1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

TESCO STORES SR, a.s.

tesco 20Bojuje proti plytvaniu potravinami

Spoločnosť TESCO STORES SR, a.s., dokáže darovať potraviny už zo všetkých svojich 150 obchodov. S ročným predstihom tak naplnila záväzok, že do konca roku 2020 bude schopná darovať potravinové prebytky ľuďom v núdzi zo všetkých obchodov Tesco na Slovensku. Obchodný reťazec dlhodobo bojuje proti plytvaniu potravinami, a to nielen vo svojich prevádzkach, ale naprieč celým dodávateľským reťazcom. V tomto smere je tak Tesco (nielen) slovenským lídrom.

Celosvetový rozsah plytvania potravinami je neprijateľný. Vo svete sa každý rok vyhodí až tretina potravín, pričom každý deviaty človek zároveň trpí podvýživou a ide spať hladný. Plytvanie potravinami ovplyvňuje aj zmenu klímy. Potravinový odpad je zodpovedný za približne 8 % globálnych emisií skleníkových plynov. Klimatickú zmenu a jej vplyv na potravinársky priemysel vníma aj obchodný reťazec Tesco, ktorý sa zameriava najmä na predaj potravín: „Teplotné extrémy destabilizujú výrobu potravín, ktorých výpadky majú vplyv na celý dodávateľský reťazec. Klimatické zmeny majú obrovský vplyv na potravinársky sektor. Už nie sú niečo vzdialené a abstraktné, sami ich na Slovensku zažívame. Globálne otepľovanie má negatívny účinok aj na potravinárstvo. Ak chceme zmierniť následky klimatických zmien, musí prispieť každý, je to naša spoločná zodpovednosť,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti TESCO STORES na Slovensku Martin Kuruc.

Potraviny darujú od roku 2015

Aj preto TESCO STORES už v roku 2015 oznámilo ambíciu, že žiadne potraviny, ktoré sa môžu skonzumovať, nebudú v Tescu vyhodené. Spoločnosť definovala jasné kroky na dosiahnutie tohto cieľa. Ako prvý a stále jediný maloobchodný reťazec v strednej Európe zverejňuje svoje dáta o potravinovom odpade vo vlastných obchodoch. V roku 2019 sa Tescu na Slovensku podarilo znížiť množstvo potravinového odpadu o 52 %. „Týmto sme splnili cieľ udržateľného rozvoja OSN o 11 rokov skôr a znížili náš potravinový odpad na menej ako 1 %. Tento úspech bolo možné dosiahnuť len vďaka optimalizácii interných procesov s cieľom znížiť množstvo potravinových prebytkov v našich prevádzkach. Súčasťou týchto procesov je správne využívanie systému zliav pre zákazníkov, aby si produkty stihli kúpiť ešte pred uplynutím dátumu minimálnej trvanlivosti či dátumu spotreby,“ konkretizuje Martin Kuruc.

Okrem optimalizácie interných procesov bojuje reťazec proti plytvaniu potravinami aj prostredníctvom programu darovania potravín: „Prebytočné potraviny, ktoré sú stále vhodné na konzumáciu, darujeme prostredníctvom Potravinovej banky Slovenska ľuďom v núdzi. Darujeme najmä ovocie, zeleninu a balené pečivo. Podľa aktuálne platnej legislatívy je možné darovať aj potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti. V prípade, že potraviny nie sú vhodné na ľudskú konzumáciu, darujeme ich ako krmivo pre zvieratá.“

Vyše 4 milióny porcií jedla

Vo finančnom roku 2018/2019 predalo Tesco na Slovensku spolu 559 464 ton potravín, pričom sa vygenerovalo 8614 ton potravín, ktoré sa nepredali zákazníkom – to znamená nielen potravín vhodných na ľudskú spotrebu či na krmivo pre zvieratá, ale aj potravín nevhodných na ďalšiu konzumáciu, teda zlikvidovaných ako odpad. Z tohto objemu Tesco darovalo 2043 ton potravín ako krmivo pre zvieratá. Ďalších 1792 ton potravinových prebytkov darovalo Potravinovej banke Slovenska a miestnym dobročinným organizáciám. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to predstavuje nárast až o 211 %. „Toto množstvo znamená viac ako 4,2 milióna porcií jedla pre ľudí v núdzi namiesto toho, aby vyšlo nazmar. Takisto aktívne spolupracujeme s našimi dodávateľmi. Snažíme sa minimalizovať potravinový odpad na ich strane, napríklad prostredníctvom radu produktov Perfectly Imperfect, vďaka ktorému pomáhame dodávateľom predať aj neštandardne tvarované ovocie a zeleninu. Od zavedenia tohto radu v roku 2017 sme predali takmer 2-tisíc ton takýchto produktov,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti TESCO na Slovensku.

Pozitívny príklad pre iné firmy

Potravinový odpad je podľa TESCO STORES príliš rozsiahly problém na to, aby ho vyriešila jedna spoločnosť sama. Preto vyzýva všetky ostatné potravinárske spoločnosti, aby sa zaviazali pomôcť znížiť množstvo potravinového odpadu vo svete do roku 2030 na polovicu a aby zverejňovali údaje o svojom potravinovom odpade. Ako zdôrazňuje Martin Kuruc, „naše výsledky sú povzbudzujúce, ale ešte stále je čo robiť. Nepoľavíme v boji proti plytvaniu potravinami iba preto, že sa nám už podarilo dosiahnuť cieľ OSN. Ďalej budeme tvrdo pracovať na tom, aby dobré potraviny neskončili ako odpad. Vyzývame aj ostatných maloobchodníkov a spoločnosti pôsobiace v potravinovom priemysle, aby sa k nám pridali v meraní a zverejňovaní svojich údajov o potravinovom odpade.“

Záväzok Tesca podporuje už päť z jeho strategických dodávateľov v strednej Európe, ktorí sa zaviazali zverejniť údaje o množstve potravinového odpadu vznikajúceho v ich prevádzkach. Spoločnosť Tesco má tiež ambíciu stať sa lídrom v udržateľnosti obalových materiálov vytvorením tzv. uzatvorenej recyklačnej slučky. Cieľom Tesca je predstaviť obaly vlastnej značky v 100 % recyklovateľných alternatívach do roku 2025, vďaka ktorým sa podstatne zníži odpad z obalov vo všetkých prevádzkach.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...