1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

TSR Slovakia, s.r.o.

TSR 16Výkup a recyklácia kovov na najvyššej úrovni

TSR Slovakia, s.r.o., pôsobí na slovenskom trhu už 16 rokov a zaujíma u nás vedúce postavenie v oblasti recyklácie železného šrotu a farebných kovov a obchodovania s nimi. Recyklácia kovového odpadu nie je len obyčajná práca, ale je to úloha pre vyškolených odborníkov s vysokou kvalifikáciou a s citom pre zodpovednosť.

Preto sme do problematiky tohto odvetvia nazreli s prevádzkovým riaditeľom spoločnosti TSR Slovakia, s.r.o., Ing. Norbertom Tóthom.

Vaša spoločnosť patrí do skupiny TSR Group. Môžete nám ju bližšie predstaviť?

Začiatky spoločnosti siahajú do roku 1890, kedy bola ešte súčasťou spoločnosti Thyssen Company. Neskôr, v roku 2006, sa jej majoritným vlastníkom stala spoločnosť Remondis, ktorá je veľkou medzinárodnou spoločnosťou s významným postavením v oblasti vodárenstva a environmentálnych služieb, špecializujúca sa na vodohospodárske služby, zber a spracovanie odpadu a ďalšie služby. Skupina Remondis zamestnáva viac ako 30-tisíc zamestnancov po celom svete. Sídlo spoločnosti sa nachádza v Nemecku. TSR je druhým najväčším „šrotárom“ v Európe z pohľadu množstva spracovaného železného šrotu. Ročne spracuje až 8 miliónov ton železného šrotu a 400-tisíc ton neželezného šrotu s obratom okolo 3,5 miliardy eur.

TSR Slovakia, s.r.o., pôsobí na slovenskom trhu od roku 2000. Ako by ste zhodnotili jej súčasnú pozíciu na Slovensku a doterajšiu činnosť?

Naša spoločnosť začala vyvíjať svoju činnosť na Slovensku v roku 2000 najskôr ako obchodná spoločnosť, keď sme sa zaoberali predajom šrotu. Neskôr sme sa postupne rozrastali a otvárali ďalšie prevádzky v Bratislave, Žiline, Strážskom, a v súčasnosti otvárame prevádzku v Poprade. V roku 2014 sme sa stali najväčšou spoločnosťou na Slovensku čo do objemu spracovaného železného šrotu. Túto pozíciu sme si udržali aj v roku 2015.

Koľko šrotu ste spracovali v roku 2015 a ako sa vám darilo po ekonomickej stránke?

V roku 2015 sme spracovali okolo 220-tisíc ton železného šrotu a 5-tisíc ton neželezného odpadu, teda farebných kovov akými sú napríklad hliník, meď, bronz, mosadz a iné. Náš obrat za vtedajšie účtovné obdobie predstavoval 80 miliónov eur a v súčasnosti zamestnávame 104 zamestnancov.

Aké služby dokážete poskytnúť svojim zákazníkom?

Výkup kovov a kovového odpadu, predovšetkým výkup železa, ocele, farebných kovov a ďalšieho kovošrotu uskutočňujeme po celom Slovensku. Sme dôležitým partnerom priemyselných výrobných prevádzok, ponúkame komplexné riešenia na kľúč pre podniky, v ktorých vzniká počas výrobného procesu kovový odpad. Naše služby zahŕňajú nakladanie s kovovým odpadom priamo na mieste jeho vzniku, poskytnutie zariadení na jeho zber a skladovanie a prepravu šrotu až do miesta predaja. Pre každého zákazníka pripravíme riešenie na mieru tak, aby presne vyhovovalo jeho požiadavkám a možnostiam. Sme schopní zabezpečiť aj rôzne demontážne a demolačné služby, zhromažďovanie a zber ostatných odpadov, demontáž železničných vagónov a pod. Pre niektoré firmy poskytujeme kompletné odpadové hospodárstvo všetkých druhov odpadov okrem nebezpečných odpadov. Pre tieto firmy zabezpečujeme dodanie zberných nádob priamo k ich výrobným linkám. Zberné nádoby potom zberáme, sústreďujeme na jedno miesto a odvážame na naše prevádzky.

Spomínali ste vaše štyri najväčšie pobočky na Slovensku. Akým technickým zázemím v nich disponujete?

Na každej väčšej prevádzke, teda v Bratislave, Žiline a Strážskom, máme zariadenia na spracovanie železného šrotu. Sme tu vybavení veľkými nožnicami, ktoré dokážu strihať a upravovať železný šrot. Na každej z týchto prevádzok máme tiež lisy na lisovanie šrotu. Disponujeme hydraulickými nakladačmi a na prepravu využívame 22 vlastných nákladných automobilov, ktorými prepravujeme šrot k železnici na ďalšiu prepravu.

V akej forme poskytujete vami spracovaný kovový odpad a na aké účely sa ďalej využíva? Kto sú vaši najvýznamnejší odberatelia?

Kovový odpad z našich prevádzok putuje priamo do oceliarní a zlievarní, kde sa 100 % z tohto odpadu využíva na výrobu nových kovových výrobkov, ktoré následne putujú späť do priemyselných podnikov na ďalšiu výrobu. Máme široké spektrum odberateľov po celej Európe. Medzi tých najväčších môžeme zaradiť U. S. Steel Košice, Ferriere Nord v Taliansku, ArcelorMittal v Ostrave, železiarne v Poľsku a iné.

Spracovávate odpad, čo úzko súvisí s ochranou životného prostredia. Akým spôsobom sa snažíte vo svojich prevádzkach o zlepšovanie ekologických štandardov?

Už samotná naša činnosť má vďaka použitej technológii veľký vplyv na životné prostredie. Vytvára možnosť získavať z odpadov vysokokvalitné kovy a následne ich využiť vo výrobe, čo je významný prínos pre ekológiu. Energia vynaložená na tavenie železného šrotu je zhruba o 60 % nižšia ako energetická náročnosť výroby kovu pri prvotnom spracovaní, napríklad zo železnej rudy. Okrem toho sa snažíme prechádzať a investovať do využívania moderných technológií tak, aby použité stroje a zariadenia boli oveľa menej náročné na spotrebu energetických zdrojov. Preto prechádzame na technológie využívajúce elektrickú energiu a nahrádzame nimi dovtedy používané dieselové generátory a pod.

Na aké investičné projekty zameriavate svoju pozornosť?

Väčší investičný projekt realizujeme momentálne, nakoľko otvárame prevádzku v Poprade. Je to relatívne veľká investícia. Každoročne však priebežne investujeme do obnovy nášho vozového parku, kde je naším cieľom kupovať modernejšie autá s nižšími emisiami a nižšou spotrebou. Taktiež pravidelne investujeme do strojov a zariadení. Začiatkom tohto roku sme v Bratislave investovali do elektrického žeriavu, ktorý nahradil pôvodný dieselový. Okrem finančnej úspory to prinesie aj značnú úsporu pohonných hmôt a vyššie funkcionality.

Aká je súčasná situácia vo vašom odvetví? Kde vidíte momentálne najväčšie riziká?

Riziká v našom odvetví sú v podstate identické s rizikami v hutníckom priemysle. To znamená najmä výrazný vplyv dovozu lacných oceliarskych výrobkov z Číny, ktoré brzdia a redukujú výrobu ocele v Európe, a tým sťažujú aj náš život, pretože klesá dopyt po šrote ako vstupnej surovine pre ďalšiu výrobu. Na našom obrate a hospodárskom výsledku sa tento trend výraznejšie neprejavuje. Zatiaľ sa nám s týmto problémom darí bojovať aj vďaka tomu, že naša spoločnosť má naozaj veľmi široké odberateľské portfólio. To znamená, že spolupracujeme takmer s každou oceliarňou v Európe. Keďže aj tieto negatívne dopady na jednotlivé oceliarne nie sú rovnaké, snažíme sa presmerovať naše dodávky na tú oceliareň, ktorá práve kovový šrot potrebuje.

Výkupné ceny v nedávnom období výrazne poklesli. Čo tento fakt znamená pre vašu spoločnosť a ako odhadujete ďalší vývoj?

Za týchto okolností už nemôžeme fungovať s takými maržami ako sme fungovali pred niekoľkými rokmi, špeciálne pred rokom 2008. Nezostáva nám nič iné, len sa naučiť žiť s minimálnymi maržami a ziskami. Zároveň sa musíme snažiť zvyšovať náš obrat. Do budúcnosti by sme chceli pokračovať v nastavenom trende, keď sme sa dokázali z obchodnej firmy vypracovať na najväčšieho slovenského spracovateľa železného šrotu. Aj naďalej by sme si chceli udržať súčasné postavenie, ktoré máme teraz na Slovensku.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...