1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Lear Corporation Seating Slovakia, s.r.o.

Lear corp Seating svk 17Lepšie pracovné podmienky majú pritiahnuť nových zamestnancov

Svetoznámy výrobca sedadiel pre osobné automobily Lear je globálnou spoločnosťou so sídlom v americkom Detroite. Tento rok oslavuje 100 rokov od svojho založenia. Úspešne sa etabloval aj na Slovensku prostredníctvom dvoch svojich závodov. V priemyselnom parku Voderady sídli v novučičkých priestoroch divízia JIT Seating, ktorá sa v súčasnosti zameriava na kompletizáciu sedadiel pre neďalekú automobilku PSA Peugeot Citroën Slovakia.

Do roku 2019 však svoju produkciu významne rozšíri aj o projekty pre prichádzajúci Jaguar Land Rover, čím sa počet jej zamestnancov zvýši o rovnú tisícku.

Lear Corporation pôsobí v 37 krajinách, kde vlastní 241 závodov, v ktorých pracuje celkovo 150-tisíc zamestnancov. Na Slovensku spoločnosť Lear urobila svoje prvé kroky v Lozorne pri Malackách, kde ešte v roku 2000 vytvorila divíziu Interior. V rámci nej vyrábala dverové obklady, prístrojové dosky, stredové konzoly a iné prvky súvisiace s interiérom automobilov. Ako sa formovala globalizácia v automobilovom priemysle, vedenie spoločnosti v roku 2006 pristúpilo k rozhodnutiu predať túto divíziu v Európe, ale i v Amerike. Od tej doby sa jej pozornosť sústredila výhradne na divíziu Seating, teda výrobu sedačiek. Okrem závodu vo Voderadoch spoločnosť úspešne pôsobí aj na východe našej krajiny, v Prešove, kde našlo prácu 1100 zamestnancov vyrábajúcich metalové štruktúry pre sedačky. Tie dodáva nielen sesterskému podniku na Slovensku, ale v podstate do celej Európy.

Strategické rozhodnutie pre Voderady

„Vo Voderadoch pôsobíme už viac ako rok, a to od februára 2016, kedy bola spustená sériová výroba. V systéme just-in-time montujeme a hotové sedačky dodávame priamo automobilkám,“ predstavuje závod jeho riaditeľ Ing. Peter Horník. História divízie Seating na Slovensku však siaha až do roku 2008, kedy pôsobila v seneckom priemyselnom parku. V tomto menšom závode s päťdesiatkou zamestnancov sa vyrábali prvé sedačky pre Citroën C3 Picasso, ktorého výroba v trnavskom závode PSA skončila v júni tohto roka. Prvotné obavy o ďalšiu budúcnosť závodu vystriedala nová veľká výzva a príležitosť v podobe avizovaného príchodu ďalšej automobilky na Slovensko. „Vzhľadom na to, že naša spoločnosť má veľmi silné vzťahy s Jaguar Land Rover v Anglicku ako kľúčovou automobilkou, boli sme oslovení na spoluprácu. Lear tak vyhral prvé dva projekty pre automobilku v Nitre a zároveň sme uspeli aj pri novom modeli PSA C3, ktorý sa začal vyrábať minulý rok v Trnave,“ objasňuje strategické rozhodnutie Peter Horník. Preto sa rozhodlo, že malý a na ďalšie projekty nepostačujúci závod v Senci sa bude musieť zatvoriť. Uvažovalo sa nad vybudovaním menšieho závodu pre potreby projektov PSA, pričom hlavné sídlo pre JLR malo byť bližšie k Nitre. „Po zvážení všetkých argumentov sme sa nakoniec usadili vo Voderadoch,“ dodáva riaditeľ.

Dnes môžeme Lear nájsť v modernom priemyselnom parku v strategickej polohe pri diaľnici a na dosah nielen trnavskej, ale aj budúcej nitrianskej automobilky. Súčasná výrobná hala má 10-tisíc m2 a nachádzajú sa v nej výrobné linky pre nový model C3 a dobiehajúce staré Picasso. V súčasnosti sú tu umiestňované aj nové linky pre Jaguar Evoque Baby a pre ďalší elektrický model Jaguaru, ktorý sa bude vyrábať v rakúskom Grazi. Začiatok sériovej výroby je plánovaný na tohtoročný september.

Nová hala pre nové projekty Jaguar Land Rover

V pozadí terajších výrobných priestorov vládne čulý stavebný ruch. Jeho cieľom je výstavba novej haly, ktorej celková plocha má dosiahnuť 12-tisíc m2 a celkové vynaložené náklady približne 10 miliónov eur. Umiestnené v nej budú tri veľké montážne linky v hodnote 8 až 10 miliónov eur zabezpečujúce výrobu pre nitriansku automobilku. Minulý rok sa v Anglicku rozbehla výroba nového modelu Discovery, a práve časť tejto výroby sa presunie do Nitry. Jedna linka vo Voderadoch tak bude vyrábať predné sedadlá, druhá zadné sedadlá a tretia, keďže ide o 7-miestne vozidlo, bude vyrábať dvojsedadlo v treťom rade. Ako inak, aj sedačky pre Jaguar Land Rover budú z výrobných liniek schádzať v systéme just-in-time. Kompletné sedadlá sa v Nitre už len vložia a namontujú do nových áut.

Aj tu sa uplatňuje robotizácia, či už v podobe prekládky sedačiek, ich skrutkovania, žehlenia a ďalších činností. Trendom sú tiež ľahšie a ekologické materiály, použitie kože ako prírodného materiálu a veľa modernej techniky – napríklad tablety v sedadlách a mnoho sofistikovanej elektroniky pre sklápanie, vetranie a klimatizáciu. Snahou výrobcu je zákazníkovi ponúknuť rôzne materiály a prispôsobiť sedadlá jeho požiadavkám nielen farbou a kvalitou kože, ale aj farbou použitých nití a najrôznejším doplnkovým vybavením, čím sa každé auto môže stať unikátnym. Ak je pre model C3, ktorý patrí do nižšieho segmentu vozidiel, možné vyrobiť 20 rôznych verzií, v prípade Jaguar Land Rover bude každé vozidlo iné.

Tisíc nových zamestnancov

V súčasnosti zabezpečuje 420 zamestnancov Lear Corporation Seating Slovakia vo Voderadoch výrobu sedačiek pre automobilku PSA. 270 z nich sú výrobní pracovníci, 100 pôsobí v obslužných funkciách a 50 na inžinierskych pozíciách a v administratíve. Tí musia len pri modeli C3 kapacitne a v dostatočnej kvalite denne pripraviť sedadlá pre 950 áut. A pretože nové projekty sa budú skôr týkať luxusnejších áut, luxusnejšie bude aj samotné prevedenie sedadiel. V drvivej väčšine pôjde o konfigurácie predovšetkým v koženom prevedení, ktorého výroba je o to náročnejšia. S tým súvisia aj vysoké nároky na kvalitu práce a detailné prevedenie sedadiel, ktoré sa ani v dnešnej pretechnizovanej dobe nezaobíde bez značného podielu manuálnej práce. S ohľadom na plánovanú realizáciu vyššie spomínaných projektov je nevyhnutná expanzia slovenskej spoločnosti Lear nielen v jeho zázemí, ale aj v personálnej oblasti. Aktuálny počet zamestnancov tak má do roku 2019 radikálne narásť až na 1200.

Aj z tohto dôvodu voderadský závod intenzívne komunikuje a spolupracuje s partnerským podnikom v Prešove, s ktorým rieši obdobné problémy v personálnej oblasti. Hoci je v Prešove vyššia miera nezamestnanosti, zároveň tu nájdu aj väčšie percento nezamestnateľných ľudí. Preto vidí Peter Horník paralelu danej personálnej situácie na východe Slovenska aj vo svojom závode: „V našom regióne je zasa veľká koncentrácia podnikov, či už v Bratislave, Trnave alebo Nitre. Preto sa personálnu otázku snažíme aktívne riešiť. Uvítali by sme podporu zo strany vlády, aby sme do svojich radov mohli pritiahnuť zamestnancov z regiónov ako Topoľčany, Levice a ďalších.“ Vedenie Lear Corporation Seating Slovakia si pritom uvedomuje existenciu rizika, že po nábore v novej automobilke môže niektorých zamestnancov stratiť kvôli blízkosti novovytvorených pracovných pozícií v Nitre. „Jaguar Land Rover napríklad už teraz odlákal niekoľko kvalitných inžinierov z PSA. Podľa najnovších štatistických údajov je v Trnave aktuálne len 3-% nezamestnanosť. Uvidíme, čo to prinesie neskôr,“ zamýšľa sa riaditeľ podniku. „Sme síce stále lacnejší ako Európa na západ od nás, ale nakoľko pracovnej sily u nás jednoducho niet, zamestnávaniu cudzincov sa dá len ťažko vyhnúť.“

Ubytovacie kapacity v podnikovom hoteli

Takýto postup však so sebou nesie i mnohé problémy, o ktorých môžeme počuť už teraz napríklad zo závodu PSA. Tie vyplývajú z inej mentality alebo absencie vhodných pracovných návykov u cudzincov. Kvalitnejší pracovníci zo zahraničia idú predsa len radšej ďalej na západ, kde sú platové podmienky ešte lepšie ako na Slovensku. „Od vedenia našej korporácie už máme schválené navýšenie finančnej podpory pre výrobnú sféru. Zároveň uvažujeme aj nad podporou zamestnancov v podobe vybudovania vlastného Lear hotela. Prvých 200 ubytovacích miest by malo byť pripravených v septembri 2018. Zatiaľ sa bránime zamestnávaniu zahraničných pracovníkov, pretože chceme čo najviac pomôcť slovenským uchádzačom o prácu,“ hovorí riaditeľ.

Zároveň chce byť Lear atraktívny pre potenciálnych nových zamestnancov aj platovými podmienkami, ktoré by mali byť na približne rovnakej úrovni, ako je to v tomto odvetví a danom regióne, či už v Trnave alebo Nitre. Uchádzačov o prácu chce prilákať napríklad trinástym platom, tretím dôchodkovým pilierom, zabezpečením stravovania, duálnym vzdelávaním a ďalšími zamestnaneckými výhodami. „Chceme byť jednoducho atraktívnym zamestnávateľom prvého výberu čo sa týka finančných, pracovných a ostatných podmienok pre prácu,“ zdôraznil na záver riaditeľ závodu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...