1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

LPH, a.s.

LPH 17Od plastových komponentov k unikátnemu bicyklu

Na východe Slovenska sídli spoločnosť, ktorá vyrába estetické a technicky náročné dielce pre automobilový a elektrotechnický priemysel. Podstatou výrobného programu je vstrekovanie plastov a podnik ho aktuálne rozširuje tak, aby mohol svojim klientom ponúknuť výrobky s vyššou pridanou hodnotou. Reč je o akciovej spoločnosti LPH, ktorej počiatočné písmená dokonale vystihujú jej zameranie – lisovanie plastových hmôt. Firma má zastúpenie vo Vranove nad Topľou a Poprade.

Vo Vranove sa orientujú výlučne na segment automotive. Pod Tatrami, odkiaľ je to blízko ku dôležitému odberateľovi – spoločnosti Whirlpool, zasa na bielu techniku. Treba dodať, že spoločnosť LPH, a.s., disponuje aj vlastnou nástrojárňou v Prešove, v ktorej sa produkujú formy a prípravky na vstrekovanie plastov a takisto kovové komponenty pre záhradnú techniku, konkrétne kosačky. Celkovo možno podiel jednotlivých výrobných segmentov firmy LPH rozdeliť takto: 35 % zastáva automobilový priemysel, 35 % biela technika a zvyšok pripadá na záhradnú techniku a elektrotechnický priemysel.

Naposledy robil časopis Priemysel Dnes rozhovor so zástupcami spoločnosti LPH pred rokom. Odvtedy sa podľa predsedu predstavenstva podniku Ing. Dušana Manduľáka, PhD., veľa zmenilo. Firma sa aktuálne sústredí na nové projekty pre spoločnosť vyrábajúcu predné reflektory do áut. Nová výroba si vyžaduje nielen zaškolenie zamestnancov, ale aj monitoring technického zázemia. „Momentálne optimalizujeme a automatizujeme naše výrobné procesy. Chceme tak dosiahnuť vyššiu efektivitu a určitú pridanú hodnotu našich produktov,“ prezradil. Spoločnosť LPH je producentom technických a estetických výliskov z termoplastov, ktoré dodáva takým zvučným menám ako Hella, Automotive Lighting Jihlava či Magneti Marelli. Výrobky z východu Slovenska tak prostredníctvom zákazníkov spoločnosti LPH nájdu uplatnenie nielen v Európe, ale aj v takých destináciách ako sú Mexiko, Čína či Maroko.

História skupiny LPH

Za minulosťou akciovej spoločnosti LPH stojí podnik Elektropriemysel Křížik, Tatramat, ktorý sa po Nežnej revolúcii pretransformoval na „eseročku“. V roku 1995 začínala spoločnosť LPH dodávkami plastových dielov pre chladničky Calex a neskôr vykonávala montáže pre bielu techniku na základe subdodávok. V roku 1999 odkúpila majoritný podiel nástrojární, vďaka čomu vznikol podnik 1. prešovská nástrojáreň. V roku 2006 sa k nemu pridal nový výrobný závod LPH v Poprade a pribudol aj významný zákazník – záhradná technika STIGA. S novou klientelou rástli aj požiadavky na technické zázemie. Do portfólia skupiny podnikov LPH preto pribudli inovatívne technológie. Príkladom je vákuové pokovovanie v nástrojárni a technológie na ohýbanie drôtov a rúrok, DMLS 3D tlačiareň na kov.

Na prelome rokov 2006 a 2007 bola v Poprade-Matejovciach postavená nová priemyselná hala špecializovaná na výrobu vstrekovaných dielov a montáž. Spoločne tak vznikla skupina, ktorá poskytuje svojim klientom komplexné riešenia v oblasti plastových dielov od tvorby dizajnu, prototypov, výroby foriem, validácie, vstrekovania plastov, montáže až po logistiku. Dodajme, že významné investície smerovali v roku 2014 do rozšírenia výrobných priestorov o 1600 m2 vo Vranove nad Topľou a o 4 roky neskôr aj do rozšírenia výrobných priestorov o 1400 m2 pod Tatrami. Zároveň pribudli skupine LPH aj dôležití zákazníci zo segmentu automotive – Magneti Marelli, ZKW, Varroc a Imergass. Z posledných investícií možno spomenúť nedávnu inštaláciu fotovoltických panelov na strechu výrobnej haly vo Vranove. V roku 2024 by malo takéto „vylepšenie“ vyriešiť úsporu energií aj v popradskej fabrike akciovej spoločnosti LPH.

Bicykel, ktorý je pre všetkých

Zaujímavým produktovým segmentom z dielne spoločnosti LPH je výroba rastúceho skladacieho a farbu meniaceho bicykla, ktorá sa na východe Slovenska naplno rozbehla v roku 2022. Nápad však skrsol v hlave Dušana Manduľáka oveľa skôr a bol výsledkom snahy splniť vtedy 7-ročnému synovi túžbu po bicykli. Prvotná myšlienka napokon uzrela svetlo sveta s veľkým ohlasom. Dušan Manduľák za pomoci svojich kolegov vytvoril unikátny typ bicykla, ktorého jedinečnosť spočíva v troch vlastnostiach – je rastúci, skladací a mení farby. „Keď som chcel nájsť vhodný bicykel pre syna, potreboval som taký, ktorý nebudem musieť meniť každý rok. Náš bicykel je vhodný pre osoby od 125 centimetrov, teda zhruba od 7 rokov, až do dvoch metrov. Vie sa na ňom previesť celá rodina a nie je potrebné ho vymieňať za iný, väčší či menší,“ prezradil. Bicykel dostal názov Sharvan so symbolickým významom. Šarvanec je totiž archaický výraz pre nezbedného malého chlapca a „share one“ je zasa anglický výraz pre zdieľanie vozidla.

Bicykel je spratný a ľahko skladateľný, hodí sa na cestovanie vlakom, autom aj lietadlom, a je skvelým spoločníkom na aktívnu dovolenku. Dušan Manduľák prezradil, že si ho často berú klienti aj na prenajaté lode do Chorvátska, keďže jeho veľkosť zaberá miesto ako väčšia batožina. Bicykel zároveň nestarne, hoci sa „časy menia“. Jeho kryt je totiž možné vymieňať podľa farieb alebo aktuálnych trendov, či podľa toho, kto je jeho aktuálnym používateľom. Okrem toho disponuje ešte ďalšími troma vlastnosťami – je ľahko opraviteľný (až 70 % komponentov do neho vyrába priamo spoločnosť LPH), a tým pádom aj udržateľný a „eko friendly“. Nevytvára žiaden odpad, nakoľko ho netreba po čase meniť kvôli nevyhovujúcej výške či farbe. Všetky tieto vlastnosti si všimla aj medzinárodná porota zložená z uznávaných odborníkov v jednotlivých oblastiach produktového dizajnu. V kategórii Práca & Mobilita bol na 3. mieste Národnej ceny za dizajn 2023 nominovaný práve bicykel Sharvan. Aby toho nebolo málo, ušla sa mu aj „repairably“ certifikácia a 3. miesto za Inovatívny čin roka 2023 v rámci Ceny ministra hospodárstva. Ministerstvo zahraničných veci SR ho zasa zaradilo do programu „Good Idea Slovakia“.

Elektroverzia s možnosťou rekuperácie

A v čom je ešte tento bicykel výnimočný? „Jeho dominantou je technické riešenie stredovej časti rámu, ktorý možno flexibilne prispôsobiť konkrétnej situácii podľa toho, či sa chce previezť dieťa alebo dospelý. Zaujímavý je aj samotný proces výroby, ktorý prebieha pomocou inovatívnej technológie vstrekovania plastov. Využíva sa na to špeciálny kompozitný polyamid plnený uhlíkovým vláknom,“ prezradil Dušan Manduľák s tým, že výsledkom je výroba rámu trvajúca dve minúty. Následne je na neho možné namontovať ďalšie súčiastky. Tento špičkový bicykel bol dokonca oficiálnym prepravným prostriedkom na výstave EXPO v Dubaji v roku 2021 v slovenskom pavilóne. Tamojšiu televíznu stanicu zaujal natoľko, že o ňom Dušan Manduľák porozprával aj v hlavnom vysielacom čase.

V súčasnosti ponúka spoločnosť LPH päť modelov bicykla Sharvan – classic, city, country, electro a electro s trojdielnou prevodovkou. Určené sú najmä na mestskú cyklistiku, do lesoparkov či okolitej prírody. Ich cena sa pohybuje od 1300 do 3000 eur. Tie najdrahšie sú elektrické verzie bicykla Sharvan, ktoré majú dojazd 50 až 60 km. Unikátne sú v tom, že ponúkajú možnosť rekuperácie, teda dobitia batérie pri jazde z kopca. Batéria sa totiž nachádza nad zadným kolesom. Veľmi jednoducho tak možno klasický Sharvan premeniť na elektrický výmenou zadného kolesa. Bicykel si možno priamo vyskúšať v predajniach Sharvan bike v Bratislave, Demänovej rezorte, Košiciach a Prešove. Zahraniční zákazníci ho nájdu vo vybraných partnerských predajniach bicyklov v Českej republike, Rakúsku, Taliansku a v Severnej Amerike.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...