1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ROŠERO - P, s.r.o.

Rosero 19Upriamujeme pozornosť na vodíkový pohon

Do nového roka 2023 vstúpila spoločnosť ROŠERO - P, s.r.o., s vysokým nasadením splniť stanovené ciele. Za sebou má pritom výnimočné úspechy, ktoré naposledy pretavila do zlatej medaily za vodíkový autobus s nízkotlakovými metalhydridovými zásobníkmi na 63. Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne.

Tento autobus predstavila firma zo Spišskej Novej Vsi aj na výstave EXPO Dubaj, kde midibus FIRST s vodíkovým pohonom budil veľký záujem u návštevníkov. Treba dodať, že okrem vozidiel na vodíkový pohon vyrába spoločnosť ROŠERO - P aj klasické dieslové, ale aj CNG, elektro či hybridné vozy. Viac nám v zaujímavom rozhovore prezradil výkonný riaditeľ Dalibor Dravecký.

Prvoradou prioritou a zároveň aj výrobným programom spoločnosti ROŠERO - P je výroba midibusov a mikrobusov. Môžete tento výrobný sortiment špecifikovať? Koľko vozidiel ste vyrobili vlani a aké čísla chcete dosiahnuť tento rok?

Prvoradou prioritou a zároveň aj výrobným programom spoločnosti ROŠERO - P, s.r.o., je výroba midibusov s dieselovým, CNG, elektro, hybridným a vodíkovým pohonom
na podvozkoch značky Iveco Bus. Vyrábame midibusy s celkovou obsaditeľnosťou od 12 do 36 miest, ktoré sú vhodné pre každý typ prepravy – mestské, prímestské aj diaľkové v rôznych interiérových prevedeniach. Vysokú úžitkovú hodnotu a kvalitu produktov umocňujú a dotvárajú zamestnanci čerpajúci z 25‐ročných skúseností spoločnosti vo výrobe autobusov.

Do ktorých konkrétnych krajín midibusy a mikrobusy putovali a pre akých zákazníkov?

Naše vozidlá sú vhodné pre mestskú, prímestskú, školskú a diaľkovú dopravu, a jazdia nielen v štátoch Európskej únie ako sú Česká republika, Rakúsko, Nemecko, Švédsko, Litva, Estónsko, Taliansko, Fínsko, Maďarsko a mnohé iné, ale aj v štátoch mimo EÚ. Príkladom sú Švajčiarsko, Írsko, Veľká Británia alebo Faerské ostrovy. Tento rok sa pridá napríklad aj Island. Treba dodať, že aktuálne trendy sú spojené so zelenou energiou. Naši zákazníci vo väčšej miere ako inokedy vyhľadávajú vozidlá s elektro, hybridným alebo vodíkovým pohonom.

Zaviedli ste aj nejaké novinky? Na akej zaujímavej zákazke ste pracovali naposledy? Akú úlohu zohráva vo vašej náplni práce bezpečnosť a ekologickosť motorových vozidiel?

Začiatkom augusta 2021 firma Rošero - P, s.r.o., v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach predstavila prototyp: vodíkový autobus. Podnet pre začiatok výroby vodíkového autobusu vznikol na základe dopytov našich zákazníkov a sledovania aktuálnych trendov v rámci autobusovej dopravy. Na základe uvedenej požiadavky sme sa už dlhší čas zaoberali technickým riešením a pri mnohých debatách s pracovníkmi Technickej univerzity v Košiciach, s ktorou spolupracujeme už niekoľko rokov na vývoji rôznych technických riešení využívaných pri výrobe našich autobusov, sme sa dohodli na spoločnom projekte s využitím metalhydridových zásobníkov vyvinutých Strojníckou fakultou. Hlavný rozdiel medzi vodíkovým autobusom vyvinutým na Slovensku a tými zo zahraničia je predovšetkým vo využití netradičného spôsobu uskladňovania vodíka v doprave. Štandardne autobusy využívajú na uskladnenie vodíka vysokotlakové systémy s tlakom vodíka na úrovni 35 MPa. Systém, ktorý využíva náš koncept, používa nízkotlakové uskladnenie vodíka s pretlakom pri bežnej prevádzke do 1 MPa.

Mohli by ste nám v krátkosti načrtnúť aj samotný výrobný proces vozidiel? Akým technologickým zázemím disponujete a akú úlohu zohráva u vás robotizácia a automatizácia?

Výrobný proces začína návrhom technických dokumentácií a technologického postupu. Pri návrhoch technických dokumentácií sa opierame o bohaté skúsenosti a znalosti našich technikov a technických konštruktérov. Po návrhoch sa pristupuje k samostatnému procesu výroby. Pracovníci postupujú pri výrobe podľa vopred určeného technologického postupu výroby za pomoci a konzultácie s technikmi výroby.

Okrem výroby motorových vozidiel sa venujete aj ich oprave a údržbe. V ponuke máte aj lakovnícke práce a dokonca aj prevádzku nepravidelnej autobusovej dopravy. Môžete nám bližšie charakterizovať tieto služby a kto ich využíva najčastejšie?

Aktuálne 100 % našej činnosti venujeme len výrobe motorových vozidiel.

Vaša spoločnosť sa zúčastňuje na mnohých výstavách a medzinárodných veľtrhoch. Aké meno ste si za tie roky vybudovali u odbornej, ale aj laickej verejnosti?

Za tie roky veríme, že naša povesť a meno sú nielen u našich zákazníkov, ale aj u ľudí zaujímajúcich sa o tento druh verejnej dopravy, len tie najlepšie. Každoročne sa zúčastňujeme na výstavách ako napríklad BusWorld v Bruseli, CzechBus v Prahe alebo IAA v Hanoveri. Počas týchto výstav máme možnosť venovať sa plnohodnotne našim zákazníkom, ale aj širokej verejnosti, prezentovať naše novinky a stále „nasávať“ nové skúsenosti.

Aké výzvy pred vami stoja a kde vidíte spoločnosť o 5 rokov? Čo by ste chceli zdôrazniť na záver?

Každý rok sú pred nami nové výzvy. Spoločnosť dosahuje dlhodobo medziročný rast produkcie optimalizáciou výrobných procesov, ale aj zlepšovaním výrobného prostredia.
Spoločnosť ROŠERO - P, s.r.o., sa snaží uvedené úspechy zvyšovať, aby dokázala v čo najbližšej budúcnosti pokryť všetky požiadavky trhu. Spoločnosť získava nové trhy a zákazky, expanduje do západnej Európy, a tým rozširuje svoju produkciu s ponukou desiatok nových pracovných miest. K tomu, aby sa podarilo naplniť požiadavky zákazníkov, hľadá spoločnosť šikovných a cieľavedomých ľudí, ktorí sú odborníkmi vo svojom odbore.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...