1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Minebea AccessSolutions Slovakia s.r.o.

u shin 18Podieľame sa na budúcnosti prístupových mechanizmov

Od 1. apríla 2023 pôsobí spoločnosť U-Shin Slovakia s.r.o., pod novým obchodným názvom Minebea AccessSolutions Slovakia s.r.o. Ako hovorí jej konateľ Ing. Peter Kretovič, táto zmena vyplynula z prirodzenej potreby aktualizovať odkaz produktov košického podniku na medzinárodnom trhu. „Ide o prispôsobenie sa novej realite. Bývalý U-Shin Slovakia pôsobí pod krídlami medzinárodnej skupiny MinebeaMitsumi od roku 2019 a v roku 2023 do portfólia korporátu pribudla nová akvizícia Honda Lock.

Obe spoločnosti, U-Shin aj Honda Lock, majú podobne zamerané výrobné portfólio a disponujú zázemím v Japonsku, ale odlišujú sa regiónmi pôsobenia. Pokým Honda Lock je silná na americkom trhu, U-Shin realizuje svoje aktivity najmä v Európe. Pod spoločným názvom Minebea AccessSolutions tak zväčšia svoju silu aj prítomnosť korporátu MinebeaMitsumi ako na medzinárodnom trhu, tak aj medzi Tier-1 dodávateľmi.“

Materská spoločnosť MinebeaMitsumi sa primárne zaoberá výrobou guľôčkových ložísk a motorčekov, ktoré nachádzajú široké uplatnenie v najrôznejších odvetviach priemyslu. Peter Kretovič prezradil, že jej firemná filozofia spočíva v diverzifikácii a celkovom raste. „Pod vedením Chairmana Kainumu spoločnosť každoročne zrealizuje dve až tri akvizície. Zatiaľ čo diverzifikácia technologicky posúva spoločnosť v zmysle neustáleho zlepšovania sa, rast pomáha budovať silnejšie postavenie na trhu voči konkurencii.“ Význam košického podniku je v tomto kontexte neopomenuteľný. „Spoločnosť MinebeaMitsumi je veľmi silná v odvetví elektro, ale jej hlavným ťahúňom je divízia ložísk, na ktorej vyrástla. Keďže segment automotive v nej zaujíma až tretie miesto, museli sme hľadať cesty ako posilniť pozíciu bývalého U-Shinu. V rámci sekcie automotive je košický závod najväčšou výrobnou základňou v Európe, pričom v rámci celej veľkej akvizície Minebea AccessSolutions ide o tretí najväčší závod, keďže dve väčšie výrobne sú situované v USA,“ ozrejmuje Peter Kretovič.

V súlade s požiadavkami doby

Za kuriozitu možno považovať skutočnosť, že v susedstve Minebea AccessSolutions Slovakia sídli aj ďalší podnik medzinárodného korporátu. Je ním Minebea Slovakia, ktorý je najväčším a najnovším európskym závodom skupiny MinebeaMitsumi. „Tento závod bol vybudovaný v období, keď bol U-Shin separátnou spoločnosťou. Po akvizícii sa tak v jednom industriálnom parku v priamom susedstve ocitli dva rôzne závody rovnakej skupiny.“ Pre zaujímavosť ešte dodáme, že od 1. apríla 2023 má Peter Kretovič na starosti aj tento závod, kde figuruje na pozícii generálneho riaditeľa. Významné funkcie v dvoch podnikoch pod strechou jednej materskej spoločnosti umožňujú vnímať všetky aktivity z väčšej perspektívy. „Logika je jednoduchá. Nákladová štruktúra musí vychádzať z hľadania a využívania synergických efektov. Na túto vzájomnosť odkazujú aj firemné názvy. Novým obchodným menom tak bývalý U-Shin podčiarkol svoju príslušnosť ku globálnemu pojmu Minebea.“

Konateľ podotýka, že portfólio košického závodu zostáva nezmenené. „Prispôsobujeme ho však požiadavkám doby. Zaoberáme sa výrobou prístupových mechanizmov do automobilov, konkrétne zámkových mechanizmov, kľučiek a kódových vložiek, ktoré v starších modeloch slúžia na naštartovanie auta. Práve tento posledný produkt na trhu končí, elektronizácia totiž zamiešala karty aj v našom odvetví. Naši zákazníci avizovali, že táto sféra viac nepodlieha žiadnemu špecifickému vývoju, mechanické kľúče sú stále viac nahrádzané elektronikou. Aj to je dôvod, prečo sa v intenzívnejšej miere orientujeme na segment kľučiek.“ Ani segment kľučiek však neobišli nové trendy. Prichádzajú nepriznané, teda skryté kľučky na úrovni celého plášťa auta. Keď vodič pristúpi k vozidlu, kľučka sa vysunie von, dá sa uchopiť, a umožní otvorenie dverí. Hneď ako sa auto rozbehne, kľučka sa opäť zasunie. Prevratný mechanizmus však neprináša len vizuálny efekt, ale aj funkčnosť. Nepriznaná kľučka kladie nižší odpor a podľa niektorých štatistík má tak aj pozitívny vplyv na spotrebu pohonných hmôt.
 
V segmente kľučiek Tier-1 dodávateľ v automobilovom priemysle spustil masívnu investíciu. „Stalo sa tak po rokoch svedomitého plánovania a zvažovania všetkých plusov. Lakovanie na báze riedidla nahradíme technológiou lakovania na vodnej báze. O tento ekologickejší spôsob lakovania prejavujú záujem naši prémioví zákazníci, ktorí čoraz viac zohľadňujú koncept udržateľnej výroby. Celá investícia sa vyšplhá na 10 miliónov eur a jej dokončenie je naplánované na september 2024.“ Rozšírením výrobných možností v segmente kľučiek však zámery výrobcu nekončia: „Dúfame, že sa nám podarí urobiť ďalší krok v rozvoji produktového portfólia. V spolupráci s našou americkou sestrou chceme popri kľučkách integrovať do nášho výrobného programu aj segment vonkajších spätných zrkadiel. Vnímame to ako veľkú príležitosť pre náš závod do budúcna.“

V kontexte súčasnosti

Prechod z riedidlovej na vodnú bázu súvisí s dlhodobou stratégiou spoločnosti, ktorej cieľom je minimalizácia environmentálnej stopy. Jej znižovanie sa totiž stalo podmienkou pre každého producenta a v odvetví automotive je tento trend ešte dôraznejší. „MinebeaMitsumi je japonská spoločnosť, ktorá ide aj európskou cestou. K znižovaniu uhlíkovej stopy slúžia všetky naše produkty. Čo sa týka racionalizovania spotreby energií, v tomto smere nás motivujú aj ich ceny. V priebehu nasledujúcich týždňov budeme mať schválenú investíciu na inštalovanie solárnych panelov. Ešte pred vypuknutím energetickej krízy sme však zaviedli LED systém, sústredili sme sa na triedenie odpadu a riešenia, ktoré súvisia priamo s výrobným procesom a využívaním viacerých nástrojov na znižovanie spotreby energie. Napríklad zohľadňujeme energetické podmienky výroby, čiže racionálne využívanie strojov a liniek. Je istá hranica, pri ktorej sa nám viac oplatí ísť do investície ako realizovať nočnú či víkendovú zmenu.“

Konateľ spoločnosti spresnil, že v košickom podniku aktuálne pracuje 770 zamestnancov. „V oblasti ľudských zdrojov momentálne nepociťujeme výraznejšie problémy. Do nášho regiónu však prichádzajú veľkí hráči, ktorí rozvíria vody na personálnom trhu. Pôsobíme v oblasti, ktorá pre mladých ľudí nie je príliš atraktívna. Zohnať kvalitných zamestnancov si preto vyžaduje čas aj veľké úsilie. Ľudí je potrebné osloviť, zaškoliť a následne aj udržať. Slovensko sa pritom ocitlo v pozícii, kedy potrebuje uvoľniť pracovný trh pre zahraničných pracovníkov, ale zatiaľ zostáva v tejto oblasti konzervatívne. Otázka ľudských zdrojov sa stáva ešte pálčivejšou v súvislosti s naštartovanými investíciami veľkých hráčov ako sú Bosch a Volvo. Neostáva nám preto nič iné ako pripraviť sa na náročné obdobie, pretože o rok či dva bude nedostatok pracovníkov veľkou výzvou. Aj to je dôvod, prečo posilňujeme špecifické projekty venované spolupráci so strednými školami.“

Pri stanovení cieľov do budúcna vychádza výrobca z posledných udalostí. „V roku 2019 sme boli veľmi zdravá spoločnosť. Nasledovalo obdobie covidu a s ním spojená kríza, kedy na trhu chýbal štandardný materiál. Rok 2022 bol definovaný nedostatkom čipov a najmä udalosťami, ktoré prebiehajú na východ od našej hranice. Tento rok je z pohľadu dostupnosti komponentov stabilný, niektoré ceny dokonca začali klesať. Prvý polrok nasvedčuje, že by sme mali skončiť v pozitívnom hospodárskom výsledku. Dôležitú úlohu pri napĺňaní cieľov do budúcna má však aj projekt nákladovej synergie medzi košickými závodmi Minebea AccessSolutions Slovakia a Minebea Slovakia,“ dodáva na záver konateľ spoločnosti.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...