1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

MATADOR Automotive Vráble, a.s.

Budúci priamy dodávateľ pre Jaguar Land Rover

MATADOR je značka, ktorá sa za desiatky rokov stala synonymom kvality, ktorej nositeľom boli predovšetkým pneumatiky s rovnomenným názvom. Už viac než desaťročie je však gumárenská divízia v rukách spoločnosti Continental AG a MATADOR sa transformoval z lídra v oblasti produkcie pneumatík na špičkového Tier 1 dodávateľa.

Rok 2005 a vznik MATADOR Automotive Vráble, a.s., sa stal pre Skupinu míľnikom, kedy sa zameranie spoločnosti zmenilo na sériovú výrobu pre automobilový priemysel. V súčasnosti je už firma z Vrábeľ stabilným podnikom so silným personálnym aj technickým zázemím, ktorého ročné tržby presiahli 165 miliónov eur. O momentálnej situácii v spoločnosti, personálnej politike či pôsobení na automotive trhu sa Priemysel Dnes porozprával s Ing. Michalom Čiernym, generálnym riaditeľom MATADOR Automotive Vráble, a.s.

Počiatky divízie MATADOR Automotive siahajú do roku 2004. Práve v tomto roku totiž Skupina MATADOR investovala do rozvoja portfólia v súvislosti so sériovou výrobou pre automobilový priemysel. Čo bolo hlavným impulzom pre založenie tejto divízie a ako vyzerali jej prvé roky na trhu?

Pravdupovediac, nebol som v tom čase súčasťou MATADORu, no rozhodnutie padlo určite na akcionárskej úrovni. Pokiaľ MATADOR v tom čase vlastnil spoločnosť zaoberajúcu sa automatizáciou, sériová výroba priamo zapadala do portfólia Skupiny. Momentálne je súčasťou MATADORu aj AUFEER Design, ktorý priamo so zákazníkmi navrhuje finálne výrobky, a preto môžeme konštatovať, že MATADOR je komplexný dodávateľ služieb od vývoja produktu, cez vývoj a realizáciu procesu, až po samotnú finálnu dodávku produktu ku koncovému OEM zákazníkovi.

Čo tvorí hlavné portfólio produktov, ktoré opúšťajú brány vášho závodu?

MATADOR Automotive Vráble sa zaoberá výrobou tzv. „kostier automobilov“. V jazyku automotive to znamená BiW (Body in White). Sú to štrukturálne diely, na ktoré sa napájajú vonkajšie vizuálne plechy. Vyrábame výrobky resp. lisujeme a následne spájame (zvárame, nitujeme, lepíme,...) výrobky z ocele a v poslednej dobe čoraz viac z hliníka. V prípade, že klient potrebuje výrobky aj chrániť voči korózii, nachádza sa u nás aj kataforézna linka.

Zoznam automobiliek a modelov áut, v ktorých motoristi nájdu vaše komponenty, je skutočne dlhý. Na akých projektoch momentálne pracujete?

Tento rok štartuje Porsche Cayene Coupe pre VW Bratislava, modely A3, Q3 a Q4 od Audi, a pripravujeme aj rôzne modely pre Škodu.

Aké sú vaše hlavné exportné trhy a aké percento vašej produkcie ostáva na Slovensku v tunajších automobilkách?

Keďže prevážame z dôvodu veľkosti našich výrobkov hlavne vzduch, náš „akčný rádius“ je z dôvodu flexibility a nákladov na transport okolo 200 kilometrov. Pokiaľ sa jedná o menšie výrobky, dodávame ich po celej Európe, Ázii, ale aj do Južnej Ameriky. Náš hlavný zákazník je VW Bratislava, ďalší z väčších klientov je Suzuki v Maďarsku. Tento rok vstúpime ako priamy dodávateľ pre nové projekty do Jaguar Land Rover. Pre ostatné na Slovensku etablované automobilky robíme len okrajovo, resp. nerobíme vôbec.

Koncom roka 2017 vstúpil do firmy strategický zahraničný investor v podobe portugalskej spoločnosti SODECIA Automotive Europe GmbH. Čo od tejto spolupráce očakávate?

Vstupom SODECIE sme získali globálneho partnera, ktorému MATADOR ako silný partner pôsobiaci predovšetkým na európskych trhoch umožní lepšie sa tu etablovať. SODECIA ponúka pre nás možnosť byť súčasťou globálnych projektov, preto bolo toto spojenie logické. Tak MATADOR, ako aj SODECIA sú súkromné, rodinne vlastnené spoločnosti. Preto boli záujmy spojenia čisto na úrovni rastu a prepojenia toho dobrého z oboch spoločností. Svedčí o tom aj to, že vo Vrábľoch sídli sub-holding zodpovedný za riadenie spoločných podnikov MATADORu aj SODECIE (8 závodov). Budujeme tu PCC (Product Competence Centre), vývojové centrum pre BiW nielen pre európskych zákazníkov, ale aj pre zákazníkov v Južnej Afrike, Indii, a v budúcnosti aj v Južnej Amerike.

Vo Vrábľoch je umiestnená nosná časť obchodu aj nákupu pre všetky BiW a divíziu Safety&Interior. Ako prejav partnerstva a synergických efektov považujem, že riadenie SH BiW ostalo v rukách pôvodného, slovenského manažmentu MATADORu. Promovali sme veľa lokálnych ľudí zo stredného manažmentu do vrcholových pozícií a snažili sme sa využiť predovšetkým interných zamestnancov na obsadenie všetkých kľúčových pozícií. Je pravda, že potrebujeme aj nových členov tímu a možnosti sme v mnohých prípadoch vyčerpali. Ale každý, kto má snahu a chce, môže v rámci Skupiny rýchlo postúpiť. Základnou filozofiou Skupiny pre „people development“ je posúvať a rozvíjať predovšetkým interných spolupracovníkov. Možnosti rastu z môjho pohľadu nie sú limitované, aj z kvalitára sa môže stať generálny riaditeľ, a z výrobára hlavný kontrolór.

Pri pohľade na hospodárske výsledky MATADOR Automotive Vráble, a.s., je vidieť, že čierne čísla sú pre spoločnosť štandardom. Ziskovosť je každoročným pravidlom a prudký nárast zaznamenali v posledných rokoch aj tržby.

Podnikanie je súbor činností s cieľom dosiahnuť zisk. Investujeme veľa do rozvoja, vzdelávania, nových projektov a modernizácie alebo výstavby budov. A to všetko preto, aby sme si zabezpečili budúcnosť. Očakávanie je produkovať čierne čísla, ale nie za cenu brzdenia rozvoja či šetrenia na spokojnosti zamestnancov. Dôležité je nájsť správnu rovnováhu a neplytvať zdrojmi.

Úspechy vašej spoločnosti sú priamo zviazané s premyslenou investičnou politikou. V rámci nej ste v roku 2017 investovali do rozvoja závodov takmer 13 miliónov eur. Do akých projektov tieto financie putovali vlani?

Nová výrobná hala, nové projekty hlavne pre VW BA, ktoré sme spustili začiatkom roka 2017 v Nitre, a mnoho iných aktivít je spojených s rastom spoločnosti. Vlani to boli investície v miliónoch eur spojené najmä s novými projektmi alebo rozširovaním kapacít prebiehajúcich projektov.

Akým spôsobom bojujete s aktuálnym nedostatkom kvalitných zamestnancov na trhu práce? Dokážete aj v tomto náročnom období pokryť vaše personálne potreby?

Toto je veľmi náročná doba z pohľadu personálu. Momentálne nepokrývame všetky potreby, a preto sme boli nútení siahnuť aj po zahraničnej pracovnej sile. Veľmi intenzívne pracujeme na kampani, aby sme obsadili čo najviac spolupracovníkov z okolia podniku, a našou ambíciou je stať sa znovu zamestnávateľom prvej voľby vo Vrábľoch. Spúšťame po častiach našu novú kampaň „Preži svoj život s MATADORom“. To, čo robí MATADOR MATADOROM je to, že firma podporuje svojich zamestnancov a ich rodinných príslušníkov vo všetkých životných situáciách. Poskytuje im napríklad príspevok pri narodení dieťaťa, lego pre škôlky, duálne vzdelávanie, dovolenky doma alebo pri mori, rekonvalescenciu, plaváreň, fitnesscentrum či kaderníka. Zároveň im poskytuje pomoc pri riešení životných kríz, vrátane tých najsmutnejších v podobe rozlúčky s blízkym. Aj tu MATADOR pomáha a stojí pri svojich spolupracovníkoch. Investujeme momentálne veľa do opráv sociálnych zariadení a budujeme nové, máme Deň zdravia, Firemný deň a mnoho iných aktivít, ktoré sú zamerané na podporu regiónu (hodové koncerty, podpora športu a iné), a to za viac ako konkurencieschopnú mzdu v regióne.

Aké ciele má MATADOR Automotive Vráble, a.s., v krátkodobom a strednodobom horizonte? Máte nejaký zaujímavý podnikateľský zámer, ktorý by ste v najbližších rokoch radi uviedli do života?

Chceme byť jednotkou v tom čo robíme a stať sa zamestnávateľom číslo jedna v regióne. Plánujeme naplno rozvinúť naše vývojové aktivity pomocou PCC (tu tiež hľadáme kvalifikované sily), aby sme boli o niekoľko krokov pred konkurenciou. MATADOR je značka dlhodobo spájaná s kvalitou, stabilitou a pomocou v regióne aj na Slovensku. Dobré meno našej spoločnosti je to, na čom budeme ďalej tvrdo a intenzívne pracovať.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...