1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

NDS 16Buduje siete ultra nabíjacích staníc pre autá na elektrický pohon

Za kvalitu a komfort slovenských diaľnic a rýchlostných ciest zodpovedá od roku 2005 Národná diaľničná spoločnosť. Ide o náročnú činnosť spojenú s plánovaním a realizáciou mnohých nových diaľničných úsekov v čo najkratšom čase. Úlohou NDS je nájsť kvalitných zhotoviteľov. Aktuálne sa hľadá nový dodávateľ na stavbu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a strategický partner, ktorý vybuduje a bude prevádzkovať na 26 diaľničných odpočívadlách elektronabíjacie stanice. Viac o plánoch NDS, ako aj o náročnej príprave na prichádzajúcu zimnú sezónu prezradil v exkluzívnom rozhovore pre Priemysel Dnes predseda predstavenstva Ing. Ján Ďurišin.

V roku 2018 ste dosiahli vynikajúce hospodárske výsledky. Predpokladáte, že aj rok 2019 bude rovnako úspešný?

Aj pre rok 2019 sme si v podnikateľskom pláne stanovili vysoké ambície. Plánovaný zisk je na úrovni 15,7 milióna eur pri tržbách na úrovni 314 miliónov eur. No ako už býva zvykom, život prináša mnoho nepredvídateľných okolností, na ktoré treba reagovať. Ani NDS sa nevyhla dopadom zo spomalenia hospodárstva, čo sa odrazí na nižšom výbere mýta o približne 7 miliónov eur oproti plánu. Vhodnými opatreniami v nákladovej oblasti sa nám však podarí veľkú časť výpadku tržieb eliminovať, pričom to nešlo na úkor investícií do opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest. Tieto výdaje sa nám pravdepodobne podarí udržať minimálne na plánovanej úrovni 96,7 milióna eur.

V investičnej oblasti sme, bohužiaľ, zaznamenali výpadky z dôvodu ukončenia spolupráce so zhotoviteľom na stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Z rôznych verejne známych dôvodov sa nepodarilo ukončiť podľa plánov viaceré verejné obstarávania a rozbehnúť nové stavby. Predpokladáme, že stanovený plán vo výške 668 miliónov eur sa nám tak podarí naplniť približne na 80 %.

Koľko máte aktuálne zamestnancov? Je tento počet pre skúseného správcu diaľnic a rýchlostných ciest postačujúci?

Aktuálne máme 1748 zamestnancov, ktorí zabezpečujú plnenie úloh správcu komunikácií diaľnic a rýchlostných ciest. Samozrejme, s plánovaným odovzdávaním nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest do prevádzky, respektíve do užívania, chceme navýšiť počet pracovných miest, ktoré sa obsadzujú novými zamestnancami.

Z iniciatívy Ministerstva dopravy a výstavby SR sa pristúpilo k dočasnému zvýšeniu najvyššej dovolenej rýchlosti na 140 km/h na úseku diaľnice D1 Poprad východ – Beharovce. Z akých dôvodov bol vybraný práve tento diaľničný úsek? Existuje možnosť, že najvyššia dovolená rýchlosť tu ostane aj po tejto skúšobnej prevádzke?

Skúšobný úsek diaľnice D1 bol vybraný po vzájomnej dohode Ministerstva dopravy a výstavby SR, Ministerstva vnútra SR, Prezídia policajného zboru a NDS, a je v prevádzke na jeden mesiac, od 1. do 31. októbra 2019. Z pohľadu prevádzkovej spôsobilosti vozovky, či už je to drsnosť, rovnosť, stav povrchu vozovky, dopravného značenia a osadených bezpečnostných zariadení spĺňa predpoklady na dočasné zvýšenie maximálnej dovolenej rýchlosti na 140 km/h. Po skončení skúšobnej prevádzky ministerstvá dopravy a vnútra v spolupráci s NDS vyhodnotia dopad zvýšenia najvyššej dovolenej rýchlosti z pohľadu dopravnej nehodovosti či hluku, a posúdia aj jeho sociálno-ekonomický vplyv. Bude na rozhodnutí Ministerstva dopravy a výstavby SR či dočasné zvýšenie rýchlosti na tomto úseku opätovne povolí alebo zamietne.

Ako v súčasnosti vyzerá rozvoj cestnej siete na Slovensku? Aké výzvy máte pred sebou na rok 2020?

NDS považuje za nevyhnutné dodržiavať medzinárodné dohody, v ktorých sme sa zaviazali, že vybudujeme základnú transeurópsku sieť prechádzajúcu naším územím – TEN-T, ktorou sa dopravne prepojí Európska únia v smere východ – západ (D1) a v smere sever – juh (D3, R3). Ešte tento rok otvoríme na D1 úsek Budimír – Bidovce a v budúcom roku odovzdáme vodičom do užívania na D1 aj úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, spoločne s privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina. Na D3 to zase bude úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec, kde nám práce krásne napredujú. Veľmi dôležité je riešenie situácie na úseku s tunelom Višňové. Keďže pôvodný zhotoviteľ tejto stavby začiatkom roka deklaroval, že nie je schopný dokončiť stavbu bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy o dielo, boli sme nútení pristúpiť k ukončeniu zmluvy, a to s dvomi cieľmi – vyplatenie všetkých subdodávateľov a minimalizácia predĺženia výstavby tohto úseku pri dodržaní všetkých pravidiel EÚ, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie z jej strany.

Pre čo najrýchlejšie dokončenie úseku sme proces verejného obstarávania rozfázovali na štyri etapy. Prvou fázou je súťažný dialóg na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane tunela Višňové. Metóda súťažného dialógu je novinkou odobrenou Úradom pre verejné obstarávanie. Chceme skúseného zhotoviteľa, ktorý bude mať technologické vybavenie, dostatok zamestnancov a hlavne skúsenosti s výstavbou podobnej stavby. Nemôže byť opäť hlavným kritériom najnižšia cena. V tejto veci sme zorganizovali aj prípravné trhové konzultácie, kde sa diskutovalo o nastavení a príprave súťažných podmienok tendra a prípadných rizík nedokončenej stavby. Súťažné podklady na hlavnú trasu, ktoré sme prerokovali s agentúrou Jaspers aj ÚHP, sme nedávno predložili na kontrolu na ÚVO a MDV. Zároveň sme na pripomienkovanie na stránke ÚVO zverejnili aj informácie pre odbornú verejnosť v rámci predbežných trhových konzultácií s cieľom konať maximálne transparentne a motivovať s dostatočným predstihom stavebné spoločnosti k účasti v súťaži. Pevne verím, že súťaž vyhlásime v najbližších týždňoch a najneskôr v roku 2023 bude tento úsek konečne slúžiť ľuďom.

Ako to vyzerá s dotáciami od Európskej únie? Budú pre NDS k dispozícii aj v najbližších rokoch?

Samozrejme, Európska únia bude aj naďalej poskytovať európske fondy na diaľnice a rýchlostné cesty, aj keď je potrebné zdôrazniť, že posúva priority z hľadiska financovania infraštruktúry smerom k iným módom dopravy. Slovenská republika sa však snaží v rámci prípravy strategických dokumentov pre nové programové obdobie 2021 – 2027 výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v rámci diskusie s EÚ stanoviť ako prioritu a docieliť adekvátnu alokáciu aj na cestnú infraštruktúru tak, aby pokryla aspoň jeden z kľúčových projektov na diaľnici D1, resp. diaľnici D3. V hre sú aj ďalšie dodatočné zdroje z Nástroja na prepájanie Európy (CEF), do úvahy prichádza aj kombinácia európskych fondov a pôžičiek z bánk, avšak to v prípade NDS ako subjektu verejnej správy podlieha schváleniu Ministerstvom financií SR.

Súvisia vízie spoločnosti do budúcna aj s e-mobilitou? Akým spôsobom?

NDS v súlade so strategickými dokumentmi EÚ a záväzkami SR vyhlásila obchodnú verejnú súťaž na nájom častí vybraných diaľničných odpočívadiel za účelom vybudovania a prevádzkovania siete ultra nabíjacích staníc pre motorové vozidlá na elektrický pohon. Snažíme sa tak napomôcť rozvoju alternatívnych foriem pohonu a budovať nabíjaciu infraštruktúru naprieč Slovenskom bez výrazných zásahov do cestnej infraštruktúry, respektíve cestného dopravného systému. Predmetom spomínanej súťaže bolo nájsť strategického partnera, ktorý vybuduje a bude prevádzkovať na 26 diaľničných odpočívadlách elektronabíjacie stanice. V konečnom dôsledku tak NDS podporí využívanie elektromobilov v bežnej prevádzke.

Akým spôsobom pripravujete rýchlostné cesty a diaľnice na zimnú sezónu?

Na zimnú sezónu sme, ako každoročne, po všetkých stránkach pripravení. Proces prípravy na zimnú sezónu začína v podmienkach NDS už v letných mesiacoch, kedy pre naše strediská správy a údržby začíname do skladov naskladňovať posypový materiál. Príprava pokračuje kontrolami odvodnenia vozoviek, prípravou a preskúšaním mechanizmov, rozmiestnením protisnehových zábran a bariér či otvorením vybraných prejazdov pre otáčanie vozidiel zimnej údržby. Súbežne s týmito technickými opatreniami preškoľujeme viac ako 700 zamestnancov, ktorí zabezpečujú zimnú údržbu. Pred zimným obdobím na nami spravovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest ukončujeme opravy a údržbu vozoviek, mostných objektov, odpočívadiel, venujeme sa kontrolám a opravám bezpečnostných prvkov a dopravnému značeniu, prebiehajú jesenné servisné uzávery tunelov, venujeme sa úprave vegetácie a ďalším potrebným činnostiam.

Oficiálne zahájenie zimnej sezóny pre diaľnice a rýchlostné cesty je spravidla 1. novembra. Samozrejme, pri zmene klimatických podmienok a riziku spojenom so zhoršením zjazdnosti začneme skôr. Pred samotnou zimnou sezónou musíme s výnimkou dlhodobých investičných stavieb ukončiť všetky obmedzenia, a to bežné opravy a údržbu ako samotného povrchu vozoviek, tak aj súčastí diaľnic a rýchlostných ciest. Od 1. novembra sme oficiálne na všetkých 15 strediskách v pohotovosti 7 dní v týždni a 24 hodín denne s jediným cieľom – zabezpečiť zjazdnosť všetkých spravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...