1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Tetra Pak, a.s.

Záujem slovenských spotrebiteľov o udržateľné obaly stúpa

Primárna funkcia obalu je chrániť obsah. Dávno to však nie je všetko. Obal je to prvé, čo si spotrebiteľ na produkte všimne. Obchodný riaditeľ spoločnosti Tetra Pak Ing. Pavel Němeček hovorí, že slovenského zákazníka čoraz častejšie zaujíma aj environmentálny rozmer obalu. Udržateľnosť ide do popredia aj v tejto oblasti.

Tetra Pak® je najväčším dodávateľom riešení na spracovanie a uchovávanie potravín na svete. Aké konkrétne riešenia ponúkate svojim zákazníkom? Čo všetko sa dá uchovávať vo vašich obaloch?

Tetra Pak je komplexným dodávateľom najpokrokovejších obalových technológií. Pre našich zákazníkov dokážeme zabezpečiť celý proces uchovávania potravín od spracovania a plnenia až po balenie. Ponúkame aj sekundárne balenie, pri ktorom riešime napríklad balenie viacerých už zabalených výrobkov do takzvaných „multipackov“. Okrem balenia sme experti aj na riadenie výrobných procesov, našim klientom preto vieme poradiť aj v tejto oblasti. Ponúkame podporu či školenia pre zvyšovanie efektivity a riešenia pre automatizáciu nepretržitých prevádzok s podrobným návodom, ako priebežne zvládať kritické situácie. Poskytujeme tiež expertné poradenstvo pre zlepšenie výkonnosti celého podniku v oblasti prevádzkových nákladov, kvality, životného prostredia dodávateľského reťazca a logistiky.

Nápojové kartóny Tetra Pak sa používajú na tekuté potravinové produkty, napríklad mlieko, džúsy a nektáre, vodu či na víno. Kartónový obal Tetra Recart® umožňuje sterilizáciu po uzavretí a je výbornou a ekologickou alternatívou ku konzervám. Je vhodný na balenie zeleniny, polievok, omáčok alebo krmiva pre domáce zvieratá.

Aký druh obalu je najžiadanejší? Zmenili sa obaly v priebehu posledných rokov?

Základná a najdôležitejšia požiadavka na potravinový obal je stále rovnaká. Musí chrániť potraviny a udržiavať ich kvalitu až do chvíle, kedy sa rozhodneme ich skonzumovať. Obal musí ochrániť svoj obsah pred znečistením, slnečným žiarením a kyslíkom. Aseptické nápojové kartóny Tetra Pak sú viacvrstvové. Vrstva kartónu zabezpečuje stálosť obsahu, hliníková fólia zasa chráni potraviny či nápoje pred nežiaducim kontaktom s kyslíkom a svetlom. Vďaka tejto technológii sme schopní zachovať nutričnú hodnotu a chuť potravín. Polyetylénová vrstva zasa chráni obsah obalu pred vlhkosťou, zabraňuje presakovaniu obsahu cez stenu obalu a oddeľuje potravinu od hliníkovej fólie.

Primárnou funkciou obalov je teda ochrana potravín, už dávno to však nie je iba o tom. Obaly sa musia prispôsobovať aj životnému štýlu spotrebiteľov. Preto vznikli kompaktné obaly s malým otvorom pre nápoje, ktoré môžete piť „po ceste“, veľké rodinné obaly s širokým otvorom pre ľahšie nalievanie, ale aj ergonomicky tvarované obaly pre deti a starších ľudí, ktoré sa dobre držia. V našom portfóliu máme viac ako 2-tisíc kombinácií veľkostí, tvarov a uzáverov. Naše obaly nie sú len kvádre rôznych veľkostí. Ponúkame aj moderné a dizajnové tvary, vďaka ktorým sa naši klienti dokážu odlíšiť od konkurencie.

Veľkou výzvou posledného obdobia je aj vzrastajúci záujem spotrebiteľov o dopad produktov a obalov na životné prostredie. V tejto oblasti sme silní – nielenže sú naše obaly 100-% recyklovateľné, ale sú aj ľahké a skladné, takže ich preprava je efektívnejšia. Okrem toho neustále investujeme do ďalších inovácií. Tetra Pak napríklad vyvinul špeciálne typy rastlinného polyetylénu s nízkou a vysokou hustotou (LDPE a HDPE), vďaka ktorým sme v roku 2015 predstavili úplne obnoviteľný kartónový obal. Kartóny Tetra Pak ponúkajú výrobcom potravín nekonečné možnosti komunikácie so zákazníkmi, keďže si môžu celý povrch obalu prispôsobiť podľa svojich potrieb a potlačiť ich svojou značkou či sloganmi.

Aké faktory vplývajú na potravinové obaly? Aké sú v poslednom čase trendy a zvyky spotrebiteľov?

Ako som už spomenul, silný je najmä celosvetový trend zvýšeného povedomia o ochrane životného prostredia. Pre konečného spotrebiteľa je čoraz dôležitejšie, aby produkt nemal veľkú uhlíkovú stopu. Ďalšou požiadavkou je, aby sa produkty ponúkali v praktickom obale, ktorý sa dá ľahko prenášať a vyhovuje požiadavkám aktívneho človeka. Staršia generácia má trochu odlišné potreby: preferuje obaly, s ktorými sa ľahko manipuluje, dobre sa držia a otvárajú. Pohodlie má aj iný rozmer – rôzne životné štýly si vyžadujú rozdielny dizajn.

Ste dodávateľom komplexných riešení. Znamená to, že ak vás kontaktuje napríklad producent džúsov, vaša spoločnosť je schopná dodať úplne všetky potrebné technológie?

Presne tak. Okrem ovocia na výrobu džúsov alebo kráv na výrobu mlieka vieme dodať všetko. Zariadenia na spracovanie rôznych typov produktov, plniace stroje, baliace materiály. Zabezpečujeme aj tréningy orientované na údržbu a optimalizáciu nákladov. Silným nástrojom sú napríklad naše analýzy trhu a trendov. Vieme našim klientom poradiť, aký obal by si mali zvoliť pri predstavení nového produktu a aký by mohol zabrať pri oživovaní toho tradičného.

Čo je podľa vás kritickým faktorom pri výrobe obalov?

Keďže Tetra Pak vyrába obaly, ktoré majú chrániť potraviny, samotná výroba obalov musí prebiehať podľa noriem. Hlavnou zložkou našich obalov je drevo, ktoré pochádza z trvalo udržateľne obhospodarovaných lesov. Všetky suroviny, z ktorých sú naše obaly, majú vysokú kvalitu. Vo výrobe platia veľmi prísne hygienické zásady a koncový produkt je neustále monitorovaný až do chvíle, kedy putuje k zákazníkovi.

Máte zastúpenie na českom aj slovenskom trhu. Sú medzi týmito trhmi nejaké podstatné rozdiely? Sú v niečom špecifické?

Na slovenskom a českom trhu sa spotrebitelia sústreďujú najmä na kvalitu potravín a ich cenu. Slovenský spotrebiteľ nie je ľahostajný k zloženiu potravín, ktoré konzumuje. Tetra Pak ponúka riešenie aj pre najnáročnejších klientov – naše obaly poskytujú potravinám dostatočnú ochranu aj bez toho, aby do nich výrobcovia museli pridávať konzervačné látky a prísady.

Spotrebiteľské rozhodovanie však nepochybne určuje aj cena. „Lovci zliav“ môžu predajcov niekedy prinútiť k predaju pod cenu. Výsledkom je, že na slovenskom a českom trhu sa zvyšuje ponuka lacnejších produktov vlastných značiek reťazcov.

Pre každého výrobcu a predajcu je dôležité nájsť rovnováhu medzi ponukou a dopytom a prichádzať s inováciami. Slovenskí producenti sú odvážni, prichádzajú s novými produktovými kategóriami, akými sú napríklad mlieko bez laktózy, mlieko s pridanými vitamínmi alebo čerstvé džúsy. Celosvetovo vnímame veľký dopyt po recyklovateľných materiáloch. Práve preto Tetra Pak svojim klientom ponúka materiály z obnoviteľných zdrojov. Prvým európskym klientom, ktorý používa 100-% prírodné uzávery vytvorené z cukrovej trstiny, je slovenský výrobca džúsov McCarter.

Ste súčasťou globálnej spoločnosti. Aké výhody z toho máte vy a vaši zákazníci?

Veľké nadnárodné korporácie prinášajú pre klientov vždy pridanú hodnotu. Tetra Pak napríklad neustále investuje do analýzy trhu, výskumu a vývoja, aby sme boli vždy o krok pred ostatnými. Keďže máme globálny prehľad o trendoch na trhu, sme schopní našim klientom ponúkať cenné know-how a tie najinovatívnejšie riešenia.

Aké sú súčasné trendy v balení potravín? Akú úlohu v nich hrá likvidácia odpadu, obavy zo znečisťovania životného prostredia a iné podobné témy?

Obsah má na nákupné rozhodnutie spotrebiteľa prirodzene väčší vplyv, ako obal. Ten musí najmä plniť účel a chrániť potraviny, mal by byť praktický a ako som už spomínal, na dôležitosti získava aj environmentálny uhol pohľadu.

Aké sú aktuálne novinky a inovácie v oblasti výrobných technológií na balenie potravín?

Okrem nových riešení uzáverov, tvarov a ergonómie sa väčšina inovácií sústreďuje na trvalú udržateľnosť produktov, ale aj samotnej výroby. Veľkou výzvou je šetrenie zdrojov ako voda a elektrina a eliminácia odpadu. Snažíme sa napríklad znížiť produkciu odpadu, no zároveň zvýšiť výrobnú kapacitu. Zaviazali sme sa významne zredukovať stopu, ktorú zanechávame na životnom prostredí počas celého výrobného procesu. Plánujeme to dosiahnuť využívaním obnoviteľných zdrojov, napríklad solárnych kolektorov a článkov v závodoch, ako aj využívaním trvalo udržateľných a plne recyklovateľných vstupných surovín, napríklad spomínaný polyetylén na rastlinnej báze.

Nedávno sme sa zapojili do iniciatívy RE100 – 100-% obnoviteľná elektrická energia a zaviazali sa, že do roku 2030 zvýšime podiel použitej energie z obnoviteľných zdrojov zo súčasných 20 na 100 % vo všetkých prevádzkach na svete. Toto rozhodnutie je len ďalším dôkazom, že to s bojom proti klimatickým zmenám myslíme vážne. Navyše prišlo len 7 mesiacov po tom, ako Tetra Pak podporil Parížsku dohodu na klimatickej konferencii COP21.

V čom vidíte príležitosti na ďalší rozvoj vašej firmy v budúcnosti?

Máme v pláne naďalej prinášať inovácie v oblasti obalov a udržateľných riešení. Budeme prinášať nové produkty a nové riešenia vo výrobe. Naším cieľom sú 100-% obnoviteľné obaly a výroba založená na obnoviteľných zdrojoch.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...