1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

PORR, s.r.o.

Porr 2014Dôležitá je stabilita, kontinuita a predovšetkým zamestnanci

Skupina PORR zvládla rok 2022 veľmi úspešne. Objem výroby presiahol 6 miliárd eur a zisk 100 miliónov eur, takže má silnejšiu pozíciu než kedykoľvek predtým. Vďaka dostatočnej likvidite je dobre pripravená na tento aj nasledujúce roky. Skupina sa teší rekordnému objemu zákaziek na všetkých trhoch, kde pôsobí.

Ako rekapituluje konateľ a generálny riaditeľ spoločnosti PORR Ing. Pavel Zuzula, aj dcérske spoločnosti PORR v Slovenskej a Českej republike zaznamenali uspokojivé výsledky: „Obrat vo výške 384 miliónov eur predstavuje 1,6-% nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Až 78 % obratu na českom a slovenskom trhu tvorili vlani inžinierske stavby, 22 % predstavovalo pozemné staviteľstvo.“

Ktoré stavby z minulého roka považujete za najvýznamnejšie?

Na Slovensku sa podieľame na realizácii strategických projektov ako diaľnica D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové, alebo rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná, pričom kľúčová je pre nás aj realizácia početných malých projektov. V Česku vyzdvihnem rekonštrukciu Barandovského mosta, kde bol dodnes v najväčšom objeme v krajine použitý inovatívny materiál – vysokopevnostný betón s rozptýlenou výstužou UHPFRC (Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete).

Vaše portfólio ste doplnili o segment tunelov a razenie TBM metódou. Čo vás viedlo k tomu rozhodnutiu?

Bolo to logické vyústenie nášho dlhodobého snaženia na trhu. Skupina PORR patrí svetovo medzi tých najskúsenejších s TBM metódou, a preto chceme našim zákazníkom poskytnúť možnosť využiť jej výhody aj na Slovensku a v Česku, kde ju plánujeme použiť pri zhotovovaní úseku I. Metra D v Prahe. Samotný výber metódy razenia však určuje klient.

V oblasti železníc sa budete spolupodieľať na rekonštrukcii železničnej trate v úseku Šaštín-Stráže – Kúty na Slovensku a pripravujete aj projekty v Rakúsku – o čo konkrétne ide?

Cieľom rekonštrukcie trate v úseku Šaštín-Stráže – Kúty je modernizovať a zlepšiť železničnú dopravu v tomto úseku. Našou úlohou je poskytnúť kompletné stavebné riešenia vrátane dodávky materiálu, výstavby a zabezpečenia kvality. Aktuálne čakáme na podpis zmluvy a začiatok realizácie. Pre nás je tento projekt jedinečný, keďže je prvým výsledkom spojenia organizačnej štruktúry a síl PORR-u v Slovenskej a Českej republike. Naša užšia spolupráca vo verejnom obstarávaní bude pokračovať aj v realizačnej fáze – projektový tím bude vyskladaný spojenými česko-slovenskými kapacitami.

Skupina PORR je market lídrom vo výstavbe železníc v Rakúsku, Poľsku a Rumunsku. Klenotom skupiny je patent vyvinutý s rakúskou železničnou spoločnosťou ÖBB na výstavbu železničných tratí na pevnej jazdnej dráhe, tzv. slab track. Prináša množstvo výhod, vo svete má výborné renomé a patrí k trom najpoužívanejším systémom na svete, preto verím, že ho budeme môcť využiť pri obnove železničných tratí v Česku aj na Slovensku, kde budeme väčšie projekty realizovať s poľskými kolegami.

Pri riadení stavebných celkov využívate 3D modelovanie, tzv. Building information modeling (BIM). Kde vidíte najväčší prínos tejto technológie a aký je o ňu záujem zo strany investorov?

Veľký prínos BIM vidíme v zvýšení efektivity, zlepšení kvality a znížení nákladov na stavebné projekty. Vďaka BIM môžeme vytvoriť digitálny priestorový model stavby, ktorý reprezentuje stavebné dielo pozostávajúce zo všetkých grafických elementov spolu s negrafickými informáciami, vrátane projektových plánov, materiálov, rozmerov a iných parametrov. Tento model je následne využívaný počas celého životného cyklu stavby – od prípravy, cez realizáciu, až po údržbu a sanáciu. BIM nie je len priestorový model, ale spoločné dátové prostredie, v ktorom prebiehajú digitálne procesy logicky prepojené s modelom do 4D a 5D. Patrí medzi ne schvaľovací proces dokumentácie nevyhnutnej k realizácii stavby alebo elektronický stavebný denník.

BIM je spôsob, ako priestorovo a časovo náročné procesy presunúť do spoločného dátového prostredia (tzv. CDE – Common Data Enviroment), čím ich vo výraznej miere zefektívňuje a optimalizuje. Zároveň nám umožňuje sledovať všetky zmeny v projekte v reálnom čase, čo pomáha predchádzať chybám a zlepšiť celkovú kvalitu projektu. BIM umožňuje lepšie plánovať výstavbu a riadiť logistiku na stavenisku, čo zvyšuje efektivitu a znižuje náklady. Záujem rastie, súkromní aj verejní investori začínajú zmluvne požadovať jednotlivé prvky BIM na stavebných projektoch, pretože si uvedomujú výhody, ktoré prináša. Využitie BIM zvyšuje transparentnosť, zlepšuje komunikáciu medzi zúčastnenými stranami a znižuje riziko chýb a zdržaní v projekte.

Ako vidíte vývoj a trendy v stavebníctve?

Megatrendy najbližších rokov vo svetovom stavebníctve možno najlepšie opísať pomocou štyroch pojmov – 4D, ktoré už majú a v budúcnosti budú mať veľký vplyv. Prvé D znamená deglobalizáciu. V dôsledku mnohých kríz sa menia mnohé dodávateľské reťazce a výrobné procesy. PORR na to už reagoval. Posilnili sme náš regionálny nákup, budujeme dlhodobé partnerstvá s dodávateľmi, získavame tovar z celého sveta a dokonca sme pripravili vlastný prístav na Dunaji vo Viedni, aby sme optimalizovali logistiku dodávok materiálov. Druhým D je dekarbonizácia, teda udržateľnosť. Udržateľnosť je už desaťročia súčasťou našej DNA. Aj naši zákazníci pri rozhodovaní o zákazkách čoraz častejšie zohľadňujú kritériá udržateľnosti. Preto presadzujeme dekarbonizáciu, vyrábame stále viac vlastnej solárnej energie, systematicky recyklujeme, podporujeme rozmanitosť a zabezpečujeme spravodlivosť a rovnaké príležitosti pre našich zamestnancov.

Tretie D znamená digitálne. Digitalizácia bola dôležitá doteraz a bude dôležitá aj v budúcnosti. Všetky naše programy digitalizácie sú začlenené do projektu PORR 2025. Na prijímanie lepších rozhodnutí potrebujeme automatizované obchodné procesy a čoraz viac údajov zo staveniska. Potrebujeme tiež zaviesť metódy BIM a LEAN v celej skupine. Plánovanie a kalkulácia nákladov na základe údajov BIM už v skupine funguje a neustále sa zlepšuje. Spoločnosť PORR sa pri realizácii našich projektov rozhodla pre LEAN Construction – považujeme ho za budúcnosť stavebníctva. Prvé projekty využívajúce LEAN Construction už boli úspešne dokončené. Niektoré pobočky už boli zaradené do pilotných testov a ich výsledky budú prínosom.

Štvrté D sa týka demografie. V mnohých odvetviach je veľký nedostatok pracovných síl. Bohužiaľ, aj v našom. Je nesmierne dôležité, aby sme našich zamestnancov školili a ďalej vzdelávali. Aj týmto spôsobom môžeme do spoločnosti PORR prilákať nových kolegov. Zároveň musíme nájsť ďalšie nové spôsoby náboru zamestnancov. V súčasnosti sme napríklad úspešne prijali viac ako 100 dobre vyškolených kolegov z Indie v Rumunsku. Tento model čoskoro zavedieme aj v Českej a Slovenskej republike. A bez našich poľských kolegov by nebola možná práca v Nórsku, Nemecku a do istej miery ani v Rakúsku.

Aké sú vaše zámery na tento rok? Čo je pre vás dôležité?

Pokračujeme v realizácii strategických projektov a zároveň monitorujeme verejné obstarávania, najmä významných investorov. V súčasnosti sa na Slovensku zúčastníme napríklad verejného obstarávania na projekt R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, prípadne projekt D11 Trutnov – státní hranice ČR/PL v Česku. Nakoľko naša ponuka na zhotovenie úseku I. D metra v Prahe, úsek (Olbrachtova) – Nové Dvory zvíťazila, sme pripravení začať realizovať túto vzrušujúcu zákazku s predpokladanou hodnotou približne 1,1 miliardy eur. Zameriame sa na TBM metódu, recykláciu, a na Slovensku hľadáme ďalšie lokality pre výrobne asfaltových zmesí, pričom opakujem, že najdôležitejšie sú pre nás investície do našich zamestnancov. Dôležitá je pre nás stabilita a kontinuita na slovenskom a českom trhu v oblasti investícií do ciest a železníc.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...