1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Railtrans International, a.s.

Railtrans 17Pripravení na úspech

Ak je vaša spoločnosť významným producentom tovaru určeného na prepravu, je ideálne, ak nie priam nevyhnutné, mať zabezpečeného vlastného železničného dopravcu. Toto je prípad aj skupiny AZC – lídra vo výrobe a predaji biopalív a liehovín v stredoeurópskom regióne. V skupine neustále riešili prepravu tovaru a surovín, ktorá dosahovala objemy státisícov ton.

Preto sa skupina rozhodla optimalizovať náklady za železničnú dopravu založením vlastnej prepravnej spoločnosti Railtrans International (RTI). Ako nám v rozhovore priblížil Roman Rapant, generálny riaditeľ spoločnosti Railtrans International, a.s., k tomuto rozhodnutiu prispel aj stály hospodársky rast na kontinente, ako aj globalizácia hospodárstva a liberalizácia železničnej dopravy, ktoré vytvárajú základné predpoklady pre jej rozvoj.

Spoločnosť Railtrans International, a.s., pôsobí na slovenskom trhu už päť rokov. Priblížite nám základné ukazovatele vašej spoločnosti?

Každoročne prepravíme niekoľko miliónov ton či už petrochémie, uhlia, dreva alebo iných komodít. Prvé tony surovín a tovaru, ktoré RTI prepravovala, patrili k produkcii skupiny AZC. Od prepráv biopalív bol logický krok ku prepravám palív a petrochémie. V súčasnosti prepravujeme tiež sypké substráty a drevo. Medziročný rast našej spoločnosti sa už od jej vzniku drží v rozmedzí 20 – 30 %. Za účelom udržania tohto rastu kontinuálne rozširujeme prepravovaný sortiment aj o iné komodity. Z nedávno implementovaných možno spomenúť auto-vlaky či kontajnerové vlaky pre našich zákazníkov.

Napriek náročnej ekonomickej situácii vaša spoločnosť zvýšila v uplynulom roku zisk o 91 % na 2,05 mil. eur a tržby vám narástli o 30 % na 45,10 mil. eur. Čomu pripisujete tento úspech?

Po počiatočnej fáze a etablovaní sa na trhu sa okruh našich zákazníkov začal postupne rozrastať, s čím prišiel nielen väčší objem prepráv na našich hlavných prepravných trasách, ale aj nové druhy prepravovaných tovarov a s nimi spojené nové logistické riešenia a nové synergie. To nám umožnilo výraznejší rast zisku v porovnaní s rastom tržieb. Treba podotknúť, že za týmto úspechom stálo aj správne strategické rozhodnutie koncentrovať sa na hlavné tovarové toky.

Aké sú hlavné prednosti dopravných služieb poskytovaných na železničných dráhach?

Hlavnou výhodou dopravy na železnici je prepravovaný objem, nevýhodou býva flexibilita a čas. Ale tak, ako sa vyvíja všetko okolo nás, vyvíja sa aj železničná doprava a snaží sa byť voči svojmu najväčšiemu konkurentovi, cestnej doprave, čoraz viac konkurencieschopná. A aj keď ju zatiaľ ešte nedobieha, jej nasmerovanie je určite správne. Do budúcna chceme v našej spoločnosti rozvíjať kombinovanú dopravu v spojení s cestou alebo vodou, čo je prirodzený vývoj vyplývajúci z požiadaviek trhu.

Popri samotnej preprave poskytujete tiež služby komplexnej logistiky, individuálne logistické riešenia a optimalizáciu dopravných procesov. Majú klienti o tieto služby záujem?

V dobe globálnej ekonomiky všetky spoločnosti, vrátane našich zákazníkov, musia riešiť optimalizáciu procesov v rámci celého výrobného reťazca od produkcie až po distribúciu, preto hľadajú možné rezervy aj v oblasti logistiky. A práve tu nachádzame priestor na individuálne, inovatívne logistické riešenia, ktoré umožňujú našim klientom optimalizovať cenovú politiku, nachádzať rezervy v procesoch prepravy, vytvárať synergie či iné benefity. To je priestor, kde naša spoločnosť ponúka svojim zákazníkom pridané hodnoty v podobe úspor, či už finančných, alebo časových.

Vaši zákazníci majú tiež možnosť kontroly realizovanej prepravy. Priblížite nám technológiu tohto monitoringu?

Služba monitoringu a informovania zákazníka o polohe jeho zásielky či tovaru zaznamenala v posledných rokoch v oblasti železničnej dopravy významný rozvoj. V našej spoločnosti vnímame poskytovanie tejto služby ako kľúčovú časť nášho sprievodného servisu. Čoraz viac zákazníkov danú službu vyžaduje, keďže samotný monitoring zásielky umožňuje optimalizáciu vlastných nákladov. Z toho dôvodu máme osobitné oddelenie monitoringu, ktoré spracováva informácie či už z vlastných alebo externých GPS, ale aj z ďalších dostupných zdrojov. Zákazník sa o polohe svojej zásielky či tovare dozvie z pravidelne poskytovaných dohodnutých reportov, v prípade potreby poskytujeme aj informácie operatívnym spôsobom. Monitoring však neslúži len zákazníkom, ale pomáha optimalizovať aj samotnú realizáciu prepráv, podieľa sa teda na tvorbe synergií. Z toho pohľadu vnímame servis monitoringu prepravy ako významný segment spoločnosti, ktorý chceme naďalej rozvíjať.

Aké ďalšie z digitálnych noviniek plánujete v blízkej budúcnosti ponúknuť klientom?

Napriek tomu, že sme dopravná a nie technologická firma, je v našom záujme podieľať sa na vývoji technologických noviniek, ktoré nám pomáhajú skvalitniť, zefektívniť, ale tiež rozšíriť naše služby. Práve toto je cesta k posilneniu konkurencieschopnosti našej spoločnosti a jej ďalšieho rastu. Aktuálne máme rozpracované projekty so spoločnosťami PWC Avis a BETAMONT, zatiaľ ich však, z pochopiteľných dôvodov, nemôžeme priblížiť detailnejšie.

Nedávno ste založili dcérsku spoločnosť Railtrans Wagon, s.r.o. Môžete nám bližšie predstaviť jej činnosť?

Založenie spoločnosti Railtrans Wagon (RTW) bolo prirodzeným vyústením snáh našej spoločnosti o rozvoj a kontinuálne skvalitňovanie služieb poskytovaných našim zákazníkom. Práve investície do vlastného hardwaru vnímame v našej spoločnosti ako jednu zo základných ciest rozvíjajúcich firmu. Zo začiatku smerovali naše akvizičné aktivity do obstarania rušňov, neskôr sme sa rozhodli investovať aj do vagónov. Bola to pre nás nová skúsenosť a veľká výzva. Zároveň však tieto investičné aktivity sprostredkovali našim zákazníkom a partnerom jednoznačnú informáciu, že naša spoločnosť berie prepravný biznis vážne. Podnikateľská činnosť založená na prenájme vagónov má svoje vlastné špecifiká, preto sme sa rozhodli realizovať túto činnosť osobitne prostredníctvom dcérskej spoločnosti Railtrans Wagon. Môžeme hovoriť o úspešnom rozhodnutí, keďže za krátke, trojročné pôsobenie spoločnosti Railtrans Wagon v slovenskom priemysle sa nám podarilo kúpiť a úspešne umiestniť na trhu viac než 800 vagónov. Veríme, že rozvoj spoločnosti RTW bude pokračovať i v ďalších rokoch.

Aké ciele si v spoločnosti kladiete do nastávajúceho obdobia?

Ak chceme byť úspešní, musíme splniť niekoľko základných predpokladov. Predovšetkým chceme udržať existujúcu kvalitu poskytovaných služieb a zároveň ich posúvať ďalej smerom k zákazníkovi. V spoločnosti rozvíjame viaceré myšlienky podporujúce práve priblíženie služieb k zákazníkovi, a aj preto plánujeme v blízkej budúcnosti zaviesť v rámci spoločnosti nové technológie a postupy. Ich úspešná implementácia nám zaručí vyššiu konkurencieschopnosť a efektivitu. Ďalším nevyhnutným predpokladom rozvoja našej spoločnosti je úspešné zvládnutie liberalizácie a globalizácie železničného trhu v Európe.

Veľkí hráči sa snažia expandovať do všetkých štátov na kontinente a ponúkať dopravu vo vlastnej réžii na celej trase. Takýto scenár môže vo veľmi krátkej dobe spôsobiť vážne problémy klasickým lokálnym dopravcom. Preto sme už od vzniku našej spoločnosti kládli vysoký dôraz na expanziu a v súčasnosti pôsobíme ako dopravca už v troch štátoch – sme držiteľom licencie na poskytovanie dopravných služieb na železničných dráhach Slovenska a Českej republiky, a od roku 2013 prepravujeme tovar aj na infraštruktúre maďarských železníc. V priebehu jedného roka by nám mali pribudnúť bezpečnostné osvedčenia umožňujúce železničnú prepravu v dvoch ďalších, pre nás kľúčových štátoch. Tým sa de facto staneme globálnym dopravcom a naplníme tak náš pôvodný zámer, s ktorým sme spoločnosť Railtrans International zakladali. Uvedomujeme si, že nie je zatiaľ v našich možnostiach prepravovať tovar v rámci celej Európy, ale treba povedať, že to nie je ani ekonomicky najefektívnejšie. Preto pracujeme na rozvoji strategických vzťahov s ďalšími, podobne zmýšľajúcimi dopravcami. Naším cieľom je vytvoriť vzájomnú sieť prepravcov, prostredníctvom ktorej budeme môcť poskytovať služby dopravy kvalitatívne na vysokej úrovni cez celú Európu. Ak toto zvládneme, budeme úspešní.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...