1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja

Sprava ciest PSK 15Aktuálne rekonštruujeme viac než 120 úsekov našich ciest

Celková dĺžka ciest II. a III. triedy severovýchodného vyššieho územného celku presahuje 2400 kilometrov. Ich údržbu zabezpečuje rozpočtová organizácia Prešovského kraja – Správa a údržba ciest (SÚCPSK). O činnostiach spojených so zabezpečením prevádzky, o narastajúcej intenzite dopravy, ale aj o rekonštrukčných prácach a pripravovaných projektoch na cestách Prešovského kraja sme sa zhovárali s Ing. Petrom Kočiškom, riaditeľom SÚCPSK.

SÚCPSK je samostatnou rozpočtovou organizáciou zriadenou prešovským VÚC. Ako hodnotíte súčasný systém financovania cestnej siete?

Financovanie cestnej siete vnímame v dvoch rovinách. Tá prvá sa týka základnej údržby ciest nevyhnutej na zabezpečenie prevádzky komunikácií, druhá rovina už predstavuje možnosti zlepšovania aktuálneho stavu a rozsahu cestnej siete. Čo sa týka financovania prvej roviny, teda zabezpečovania údržby, vychádzame z rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja, ktorý počíta s financovaním bežných výdavkov určených na kúpu materiálov, na zabezpečenie služieb a prác súvisiacich s opravou, resp. údržbou cestnej siete. Do týchto nákladov je potrebné zarátať aj mzdové náklady a režijné výdavky. Aktuálne môžem potvrdiť, že Prešovskému kraju sa darí vytvárať také podmienky financovania, ktoré pokrývajú zvýšenú potrebu výdavkov na údržbu cestnej siete a umožňujú zachovať cestnú sieť v udržateľnom stave. Aj v prípade druhej roviny, teda možností zlepšovania aktuálneho stavu cestnej siete, vnímame pozitívny rozvoj. Osobitne v tomto roku vyčlenil Prešovský kraj na rekonštrukcie a modernizáciu cestnej siete a osobitne na rekonštrukciu mostov finančnú čiastku, ktorá nám v kombinácii s európskymi zdrojmi poskytuje slušný priestor na to, aby sme vylepšili cesty v našej správe.

Ako hodnotíte súčasný stav cestnej siete v správe SÚCPSK?

K 1. januáru 2017 je v správe našej organizácie takmer 2442 km ciest, z toho 523 km tvoria cesty II. triedy a 1919 km sú cesty III. triedy. Ak sa pozrieme na tieto cesty cez kategorizáciu určenú Ministerstvom dopravy SR, tak možno konštatovať, že sme na tom relatívne dobre. Takmer 60 % našich ciest sa nachádza v prvých dvoch kategóriách, čiže sú vo veľmi dobrom resp. v dobrom stave. V nevyhovujúcom stave je 26 % vozoviek, čo predstavuje dĺžku 532 km, a v havarijnom stave máme 6,19 % ciest, čo je zhruba 159 km. Okrem samotných ciest sú dôležitou súčasťou zabezpečenia prejazdnosti úsekov mosty. Na hodnotenie stavu mostov bola vytvorená 7-stupňová škála. V súčasnosti evidujeme tri mosty v havarijnom stave – konkrétne ide o most cez rieku Poprad v Suchej doline v okrese Stará Ľubovňa, most cez rieku Topľa pred obcou Komárov v bardejovskom okrese a jeden most v humenskom okrese. 14 mostov je vo veľmi zlom stave a 36 mostov v zlom stave. Dobrou správou ale je, že sa nám podarilo presvedčiť krajské zastupiteľstvo, aby vyčlenilo peňažné prostriedky na odstránenie havarijného stavu spomínaných mostov. Na dvoch mostoch sa už realizujú stavebné práce v plnom rozsahu a pri treťom moste ukončujeme výberové konanie. Zastupiteľstvo aj na základe výsledkov hospodárenia Prešovského kraja a čerpania dodatkovej úverovej linky cez Európsku investičnú banku schválilo ďalšie finančné prostriedky, vďaka ktorým dnes rekonštruujeme vozovky na viac než 120 úsekoch. Zabezpečujeme obnovu obrusnej vrstvy vozovky, sanujeme zosuny a realizujeme veľa iných rekonštrukčných a sanačných prác za účelom zabezpečenia zjazdnosti cestných úsekov v našej správe.

V roku 2016 bolo len na Slovensku evidovaných 2 949 007 vozidiel. Medziročne je to nárast o viac než 100-tisíc. Prejavilo sa to aj na zvýšenej intenzite prejazdov cez cestné úseky v správe vašej organizácie?

Samozrejme, nárast intenzity dopravy sa prejavuje aj na našich cestách. Relatívne štandardnými sa stali každodenné zápchy či už v krajskom meste, alebo aj v iných väčších mestách Prešovského kraja. Významný vplyv na zvýšenie intenzity dopravy v konkrétnych úsekoch majú najmä zmeny organizácie dopravy. Po otvorení niektorých diaľničných úsekov je možné vnímať vytvorenie nových dopravných ťahov od väčších sídiel. Napríklad po otvorení pripájača na diaľnicu v Lemešanoch sa výrazne zvýšil počet prejazdov osobných, ako aj nákladných motorových vozidiel cez obce Domaňovce a Klčov. Významný podiel na intenzite dopravy má takisto lokalizácia fabrík a potreba ich zásobovania. Zvýšenú intenzitu vnímame aj v blízkosti hraníc. Vodiči kamiónov často využívajú cesty II., ale aj III. triedy, aby sa čo najkratším spôsobom dostali k hraničnému priechodu. Takáto zvýšená intenzita dopravy má, samozrejme, značný vplyv aj na opotrebenie cestnej siete.

Ako sa pripravujete na tohtoročnú zimnú sezónu?

Každoročná príprava na zimnú sezónu v sebe zahŕňa zásobovanie posypovými materiálmi, kontrolu strojnej techniky a personálnu prípravu. S navážkou inertného a chemického posypového materiálu sme začali už koncom augusta. Máme zaužívané, ak nám to skladovacie možnosti umožnia, že 70 až 100 % predpokladanej spotreby posypového materiálu navezieme na miesto určenia ešte pred začiatkom zimnej sezóny, aby sme potom v horších časoch nemuseli riešiť komplikovanú prepravu ťažkých návesov. Čo sa týka prípravy vozidiel strojového parku, už sme začali s prehliadkami technickej kontroly, a tiež s výkonom drobných opráv, ktoré si vieme zabezpečiť vo vlastnej réžii. Myslíme tiež na ťažšie opravy, ktoré zabezpečujeme dodávateľsky. V súvislosti s prípravou zamestnancov máme spracovanú personálnu maticu pre zabezpečenie dispečerského riadenia a výkonu zimnej údržby ciest. Intenzívne riešime chýbajúcu početnosť zamestnancov, pracovníci absolvujú preškolenia a zdravotné prehliadky, aby sme k predpokladanému termínu začatia stálej zimnej služby (k 1. novembru) boli pripravení. Samozrejme, v severnejších okresoch zima môže prísť skôr, preto rátame aj s touto možnosťou.

Verejnosť určite potešila správa o modernizácii strojového parku jednotlivých stredísk SÚCPSK. Tento rok ste obstarali 12 kusov posypových vozidiel značky TATRA a Mercedes. V ktorých regiónoch budú využívané? Plánujete v investíciách do vozového a strojového parku pokračovať aj v najbližšom období?

V náročnej lokalite Poprad – Tatry boli umiestnené 4 vozidlá, 2 vozidlá sú v meste Prešov, 2 v Humennom a zvyšné sú umiestnené v ďalších lokalitách nášho kraja. Nové autá sme využili aj na zabezpečenie letnej údržby. V modernizácii nášho vozového a strojového parku chceme pokračovať aj naďalej. Radi by sme každý rok zakúpili minimálne 4 až 5 nových vozidiel, a zabezpečili tak kontinuálnu modernizáciu nášho vozového parku. Celkovo máme cez 110 vozidiel. Uvádzaná intenzita obnovy by nám umožnila dosiahnuť taký stav, že by vek vozidiel nepresiahol 20 rokov. Dnes je tomu inak, mnohé naše vozidlá sú podstatne staršie, vysoký je aj počet najazdených kilometrov. Tento stav sa odráža aj na náraste výdavkov spojených s technickou údržbou potrebnou pre zabezpečenie prevádzky vozidiel. Preto je periodická obnova nášho vozového parku naozaj veľmi potrebná.

Aké sú vaše plány na ďalšie obdobie a aké pozitívne správy môžu očakávať vodiči využívajúci cestné komunikácie Prešovského kraja v tomto roku?

Naším prvoradým cieľom je zabezpečiť prevádzkovú spôsobilosť vozoviek a vylepšiť terénno-technický stav cestných objektov. V najbližšom období sa chceme zameriavať na údržbu cestnej zelene a údržbu priekop a odvodňovacích systémov tak, aby vozovky neboli dlhodobo podmáčané. V rámci našich prevádzkových stredísk budeme zintenzívňovať činnosť na prehlbovaní priekop, zabezpečovaní spádových pomerov a na zahusťovaní priepustov do vodných tokov, aby sme tak ochránili samotné cestné teleso pred dôsledkami stojacej vody, či už po krajniciach, alebo vo vyjazdených koľajach na vozovke. Chceme tiež zlepšiť energetickú náročnosť našich areálov, máme na to pripravené projekty cez Operačný program Kvalita životného prostredia. Plánujeme tiež využívať európske zdroje financovania, budúci rok sa chystáme dokončiť projekty cezhraničnej spolupráce na úsekoch v oblasti Bardejova, Humenného a na rozhraní okresov Stropkov a Svidník. Verím, že sa nám podarí zrealizovať aj stavby financované z Integrovaného regionálneho programu, konkrétne rekonštrukciu cesty II. triedy z Popradu na Vysoké Tatry a cesty spájajúcej Prešov a Bardejov. Rekonštruovať chceme takisto súbor mostov na ceste II/575 zo Stropkova do Medzilaboriec. Rovnako dúfam, že sa Prešovskému samosprávnemu kraju podarí vypracovať plán mobility a nič nebude brániť tomu, aby sme atakovali ďalšiu výzvu Ministerstva pôdohospodárstva SR na dofinancovanie modernizácie cestnej siete.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...