1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Nemak Slovakia, s. r. o.

nemak SRAktívne sa pripravujeme na zmeny v automotive segmente

Hutnícka spoločnosť Nemak Slovakia sa zameriava na vývoj a výrobu komplexných hliníkových komponentov pre pohonné jednotky a časti karosérií. V podniku ročne spracujú približne 100-tisíc ton zliatin hliníka. Ako zdôrazňuje konateľ Ing. Rastislav Gáll, PhD., „srdcom našich procesov zostáva zlievarenstvo. Hliník transformujeme na odliatky, ktoré ďalej zdokonaľujeme.“

V roku 2021 ste zaznamenali 30-% medziročný nárast tržieb. Ako sa vyvíjala situácia v uplynulom roku?

Rok 2022 bol pre priemysel zložitý, ovplyvnilo ho niekoľko faktorov. Po pandémii nastúpil vojnový konflikt na Ukrajine, ktorý dramaticky zmenil priemysel a ceny vstupov a energií (zemného plynu a elektriny) raketovo vzrástli. Aj keď sa tento trend podarilo pribrzdiť, ceny sú stále omnoho vyššie oproti začiatku roka 2022. Z finančného hľadiska sme dosiahli obdobný výsledok ako v predchádzajúcom roku.

Na čo sa zameriate v roku 2023?

Automobilový priemysel tlačí na efektivitu a vyššie ceny vstupov nás nútia rozmýšľať nielen o šetrení, ale aj o investíciách do nových technológií, ktoré nám umožnia efektívnejšiu výrobu. Vždy sme pod veľkým tlakom zvyšovania efektivity a znižovania nákladov ako každý automobilový dodávateľ, ale rok 2022 priniesol ešte väčšie výzvy. Ako príklad uvediem rekuperáciu tepla, ktoré vzniká našimi technologickými procesmi. Zvyškové teplo sme chceli využívať na vykurovanie kancelárií. Návratnosť investície pred rokom 2022 vychádzala na 20 rokov. Dnes má investícia do rekuperácie a využitia odpadového tepla oveľa väčší význam a kratší čas návratnosti. Projekt ako tento chceme realizovať. Momentálne hľadáme spôsob technického riešenia a projektovej dokumentácie, aby sme ho mohli čo najskôr implementovať. Prvé efekty očakávame už vo vykurovacej sezóne 2023/2024.

Špecializujete sa na produkciu zlievarenských výrobkov a automobilových komponentov. Čo zahŕňa vaše produktové portfólio a ako sa mení?

Máme dve zlievarne. Prvá je zlievareň gravitačného typu v Žiari nad Hronom, kde do oceľových kokíl odlievame hlavy valcov spaľovacích motorov pre benzínové a naftové agregáty. Táto takzvaná tradičná výroba má v Európskej únii pravdepodobne spočítanú budúcnosť do roku 2035, ak sa naplní záväzok skončenia predaja automobilov so spaľovacími motormi. Aktuálne tvorí asi 50 % nášho portfólia. Druhá je zlievareň vysokého tlaku, kde tekutý hliník pod vysokým tlakom tlačíme do oceľových foriem. Tu vyrábame dve produktové skupiny – štrukturálne komponenty a batériové vane pre elektromobily a hybridné vozidlá. Zhodne im patrí po 25 % našej produkcie.

Na úprave produktového portfólia pracujeme od roku 2015, kedy manažment Nemak Európa rozhodol o výstavbe novej zlievarne, ktorá sa začala zameriavať na štrukturálne komponenty a batériové vane. Bolo to veľmi dobré strategické rozhodnutie, pretože tieto produkty budú potrebovať vozidlá s akýmkoľvek pohonom. Nepredpokladáme však, že by úplne skončila výroba komponentov pre spaľovacie motory. Určité vozidlá so spaľovacími motormi, napríklad nákladné, sa budú vyrábať naďalej.

Kde končí vaša produkcia?

Máme zákazníkov v celej Európe, asi 60 % produkcie exportujeme. Polovicu z toho predstavujú nemeckí zákazníci, druhá polovica smeruje na ďalšie trhy ako sú Taliansko, Maďarsko, Poľsko a Fínsko. Momentálne hľadáme nové trhy v Argentíne a Mexiku. Na domácom trhu zostáva približne 40 % našej výroby. Našimi silnými zákazníkmi sú automobilky KIA Slovakia, kde dodávame takmer 95 % všetkých hláv valcov, a VW Bratislava, kde dodávame štyri produkty.

Ako vnímate a využívate technológie Priemyslu 4.0?

Pre nás je Priemysel 4.0 kľúčová otázka. Nie je to jednoduché, pretože si vyžaduje isté investície a hardvérové zázemie na implementáciu a neustály rozvoj. Snažíme sa sledovať novinky, byť stále v kontakte s univerzitami a inštitúciami, ktoré tieto nástroje využívajú, aby sme držali krok s poslednými poznatkami, a snažíme sa ich uvádzať do praxe. Nejde nám o teóriu, zaujíma nás, ako tieto nástroje môžu pomôcť zefektívňovať výrobu, znižovať spotrebu energií a prácu našich kolegov. Je to nepretržitý každodenný boj, pretože to, čo dnes vieme, zajtra nemusí stačiť, aby sme nástroje Priemyslu 4.0 vedeli využívať v praxi.

Na aké projekty sa aktuálne sústreďujete?

Automotive segment sa mení a mnohí z nás netušia, akým spôsobom a ktorým smerom. Je dôležité, aby sme boli na zmeny pripravení. Vnímame veľkú snahu automobiliek mať partnerov, korí sú silní, stabilní, flexibilní, a zároveň dokážu zvládať zmeny. Nejde len o odlievanie odliatkov, dôležité sú aj zručnosti z hľadiska spájacích technológií – trecie a laserové zváranie, lepenie, a takisto schopnosti adaptovať sa a pripraviť výrobu montovaných dielov, ktoré v minulosti neboli také žiadané. Vnímame záujem zákazníkov o celé moduly, nielen komponenty. Momentálne naceňujeme produkty, ktoré pred niekoľkými rokmi neboli na trhu a sú komplexnejšie a náročnejšie. Na to treba mať pripravenejší a vzdelanejší personál a logistiku.

Aké sú silné stránky spoločnosti?

Každá silná spoločnosť stojí na ľuďoch. Môžete mať najmodernejšie zariadenie, špičkovú budovu a vynikajúcu lokalitu, ale ak nemáte skvelých ľudí, nedokážete rásť a rozvíjať sa. Našou najväčšou výhodou sú naši ľudia, moji kolegovia, a na tom sa snažíme stavať.

Priemysel postihol prudký nárast cien surovín, materiálov a energií. Ako riešite optimalizáciu energetickej a materiálovej spotreby?

Žijeme v období, kedy sa veľa vecí mení, aj štandardný pohľad na automotive. Charakterizovali ho masová výroba, produkcia just in time alebo minimalizovanie nákladov. Pandémia automobilový priemysel zmenila. Naša efektivita je postavená na flexibilite. Zákazník od nás niečo vyžaduje a my potrebujeme na zmenené podmienky reagovať nie na dennej, ale na hodinovej báze. Doteraz nerentabilné investície sa prehodnocujú a čakajú nás nielen investície s rýchlou návratnosťou, ale aj investície s dlhšou dobou návratnosti, ktoré reagujú na meniacu sa legislatívu a environmentálne požiadavky. Citlivým plánovaním a správnymi investíciami sa snažíme zabezpečiť, by sme boli čo najefektívnejší. Zohľadňujeme aj Green Deal a snažíme sa o ekologickej stope rozmýšľať tak, aby sme naše rozhodnutia vedeli obhájiť z hľadiska efektivity, ekologickej zodpovednosti a budúcnosti našich detí.

Znižovanie ekologickej stopy sa v automotive segmente stalo kľúčovou témou. Ako vnímate environmentálnu oblasť?

Automobilový priemysel je vo všeobecnosti vnímaný ako neekologický, všetci vidia len spaľovacie motory, pritom robíme všetko preto, aby sme chránili životné prostredie. Práve automobilový priemysel reaguje veľmi rýchlo a flexibilne, na rozdiel od iných odvetví. Áno, sme priemyselný závod, ktorý využíva veľké množstvo elektrickej energie a zemného plynu. O to vážnejšie berieme záväzok každý rok znižovať ekologickú stopu a energetickú náročnosť našej výroby – či už investíciami, alebo správnymi rozhodnutiami a disciplínou. Naším cieľom je dosiahnuť stav, aby sa pracovníci v závode správali ako doma, kde sa starajú o čo najnižšiu spotrebu. Vo výrobe zvažujeme, aké technológie musia bežať. Nielen kvôli tomu, aby spoločnosť ušetrila, ale aby sme chránili životné prostredie pre ďalšie generácie.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Máme veľké plány. V personálnej oblasti si vychovávame nové kádre, snažíme sa investovať do ľudí a rozmýšľame, ako do nášho závodu dotiahnuť čo najlepšie a najperspektívnejšie produkty, ktoré so sebou prinesú aj ďalšie investície. S našimi partnermi intenzívne spolupracujeme na elektrických nákladných autách. Hlavne vo veľkých mestách a aglomeráciách bude musieť prejsť prerodom nielen osobná, ale aj nákladná doprava. Zásobovanie či verejná doprava v súčasnosti využívajú spaľovacie motory, ktoré bude musieť nahradiť ekologický variant. Takže momentálne rozbiehame výrobu komponentov pre plne elektrifikované nákladniaky. To je jeden zo smerov, ktoré zohrajú v budúcnosti veľkú úlohu v automobilovom priemysle.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...