veľmi veľa. Preto už v tomto roku budeme investovať do zvýšenej pridanej hodnoty generovanej v našom závode. Prvým krokom vertikálnej integrácie je molding – vstrekovanie plastov. V súčasnosti túto časť výrobného procesu musíme nakupovať od našich dodávateľov, a to hlavne zo vzdialených krajín. V rokoch 2019 a 2020 by sme mohli pokračovať investíciou do krokového tvarovania plechov (stamping). Ak chceme byť úspešní aj v budúcnosti, potrebujeme viac pridanej hodnoty, len ako montážnemu závodu sa nám to nepodarí.“

Rok 2018 začal košický závod v plne slovenskej manažérskej zostave, a to po prvýkrát od svojho vzniku. „Prvý kvartál roku 2018 sa nám veľmi dobre darilo a dosiahli sme po rokoch pozitívny hospodársky výsledok. Verím, že slovenský tím potiahne fabriku tam, kde patrí – do čiernych čísel, k spokojnosti zákazníkov a k reálnemu technologickému rastu,“ uzatvára Peter

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...