1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SLOVMAG, a.s. Lubeník

Slovmag Lubenik 19Zemetrasenie na trhu s magnéziou nás výrazne posilnilo

Ťažba, spracovanie magnezitu, výroba a predaj bázických žiaruvzdorných výrobkov – to je v skratke hlavná charakteristika základnej činnosti najväčšieho výrobcu žiaruvzdorných stavív a hmôt na Slovensku, spoločnosti SLOVMAG, a.s. Lubeník. Jej podnikateľské aktivity sú založené na vyše 50-ročnej tradícii výroby a množstve skúseností. Samozrejmosťou je flexibilita pri spĺňaní špecifických požiadaviek zákazníka a kompletný technický servis. O aktuálnych novinkách v prevádzke spoločnosti SLOVMAG, a.s. Lubeník nás v rozhovore informoval obchodný riaditeľ Ing. Milan Kvetko.

Priblížte nám základné štatistické údaje týkajúce sa objemu výrobu spoločnosti SLOVMAG, a.s. Lubeník za predchádzajúce účtovné obdobie.

Naša firma je najväčším výrobcom bázických stavív na Slovensku a minulý rok dosiahla produkciu na úrovni takmer 34 300 ton. Treba povedať, že pre výrobcov bázických hmôt a stavív to bol veľmi špecifický rok. Rôzne ekologické opatrenia z predminulých období a s nimi spojené ťažobné a výrobné reštrikcie v Číne spôsobili zemetrasenie na trhu s magnéziou a magnéziovými výrobkami a otrasy pokračovali aj v tomto roku. Veľké množstvo firiem stratilo svoje pozície na európskom trhu a nemalé množstvo zákazníkov začalo prechádzať od čínskych žiaromateriálov práve k „domácim“, európskym producentom. Pre našu spoločnosť to znamenalo nárast výroby bázických stavív o viac ako 18,5 % za posledné dva roky a ďalší rast objemu produkcie predpokladáme aj v tomto roku.

Predchádzajúci rok bol pre vašu spoločnosť mimoriadne úspešným, hospodársky výsledok dosiahol viac ako 4 milióny eur pred zdanením. Čomu vďačíte za tento úspech?

Práve uvádzané zmeny na svetovom a takisto európskom trhu priniesli renesanciu a návrat do dobrých čias pre našu spoločnosť, čo sa odrazilo aj na ekonomických výsledkoch. Najväčší podiel na spomínanom ukazovateli má medziročný nárast tržieb o takmer 50 %. K zvyšovaniu rozvoja a konkurencieschopnosti spoločnosti vo veľkej miere prispieva aj naša výskumno-vývojová činnosť zameraná na vývoj nových a zlepšovanie existujúcich technológií, nových druhov výrobkov a testovanie surovín a prísad. Kvalitatívne posudzovanie všetkých výrobkov a podporu výskumno-vývojovej činnosti si zabezpečujeme prostredníctvom vlastného laboratória, ktoré disponuje zariadeniami na stanovenie chemických analýz a relevantných fyzikálnych a termomechanických vlastností.

Ťažbu realizujete aj v rámci vlastného ložiska prírodného magnezitu. Koľko ton horniny vyťažíte ročne?

Naše ložisko je jedným z mála v celej Európe. Magnezit, ktorý u nás ťažíme, sa nazýva magnezitom alpského typu a je charakteristický aj vyšším obsahom železa v podobe oxidu železitého. Celkovo sme vyťažili viac ako 108-tisíc ton suroviny, ktorá sa následne použila pri výrobe stavív, ale aj sypkých hmôt. Náš ročný objem výroby hmôt sa pohybuje v objemoch do 3-tisíc ton.

Plánujete v dohľadnom čase rozširovanie vášho produktového portfólia aj o výrobu iných stavebných produktov?

Náš výrobný sortiment pokrýva produkty pre veľké množstvo odvetví ako sú výroba vápna, cementu, produkty pre čiernu a farebnú metalurgiu, sklársky priemysel a podobne. Výrobky z magnézie sú využiteľné aj v chemickom priemysle a poľnohospodárstve. Pred pár rokmi sme prešli certifikáciou FAMI-QS a prenikli aj na trh kaustickej kalcinovanej magnézie, ktorá sa používa najmä v poľnohospodárstve pri výrobe krmív a hnojív. Ak sa pozrieme na čísla, tak v aktuálnom produktovom portfóliu spoločnosti je viac ako 550 tvarovaných výrobkov s rôznymi fyzikálnymi vlastnosťami a chemickým zložením. Tieto produkty vieme vyrábať vo viac ako 1600 rôznych tvaroch. Naše portfólio dopĺňa aj takmer 200 rôznych sypkých produktov. V tomto roku sme opätovne začali s výrobou tzv. AMC (alu-mag-carbon) tvarovaných výrobkov a testujeme aj možnosti v oblasti produkcie samoroztekajúcich hmôt.

Premietli ste úspešný rok aj do investícií? Predstavte nám tie najvýznamnejšie, ktoré ste zrealizovali v predchádzajúcom období.

Keďže zmeny, ktoré priniesli veľkú dynamiku do nášho odvetvia, boli náhle a ťažko predpovedateľné, neboli sme na ne dostatočne pripravení. K obrovským zmenám došlo takmer zo dňa na deň. Naše výrobné kapacity nestačili a museli sme investovať, čo však nie je možné okamžite. Našimi investíciami sme sa snažili eliminovať tzv. bottlenecks, a preto sme našu pozornosť zamerali na obstaranie nových automatizovaných lisov. Pred dvomi rokmi sme zakúpili hydraulický lis v hodnote 2,4 milióna eur, ktorý je v prevádzke od mája 2018. Okrem toho sme začiatkom tohto roka uviedli do prevádzky ďalší lis, ktorého investičné náklady boli v podobnej výške. Okrem lisov sme investovali aj do zariadení, ktoré s nimi priamo súvisia – napríklad sme zabezpečili modernizáciu posuvného žeriavu pre potreby zásobovania nového lisu surovinou.

Modernizáciou postupne prechádza celá lisovňa našej spoločnosti. Dochádza k zjednocovaniu ovládacích prvkov všetkých lisov. Investujeme aj do nových foriem, čím rozširujeme portfólio tvarov. Okrem uvedeného máme pripravené projekty na modernizáciu miešačov a odprašovacích zariadení, ktoré plánujeme realizovať v blízkej dobe. Všetky tieto investície majú rovnaký účel – znížiť dodacie doby a zabezpečiť flexibilnejšie reakcie na požiadavky našich zákazníkov. Dodacie doby sa nám na začiatku roka 2018 zvýšili až na 32 a v niektorých prípadoch až na 36 týždňov. Aktuálne sa nám podarilo znížiť tieto lehoty na 8 až 22 týždňov v závislosti od typu výrobku. Snažili sme sa investovať aj do zlepšovania pracovných podmienok a prostredia našich zamestnancov, ktorí vždy boli aj budú najväčšou devízou našej spoločnosti.

Mysleli ste aj na investície smerujúce do úspory energií. Priblížte nám opatrenia, ktoré ste v tejto oblasti zrealizovali. Možno už vyhodnotiť ich prínos?

Pred dvomi rokmi sme investovali do rekonštrukcií kompresorových staníc pre banskú prevádzku a takisto pre tehlovú a sintrovú prevádzku, čo prinieslo súhrnnú úsporu energií v porovnaní s predchádzajúcim stavom o cca 21 %. Úspora spotreby energie pri spomínanej výmene starého lisu za nový LAEIS 2500 bola oproti stavu pred výmenou až takmer 90 %. Z hľadiska sumárnych údajov spotrebovanej energie priniesla práve táto modernizácia lisu úsporu energie 4x vyššiu ako modernizácia oboch kompresorovní.

Z technologických noviniek ste zaviedli označovanie a sledovanie toku zásob vlastnej výroby pomocou čiarových kódov. Ako sa implementácia tohto postupu osvedčila v praxi?

Nábeh na tento systém bol, musím priznať, komplikovanejší ako sme očakávali, avšak prináša lepší prehľad a prepojenosť s našimi informačnými systémami. Práca s čiarovými kódmi tiež znižuje množstvo úkonov, ktoré musia naši zamestnanci urobiť.

Osobitnú pozornosť venujete zvyšovaniu sociálnych benefitov zamestnancov. Predstavte nám vašu súčasnú personálnu politiku.

Ako som už uviedol, ľudia sú hlavnou devízou našej spoločnosti. Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je aj v našom regióne citeľný, a práve z toho dôvodu sa snažíme intenzívnejšie spolupracovať so strednou odbornou školou v Revúcej. Škola od nového roka zaviedla do ponuky nový študijný program „mineralurg“, ktorý je jediným svojho druhu na Slovensku. Študentom ponúkame platené praxe, ale myslíme aj na našich kmeňových zamestnancov. Platy zamestnancov rástli v našej spoločnosti druhý rok po sebe, čím sme zvýšili priemernú mzdu o cca 8 %. Pracovníkom prispievame na stravu a dôchodkové doplnkové sporenie nad rámec zákona. Okrem uvedeného organizujeme spolu s odborovou organizáciou mnohé akcie, zájazdy a výlety pre zamestnancov a ich blízkych. Podporujeme rodiny našich zamestnancov, poskytujeme príspevok pri narodení dieťaťa, organizujeme letné tábory pre deti zamestnancov a ponúkame aj iné sociálne benefity.

Aké ciele si v spoločnosti kladiete do nastávajúceho obdobia?

Keďže sme v minulom období dosť investovali a situácia na trhoch v posledných dvoch rokoch bola pre našu firmu priaznivá, v súčasnosti si dávame za cieľ udržať nastolený trend v oblasti predaja aj naďalej. Veríme, že sa nám podarí udržať si priazeň našich súčasných zákazníkov, a to predovšetkým pomocou uspokojovania ich potrieb vrátane špecifických požiadaviek. Zároveň sa chceme zamerať aj na získavanie nových zákazníkov. V tejto aktivite vidíme možnosť ako diverzifikovať riziko v prípade straty niektorého z významných obchodných partnerov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...