1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Savencia Fromage & Dairy SK, a.s.

savencia 16Už 40 rokov prináša kvalitné syrárske produkty

V Žilinskom kraji je jediná mliekareň, ktorá prežila zmenu režimu, divoké 90. roky a vstup zahraničného investora. Ten ju nepohltil, práve naopak, významným spôsobom posilnil. Francúzsky akcionár Savencia Fromage & Dairy umožnil slovenskej dcére nielen udržať si, ale aj rozvíjať tradičnú liptovskú syrársku produkciu, ktorá sa vďaka medzinárodnému zázemiu dostáva aj na pulty zahraničných obchodných reťazcov, a to s nemalým úspechom.

Tento rok, kedy sa v závode chystajú oslavy 40. výročia otvorenia brán mliekarne, môžu v Liptovskom Mikuláši hrdo rekapitulovať. A zároveň aj plánovať ďalšiu budúcnosť etablovanej a naďalej rýchlo sa rozvíjajúcej spoločnosti. Podrobnosti nám v rozhovore priblížil Tomáš Čierny, riaditeľ závodu.

Aký bol uplynulý rok pre spoločnosť Savencia Fromage & Dairy SK?

Minulý rok sa niesol predovšetkým v znamení renovácie a obnovy závodu, zrekonštruovali sme posledné zastarané časti našej prevádzky. Teší nás, že postupnou transformáciou a prestavbou výrobnej časti získali naše priestory najvyšší hygienický štandard. Zároveň sa nám podarilo zlepšiť naše ukazovatele kvality, obdržali sme menej reklamácií v prepočte na vyrobený objem syra. Zlepšenie tohto indikátora je dôkazom, že nám záleží na kvalite výroby a máme k nej pozitívny prístup. Každú reklamáciu posudzujeme a vyhodnocujeme individuálne a snažíme sa z nej poučiť. V implementácii nápravných opatrení chceme pokračovať aj naďalej, sú systémovou súčasťou nášho fungovania a nás len teší, že sa ich ovocie premieta aj do štatistických ukazovateľov.

Predchádzajúci rok bol charakteristický aj prípravou viacerých projektov súvisiacich s ďalším rozširovaním závodu, keďže naša produkcia má rastúci trend. V neposlednom rade nás potešilo aj obhájenie titulu Najdôveryhodnejšej značky v kategórii syrov, ktorý sme získali už tretíkrát v rade. Toto ocenenie spotrebiteľov vnímame ako prejav dôvery, a na druhej strane aj ako náš záväzok pokračovať v kvalitnom výkone našej práce, aby sme túto dôveru nestratili.

Patríte do skupiny Savencia – svetového lídra v spracovaní mlieka a výroby syrových špecialít a mliečnych výrobkov, ktoré sa predávajú v 120 krajinách sveta. Čo pre vás toto medzinárodné zázemie znamená?

Členom tejto rodinnej spoločnosti sme od roku 2000 a pramení nám z toho mnoho výhod. Významným je predovšetkým prínos v oblasti know-how – máme možnosť čerpať skúsenosti z iných závodov Skupiny, inšpirovať sa, deliť sa o starosti, problémy, konzultovať a vzájomne zdieľať rozvoj jednotlivých fabrík. Náš závod je porovnateľný s ďalšími závodmi v rámci Skupiny, takže výmena skúseností je obojstranná. Dôležité je aj finančné zázemie, vďaka ktorému môžeme investovať do rozvoja našej spoločnosti.

Savencia nám ponúka aj svetový priestor: nové trhy v zahraničí, medzinárodné projekty. Umožňuje nám vývoz našich tradičných produktov do sveta. Podarilo sa nám uspieť na nemeckom a francúzskom trhu, využili sme značky Milkana a P´tite Luis, ktoré majú medzi spotrebiteľmi vynikajúce renomé, a teda nemusíme budovať niečo, čo už vybudované je. Skupina nám zároveň umožňuje vyrábať aj naše lokálne produkty a rozvíjať know-how tradičnej liptovskej výroby, ku ktorej jednoznačne patrí aj slovenská parenica. Od roku 2011 ju vyrábame aj v podobe miniparenice. Práve pre tento tvar sa stala veľmi úspešným produktom na nemeckom a francúzskom trhu. Pre nás je to síce tradičný, no v danom regióne neznámy produkt, a navyše v uvedenej „hravej podobe“ vysoko akceptovaný. Členstvo v Savencii však znamená aj veľkú zodpovednosť voči Skupine, keďže produkujeme výrobky distribuované aj pod jej značkami. Naša výroba je preto veľmi striktne kontrolovaná, dodržiavame najvyššie hygienické pravidlá, ktoré sú v mnohých kľúčových ukazovateľoch prísnejšie než vyžaduje slovenská legislatíva.

Ročne spracujete cez 39 miliónov litrov surového kravského mlieka a takmer 1,7 milióna ovčieho mlieka. Ako si overujete dodávateľov?

Všetko mlieko, ktoré spracúvame, pochádza z horských oblastí, kde máme svojich stabilných farmárov. Každý z našich dodávateľov prechádza pravidelnou kontrolou – overujeme si nielen hygienu, ale aj tzv. wellfare, t.j. zodpovedné správanie sa farmárov voči zvieratám. Našich dodávateľov a aj náš závod sme zároveň certifikovali na tzv. GMO free produkciu.
Čo sa týka objemu, radíme sa skôr k stredným mliekarňam, denne spracujeme cez 100-tisíc litrov mlieka, ktoré transformujeme do syrárskych produktov – či už sú to parené syry, lisované syry alebo bryndza.

Váš výrobný sortiment kontinuálne obohacujete o nové výrobky. Aké novinky pripravujete pre zákazníkov v najbližšom období?

Keďže sme líder na trhu, snažíme sa každý rok uviesť na trh nové výrobky. Náš zákazník to očakáva – hoci má rád tradičné produkty, chce aj inovácie. V tomto roku by to mali byť plátky lisovaného syra Gouda a neúdený oštiepok vo forme plátkov. Stále rozvíjame aj nedávno vytvorený samostatný segment grilovania – na dvere nám klope už 4. sezóna, chceme preto priniesť novinky aj v tejto oblasti. Niektoré z výrobkov dodávame aj v špeciálnom gastro-food service balení pripravené pre potreby gastronomického trhu. V tomto balení predávame hlavne bryndzu reštauráciám, kolibám či hotelom, ktoré majú záujem najmä o väčšie ekonomické balenia. Obal v tomto segmente nie je rozhodujúci, keďže s ním koncový zákazník neprichádza do kontaktu – obsah dostáva spracovaný na tanieri.

Dodávate aj za hranice našej vlasti, export sa na obrate vašej spoločnosti podieľa 17 %. Do ktorých krajín smerujú vaše výrobky? Máte aj ďalšie exportné plány?

Vyše 60 % spotreby mliečnych produktov na Slovensku tvorí dovoz. Domácim producentom teda zostáva iba 40 %. Je to neveľký podiel, o ktorý sa ešte musíme deliť s ďalšou slovenskou konkurenciou. Preto, ak chceme rásť, je naša cesta jedine v posilňovaní exportu. Momentálne najviac vyvážame do Českej republiky, kde je značka Liptov veľmi známa, a to predovšetkým vďaka spoločnej histórii našich národov a turizmu. Zároveň je pre nás dôležité Maďarsko a už spomenutý nemecký a francúzsky trh. Keďže ide o omnoho väčšie štáty, aj naše kapacity musia byť prispôsobované tomuto rádovo väčšiemu objemu.

Práve v súvislosti s posilnením exportu sme vstúpili do realizácie už spomínaného projektu rozširovania závodu. Chceme vytvoriť novú výrobnú a baliacu prevádzku, a rozšíriť tak naše kapacity. Potrebujeme pripraviť hygienicky vyhovujúce priestory podľa najprísnejších noriem a vybaviť ich najmodernejšími technológiami, ktoré nám pomôžu zredukovať potrebu personálu. Ako väčšina priemyselných podnikov, aj my pociťujeme nedostatok pracovníkov. Chýbajú nám hlavne pri vykonávaní jednoduchých manuálnych činností. Preto sa snažíme riešiť pokrytie týchto aktivít manipulátormi alebo robotmi. Automatizácia nám však kompletne nevyrieši personálnu otázku, najmä čo sa týka špecialistov a odborníkov, ktorí sú strojmi nezastupiteľní. Keďže v potravinárskom odvetví nikdy nebola možnosť ponúkať luxusné mzdy, zameriavame sa na iné benefity, ktoré môžeme pracovníkom poskytnúť.

Pre zamestnancov je rozhodujúce aj dobré meno našej spoločnosti – Savencia je rodinná firma, pracovníci majú tendenciu byť jej verní. Podobné je to aj u nás v Liptovskom Mikuláši. Veľa zamestnancov je s nami dlhodobo, niektorí od samého začiatku mliekarne, teda 40 rokov. Verím, že aj mladší kolegovia budú motivovaní zostať s nami čo najdlhšie. Rozbiehame aj duálne vzdelávanie, na trhu práce prakticky nie sú žiadni mliekari. Každého nového zamestnanca si preto musíme najskôr prevychovať, vštepiť mu návyky k hygiene, vybudovať vzťah k potravinám. Na kvalite však nemôžeme poľaviť, takže buď si pracovníka zaučíme, alebo sa s ním rozlúčime.

Aké sú ciele a plány vašej spoločnosti do budúcna?

Pred sebou máme veľmi veľa zaujímavých projektov. Ako tradičná značka sme viazaní na región Liptov a dbáme na to, aby náš vzťah s prírodou bol čo najpriaznivejší. Rozvíjame prístupy „corporate social responsibility“. S tým súvisí aj naša obalová politika, naším cieľom do budúcnosti je minimalizácia plastov. V tomto roku zároveň oslavujeme 40. výročie otvorenia brán nášho závodu, vietor máme pozitívny, preto veríme, že budeme na trhu ešte aspoň ďalšie štyri dekády.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...