Slavia Production Systems, a.s.
- Podrobnosti
- Kategória: EXKLUZÍVNE ROZHOVORY
Chceme predávať um slovenských konštruktérov
Korene strojárskej výroby v Detve siahajú až do polovice minulého storočia. Pôvodný závod PPS Detva sa odvtedy viackrát transformoval, zmenil vlastnícku štruktúru a rozdelil sa na viaceré firmy.
Pred 17 rokmi vznikol v rámci areálu PPS samostatný subjekt – spoločnosť Slavia Tools. So závodom PPS Detva ju okrem rovnakej lokality a pôsobenia v „jednej ohrade“ spája aj spoločná história, zdedené profesionálne fungovanie pri výrobných procesoch a korektné vzťahy. Slaviu Tools v roku 2012 prevzala skupina Chropyňská Strojírna, a.s., ktorá okrem nového názvu, Slavia Production Systems, a.s., priniesla aj nový rozmach a rozvoj firmy z Podpoľania. Podrobnosti nám v rozhovore priblížil Ing. František Kudláček, generálny riaditeľ spoločnosti.
Ako sa príchod nového investora premietol do prevádzky detvianskeho závodu Slavia?
Prevzatie spoločnosti skupinou Chropyňská Strojírna, a.s., predstavuje, a to bez preháňania, prelomový krok, ktorý znamenal začiatok veľkého rozvoja firmy. Naštartovali sa viaceré zmeny, keďže noví majitelia uvoľnili značné finančné prostriedky pre investície do technológií, výrobného zariadenia, rekonštrukcie budov a pracovného prostredia. Firma sa postupne začala transformovať na modernú spoločnosť, zaviedli sme nové postupy týkajúce sa riadenia procesov. Uvedené investície, aktívne využívanie moderných technológií, zameranie sa na konštrukčnú a inžinieringovú činnosť a intenzívna práca s ľuďmi orientovanými na výsledok predstavujú štyri základné piliere úspechu našej firmy. Od roku 2012 totiž neustále rastieme, tak z pohľadu počtu zamestnancov, ako aj obratu firmy.
Tento trend sme udržali aj v roku 2018. Tržby sa nám zvýšili na 17,6 milióna eur, čo predstavuje medziročný nárast o 2,5 %. Je to zásluha našich zamestnancov, ktorým chcem aj touto cestou znovu poďakovať. V porovnaní s rokom 2017 nám vzrástol aj počet pracovníkov o 9 % – celkovo sme zamestnali 23 nových zamestnancov, výraznú časť v konštrukčnom oddelení a inžinieringu, keďže naším záujmom je predávať primárne produkty „slovenských mozgov“, nielen rúk. Investície spoločnosti v roku 2018 dosiahli 1,2 milióna eur.
Darí sa vám získavať dostatok kvalifikovaných zamestnancov na pokrytie odborných činností?
V čase prevzatia firmy pred 7 rokmi pracovalo oddelenie konštrukcie vo veľmi obmedzených podmienkach. Postupne sme si ho však vybudovali a vytvorili sme aj samostatnú skupinu pre inžiniering. V roku 2017 sme na pozíciách zabezpečujúcich vývoj konštrukcií a vedenie projektov zamestnávali 20 ľudí, na konci uplynulého roku ich už bolo 28. Väčšinu pracovníkov tvoria absolventi neďalekej vysokej školy zo Zvolena, ale aj z Trnavy či Bratislavy. Ide najmä o miestnych ľudí, ktorí sa po ukončení štúdia vracajú späť domov.
Dobrú spoluprácu máme rozvinutú aj so Strednou priemyselnou školou v Detve. Každý rok u nás absolvuje odbornú prax 8 študentov z vyšších ročníkov. Treba si priznať, že strojársky odbor v súčasnosti nie je veľmi populárny. No cítime už aj v našej spoločnosti, že sa táto tendencia mení a opätovne začíname stavať na skúsenostiach a znalostiach, ktoré sa v tomto regióne rozvíjali od 50. rokov minulého storočia. Momentálne dokonca ani nedokážeme uspokojiť záujem študentov, ktorí by u nás radi praxovali. Pozitívne je aj to, že cca. 75 % z týchto absolventov praxe následne zostáva u nás vo firme v pracovnom pomere. S nedostatkom uchádzačov teda problém nemáme, fluktuácia zamestnancov je takisto minimálna.
Naša firma má v tomto regióne veľmi dobrú povesť, a to nielen z hľadiska finančnej stránky, ale predovšetkým z pohľadu stability a kvality pracovných vzťahov vo všeobecnosti. Vytváranie priateľskej rodinnej pracovnej atmosféry je jednou z priorít súčasných majiteľov spoločnosti. A myslím, že sa nám to darí – hoci už máme cez 300 zamestnancov, všetci sa navzájom poznáme ako v rodinnej firme.
Predstavte nám vaše aktuálne produktové a zákaznícke portfólio.
Naša spoločnosť navrhuje, vyrába, konštruuje a finálne inštaluje zariadenia pre zváranie, lepenie a manipuláciu v automobilovom a leteckom priemysle a v oblasti výroby koľajových vozidiel. Zároveň sa venujeme vývoju a výrobe zariadení pre poľnohospodárske a stavebné techniky. Priamymi zákazníkmi našej spoločnosti sú renomované automobilky ako koncern Volkswagen, BMW, Volvo či Honda. Z mnohých projektov v automobilovom segmente môžem spomenúť nedávnu dodávku pre Jaguar Land Rover v Nitre. Do výrobných závodov sme prostredníctvom nášho partnera, firmy Steelweld, dodávali zváraciu linku.
V leteckom priemysle patrí k našim hlavným zákazníkom firma Aero Vodochody, s ktorou sme uplynulý rok veľmi intenzívne spolupracovali najmä na vývoji a výrobe zariadení pre model L39 NG. Našimi zákazníkmi sú aj významné strojárske firmy Broetje a ThyssenKrupp, ktoré vyrábajú zložité technologické zariadenia pre výrobu lietadiel a naša firma im do nich konštruuje a vyrába prípravky a diely. Koľajové vozidlá reprezentujú firmy Bombardier, Alstom a Škoda Transportation. V poľnohospodárskej technike spolupracujeme s firmami Poettinger, Claas a CNH. Stavebnú techniku dodávame pre spoločnosti Komatsu a Bobcat.
V oblasti výroby železničných vagónov ste v predminulom roku získali významné konštrukčno-výrobné zákazky. Môžete nám ich bližšie predstaviť?
V tejto oblasti sa naša činnosť zameriava na výrobu veľkých zariadení určených pre zváranie jednotlivých dielov konštrukcie vagóna – strechy, bočnice, podlahy. Našou úlohou je zabezpečiť aj ich inštaláciu a prípadné testovanie. Ako som už uviedol, spolupracujeme s firmami Bombardier a Alstom, pre ktoré spracovávame kompletné konštrukcie, dizajn, ako aj návrhy liniek, v ktorých sú tieto zariadenia umiestnené. V minulom roku sme inštalovali jedno zariadenie v srbskej Vojvodine zhotovené na zákazku pre firmu Bombardier. V rámci realizácie tohto projektu sme sa stretli s príslušníkmi slovenskej diaspóry v Srbsku. Veľmi príjemne ma prekvapilo, ako udržujú tradície a jazyk. Ich vzťah k Slovensku je de facto stále živý a hlboký, a to aj napriek tomu, že už niekoľko storočí žijú mimo svojej domoviny.
Aké investície ste zrealizovali v uplynulom období?
V roku 2018 sme investovali do obnovy žeriavových dráh v 3 lodiach našej výrobnej haly. Začali sme aj s výstavbou novej lakovne, projekt chceme dokončiť v tomto roku. K uvedenej investícii sme pristúpili aj z dôvodu kapacitného, ale primárne z dôvodu ekologického. Podpoľanie má nádhernú prírodu a naša firma cíti spoločenskú zodpovednosť aj vo vzťahu k životnému prostrediu. Obstarali sme aj nový dvojramenný merací prístroj určený na 3D meranie. Z dlhodobého hľadiska každý rok rozširujeme konštrukčné divízie, pretože chceme aj do budúcna ťažiť zo spojenia výroby a konštrukcie a predávať nielen ľudskú prácu, ale aj um slovenských konštruktérov. Samotná montáž bez pridanej hodnoty dizajnu a konštrukcie predstavuje iba dočasné riešenie na ceste za čo najnižšími nákladmi a vládnymi stimulmi, a navyše dosť často s pracovníkmi dovezenými z iných krajín kvôli ďalšiemu znižovaniu nákladov. A to nie je cestou, ktorou by sa naša spoločnosť chcela uberať.
Aké sú vaše ciele pre aktuálne účtovné obdobie?
Chceme pokračovať v ďalšej modernizácii spoločnosti zvyšovaním efektivity výrobného procesu a v zlepšovaní spolupráce pri nákupe v rámci skupiny Chropyňská Strojírna, a.s.
Z investičných plánov pre tento rok počítame s dokončením žeriavov v poslednej lodi a modernizáciou skladového a odpadového hospodárstva. Naším cieľom je prezentovať sa ako firma 21. storočia, preto meníme nielen technológie, ale aj pracovné prostredie. Chceme naďalej rásť aj personálne, hlavne v oblasti inžinieringu – to znamená nábor ďalších konštruktérov a projektových manažérov, ale predovšetkým ľudí, ktorí sú ochotní do práce zapojiť svoju hlavu. Pretože nie sme montážnou dielňou, ale firmou, ktorá dodáva zariadenia na špičkovej úrovni, navrhnuté a vyrobené na Slovensku.
Priemysel Dnes/Průmysl Dnes
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Úsek diaľnice pri Ružomberku chcú odovzdať do užív…
Category: Doprava
Ružomberok - Diaľničný úsek pri Ružomberku plánujú odovzdať do užívania motoristom do konca roka 2025. Po kontr…
Najväčší znečisťovatelia vlani znížili emisie CO2…
Category: Hospodárstvo
Brusel/Amsterdam - Najväčší holandskí priemyselní znečisťovatelia dokázali vlani znížiť svoje kombinované emisi…
Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair…
Category: Doprava
Rím/Dublin - Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair pre podozrenie z narušenia hospodárskej súťaže.…
Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej prac…
Category: Automobilový priemysel
Palo Alto - Americký výrobca elektromobilov Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej pracovnej sily. Vyplý…
Dolnokubínsky mestský výrobca tepla vlani ušetril…
Category: Energetika
Dolný Kubín - Dolnokubínsky mestský výrobca tepla Tehos vlani ušetril svojim odberateľom a štátu viac ako 1,3 m…
Pripojte sa: