1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

PRIMA POPRAD, s.r.o.

PrimaPoprad 2022Vyrábame inovatívne a technologicky vyspelé produkty

V priemyselnej zóne Poprad-Matejovce majú svoje pôsobisko viacerí priemyselní výrobcovia s medzinárodným pôsobením. Patrí k nim aj spoločnosť PRIMA POPRAD, s.r.o. Jej príbeh sa začal písať v roku 2003, keď taliansky nadnárodný koncern PRIMA SOLE COMPONENTS (PSC), S.P.A., učinil rozhodnutie zareagovať na príchod značky Whirlpool na Slovensko.

Spolupráca s obľúbeným výrobcom domácich spotrebičov pretrváva až dodnes, pričom popradský závod nezostal len pri odvetví bielej techniky. „Závod v Matejovciach bol založený na základe dlhodobej spolupráce so spoločnosťou Whirlpool v Taliansku. Výrobcu práčok spoločnosť PSC predtým nasledovala do Nemecka a Francúzska. Po stabilizácii výroby pre Whirlpool sme sa začali orientovať aj na iných zákazníkov a vďaka spolupráci materskej spoločnosti s výrobcom Fiat bola naša pôsobnosť rozšírená aj do odvetvia automotive. Ďalší významný stimul prišiel v podobe automobilového boomu, ktorý na Slovensku prepukol v roku 2006,“ hovorí na úvod nášho rozhovoru Maroš Matej, riaditeľ spoločnosti PRIMA POPRAD, s.r.o.

Nedostatok ľudských zdrojov

Produktové portfólio popradského podniku je zamerané na potreby koncových zákazníkov, ktorí dodávajú produkty priamo na trh. „Výroba v našom podniku prebieha na 36 strojoch v trojzmennej prevádzke. Väčšiu časť kapacít využívame na výrobu komponentov pre bielu techniku, zvyšok je určený pre automobilový priemysel. V posledných rokoch sa zameriavame najmä na komponenty pre prístrojové dosky do kamiónov, avšak dodávame tiež diely pre osobné vozidlá. Na Slovensku pritom patríme k stredne veľkým podnikom, zamestnávame od 240 do 280 ľudí. Počet zamestnancov je totiž pohyblivý a odvíja sa od objemu objednávok v jednotlivých segmentoch nášho produktového portfólia.“

V súvislosti s ľudskými zdrojmi nemožno obísť pálčivý problém súčasnosti. Priemyselní výrobcovia roky upozorňujú na pretrvávajúci nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Patrí popradská firma k výnimkám? „Určite nie. Sme priamym účastníkom veľkého zápasu o kvalifikovanú pracovnú silu na pracovnom trhu. Z celkového hľadiska na túto situáciu vplýva aj rodinné prostredie a výsledkom je, že záujem o technické vzdelanie stále klesá. Aj my sa radíme k výrobným podnikom, ktoré na základe svojho technologického zamerania musia fungovať v trojzmennej prevádzke. Ochota prispôsobiť sa tomuto životnému štýlu sa však znižuje. Najväčší dopyt zaznamenávame na technických pozíciách, či už sú to technici vo výrobe alebo technici na údržbe.“

Ďalšie mínusy riaditeľ spoločnosti vidí na strane slovenských škôl. „Z hľadiska podpory technického vzdelávania slovenské školstvo zaostáva a produkuje nedostatočné počty absolventov technických odborov. Je pravda, že v súlade s agendou Priemysel 4.0 bude dochádzať k zmenám v obsadení pracovných pozícií, ale tento proces si vyžiada istý čas. Kvalifikovaných ľudí budeme potrebovať stále, lebo isté profesie nedokážeme nahradiť automatizáciou a digitalizáciou. V tomto smere teda silne absentuje lepšia prezentácia technických odborov s vyhliadkami do budúcnosti. Zvyšovanie povedomia o technickom vzdelaní a z neho vyplývajúcich možností je totiž behom na dlhé trate. Mladí ľudia potrebujú mať jasnú predstavu, čo konkrétne a najmä akým spôsobom sa v danej fabrike vyrába.“ Plant manažér vníma ako isté východisko duálne vzdelávanie. „V plastikárskom priemysle je pomerne zložité skĺbiť technika s pedagógom, keďže naše procesy sú veľmi špecifické. Sme však rozhodnutí vydať sa touto cestou. Pred začiatkom budúceho školského roka sa chystáme rokovať s miestnou strednou školou o možnostiach a podmienkach pre zahájenie duálneho vzdelávania.“

Racionálne investície

Najväčšie výzvy dáva riaditeľ spoločnosti do súvislosti s krízami, ktoré masívne zasiahli do chodu všetkých priemyselných odvetví. „Tak ako každú firmu na svete aj nás za posledné tri roky ovplyvnila pandémia a energetická kríza. Jej naberanie na sile sme pocítili v polovici roka 2021 a naplno sa prejavila po vypuknutí vojny na Ukrajine. Naši zákazníci boli nútení zmeniť zaužívané postupy aj celkový prístup k podnikaniu. Až do pandémie bolo portfólio dodávateľov postavené na princípe globálnosti, pod vplyvom situácie však došlo k prehodnoteniu z pohľadu bezpečnosti a stability. Aj naša firma bola nútená prispôsobiť novým okolnostiam svoju stratégiu a plánovanie ďalších investícií do rozvoja.“

Riaditeľ podniku otvorene priznáva, že rokovania so zákazníkmi aj dodávateľmi boli náročné a vyžiadali si zosynchronizovanie s ďalšími procesmi. „Obidve strany bojovali o výhodnejšie ceny. Pokým naši nákupcovia riešili cenové podmienky s dodávateľmi, hľadali sme možnosti ako energeticky zefektívniť výrobu, či už znížením chybných dielov pri výrobe alebo výmenou technológií.“ Práve za účelom zvýšenia efektívnosti uskutočnil podnik celý rad investícií. „Investovali sme do primárnych technológií, čiže do nákupu vstrekolisov. Čo sa týka sekundárnych zariadení, máme nové chladiče technologickej vody, novú kompresorovú stanicu a rozširujeme kapacitu skladu výstavbou gravitačných regálov.“

Stabilné zázemie

Pôsobenie pod krídlami talianskej materskej skupiny prináša popradskému výrobcovi viaceré výhody. Skupina PSC sa v roku 2020 rozrástla o ďalšie výrobné závody v Poľsku, čo otvorilo nové možnosti z hľadiska flexibility a synergických efektov. Zdieľanie know-how jednotlivých výrobných závodov z rôznych projektov a ich presun so súhlasom zákazníka umožňuje optimalizovať náklady aj výrobné kapacity. V hre je ešte ďalšie plus. „Naša matka realizuje v Taliansku vlastný výskum a vývoj. Disponuje laboratóriami na skúmanie materiálov, čo pozitívne ovplyvňuje kvalitu výrobkov aj nami poskytovaného servisu. Touto cestou zároveň dochádza k významnému posilňovaniu našej prozákazníckej orientácie. Vývoj jednotlivých dielov až do ich funkčnej podoby sa realizuje v úzkej spolupráci so zákazníkom.“

Podľa riaditeľa podniku plastikársky priemysel v súčasnosti čelí čoraz vyšším požiadavkám na komplexnejšie dodávky aj na štandardy kvality. „Ceny vstupov rastú naprieč všetkými odvetviami, to znamená, že koncoví zákazníci sú stále náročnejší na funkčnosť jednotlivých dielov, pričom zvýšenú pozornosť venujú aj ich dizajnu. Našou úlohou je reagovať prostredníctvom investícií do efektívnosti a vytvárania riešení, ktoré budú zárukou lepšej finality produktov.“ Z uvedeného vyplývajú aj priority plastikárskeho výrobcu pre najbližšie obdobie. „Budú to investície do výmeny technologického parku a do udržateľnej výroby. Okrem znižovania spotreby energií sa sústredíme na redukciu priameho aj nepriameho dopadu na životné prostredie. Druhú líniu v našom investičnom pláne predstavuje automatizácia niektorých výrobných procesov, ktorá pomôže vykompenzovať nedostatok pracovníkov,“ uzatvára Maroš Matej.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...