1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

MILK-AGRO, spol. s r.o.

Milkagro 16Jedinečný koncept prepojenia výroby a predaja prináša úspech

Svoje koleso šťastia začala točiť firma pôvodne len s mliekarenskou výrobou v Prešove a v Sabinove pred 24 rokmi. Dnes sa len málo spolieha na požičané peniaze z bánk a prakticky zo svojich zdrojov otvára stále nové a nové predajne. V čom spočíva čaro úspechu spoločnosti MILK-AGRO, spol. s r.o.?

Keď sa v roku 1992 zrušil prešovský závod, celá výroba sa presťahovala do Sabinova. Najprv vyrábali kyslomliečne výrobky, smotanu, jogurty, mlieko a sušené mlieko, tvarohy a maslo. Neskôr pribudli do výrobného sortimentu cottage a čerstvé a zrejúce syry. Ako hovorí konateľ spoločnosti Ing. Michal Borecký, v metropole Šariša je dnes aj veľkosklad a administratíva a vývoj išiel postupne. „Celé rozhodovanie bolo o tom, čo potrebuje kupujúci, a on rozhodoval o tom, čo chce. Čo sa týka mliekarenských výrobkov, na trhu bolo málo slovenských jogurtov a ostatných fermentovaných výrobkov.“

Dominujú dobré slovenské potraviny

Základom obchodnej činnosti MILK-AGRO sú vlastné mliečne výrobky značky SABI. Prvú predajňu však otvárali s celým potravinárskym sortimentom a aktuálne obchoduje s 5-tisíc tovarovými položkami. Firma sa zameriava na potraviny vyrobené na Slovensku, dominujú aj v rebríčku percentuálneho podielu obratu z predaja potravín. Vyše 90-% zastúpenie v sortimente reťazca si držia mliekarenské, pekárske a cukrárske výrobky. Najmenšou mierou sa na sortimente podieľajú slovenskí pestovatelia ovocia a zeleniny. Ako vysvetľuje konateľ, je to spôsobené cenou. „My ako predajca sa musíme prispôsobovať trhu, aby sme boli úspešní. Zo Slovenska berieme najmä zemiaky, no naším dominantným dodávateľom je Poľsko a Maďarsko.“

Predajnú sieť aktuálne tvorí 189 maloobchodných predajní po celom Slovensku. Popularitu pomáha budovať aj sieť predajní Cash and Carry, ktoré nie sú rozlohou veľké, sú skôr nenápadne vsunuté do existujúcej siete predajní, ale sú ústretovým krokom k malým podnikateľom, aby nemuseli ísť do veľkoskladov. Za zvýhodnené ceny majú k dispozícii výrobky v skupinových baleniach. Sieť dotvára 80 autorizovaných predajní a tri veľké distribučné sklady v Prešove, Sabinove a v Košiciach. Predajne pribúdali postupne, počnúc prvou v Prešove až po zatiaľ poslednú, ktorá je najviac na západe, v Pezinku. „Cieľom je postupne sieť rozširovať predovšetkým na tých miestach, kde budú samostatne ekonomicky existovať. Lebo ak sa zriadi predajňa, po troch rokoch musí vykazovať zisk. Víziu máme na celé Slovensko, len musí byť vhodné umiestnenie predajní,“ priznáva Michal Borecký.

Hranice rozširovania maloobchodnej siete sú v súčasnosti na hraniciach Slovenska, do zahraničia MILK-AGRO vyváža prevažne sušené mlieko na výrobu cukroviniek. Spoločnosť je jednou z mála firiem v strednej a východnej Európe vyrábajúcich sušenú srvátku. „Srvátka je produkt, ktorý vzniká pri výrobe tvarohu a syrov. Rozmýšľali sme, ako ho spracovať, a keďže máme sušičku, tak sme vymysleli, že budeme sušiť. Máme dopyt od pekárenských závodov aj od slovenských odberateľov.“

O úspechu noviniek rozhodne vždy zákazník

Významným výrobným artiklom je tiež syr Volovec – najvýznamnejší druh zrejúceho syra vyrábaného na Slovensku. MILK-AGRO je jeho jediným výrobcom na Slovensku, má značku kvality SK a tiež registrovanú obchodnú značku. Michal Borecký spomína, že keď začali s jeho výrobou, taká podoba syra tu nebola. Vo firme našli systém, pokúsili sa ho vyrábať a vyšlo to. Tento polotvrdý syr švajčiarskeho typu zreje minimálne 12 týždňov v sklade a zo začiatku sa každý deň potiera soleným roztokom so špecifickými mliekarenskými kultúrami, aby došlo k dosiahnutiu špecifickej chuti, ako aj k ochrane pred nežiaducimi plesňami. Syr voľne zreje na drevených regáloch pri stanovených klimatických podmienkach, t.j. vlhkosť a teplota vzduchu.

Vo výrobe mliekarenských výrobkov kladie MILK-AGRO dôraz na kvalitu, naturálnosť a vynikajúcu chuť. Napriek prísnym ukazovateľom, ktoré by v mnohom prešli aj u zástancov biokvality, sú tieto výrobky na trhu cenovo porovnateľné s konkurenciou. Podľa konateľa sa firme darí balansovať na ostrí cenovej hrany vďaka tomu, že si záväzky z uzatvorených zmlúv na dodávku mlieka plní tak dodávateľ, ako aj odberateľ. Výsledné ceny produktov značky SABI potom musia byť porovnateľné s inými mliekarenskými podnikmi, aby si výrobca zachoval konkurencieschopnosť. „Základom celkovej ceny výrobku je nakupovaná surovina, tá tvorí 60 – 80 % nákladov. Z toho sa odvíja aj konečná cena mlieka a hotových mliečnych výrobkov. My máme väčšinou zmluvy uzatvorené s poľnohospodárskymi družstvami z okresu Prešov, Bardejov a Košice, teda prakticky celý bývalý Východoslovenský kraj.“

Rok 2010 bol ťažký, zisk spoločnosti MILK-AGRO sa prepadol o takmer dve tretiny na 800-tisíc eur a tržby boli vyše 97 miliónov eur. Teraz už tržby rastú a vlani boli na úrovni 127 miliónov eur, pričom čistý zisk spoločnosti sa revitalizoval a podľa posledných údajov dosiahol 1,57 milióna eur. „Súvisí to s cenou našich mliekarenských výrobkov, lebo sa prispôsobujeme trhu, a vtedy šli ceny rapídne dole, a bol aj menší zisk. A takisto to súvisí s investovaním finančných prostriedkov najmä do maloobchodných predajní, lebo chceme stále vylepšovať, aby sa u nás zákazník cítil dobre. Staršie predajne sa renovujú a nové predajne sa otvárajú. Menia sa chladiarenské zariadenia, košíky, čo zákazník potrebuje,“ opisuje konateľ Borecký.

Na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre študoval prevádzku a ekonomiku v odbore, a aj vo firme je zodpovedný najmä za oblasť financií. S kolegami konateľmi sú navzájom plne zastupiteľní, hoci Ing. Jozef Kundrát vyštudoval na SPU zootechniku a dnes sa venuje najmä obchodu, a posledný z trojice konateľov, Ing. Ľubomír Výbošťok, študoval mechanizáciu a má na starosti výrobu.

Do predaja sa investuje rovnako ako do výroby

Cieľom je uzatvorený finančný okruh, ktorý nepúšťa peniaze tretím stranám. Aj preto sa výrobky SABI nedajú kúpiť kdekoľvek. Tento jedinečný koncept súčasne pomáha udržiavať firme samostatné hospodárenie s minimálnym podielom úverov.

Od čias prvej prešovskej predajne uplynuli dve desaťročia. Dnes pre značku pracuje 1300 ľudí a spoločnosť urobila veľký krok vpred. Pomohla k tomu aj cielená marketingová činnosť, letáky sú porovnateľné s celosvetovo pôsobiacou konkurenciou a sú primárnym komunikačným kanálom s potenciálnym zákazníkom. Ponúkajú prehľad cien, akcií, ale aj odkazy na súťaže, internetové stránky a recepty. Internetová stránka firmy ponúka okrem výrobkov a ich cien aj prehľad predajní a služieb v nich. Zákazník sa tak môže z domu rozhodnúť, či potrebuje bezbariérový prístup, či hľadá bankomat, alebo si chce nakúpiť aj drogériu. „Čo sa týka televízie, nie sme odporcami týchto aktivít, ale zatiaľ sme sa tam ešte nedostali. Jednak nie sme firma, ktorá robí obrovské zisky, a znížili by sa tak prostriedky, ktoré by sa mohli investovať.“ Každý rok však robia agentúry prieskum trhu, ktoré výrobky zákazníkom chýbajú, čo sa im nepáči a čo by sa malo vylepšiť. Ročný interval je pre vývoj nového produktu postačujúci na to, aby vyhovoval normám a dostal sa na trh. Čo teda bude o rok? „Každý rok je iná méta a záleží od vývoja trhu a spoločnosti. Možno najmä vo výrobe niečo lepšie vymyslíme, nápad, ktorý zaujme trh, na ktorý budú ľudia reagovať,“ uzatvára optimisticky konateľ Michal Borecký.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...