1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Slovenská správa ciest

Slovenska sprava ciestSlovenské cesty už za európskymi nezaostávajú
    
Diaľnice, cesty pre motorové vozidlá aj ostatné cestné komunikácie sú pod 24-hodinovým dozorom Slovenskej správy ciest (SSC). Vďaka efektívnej organizačnej štruktúre je pokrytý každý kúsok Slovenska.

Nie sú to len prázdne reči. Okrem toho, že Slovenská správa ciest bdie nad kvalitou zjazdnosti, prevádzkuje aj unikátny systém, ktorý vodičov informuje o stave vozoviek v aktuálnom čase. O dokončených projektoch, interakcii s vodičmi a ďalších plánoch hovoril generálny riaditeľ Ing. Roman Žembera. Slovenská správa ciest je totiž jednou z najdôležitejších zložiek poriadku na cestných komunikáciách.

Aktuálne informácie v pravý čas

Medzi zaujímavé novinky, ktoré zaviedla Slovenská správa ciest patrí interaktívny nový web s názvom zjazdnost.sk, ktorý je pomôckou nielen pre vodičov, ale všetkých, ktorí využívajú cestné komunikácie alebo potrebujú analyzovať ich stav. „Na stránke SSC máme záložku Zjazdnosť.sk, ktorá zabezpečuje aktuálne informácie o stave ciest I. triedy na Slovensku. Usilujeme sa o to, aby tieto informácie boli vždy aktuálne a v reálnom čase,“ hovorí Roman Žembera. Na stránke sa nachádza oficiálna správa o zjazdnosti ciest a diaľnic na území SR. Správa je zadávaná centrálnym dispečingom prevádzky.

Rovnako v minulom roku Slovenská správa ciest sprístupnila Inspire portál pre údaje cestnej dopravnej siete. Portál zabezpečuje služby priestorových údajov cestnej dopravnej siete SR v zmysle zákona č. 3/2010 Z.z. o národnej infraštruktúre pre priestorové informácie (NIPI). „Inspire portál Slovenskej správy ciest je internetové rozhranie pre prístup k službám priestorových údajov cestnej dopravnej siete SR, ktoré sú odvodené z údajov centrálnej technickej evidencie cestných komunikácií,“ hovorí Žembera. V prípade záujmu o takúto službu je potrebná registrácia budúceho používateľa a následné pridelenie licencie, prípadne uzatvorenie licenčnej zmluvy s poskytovateľom. INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in Europe) je v podstate iniciatívou Európskej komisie. Predstavuje právny rámec pre vytvorenie a prevádzkovanie infraštruktúry priestorových informácií v Európe. Účelom je formulovanie, implementácia, monitorovanie a vyhodnocovanie politík spoločenstva na všetkých úrovniach a poskytovanie verejných informácií v oblasti priestorových dát.

Slovenské cesty z európskych financií

Európska únia má v oblasti cestného rozvoja pozitívny vplyv nielen na zvyšujúcu sa kvalitu informácií, ale aj samotných vozoviek. Podľa generálneho riaditeľa prínos zdrojov EÚ pre cesty I. triedy je obrovský, keďže z programu OP Doprava SSC zrealizovala a ešte stále realizuje mnoho stavieb, na ktoré by zo štátneho rozpočtu nemala prostriedky. „Zdroje EÚ nám do konca roka 2015 umožnia investíciu približne 750 miliónov eur do výstavby a modernizácie ciest I. triedy.“ To však nie je všetko. S ukončením aktuálneho programového obdobia nekončí podpora financovania a už dnes podľa Romana Žemberu počítajú s projektmi, ktoré by mali opäť výrazne pomôcť slovenskej infraštruktúre. „V budúcom programovacom období má momentálne SSC na túto činnosť alokované prostriedky vo výške okolo 400 miliónov eur,“ odhaduje Žembera.

V tomto roku chce SSC ukončiť projekty OPD a začať čerpať prostriedky z nového programu OP II. Medzi ukončené stavby v roku 2014 radí Slovenská správa ciest úseky I/50 Zvolen, Pustý Hrad – Neresnica, III. etapa, I/75 Veľký Krtíš – Pôtor, sanácia, I/11 Čadca – obchvat, preložka cesty. Pre rok 2015 si stanovila priority v podobe plánovaných ukončení úsekov I/59 Dolný Kubín – hranica okresu, pruh pre pomalé vozidlá, I/61 Trenčín – most, I/75 Galanta – obchvat, III. stavba. Posledné roky možno vidieť na cestách skutočný obrat aj práve vďaka viaczdrojovému financovaniu. Ako hovorí Roman Žembera: „SSC má finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu a peniaze z EÚ. Najviac finančných prostriedkov bolo použitých na veľké projekty.“

Pracovníci Slovenskej správy ciest majú aj dostatok medzinárodných skúseností. Hlavnou medzinárodnou aktivitou SSC je v tomto období hlavne Maďarsko a Poľsko. „Spolu s maďarskými kolegami v rámci cezhraničnej spolupráce pripravujeme nový most medzi mestami Komárno a Komárom. S kolegami z Poľska realizujeme stavbu nového mosta cez rieku Poprad v Mníšku na ceste I/68. Tieto stavby sú realizované z prostriedkov EÚ,“ hovorí Žembera. Slovenské cesty sa vďaka profesionálnemu a odbornému prístupu pretvárajú na európsky štandard, čo môže postrehnúť každý, kto v poslednom období najazdil po krajine dostatok kilometrov.

Diskusné fórum pomáha rozširovať obzory

Slovensko sa stáva modernejším nielen vďaka moderným cestám. SSC pred 6 rokmi naštartovala aj systém diskusných fór Cestársky deň, ktoré majú efektívne budovať výmenu skúseností, kontaktov a názorov na odbornej úrovni. „V novembri 2009 Slovenská správa ciest, úsek 2000 – Technický rozvoj, pripravila v spolupráci s pobočkou Slovenskej cestnej spoločnosti (SCS) pri Slovenskej správe ciest prvýkrát nové diskusné fórum pod názvom Cestársky deň. Okamžite sa stal tradíciou,“ hovorí o začiatkoch Roman Žembera. Fórum Cestársky deň poskytuje priestor na stretnutie, diskusiu, odovzdávanie si vzájomných skúseností a získavanie aktuálnych informácií a nových kontaktov pre odbornú verejnosť z oblasti cestnej infraštruktúry. „Dôležitým faktom je, aby jednotlivé prezentované témy boli zaujímavé nielen pre účastníkov z oblasti cestnej infraštruktúry, ale aj pre širokú odbornú verejnosť, ktorá má možnosť sa na týchto diskusných fórach zúčastňovať,“ dodáva Žembera.

Hlavný prínosom je široké tematické zameranie. Okrem informácií ohľadom nových technológií a výrobkov sú v prednáškach prezentované hlavne poznatky a skúsenosti z praxe, a to nielen na území SR, ale aj v zahraničí. Tohtoročný Cestársky deň bol v polovici februára na tému Akustický komfort a metódy merania hluku na pozemných komunikáciách. „Budeme veľmi radi, ak kvalitnou prípravou tohto odborného fóra budeme vytvárať podmienky na prehlbovanie teoretických, ale aj praktických poznatkov a skúseností z oblasti cestného staviteľstva,“ dodáva Roman Žembera.

Automobily stále prekračujú maximálne hodnoty, no stav sa zlepšuje

Slovenská správa ciest ako správca ciest I. triedy zabezpečuje na základe zákona č. 135/1961 úradné meranie najväčších prípustných rozmerov, hmotností a nápravových tlakov vozidiel a jazdných súprav. Pre meranie najväčších rozmerov sa používajú kalibrované meradlá na meranie výšky – výsuvná tyč s meracím rozsahom 0 – 5 m, výrobca Kinex, na meranie dĺžky a šírky oceľové pásma s meracím rozsahom 0 – 30 m, výrobca Kinex a Kamelon. Meranie hmotností a nápravových tlakov vozidiel vo vnútrozemí je realizované tromi stacionárnymi váhami s automatickou účinnosťou SUPAWEIGH. Váženie prebieha kontinuálne prechodom jazdnej súpravy nízkou rýchlosťou cez váhu a prenosnými váhami EVOCAR. Postup váženia prebieha umiestnením dvoch váh pod nápravovú os. Prenosné váhy sú rozmiestňované na vopred vytypované kontrolné stanovištia. Kritériom výberu týchto miest je hustota dopravy, bezpečnosť, veľkosť plochy a jej sklon. „V prípade prekročenia povoleného zaťaženia alebo maximálnych rozmerov autorizovaný pracovník obsluhujúci váhu vytlačí doklad o preťažení, tzv. vážny lístok, ktorý je následne odoslaný na príslušný okresný úrad, kde je priestupok riešený v správnom konaní. Počet úradných meraní vo vnútrozemí sa každoročne zvyšuje, percento preťažených vozidiel, naopak, klesá. V roku 2009 bolo nameraných až 30,4 % preťažených vozidiel, v roku 2014 len 1,6 %. Za rok 2014 bolo zistených 144 nadrozmerných jazdných súprav, čo je len 0,4 % zo všetkých meraných jazdných súprav,“ hovorí generálny riaditeľ.

Medzi priority SSC na rok 2015 bude okrem ďalšieho znižovania preťaženia na cestách aj snaha v maximálnej miere čerpať finančné prostriedky z fondov EÚ, kvalitne pripraviť projekty určené na spolufinancovanie z ďalšieho programového obdobia, vhodnými opatreniami zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky a v maximálnej miere naplňovať štandardy údržby ciest I. triedy.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...