1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

MP Krásno, a.s.

MP Krasno 19Spoľahlivý dodávateľ s vysokou kvalitou

Hoci je MP Krásno rodinná firma, jej obrat presahuje dve miliardy českých korún, má 43 predajní, zamestnáva tisíc pracovníkov, z toho 85 Mongolov, a patrí medzi 5 najväčších českých výrobcov mäsa a mäsových výrobkov. Spoločnosť v minulých rokoch výrazne investovala do modernizácie výroby, aby podnik vyhovoval prísnym európskym normám. Majiteľ a generálny riaditeľ Karel Pilčík je v rodine už piatym mäsiarom a vysokú kvalitu výrobkov podľa neho pomáhajú dosahovať nové technológie, kvalitná surovina a dodržiavanie nastavených procesov.

V roku 1993 ste sprivatizovali mäsokombinát vo Valašskom Meziříčí. Ako ste sa dostali medzi českých top producentov?

Pre valašsko-meziříčsky závod bol významným medzníkom rok 1955, kedy boli uvedené do prevádzky mraziarne, a rok 1964, kedy začal s výrobou novovybudovaný mäsokombinát. V roku 1993 sme mäsokombinát sprivatizovali – traja partneri sme kúpili podnik na fyzickú osobu Karel Pilčík. Od 1. januára 1994 sa firma volala Masný průmysl – Krásno, s.r.o. Po piatich rokoch jeden spoločník odišiel a po ďalších piatich rokoch odišiel aj druhý. Ostal som v spoločnosti sám, prišli obe moje deti a začali sme budovať rodinnú firmu. Od 1. januára 2004 sa spoločnosť nazýva MP Krásno, a.s. Závod bol v tom čase veľmi zadlžený, podnik sa trochu prepadol. Podarilo sa nám však vymeniť banku, ktorá nás v ťažkých časoch podržala, konsolidovali sme všetky dlhy, znížili zásoby, veľké zadlženie sa nám podarilo ustáť, a to bol nový impulz na rozvoj. Naštartovali sme obdobie, kedy sa nám pomerne dobre darí.

Čo všetko patrí do vášho výrobného programu? Ako sa menil počas uplynulých rokov?

Pred 16 rokmi bolo potrebné urobiť novú stratégiu. Dovtedy sme zo zotrvačnosti stále nakupovali bravčové polovičky, museli byť plné mraziarne, veľké zásoby – systém bol nepružný. Veľkým vzorom sa nám stali automobilky, ktoré nepotrebujú žiadne zásoby a vyrábajú online. Urobili sme niečo podobné a hlavne sme sa rozhodli, že ukončíme porážky. To nám zjednodušilo aj rozhodnutie, čo budeme robiť. Pretože sme nemali porážky, rozhodli sme sa, že nebudeme vyrábať mäso. Stratégia bola daná – špecializovať sa na hotové produkty. Sústredili sme sa na kvalitnejšie výrobky, šunky a rôzne špeciality, a v tom pokračujeme doteraz. Samozrejme, robíme aj obyčajné druhy, ale prioritou sú kvalitné produkty s vyššou pridanou hodnotou a trvanlivé výrobky. Trh chce stále nové produkty, aj keď je to dnes veľmi ťažké. Na trhu nás totiž pôsobí veľmi veľa a konkurencia je obrovská. Nedávno sme doplnili nové technológie, takže nové výrobky prinesieme na trh už na jeseň.

Kto patrí medzi hlavných odberateľov spoločnosti a kam vaša produkcia smeruje?

Máme 70 % tradičného obchodu na Slovensku a v Česku – sú to menšie siete a 30 % predávame v nadnárodných reťazcoch. Predávame hlavne na českom trhu, slovenský trh nám robí 21 % predaja, maďarský 13 % a 1 % Anglicko. Pokiaľ ide o rozdiely medzi trhmi, Česko a Slovensko sú rovnaké, ale Maďari sú trochu iní. Tlačia na cenu a nedbajú celkom na kvalitu, ale chcú odlíšenie produktov, na ktoré sme ich naučili – kúsok kože alebo tuku na okraji šunky, ktoré sú známkou kvality.

Sú spotrebitelia ochotní zaplatiť viac za kvalitné výrobky?

Áno, sú takí ľudia. Trh sa vyvíja a skvalitňuje, bavíme sa o kvalite mäsa, o podiele mäsa, aj keď to nie vždy je namieste. Párky, v ktorých je 90 % mäsa, to už je šunka narazená do črievka. V párkoch, ktoré majú okolo 70 % mäsa treba, aby bol vyvážený tuk, soľ a voda. Párok musí chutiť, byť skutočne šťavnatý, nemôže to byť šunka. Takže tlačiť na vysoký podiel mäsa v niektorých výrobkoch nie je šťastné riešenie.

Ako ste po ekonomickej stránke uzatvorili rok 2018? Ako sa vyvíja tento rok?

Minulý rok bol pre nás jeden z najúspešnejších v histórii čo sa týka celkového predaja aj obratu, ktorý dosiahol 2,3 miliardy korún. Predali sme viac ako 26-tisíc ton výrobkov a 4-tisíc ton mäsa. V predaji sa snažíme sústrediť na predaj šuniek, špecialít a trvanlivých salám. Už teraz vieme, že tohtoročný výsledok určite nebudeme mať taký dobrý ako minulý rok – cena mäsa narástla o 30 %. V dôsledku problémov začali Čína a Vietnam nakupovať mäso v Európe, ktorá má obmedzenú kapacitu, takže logicky sa cena mäsa zvyšuje. Aj z tohto dôvodu tento rok nebude patriť k najlepším z pohľadu zisku. Okrem toho, že musíme počkať niekoľko mesiacov, kým do výrobkov premietneme nové ceny, stretávame sa aj s tým, že obchodníci často nechcú akceptovať nové ceny.

Patríte medzi päť najväčších producentov mäsových výrobkov. Ako sa vám to darí?

V údeninách sme v Českej republike na treťom mieste a myslím, že aj na Slovensku. Základom je dobrá kvalita a veľmi dobrý servis. Vystupujeme ako rodinná firma a nemám problém jazdiť za zákazníkmi, čo vo veľkých spoločnostiach nezvyknú robiť manažéri a už vôbec nie majitelia. Máme silne namotivované obchodné oddelenie na hospodársky výsledok, u nás sa snažia predávať všetci. Veľmi dôležitá je výroba. Práve výroba nám kryje chrbát vysokokvalitnými výrobkami.

Firma pravidelne investuje do nových technológií. Na čo sa zameriavate?

Každý rok investujeme pravidelne 60 až 70 miliónov korún, pričom gro tvorí softvér a technológie. Na prvom mieste sú technológie, ktoré nám pomáhajú odstrániť ľudskú drinu. Napríklad na príjme v minulosti skladalo päť ľudí dva kamióny, dnes dvaja ľudia skladajú päť kamiónov. V systéme naskladňovania máme určite jednu z najmodernejších liniek a v tomto roku sme obstarali veľké zakladače. Sústreďujeme sa na technológie, ktoré skutočne pomáhajú, uľahčujú prácu a zrýchľujú procesy. V tomto duchu máme naplánovanú aj ďalšiu technológiu na budúci rok. Veľmi dôležitý bol technologický systém, trúfnem si povedať, že ten nám pomohol najviac. Vďaka zavedeniu SAP systému sa nám podarilo urobiť významný krok – poznáme presnú cenu každého výrobku, od nákupu mäsa až po expedíciu. Celý proces výroby nám významne sprehľadnil, pomohol skvalitniť a zistiť, kde sme robili chyby. To bol jeden z najväčších prínosov – kvalitný informačný systém. Nároky sa neustále zvyšujú, zákazníci chcú vedieť o potravine všetko – kde vznikla, ako sa vyrábala, expedovala, a toto nám veľmi pomohlo. Vieme, čo máme vo výrobkoch, kto na nich ako dlho pracoval, takže cena na konci je správna pre každý výrobok.

V roku 2015 ste založili Múzeum mäsiarstva. Čo bolo impulzom a aký význam to má pre spoločnosť?

Prvým impulzom bolo, že v rodine som piaty mäsiar a cítim povinnosť viac propagovať toto remeslo. Druhý impulz prišiel, keď som chcel ukázať ľuďom históriu, zabíjačku z minulého storočia, ktorú dnes premietame v múzeu. Chceme tam ľuďom ukázať, v akom prostredí a na akých strojoch potravina vzniká. Že to je iné ako v 80. rokoch minulého storočia – zmenilo sa kompletne prostredie aj technológie. Tretím cieľom bolo priblížiť výrobu študentom a vyvolať v nich záujem o mäsiarske remeslo, ale to sa nám veľmi nedarí. Múzeum je veľmi dobre navštevované, predpokladám, že v tomto roku by mohlo mať okolo 1500 návštevníkov.

Aké je vaše krédo?

Vždy je čo vylepšovať. Chceme byť spoľahlivým dodávateľom, ktorý ponúka vysokú kvalitu. Snažíme sa neustrnúť, stále niečo vymýšľať, aby sme vždy prekvapili niečím novým. A za to chcem poďakovať všetkým ľuďom, ktorí u nás pracujú.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...