1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Slovenská správa ciest

Slovenska sprava ciest 16Stály rozvoj dopravy so zameraním na budúci dopyt

Slovenská správa ciest (SSC) zostáva verná trendu veľkých investícií. Ako samostatná rozpočtová organizácia spustila v októbri 2019 nový tender. „Slovenská správa ciest vyhlásila nadlimitnú zákazku na veľkoplošné opravy ciest I. triedy v správe SSC rozdelenú na tri časti. Predmetom tejto zákazky sú veľkoplošné opravy ciest na obdobie 48 mesiacov. Čerpanie rámcovej zmluvy je rozdelené na tri časti.

Prvá časť zákazky zahŕňa opravy ciest I. triedy v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom a Trenčianskom kraji s odhadovanou hodnotou prác 58 297 196 eur bez DPH. Druhú časť tendra predstavujú opravy ciest v Žilinskom a Banskobystrickom kraji za 58 963 450 eur bez DPH a súčasťou tretej časti sú opravy ciest v Prešovskom a Košickom kraji za odhadovanú cenu 49 302 772 eur bez DPH. Predpokladaná hodnota zákazky pre každú časť je zároveň maximálna výška čerpania rámcovej dohody a môžeme ju považovať za plánované investície. V akých fázach budú prebiehať stavebné práce nie je možné v tomto štádiu obstarávania definovať,“ uviedol pre Priemysel Dnes generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Ing. Roman Žembera.

Európske zdroje

Rozhodujúcim európskym zdrojom v programovom období 2014 – 2020 je pre štátnych cestárov Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 programového dokumentu Slovenskej republiky o čerpaní pomoci z fondov EÚ v sektore dopravy a informatizácie prostredníctvom Kohézneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Investície majú slúžiť na vypĺňanie chýbajúcich spojení v základnej infraštruktúre na národnej aj cezhraničnej úrovni s dôrazom na trvalo udržateľnú, ekologickejšiu a nákladovo efektívnejšiu dopravnú infraštruktúru. V aktuálnom rozpočtovom období SSC realizuje množstvo projektov spolufinancovaných z európskych zdrojov práve s týmto zámerom. „Pre ilustráciu spomeniem, že došlo k zavŕšeniu 1. etapy výstavby a zlepšenia bezpečnostných parametrov mostov na cestách I. triedy v Banskobystrickom kraji a tiež k zabezpečeniu zvýšenia bezpečnosti a plynulosti premávky na cestách I. triedy v Prešovskom a Košickom kraji. Realizovali sme 2. fázu stavebných a bezpečnostných opatrení na zníženie nehodovosti medzinárodného cestného ťahu E371 na ceste 1/73 medzi obcami Šarišský Štiavnik a Hunkovce, 2. fázu rekonštrukcie cesty 1/77 medzi obcou Smilno a mestom Svidník a 2. fázu rekonštrukcie betónových vozoviek v Trnavskom regióne,“ spresňuje generálny riaditeľ.

Spolufinancovaním z európskych fondov boli dokončené ďalšie projekty venované modernizácii, rekonštrukcii a bezpečnosti. „Zrealizovali sme rekonštrukciu cesty I/65 medzi Turčianskymi Teplicami a obcou Príbovce, 3. etapu rekonštrukcie križovatiek na cestách I. triedy I/76 Štúrovo – Nánska a tiež 3. etapu rekonštrukcie križovatiek na cestách I. triedy v Prešovskom kraji. Modernizácia vybraných úsekov ciest I. triedy prebehla v Žilinskom a Trnavskom kraji. Modernizácia 2. fázy sa týkala mostov ciest I. triedy a tiež 1. etapy vybraných úsekov na cestách I. triedy v Banskobystrickom, Prešovskom a Košickom kraji,“ doplnil Roman Žembera. Obchvaty štátni cestári budovali pri mestách Brezno, Bardejov a Šaľa, preložku cesty zrealizovali v Plavnici.

Špecifickou oblasťou je bezpečnosť cestnej premávky (BECEP) na pozemných komunikáciách, ktorá predstavuje dôležitý ukazovateľ úrovne cestných podmienok a premávkových pomerov. Gestorom aktivít na podporu a zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktoré pripravilo Národný plán SR pre BECEP 2011 – 2020. „Projekty venované zvyšovaniu pasívnej bezpečnosti v 1. etape sme uskutočnili na cestách I. triedy v Prešovskom, Košickom, Žilinskom, Trnavskom a Banskobystrickom kraji,“ uvádza Roman Žembera.

Odborné podujatia

SSC každoročne organizuje niekoľko odborných akcií. Vlani v septembri sa v Bešeňovej pod záštitou ministra dopravy konala konferencia s medzinárodnou účasťou pod názvom Bezpečnosť cestnej premávky BECEP 2019. Určená bola zamestnancom štátnej správy, pracovníkom samosprávy, krajským a okresným riaditeľstvám PZ – odborom dopravnej polície, projektantom, stavebným firmám, ako aj zástupcom vedeckých a výskumných inštitúcií a širokej odbornej verejnosti. Počas dvoch dní sa na tomto podujatí zišlo 127 odborníkov z rôznych oblastí. Konferencia poskytla priestor pre prezentáciu nových produktov, technológií a portfólia jednotlivých spoločností.

V októbri 2019 zorganizovala SSC svoje ďalšie tradičné podujatie. „Fórum Cestársky deň poskytuje možnosť na stretnutie, diskusiu, odovzdávanie si vzájomných skúseností a získavanie aktuálnych informácií a nových kontaktov pre odbornú verejnosť z oblasti cestnej infraštruktúry. Tematika fóra bola zameraná na najnovšie vybrané technológie skupiny EUROVIA. Odbornú záštitu poskytla Slovenská asociácia pre asfaltové vozovky (SAAV). V rámci tohto odborného podujatia boli prezentované príspevky spoločnosti EUROVIA Services, s.r.o., so zameraním na nové technológie obrusných vrstiev asfaltových vozoviek s cieľom zníženia hlučnosti dopravy, asfaltové zmesi so zvýšenou odolnosťou s využitím odpadového polyetylénu proti trvalým deformáciám ako vyjazďovanie koľají, tvorba a šírenie trhlín v dôsledku dynamického zaťaženia alebo trvalého statického zaťaženia, a tiež na možnosť rozšírenia funkčného využitia cestnej komunikácie ako čistého obnoviteľného zdroja tepelnej energie bez vplyvu na pôvodný účel cestnej komunikácie,“ zhrnul prínos konferencie Roman Žembera.

Členstvo v odborných organizáciách

SSC je od svojho vzniku v roku 1996 členom Svetovej cestnej asociácie (World Road Association), Medzinárodnej cestnej federácie (International Road Federation) a ďalších medzinárodných inštitúcií. Členstvom v Slovenskom národnom komitéte fib (SNK fib) SSC získava prísun informácií a poznatkov v podobe bezplatného prístupu k technickej dokumentácii, reportom, bulletinom vypracovaným expertmi z oblasti pozemného a mostného staviteľstva, prístup ku zborníkom, možnosť prezentácie firmy a taktiež neoceniteľnú možnosť odbornej spolupráce medzi členmi fib-u. Cieľom tohto spolku na medzinárodnej úrovni je riešenie vedeckých a praktických problémov v oblasti betónu, betónových konštrukcií a mostného staviteľstva s cieľom podpory technických, estetických a environmentálnych inovácií betónových konštrukcií. „Členovia SNK fib sa aktívne zapájajú do nadnárodných aktivít fib-u, zúčastňujú sa a sú súčinní na príprave konferencií či exkurzií,“ hovorí o medzinárodnej spolupráci generálny riaditeľ.

SSC je členom Slovenskej tunelárskej asociácie (STA), ktorá aktívne vstúpila do komunikácie o výstavbe diaľnic a tunelov. Aby upozornila na potrebu urýchleného a dlhodobého riešenia dopravnej situácie na vybraných kritických úsekoch, spustila informačnú kampaň Tunely sú potrebné. Asociácia poukazuje na tunely ako jediné možné a z dlhodobého hľadiska najefektívnejšie riešenie pre niektoré úseky ciest. Slovenská tunelárska asociácia (STA) pôsobí ako zástupca odbornej verejnosti v pozemnom stavebníctve SR v medzinárodnej mimovládnej organizácii ITA-AITES, dobrovoľným združením právnických a fyzických osôb s vymedzenou odborno-záujmovou sférou pôsobnosti v odbore podzemného staviteľstva. Podporuje aktivity v odbore podzemného staviteľstva so zameraním na intenzívne a extenzívne využitie podzemných priestorov v príslušných oblastiach, ktorými sú najmä dopravná infraštruktúra, vodné hospodárstvo, energetika, podzemné inžinierske siete, podzemná urbárna infraštruktúra, ekologické stavby a podzemné skladovanie produktov. „Členstvo v tejto organizácii nám ponúka možnosť zúčastňovať sa na odborných podujatiach, získavať nové informácie a kontakty nevyhnutné k rozvoju staviteľstva z oblasti tunelov, s čím úzko súvisí aj tvorba technických predpisov rezortu a celková agenda oddelenia technickej ácie pre SSC z tunelárskej oblasti,“ dodal na záver generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest 

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...