1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

TSS GRADE, a.s.

TSS GradeOdborník na výstavbu a rekonštrukciu koľajových stavieb

Svoje počiatky datuje stavebná spoločnosť TSS GRADE, a.s., do roku 1990 a odvtedy úspešne pôsobí na stavebnom trhu doma aj v zahraničí. Vo svojich začiatkoch svoju činnosť zameriavala najmä na zváranie koľajníc a výhybiek pre železničné a električkové trate, ako aj na samotnú rekonštrukciu železničných tratí a vlečkových koľají.

V súčasnosti ponúka široké portfólio komplexných služieb súvisiacich s výstavbou, modernizáciou a rekonštrukciou v oblasti dopravných, pozemných a inžinierskych stavieb v Slovenskej a Českej republike. Hlavnou činnosťou spoločnosti je komplexná rekonštrukcia koľajových tratí a zabezpečenie súvisiacich špecializovaných služieb.

Prostredníctvom dcérskej spoločnosti Traťová strojní stanice Olomouc, spol. s r.o., ktorá má úzku špecializáciu so zameraním na koľaje (trhanie a pokládka koľajových polí) a výstavbu koľajových tratí tak železničných, ako aj električkových, realizuje TSS GRADE tiež generálne opravy, opravy špeciálnych železničných strojov, opravy elektronických komponentov pre tieto špeciálne stroje, opravy a výrobu náhradných dielov a výrobu zákazkových náhradných dielov na stroje. Tržby spoločnosti dosiahli za rok 2019 úroveň 66,7 milióna eur, čo predstavuje pokles o dva milióny eur oproti roku 2018. Rovnako ako mnohé iné firmy pôsobiace v odvetví stavebníctva aj TSS GRADE pociťuje veľký nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

Modernizácia trate Púchov – Žilina

Najvýznamnejším projektom stavebnej spoločnosti TSS GRADE je v súčasnosti modernizácia trate Púchov – Žilina. Na projekte sa podieľa ako člen združenia. „Našou hlavnou doménou sú práce na železničnom zvršku, dodávka železničného tunelu Diel a významná je tiež dodávka jedného betónového mostu. Tunel Diel je jednorúrový dvojkolenný tunel s razenou časťou s dĺžkou 1050 m. Dokončené je na ňom primárne aj sekundárne ostenie a momentálne sa pracuje na železničnom zvršku. S výnimkou tunela sú všetky tieto časti stavby tesne pred dokončením,“ približuje hlavné úlohy na tejto zákazke generálny riaditeľ Ing. et Ing. Dušan Chovanec, PhD. Na rozdiel od predchádzajúcich tunelov, na ktorých TSS GRADE pracovalo, tunel Diel nemá pevnú jazdnú dráhu, ale má klasický otvorený železničný zvršok. Táto stavba by mala byť ukončená budúci rok.

Rekonštrukcie sa dočká aj električková trať v bratislavskej mestskej časti Rača. Od júna začala oprava električkovej trate v úseku Detvianska – Záhumenice, vrátane vypracovania realizačného projektu diela, projektu organizácie výstavby a organizácie dopravy. Predmetom opravy je zmena konštrukcie električkovej trate, ktorá predstavuje náhradu jestvujúcej konštrukcie trate monolitickou betónovou doskou, montáž nových koľají a nový kryt električkovej trate. V rámci opráv prejdú rekonštrukciou aj nástupištia a trolejové vedenia. Odhadovaná doba trvania uvedených opráv je dva mesiace. V septembri začne spoločnosť TSS GRADE rekonštruovať aj električkovú trať na Americkom námestí a Radlinského ulici v Bratislave v úseku od Špitálskej ulice po Blumentál.

Významná zákazka od ŽSR

Veľkým úspechom spoločnosti je získanie zákazky od Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu železničnej trate Poprad – Lučivná na rýchlosť do 160 km/h v hodnote 97,5 milióna eur. Tento úsek je I. etapou plánovanej modernizácie železničnej trate medzi Žilinou a Košicami na úseku Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry v dĺžke 12,7 km. Modernizácia by mala trvať 25 mesiacov. O túto zákazku sa TSS GRADE uchádzala na čele Združenia Tatry 2017. Práce by sa mali začať tento rok a v rámci modernizácie združenie vybuduje a zrekonštruuje 7 železničných mostov a postaví dva nové podchody pre cestujúcich. Na celom modernizovanom úseku zruší existujúce železničné priecestia. V miestach s obytnou zástavbou, teda v Poprade, vo Svite a v Lučivnej, vybuduje pozdĺž trate protihlukové steny. Zmodernizuje aj zabezpečovaciu a oznamovaciu techniku, trakčné vedenie a ostatnú súvisiacu infraštruktúru spolu s dotknutými inžinierskymi sieťami.

Čo sa týka nových zákaziek, Dušan Chovanec predpokladá, že sa bude pokračovať ďalej v koridore na Košice. „Uvidíme, či budú vypísané zákazky na koridor Čadca – štátna hranica a či budú potrebné nejaké významné ťažké opravy na železnici. Vidíme však veľký priestor na investície do oblasti zlepšenia železničnej infraštruktúry na Slovensku aj v Česku, najmä čo sa týka zvýšenia bezpečnosti a komfortu. Určite sa o tieto zákazky budeme uchádzať.“

Úspešní aj u našich susedov

Dlhoročné skúsenosti v oblasti stavebníctva, konkrétne rekonštrukcie železničných a električkových tratí, uplatňuje spoločnosť TSS GRADE v posledných rokoch čoraz viac aj v Českej republike. Medzi zaujímavé projekty patrí predĺženie električkovej trate na Borské polia v Plzni v hodnote približne 20 miliónov eur. Nová 1,3 kilometra dlhá trať vedie od križovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku až k ulici Na letiště, kde je umiestnená točňa. Pred ňou spoločnosť vybudovala ešte jednu točňu vedľa futbalového ihriska na mieste, kde je prestupný terminál MHD a verejnej linkovej dopravy Plzeňska. Súčasťou stavby novej trate je aj 38 metrov dlhý oceľový most cez cestu I/27.

Za zmienku stojí aj rekonštrukcia traťového úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou za viac ako 70 miliónov eur. Predmetom projektu je realizácia stavebných prác súboru nadväzujúcich stavieb, ktoré sa realizujú v dvoch fázach. V prvej fáze dôjde ku kompletnej rekonštrukcii traťového úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou vrátane rekonštrukcie železničnej stanice Křižanov a rekonštrukcie traťového zabezpečovacieho zariadenia na úseku Velké Meziříčí – Křižanov. Stavba je realizovaná v úseku trate č. 250 Brno – Havlíčkův Brod na 8-kilometrovom úseku a na takmer 10-kilometrovom úseku trate č. 252 Studenec – Křižanov. V druhej fáze TSS GRADE zrekonštruuje železničnú stanicu Sklené nad Oslavou vrátane koľajových úprav v dvojkilometrovom úseku na trati Brno – Havlíčkův Brod. V rámci oboch stavieb bude zrekonštruovaný železničný zvršok aj spodok, nástupištia, mostné objekty vrátane podchodov, zabezpečovacie a oznamovacie zariadenia, trakčné vedenie a silnoprúdové energetické zariadenia.

V súčasnosti TSS GRADE intenzívne pracuje na výstavbe opravárenskej haly v Maloměřicích. Nová hala bude vytvárať kvalitné zázemie pre jednotky RegioPanter a InterPanter. Výstavba plynule nadväzuje na komplex už existujúcich opravárenských hál a bude mať dĺžku 153 metrov a šírku 22 metrov. V opravárenskej hale sú navrhnuté dve koľaje v osovej vzdialenosti 11 metrov. Pod celou dĺžkou budú na oboch koľajach prehliadkové kanály. Sú tu tiež umiestnené technológie zapieskovacieho zariadenia na plnenie zásobníkov hnacích vozových jednotiek, mostový žeriav či železničné zdvíhacie zariadenie. Samozrejmosťou budú pevné a mobilné prehliadkové plošiny, odsávacie zariadenie vákuových WC vo vozových jednotkách, zbrojenie vodou do vozových jednotiek a zariadenie na skúšku vlakového zabezpečovača. „Po dokončení v novembri to bude najväčšia údržbová hala na južnej Morave,“ uzatvára vymenovanie významných projektov Dušan Chovanec.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...